Vaipat ja kestovaipat

Noi kestot on nyt jäissä. Ollaan saatu vatsa toimimaan, tosin en tiedä kuinka suuri osa johtuu ihan suoliston kehittymisestä, pojan liikunnan lisääntymisestä ja kuiduista ja kuinka suuri osa siitä tuhdista luumusoseesta jota nyt saa molemmilla puuroilla. Ajateltiin jättää iltapuurosta pois ja katsoa, miten käy.

Helppo sinne kestovaippaan olisi sujauttaa semmonen kakan suodattava paperi, mutta pitäisi ostaa uusia kestoja ja meillä ne ainakin oli niin isot ja kömpelöt nuorempina, etten tiedä miten poika suhtautuisi niihin nyt kun vaippa ei käytännössä haittaa liikkumista jota kovin treenaillaan.

Meillä vaippoja kuluu 3-5 vuorokaudessa, tosin yksi päivä meni vahingossa vain kaksi kun kakkaa ei tullut ja oli niin paljon ohjelmaa, ettei ollut mitään luonnollista vaipanvaihtoaikaa toisin kuin kotona. Kyllä noiden vaippojen kasvaessa silti huomaa, ettö paljon useammin joutuu roskista ulos viemään. Eli sen puolesta kestoilu olisi hyvä ja järkevä teko. Tuntuu vaan niin turhalta panostaa siihen nyt, jos sitten ei kuitenkaan kestoile.

Seuraavan kanssa yritän alussa ehkä aavistuksen aktiivisemmin. Nyt kestoiltiin satunnaisesti, kakkapäivien jälkeen aina muutama päivä. Pitäis varmaan mennä jonnekin kestoryhmään, jossa kädestä pitäen näytetään ne imut. Itse kun olen tunkenut sinne taskuun sideharson ja ihoa vasten sellaisen pehmoisen suorakaiteen muotoisen imun. Mitään hajua miten ne kuuluisi olla... Hirveän huonosti mun mielestä niitä havainnoidaan. Saisi olla kuvalliset selitykset kullakin vaippatyypillä.
 
Mun mielestä kestoilu helpottuu mitä isommaksi vauva kasvaa, ja vaipatkin istuu ja pitää paremmin isommalla. Malleja on erilaisia, toiset on jäykempiä kun toiset. Meillä parhaiten istuu bumgeniuksen taskuvaippa, joka on neppareilla s-l kokoon säädettävissä, eli menee tosi pitkään. Myös myllymuksujen sivunepillisistä tykkään kun niissä ei tule sellasta jäykkävaippa tunnetta vauvan vyötärölle. Minä laitan kaikki imut sinne taskuun ja siihen vaipan sisäkankaan ja vauvan pepun väliin tulee vaan se riisipaperi. Imuissa tykkään bambusta ja hampusta, esim myllymuksujen taittoimu on tosi hyvä. Kun imun materiaali on tehokasta ei tarvii niin paksua kerrosta niitä imuja. Ompelin itse imuja myös sellasesta zorb-kuidusta (tulee muiden imukankaiden sisään, ei vauvan iholle). Ne zorb imut on osoittautuneet tosi hyviks ja on ihanan ohkasia. Niin ja sellasen vielä mainitsen, että myöskään mikrokuituimua ei saisi laittaa suoraan vauvan ihoa vasten, kun se kuivattaa ihoa.
 
Imeekö toi zorbbi oikeasti paljon? Katselin semmoisesta tehtyjä lisäimuja, mutta en raaskinut tilata, kun en tiennyt onko hyviä. Meillä nepilliset ei istu hyvin :/

Meillä sekalainen seurakunta imuja. Parhaita olleet Mion puuvillataittoimut lisäimulla, totsbotsin bambuimut, Niikin AIO:ssa on hamppu joka imee tosi hyvin ja joku flanellin tyylinen levittää kosteuden tosi hyvin koko imuun!
 
Kyllä mun mielestä imee hyvin. Ja kuivuu ihanan nopeesti kans. Ostin sitä zorb kangasta 115*30cm palan ja siitä sai ihan älyttömän monta imua, kun laitoin vaan yksinkertaisen kaistaleen muiden matskujen väliin. Se pala makso 9€.
 
