Vaippajuttuja

Kaikille tamperelaisille tiedoksi, että Koivistonkylän Prismassa oli läjä Myllymuksujen taskuja ja Muumien kuoria -50%! Mä haalisin niitä taskuja jos tietäis että ne varmuudella käy..mutta käykää siis hakemassa pois jos on tarvetta:)

Pitikin just tulla kehumaan noita Myllymuksujen PUL-taskuja. Vihdoin uskalsin ottaa sen kokeiluun kun en ensin uskonut sen pitävän vielä tässä vaiheessa. Mutta on kyllä aivan loistava. Siinä on lisäsäätötarra, eli pysyy meidän hoikkeliinillakin hyvin ja eilen tytöllä oli tuo vaippa 5 tuntia putkeen Prismasta ostetulla bambu-hamppu imulla (myllymuksut) ja ohut nopea imu sitä ennen, täytettynä. Ja ihme kyllä - ei falskannut yhtään. Näitä siis voisin lisääkin ostaa. Onkohan tuo alennus muissakin Prismoissa...?

Itse olen myös tehnyt noita PUL-taskuja ja ne otan nyt myös pikapuoliin käyttöön. Tosi käteviä ovat kyllä kun ei tarvi kuorta erikseen pukea ja kuivuminen on nopeaa.

Noita myllymuksujen taskuja löytyy meiltä muutama ja ovat aikalailla samanlaisia kuin ne minun rakastamat Nupsukat eli suosittelen kokeilemaan.

Minähän olen nyt tykästynyt päiväkäytössä noihin BambinoMioihin ja juuri törsäsinkin läjän rahaa tilaamalla pari paketillista isompia Bambinomio-sisävaippoja samalla kun tilasin isommalle kestopepulle BambinoMio kuivaksiharjoitteluhousuja. Saa nähdä miten niiden kanssa pärjää sitten, kun vauva lähtee liikkeelle. Ainakin oman kuorensa kanssa tuntuvat istuvan aika napakasti joten saattavat olla silloinkin ihan toimivia.

Tänään sain ne tilaamani isommat BambinoMiot (7-16kg) vihdoin noudettua ja nuo näyttävät sen verran reilumman kokoisilta kuin pienet, että varmaan ainakin alkuun toiminevat ihan ilman lisäimuja päiväkäytössä. Pitää vain pestä ne, että päästään testaamaan.

Yöthän meillä mennään nyt harso-tiimalasiimu-villaimu taskuvaipan sisään ja villapöksyt paketin päälle- yhdistelmällä ja tuo on toiminut tosi loistavasti. Pojalla alkaa kyllä olla niin hyvin kokoa, että vähitellen voisin kokeilla niitä edelliselle pieneksi jääneitä Nupsukka- tuplaläppävaippoja tuolle. Niillä ja villapöksyillä varmaan saa vielä yksinkertaisemman ja yhtä roimivan yövaipan rakennettua.

Käyttääkö ja tarvitseeko muuten kukaan kertakäyttöisiä MioLinerseja (maissipohjaisia vessanpytystä vedettäviä)... minulla noita on koko rulla ihan turhanpanttina, kun en tällä vauvalla ole noita ollenkaan käyttänyt vaan villaimu ihoa vasten toimii paljon paremmin (tietysti kakkaisena se on vaivalloisempi, mutta pissaisena sen saa vain kuivattaa...) eli tuo rulla joutaisi jollekin tarvitsevalle.

tättärä: mä ilmoittaudun vapaaehtoiseksi vastaanottajaksi sille rullalle :) Mulla on kyllä vielä itellä papereita reilusti, mutta niitähän kuitenkin menee kans ihan koko ajan, että ei haittaa vaikka on ylimääräisiä. Vieläkö sulla on mun osoite?

(Ja pyydän anteeksi, kun ei ole vieläkään tullut postimaksurahoja siirrettyä siitä harsot ja villapökät -paketista! Tiistaina tulee seuraava äippäraha ja siitä laitan sit sullekin!)

