Varhaisraskauden seulontatutkimus

Mullekin tuli kotiin vain tieto, ettei ole kohonnutta riskiä tai tarvetta jatkotutkimuksiin. Sillä hyvä, tarkkoja lukuja en tahdo tietääkään. Niskaturvotus oli 1,1mm eikä ikääkään ole paljon, eli en kyllä ollut huolissanikaan. Vastaus tuli kirjeellä kotiin toisena päivänä ultran jälkeen, aika vauhdikasta toimintaa!
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Meillä Down oli 1:34 665 ja tri18 1:100 000. Esikoisesta down oli 1:3000 jotain ja tri18 sama.

Tältä nt 1,5mm, esikoiselta 2,2mm. Eli se vähän vaihtelee näköjänsä. :)


Mulla kesti esikoisen nt-ultra sen tunnin ko oli harjottelijaki kokeilemassa. Tämä kesti jonku 30minsaa. :)
 
1,3mm merkkas näköjään tohon äippäkorttiin, noita tollasia muita lukemia en oo vielä saanut. Netissä ei näy verikokeista mitään tollasia. Ainut minkä ymmärsin sieltä oli klamydiatesti nega :D ja joku toinen nega...kaitpa nuo sit seuraavassa neuvolassa näytetään.
 
Joku noita riskilukuja kyseli, niin pistämpä nyt kun tuli neuvolakortti kaivettua muista syistä esiin. Eli turvotusta oli ultrassa alle 1mm ja downin riskiluku oli 1:86 715 ja edwardsin riskiluku 1:100 000
 
Tuliko teille postissa mitaan kirjetta nt ultrasta? Ultraaja sillo sano et jos jotai pielessa ni kahden paivan sisalla tulee soitto. Ja jos ei mitaan vikaa niin viikon paasta tulee kirje postissa jossa todetaan etta ei kohonnutta riskia. Mina en saanu kumpaakaan. Olis kyl kiva tietaa mita siina kirjeessa piti lukea.
 
Mä sain kirjeen mut siin luki vaan et ei kohonnutta riskiä downin syndroomaan, hyvää odotusta.. oli kyl aika mitäänsanomaton ku jo ultrassa sanoivat että näyttää hyvältä ja odotin saavani kirjeitse noi riskiluvut..
 
Mä en saanu ees neuvolassa mitään riskilukuja tietää o_O sano vaan et jos noissa ois jotain ni tieto ois tullu tms...tyhmää.
 
Meillä ei ollu puhetta mistään kirjeestä, eikä oo kyllä näkynykää.:D kerto siellä samalla niitä jotaki lukuja ja selitti mitä ne meinaa.. en tiijä sit käydäänkö niitä vielä tänää neuvolassa tarkemmin läpi vai oliko se siinä..
 
Outoa ettei kirjeitä kuulu! Multa kysyttiin neuvolassa tahdonko tiedon kirjeellä vai puhelimitse, pyysin varmuuden vuoksi kirjeellä, ja tieto tule toisena päivänä ultran jälkeen. Mulla ei ollut kyllä mitään kiinnostusta saada tietää tarkkoja riskilukuja, ihan hyvin riitti tieto, ettei kohonnutta riskiä ole. Mitäs väliä sillä on onko riski 1:6000 vai 1:60 000, epätodennäköistä joka tapauksessa, ja toisaalta ainahan voi myös osua olemaan juuri se yksi vaikka sitten miljoonasta.
 
Viikko ultran jälkeen tuli kirje, että ei tarvetta jatkotutkimuksille. Mukava oli se kirje :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Meillä soittavat muutaman päivän sisällä, mikäli tuloksissa jotain huolestuttavaa. Muutoin tieto tuloksista meni neuvolaan ja seuraavalla käynnillä sai kuulla riskiluvut, jotka myös kirjattiin neuvolakorttiin.
 
Mulla pitäs vielä päälle viikko jaksaa ootella ennen kuin voisi soitella neuvolaan, sano siellä ultrassa et menee se kolme viikkoa ja sitte pitää itte soitella o_O Vähä outo oli mun mielestä. Mulla ois toki heti sen jälkeen muutenkin neuvola, olisko kaks päivää myöhemmin niin en tiiä jaksasko ootella sitte sinne asti, turhaan kai sinne soittelee maanantaina jos keskiviikkona neuvola missä toi selviää kans...
 
Mulla oli ne labra 22.10, ultra 7.11. ja neuvola 25.11. Sain vaan tietää et kaikki kupat, klamydiat, hivit jne oli negatiivisia :D Down-jutuista ja np:stä en mitään...
 
Meille ei myöskään ilmoitettu asiasta mitenkään muuten, kuin seuraavalla kerralla neuvolassa toteamalla: "ois sieltä jo kuulunut, jos jotain riskiä olisi..." Mistään luvuista ei saatu mitään tietoa.
 
Elvi~ ei kirjottanu neuvolakorttiin? Meillä ainakin laitto siihen ylös
 
Ei mulla oo neuvolakortissa kun toi niskapussin lukema 1.3mm.
 
Mulle tuli n.3 viikkoa verikokeista tieto että ei kohonnutta riskiä. Mä ootin melkeen jokapäivä sitä tulosta kyllä! :D malttamaton ku oon.. :)
 
Oho kylläpä on tuloksissa kestänyt! Meille tuli tosiaan kahdessa päivässä. Seuraavalla neuvolakäynnillä terkka tosiaan kirjas ne tarkat luvut neuvolakorttiin, en oikein edes kuunnellu, mitä niistä sanoi, tai kattonu mitä kirjoitti, mut ainakin oli kaukana mistään riskirajoista. Abortti ei olisi meillä kuitenkaan ollut vaihtoehto, ja kun erityisempää riskiä ei ollut, niin kyllä se mulle tiedoksi riitti. Sittenhän sen näkee, kun muksu on pihalla, et millainen on (olettaen et rakenneultrassa ei selviä ihmeempiä).
 
Aika jännä miten käytännöt vaihtelee paikkakunnittain. Miten voitteko käydä kahtomassa kanta.fi että mitä neuvolan täti on kirjottanu jos sinne ois laittanu? Meillä kirjoittavat joka kerta tonne et mitä tehty ja mitä eri mittaukset ollu ja muutenkin yleisesti et mitä on käyty läpi
 
Takaisin
Top