Meillä eka yökestokokeilu, käääk!! Saa nähdä millaisesta lammikosta poika aamulla he,rää :P

Sisävaippana Hilivinksis froteinen sisätäyttö, hamppugollege läpällä. Itse täytin kaksinkertaisella bambuimulla. Kerroksia tuli siis tuplana hamppucollege, välissä ilm. hamppukangas ja se 2x lisäimubambu ja sitten se frotee +kuori. Taitoin etupainotteiseksi imut tolle pojalle. Aika iso paketti, mutta luulen, että ei siltikään pidä pojan pissoja :/
 
Ok, ostin yhden kestovaipan joka ainakin on oikeaa kokoa, vielä pitäisi niitä riisi- tm. papereita ostaa. Aion kokeilla, tosin vain päivän lyhimmällä vaipanvaihtovälillä (esim. 16-20 riippuen siitä, tuleeko kakkaa vai ei).

Se imu jota pidin pojan ihoa vasten, oli se äitiyspakkauksesta tullut pehmoinen imu. Noissa vaipoissa sisäosa tuntuu niin kurjan keinokuituiselta, että sitä en halua suoraan ihoa vasten. Mieluummin hajotan vaikka harson, että saan luonnonkuitua siihen väliin.

Saa nähdä milloin saan noi pestyä ja sen riisipaperin hankittua.
 
Vaippoja on kuiva-ja märkäpintaisia, joidenkin vauvojen pylly ei kestä märkää, niin silloin kuivapintaiset on hyviä :)
 
Oliko sulla nibaba villikset siinä yövaipan päällä vai tavallinen kuori? Oliko poitsu ihmeissään isosta paketista vai nukkuiko ihan normaalisti?
 
Ei oo villiksiä, kun ei musta ole huoltamaan niitä. Tavallinen ImseVimsen kuori :) Ei ollut poika ihmeissään, nukkui 1.5h pidempäänkin kuin normaalisti, tuskin johtui kyllä vaipasta :P Aika aromit oli kyllä aamulla kun vaihdoim vaipan, iiihan litslätsmärkä :D Ei ne kertsitkään kyllä ruususilta tuoksu :D Nyt laitoin taas kertsin, kun pylly punoitti, enkä tiedä, että mistä johtuu :sad001
 
Meillä on muumikertsejä yövaippana ja en oo varma kuvittelenko, mut mun mielestä vaipparoskis haisee vähemmän kun ennen kun käytettiin liberoita. Mun mielestä yleisesti kertseissä pissa haisee paljon voimakkaammin kun kestoissa. Se pyllyn punoitushan voi johtua esim jostain uudesta ruuasta, tai jos kakka on ollu hetken vaipassa ennenku sen on huomannu tms.
 
Joo, kirjoitinkin nyt toiseen ketjuun,että mene ja tiedä mistä noi satunnaiset punoitukset johtuu..

Viime yö taas kestossa onnistuneesti!! Wihii! Meistähän taisi tulla yökestoilijoita :D nyt vaan kun tulisi loput vaipat postissa, niin päästäisi kunnolla vauhtii! Olis ihan superia jos saisi vähennetty kertsit esim 2 vaippaan/viikko
 
Onks jollakulla mahdollista verrata Liberon ja Pampersin housu tai teippivaippoja koon puolesta keskenään. Joko koko 4 tai 5. Meillä on alkaneet falskata nyt tasaisesti kaikki mahdollinen, joten jotain tarttis keksiä. Käytössä siis Liberot.
 
Meillä on vaa isompaa kokoo housuvaippoja mut vertasin silti. Pampersin easy up 5 koko, 12-18kg, näyttäis menevän leveämpi vyötäröiselle kun Liberon up&go 6 koko, 13-20kg. Mut pampers on muuten vähän kapeampaa mallia, yhtä korkeita molemmat. Outoo muuten kun pampers numeroi vaippansa näköjään eri tavalla kun muut.
 
Meillä päivisin Liberon koko 5, mutta hieman isohko n. 10 kiloiselle. Pampersin 4+ jäi aika alas, mutta se yövaipaksi mainostettu malli piti kumminkin. Ostetin viimeksi kuiteski kokoa 5 ja oikein hyvä ollu, ei oo tullu pissat läpi.
 
Meiän jätkä on vissii laihtunu liikkeelle lähdön jälkeen kun liberon 5 koon housuvaippa ei oo enää niin tiukka, tai sit libero on taas tehtaillu väärän kokosia vaippoja :grin Onks muilla käyny nii et vaipat tuntuu kasvaneen itestään?
 
No ne uudet Liberon vaipat oli pettymys. Kivan tuntonen, mutta löysempi verrattuna normivaippaan. Ehkä menee myöhemmin paremmin.
 
Kestoissa oon huomannut pojan selän kasvaessa, että lantio on tullut kapeammaksi ja samat vaipat menevätkin taas kireämmälle :) Eli en tiedä, että onko hoikistunut, vai onko enemmänkin vain ruumiin rakenne muuttunut :)
 
Takaisin
Top