Peekay: osoite löytyy, eikä mitään hätää niiden rahojen kanssa, en ole kytännyt ollenkaan noita postikuluja niistä paketeista, kun olen ajatellut että jokainen kyllä maksaa ehtiessään ja muistaessaan. Itselläni on niin laho pää tämän imetysdementian takia, etten edes muistanut montako pakettia tuli lähetettyä ja kenelle.

Jostain syystä tosiaan tuo rulla nyt ei ollenkaan tule käyttöön, eli voin siitä luopua. Minulla siis on tällä kertaa käytössä "kestokuivaliinoja", joita yksi tuttu tehtailee ihan huvikseen. Edellisellä vauvalla oli iho-ongelmia hieman ja silloin ne kertakäyttöiset tuntuivat parhailta ja kätevimmiltä käyttää, mutta nyt en koe tarvetta noiden käyttöönottoon. Jännä juttu, miten nämä omat rutiinitkin lapsenhoidossa vaihtelevat lapsesta toiseen, luulisi että sitä urautuu johonkin tiettyyn uomaan ja toistaa jokaisen kanssa samoja opittuja tapoja, mutta ei se ihan niin ole vaan näköjään itse kuitenkin etsii jokaiselle omat juuri siihen tilanteeseen ja kyseiselle lapselle sopivat tapansa toimia.

Saan varmaan tuon rullan laitettua kirjeenä tulemaan. Se ei paina paljon mitään tosin muoto on vähän hankala kirjekuoreen, mutta yritetään ahtaa.

Kävin tänään ekaa kertaa paikanpäällä kestovaippaliikkeessä. Harmitti vähän kun omistaja lähti just asioille ja paikalla oli tuuraaja, joka tiesi vaipoista vähemmän kuin minä... No eniveis, ostin Tättärän mainostaman Ronja ja Roope tuplaläppävaipan, joka on kai bambusta tehty. Sanon kai, koska sitä ei vaipassa lue. Putiikin nettisivujen mukaan heillä on noita vaippoja hampusta ja bambusta. Ja kun ei sitä missään lukenut ja tuolla tuuraajalla ei ollut mitään käsitystä materiaaleista, hän vain luki nettisivuilta tietoa. Tuo vaippa oli nyt ensipesussa ja saa nähdä saadaanko jo huomenillalla tuo käyttöön.

Kuinka pitkään muuten kuivatatte vaippoja narulla, esim. sellaista vaippaa jossa on vähän imuja mukana? Mä olen yleensä vain kokeillut, että tuntuuko kuivalta, mutta hieman on tullut epäilyä, että onko kuitenkaan ollut kuiva täysin kun on hieman välillä haiskahtaneet nuo vaipat. Tänään taas oli ihan törkeä haju yhdessä vaipassa ja pesin sitten väljän koneellisen tehopesuohjelmalla. Tuo on kätsä ohjelma kun nostaa pesulämpötilaa 4 astetta (60 ->64) ja lisäksi ottaa enemmän vettä. Aina välillä pesen tuolla ohjelmalla niin puhdistuu varmasti kunnolla.

Minullakin odottaa ensi pesua Ronja&Roope tuplaläppä.
Minulla ei tällä hetkellä ole käytössä muita kuin harsoja ja sisätäyttövaippoja, joten tuosta kuivatuksesta minulla ei ole kuin muistikuvia enää. Muistaakseni kuivattelin sisävaippoja ja AIOita aina seuraavaan päivään. Yhtä vaippaa piti kuivatella pitempään, se tuntui aina hiukan kostealta seuraavana päivänä.

Jos et Hurtti vielä ottanut käyttöön R & R tuplaläppää niin suosittelen lämpimästi pesemään ainakin kaksi kertaa ennen käyttöä tai laittamaan ensin lyhyemmän välin vaipaksi. Mä tyhmänä (vaikka hyvin asian tiesin...) pesin vain kerran ja pistin heti yövaipaksi. No, seuraus oli se, että vaippa oli päästänyt kaiken läpi. Oli myös kuoresta tullut läpi, samoin unipussista ja lakanasta. Jes. Nyt on vaippa toisessa pesussa ja ehkäpä se huomenna menee päiväunivaipaksi. Kolmanne pesun jälkeen vasta laitan seuraavan kerran yövaipaksi. Vahingosta viisastuu.

Mitä te kestoilijat käytätte vauvan yöasuna? Mä tykkään käyttää noita "kokohaalareita", joissa on edessä vetoketju tai nepit ja kärjetkin on jaloissa niin ei tarvi sukkia. Ongelma on vain se, että kestovaipan kanssa täytyy käyttää isompaa kokoa ja sitten puntit on liika pitkät. Sama ongelma on kyllä myös kaikkien housujen kanssa. Bodeihin ostin jatkopaloja ja ne on kyllä käteviä.

Hei meemi: mitä semmoset bodyjen jatkopalat maksaa ja mistä niitä saa?? Voiskohan netistä tilata kans... Oonkin miettiny, että ei voi olla niin, ettei vaipan takia enää voi käyttää jotain tiettyjä bodyjä.

Meillä on yöllä käytössä just semmosia kokohaalareita, sekä kärjillä että ilman. Ne vetoketjulliset on musta kaikkein helpoimpia, mutta nepparillisiakin on. Me ei kyllä yleensä yöllä vaippaa edes vaihdeta, jollei ole sattunut isompi lasti sinne tulemaan. Ja siis edelleen käytän kertsejä yövaippana. Ehkä sitten seuraavan muksun kanssa voin alkaa yölläkin kestoilemaan... :)

Ja hei kertokaahan vielä, että miten te taittelette niitä harsoja ja montako pitäis laittaa päiväunien ajaksi? Olivialla tulee yleensä vain pisuja päikkäreitten aikaan (kakkaaminen on isompi homma, joten se hoidellaan hereillä illalla;)). Mulla ois niitä villahousuja, joitten kanssa vois harsoja käyttää, mutten ole vielä uskaltanut ulos päiväunien ajaksi laittaa, kun pelkään, että tulee kylmä, jos on märkä vaippa peppua vasten... Ja mulla ei oo mitään niitä hienoja lisäimujakaan. Minkälainen ois paras ja mistä semmosiakin vois ostaa? Ja kuinka kalliita ne on? Rahatilanne on TODELLA rajallinen...

Noista vaippamerkeistä: minullahan EI ole ainuttakaan R&R tuplaläppävaippaa vaan Nupsukan vanhempaa tuotantoa olevia tuplavaippoja, joita parempia en ole löytänyt vaikka kaikenlaisia on tullut osteltua. Edes saman merkin uudemmat vaipat eivät ole noiden veroisia. Ostin ne käytettynä ja meillä ovat olleet käytössä reilun vuoden tuolla nelosella ja nyt siis olen ottanut Leeville käyttöön ja edelleen toimivat tosi hyvin.

Ronja&Roope vaipoista kehuin sitä pul-kuorista taskuvaippaa, joka on ainoa pul-kuorinen tasku, joka meillä edellisellä pelitti kunnolla, muut tuppasivat vähän falskaamaan... mutta nyt kun olen niitä kokeillut tälle pienemmälle niin tuolla ne toimivatkin! (esim. Myllymuksut)

Yöpuvuista minäkin käytän noita kokopukuja ja hyvin ovat paketit toistaiseksi vielä sopineet 60-senttisiin pukuihin, vaikka joskus tuntuukin että paketti on ihan älyttömän paksu. Tilanne helpottui, kun otin käyttöön ne rakkaat Nupsukkani. Eli nyt meillä on yöllä villaimu "kuivaliinana", nupsukan tuplaläppä ja villapöksyt eikä falskaa. Tosin tämä viikko mennään kertiksillä, kun saatiin rotarokote ja minähän pelkään sitä pöpöä, enkä halua käsitellä viruskakkaisia vaippoja ja desinfioin käsiä muutenkin paniikissa koko ajan. Huomasi heti eron, kun kertisvaipat laitoin niin heti tuli niskakakat, joita kestoilla ei ole koskaan esiintynyt.

Ai sori tättärä, mä sekoilen. :D Aloinkin jälkeenpäin miettiä, että oliko sittenkin Nupsukan tuplaläppä jota kehuit. Uskon kyllä, että tuo R&R on oikein hyvä, kunhan ehtii imuunsa.

peekay: monessa nettikaupassa myydään noita jatkopaloja. Mä kävin Keravalla vaippatarvikeliikkeessä (Vekaravintti, tuollakin on myös nettikauppa). Siellä myytiin jatkopaloja.

http://www.vekaravintti.fi/store/index.php?main_page=product_info&products_id=23

Noi on vielä säädettäviä toisen neppirinvin ansiosta ja on tuo joustava keskiosakin vielä. Olen tyytyväinen. :)

peekay: kyselit noista lisäimuista ym. Harsoon on varmaan paras lisäimu sellanen pötköimu. Bambusta tehdyt on parhaita kuivausrummuttomaan talouteen ja hampusta tehdyt rummulliseen. Niissä on hyvä imukyky. Tämä hidas imu siis laitetaan sinne harson sisään, ei lähimmäksi peppua. Mulla on itsellä käytössä bambuharsot, jotka on puuvillaharsoja imukykyisempiä ja pehmeämpiä. Harsothan myös vaatii aika monta pesukertaa ennen kuin imukyky on kohdillaan. Nykyään taitan bambuharson pötköksi PUL-taskuvaippaan. Imuja voi ostaa kestovaippaliikkeistä tai nettikaupoista. Prismassakin jotain myydään, mutta Prisman pötköimut on mun mielestä aika huonoja. Taiteltava juttu on ihan ok (bambua/hamppua) mutta siitä tulee ehkä aika paksu imu harson sisään... Stocmanilla myytiin mun mielestä aika hyviä pötköimuja myös... Mutta ensiavuksi voit vaikka taitella pienen froteepyyhkeen lisäimuksi.

Mulla on ongelma vaippakuorien kanssa. Meillä on muumi-kuoret käytössä, mutta ne ei passaa läheskään kaikkien vaippojen kanssa kunnolla, eikä myöskään pidä ollenkaan aukottomasti. Olen vähän harkinnut tuollaista Bummi -kuorta. Kellään kokemuksia?

yökäyttöön ja ehkä päiväunille olen miettinyt, että jos vaippavillahousuja kokeilisi. Mitkähän olis hyvät? Ja eikö ne ole tosi kuumat kesällä?! Kellään näistä kokemusta: BI Wool Shorties

Harsoista: Minullakin käytössä bambuharsot. Taittelen yhden harson joko Leijaksi,Origamiksi tai Gaynoriksi. Leikkien aikana harson sisään laitan froteepyyhkeestä tehdyn palan ja unille joko pötkö- tai taittoimun bambusta ja hampusta. Eli yksi harso terästettynä jollain. Muut harsot on niin ohkasia etten ole niitä uskaltanut käyttää.

Meemi: Minulla on ahkerassa käytössä kyseiset villapöksyt pitkällä ja lyhyellä lahkeella S-koossa. Suosittelen lämpimästi, toimivat todella hyvin ja ovat mukavat muksun päällä. Villahousut ei ole kuumat kesälläkään, hengittävät ihanasti. Minulla on käytössä myös Ruskovillan villiksiä. Jos vertaa niitä BI wooleihin niin sanoisin että tykkään enemmän BI. Ruskovillat ovat ohuempia ja "löysempiä". Mutta nekin toimivat oikein hyvin. Eli molempia käytän ahkerasti. Baby Idealla on myös villainen body/paita. Siihen olen myös oikein tyytyväinen, ei tarvitse miettiä mitä laittaa unille ulos päälle villiksien kanssa. :)

Bummi-kuorista ei ole kokemuksia. Hilivinksis-kuori on käytössä täällä. Siinä ei ole erikseen vuotosuojia mutta siitä huolimatta on toimineet hyvin. Tykkäsin myös ImseVimsen kuorista mutta ne jäivät pieniksi enkä ole uusia hommannut. Niissä oli vuotosuojat. Neppulan kuori on sen verran uusi, että käyttökokemusta ei vielä ole kovinkaan paljon. Mutta hyvältä vaikuttaa sekin. Siitä löytyy pienet vuotosuojat myös.

Ja niistä Hahtuvahullun vaipoista. Ihania ovat mutta harmikseni vain tyttö on juuri kokojen välissä tällä hetkellä. M-koko on vielä liian iso reisistä ja S koot taasen jäävät varmaan turhankin nopeasti pieneksi. Eli toiselle muksulle olisi vaippojen puolesta tarvetta. Istuu hyvin ja pehmoisia ovat. Sekä sitä korkeuttakin on ihan mukavasti. Harsoille eivät tosin korkeudessa pärjää.
Ronjaa&Roopea voin myös suositella. Todella mukavan oloinen tytön päällä ja jaksaa imeä oikein hyvin.

Pitääkin varmaan jostain koittaa löytää noita Ronja&Roope yövaippoja.. Rakkaat Nupsukkani alkavat olla sen verran iäkkäitä, että ovat pesuista huolimatta alkaneet haista pissaisina aika pahoilta, kun ovat pitkään päällä (ja yöllähän vaihtoväli aina on pitkä).

Kuorista, meillä luottomerkki on Hilivinksis, ihan jo kotimaisuuden takia (ja muutenkin olen Sannannin vakiasiakas...) ja niillä on ihania kuoseja! Muutama Thristies- ja Bumkinskuori löytyy myös ja nuo ovat hyviä. (tosin joissain alkaa olla tarrat nyt kahden vuoden käytön jälkeen lopussa) Sitten on Imsevimsen kuoria, tavalliset pitävät hyvin, mutta nuo  "eko"-kuoret päästävät pidemmän päälle kosteuden läpi. Yöt mennään lähinnä villapöksyillä ja hyvin pitävät, kunhan ovat riittävän paksua lankaa. Niin ja ne Bambinomiojen omat kuoret ovat kanssa hyviä, mutta eivät oikein toimi kuin omien vaippojensa kanssa, kun kaikista muista tuppaa tulla niihin liian paksuja paketteja.

Minulla on tuolla isommalla yövaipassa yleensä froteepyyhkeestä ommellut imut ja hyvin imevät isommallakin (tuolla alkaa kyllä usein jo olla vaippa aamulla kuiva). Lisäimuina käytän sen kanssa bambutiimalasi imua... Noihin hitaus/nopeus asioihin en ole perehtynyt, mutta hyvin nuo pakettini ovat asiansa hoitaneet.

Mistä muuten ostatte noita villapöksyjä? Minulla kun on vain tuttavilta saatuja (/huutiksesta ostettuja´) ja ajattelin, jos sitä vaikka ostaisi yhdet, mutta olen toistaiseksi törmännyt vain ruskovillan legginseihin, tosin en ole katselutkaan kuin muutamasta nettipuodista tähän asti, mutta minä haluaisin lyhytlahkeisia. Pitkiä en ole ainakaan toistaiseksi käyttänyt kuin ihan parina yönä kokeilumielessä.

Ronja&Roope vaippoja suosittelen minäkin lämmöllä. Istuvat hienosti ja pitävät hyvin. (vaikkakin meillä nyt 4 pesun jälkeen vielä olikin melkoisen märkä aamulla) Olen vähän miettinyt, että jos noita ostaisi päiväkäyttöönkin.

Hurtti: mitä luulet, vieläkö kannattaa ostaa S-kokoiset BI villapöksyt vai M-koko? Mette on nyt n. 6,5 kg/reilu 60 cm. Kun ei haluaisi, että heti jää pieneksi...

Vauvauvan nettipuodin sivuilla on seuraava koko opas BI:n villiksiin:
S 0-4(6) kk
M 4(6)-12 kk
L 10/12 kk +
XL 18/24 kk +
Meidän tyttö on vajaa kuusi kiloa nyt ja S-koko on vielä jonkinverran väljät. Pöksyt on sellaiset kokovartalo malliset. En ole resoreita koskaan käännellyt. Uskon kyllä että menevät vielä aika pitkään mutta kyllähän tuo neljä kuukautta alkaa olla meillä jo kohta täynnä. En uskalla suositella S-kokoa, ettei vaan jäisi käyttöikä liian lyhkäseksi.

Villiksiä löytyy erilaisia Nallevaipoilta, Vauvauvalta, Vekaravintistä, Ruskovillalta, Hahtuvahallulta muutamia mainitakseni. Nyt näyttää olevan tarjouksessa nuo BI:n villikset Vekaravintissä ja Vauvauvalla. Postikulut taitavat olla kyllä erilaiset noilla puodeilla, joten kokonaishintoja kannattaa vertailla. 

Kiitos Hurtti! Taidan siis ostaa suoraan M-koon. Meidän neiti on kuitenkin vähän isompi... Mä menen itse käymään paikanpäällä tuolla Vekaravintissä. Se on mun lähin kestovaippaliike. Itseasiassa pääsen sinne alle 20 minuutissa junalla ja vielä ilmaiseksi vaunujen ansiosta. En vaan ole vielä uskaltautunut vaunujen kanssa junaan. Nyt on pakko ylittää se kynnys. :D

Mä päädyin ottamaan harsotaitokset uudelleen kokeiluun. Alkuun siis käytettiin taiteltuja bambuharsoja, mutta sitten koettiin se jotenkin työlääksi. Sitten laitettiin harsoja vain imuksi PUL-taskuihin. Nyt päädyttiin kokeilemaan taittelua vielä. Ennen taitoin Origamiksi tai Superleijaksi. Nyt kokeilin Comfortleijaa ja ainakin ensituntuma on positiivinen. Istui hyvin ja oli helppo pukea. Ja helppo taitellakin. Ens viikolla menen noita villiksiä ostamaan. Niiden alla harso varmaankin on oikein kiva.

Olikos se peekay kun kyseli taitteluohjeita. Tässä yksi linkki:

Harsojen taitteluohjeita

Hurtti: kuinka monta kertaa pesit R&R tuplaläpän, että sait sen imuunsa? Meillä ei vieläkään ole oikein imussaan... taitaa olla n. 5 pesua takana. No, kyllä kai se kohta parantuu kun vähän pestään lisää.

Mä olen ihan myyty BI-villiksille! Nyt ovat olleet käytössä ahkeraan. Pesin ja lanoliinitin ensin ja sitten oli pari kertaa ensin päiväkäytössä ja nyt viime yönä ekaa kertaa koko yön. Toimii tosi hyvin. Nuo on kaksinkertaiset, niin pitää tosi hyvin. Mettekin tuntuu tykkäävän. Ja vaikka nuo ovat shorties-malliset niin ei tarvi mitään päällyshousuja laittaa (paitsi ulos) vaan pelkät sukat riittää. Pitäis varmaan toisetkin ostaa kun nuo pitää kuitenkin antaa tuulettua kuiviksi käytön jälkeen...

Takaisin