Vaipat ja kestovaipat

KoBe

Varmaotteinen viestittelijä
Tammikuunmammat 2015
No niin, pitänee laittaa itse pystyyn, vaikka tuolla muissa kuukausissa hyviä ketjuja paljon onkin.
Ajattelin, että saadaan vertailua kertakäyttövaipoistakin samaan ketjuun, kun kaikki ei kuitenkaan kestoile tai kestoilevat osittain.

Niinpä kaikki vaippakokemukset, pyllynhoidot, lanoliinit, sappisaippuat, roskisvinkit, pesuvinkit, villapöksyt, vaippapussit ja mitä ikinä keksittekään, tänne voi kirjoitella.
 
Eli itse haluaisin kestoilla ainakin osittain.
Omistan sen äitiyspakkauksesta tulleen vaipan ja kaksi imuosaa.
Lisäksi on joitain harsoja
Kaksi Imse Vimsen vaippaa, jossa vaippamallinen imuosa. Sinne ajattelin laittaa lisäimua, kun ei oikein vakuuttanut.
Olen marketista ostanut muutaman bambukuituisen imuosan.

Lisäksi on sappisaippua, ostoslistalla väkiviinaetikka. Villapöksyjä en alustavasti aio käyttää kosteussulkuna.

Helmikuisissa joku tykkäsi Babylandin (kuori?)vaipoista, käyvät kuulemma tosi pitkään kun niissä on neppareille useita kiinnityskohtia. Tarranauhoja pitää uusia.

Olen ostanut ison paketin Liberon vaippoja, lähinnä koska joillain oli kokemusta, että pitävät pissaa hyvin ja peppu kestää ilman ihottumaa. Mut tää lienee tapauskohtaista.
 
Niin, ja ajattelin kierrellä kirppiksiä (kierrellä ja kierrellä, laskettuun aikaan 2 viikkoa, voi olla että laitan äitini asialle) löytääkseni halvalla froteepyyhkeitä. Niitä sitten leikkaisin tiimalasin mallisiksi, enkä aio ommella reunoja.

http://www.kestovaippayhdistys.fi/kestovaippainfo
Tuolta löytyy varmaan paljon tietoa, mutta välillä henkilökohtaiset kokemukset on informatiivisempia.

Jotkut oli sitä mieltä, että kestovaippa piti pissat jopa paremmin koko yön kuin kertakäyttövaipat. Neuvolan perhevalmennuksessa suositeltiin, että jos vauvan pylly kestää, ei kannata pissavaippaa yöllä vaihtaa koska vauva herää siihen turhankin hyvin.

Pyllynhoitotuotteina itseltä löytyy Bepanthenia sekä emulsiovoiteena että rasvana ja talkkia (jossa kyllä tosi voimakas hajuste). Sinkkiä en vielä ole ostanut, ostan jos tarvitaan.

Khh:ssa on isohko metalliallas, ja mietin että voisiko ne vaipat huuhdella siellä. Toisessa vessassa on nyt siis käsisuihku, mutta sen käyttö on tietty hankalampaa kun hoitoalusta on khh:ssa siinä altaan vieressä, missä saa pyllynkin pestyä. Tuntuu hölmöltä huuhdella vaippa vessanpönttöön jos huuhtelee pyllyn altaaseen.

Jotkut pesee ilmeisesti heti isommat kakat sappisaippualla. Joku käyttää lapsen pussilakanaa pesupussina, jonka nakkaa sisältöineen pesukoneeseen. Eikö vaipat homehdu, jos ovat päivän, kaksi kosteina keräyspussissa?

Etikka huuhtelulokerossa ilmeisesti pehmittää, puhdistaa ja vaikuttaa hajuun? Olenko ymmärtänyt oikein?
 
Ekologisuuden vuoksi haluisin jaksaa kestoilla, mutta käytännössä se tuntuu ihan liian työläälle. Tota pyykkiä tulee noista kuolavaatteista, harsoista, pyyhkeistä ja omista maitoisista vaatteista ihan liikaa muutenkin. Tälleen yksinhuoltajana on pakko priorisoida et mihin sen aikansa käyttää -ja vietän sitä mielummin vauvan kanssa sekä lepäämällä, kuin jatkuvasti pyykkäämällä :rolleyes:

Nyt ei ole vielä ehditty koittaa kuin pamperseja ja pari kertaa muumeja. En hirveesti huomannut eroa käytössä, saati vauvan ihossa, mutta kokemus on tosiaan vielä aika vähäistä! Saatiin tosiaan babyshowereilla 5 eri merkkiä vaippoja, joten tuleepahan vertailtua kaikki vaihtoehdot :grin
 
No jopas! KoBe on ollut tarkkaan asian äärellä! :)

Mulla on tästä ja edellisestä mammapakkauksesta niiden mukana tulleet kestot ja lisäks isoveljeltä saadut pari vaippaa. Sit mulla on myös villahousuja jokuset mut niitä en koskaan esikolla käyttäny, ei tuntunu ollenkaan luontevalta. Mies ei oo innostunu sit yhtään mistään ketoilusta, mutta minäpä ne vaipat pääosin vaihdan...

Mun kestoilu jäänee aika pieneks niinkun esikoiseltakin, mutta oon sitä mieltä että YKSKIN kestovaippa pienentää vaippajätettä! Esikon kohdalla menin siis sillä meiningillä että kakan jälkeen käytin kaikki olemassaolevat kestovaipat putkeen. Kakan jälkeen siks että näin ollen oli epätodennäkösempää joutua pyykkään kakkavaippaa, ja putkeen siks että sit ne ei haissu kauaa missään vaan sai samana päivänä heittää koneeseen. Tällä systeemillä meillä kestoiltiin noin joka toinen päivä kolmella vaipalla. Ja mun vaipat on niitä settejä missä ei tartte mitään sen suurempia esivalmisteluja (niinkus esmes harsojen taittelua) vaan kaikki on niitä ns. all-in-one-vaippoja. Helppoa.

Mulla oli käytössä ihan vaan kannellinen ämpäri johon heitin kytetyt vaipat, ja pesin tosiaan aina heti ne. Ja pissavaippoja kun olivat nii ihan lakana- tai pyyhepyykin seassa pesin.
 
Meillä toiveena kestoilla ainakin osaksi. Aluksi varmaan yöt kuitenki kertsivaipoilla, ostettuna paketti Muumeja.

Oon kirppikseltä ostanu muutamat imset ja sit on tietty äippäpakkauksen vaipat (muutama saatu myös tutuilta) ja prismasta löyty Kushies (aika osuva vaippamerkin nimi :grin) merkkisiä all-in-one vaippoja puoleen hintaan, 5kpl/n.35€, niitä ostettiin pari pakettia. Oon ite ommellu myös imuja, eli kaksinkertasen froteen reunat yhteen saumurilla.
KoBe, huomasin imuja leikatessa, et huolittelematon frotee nukkaa ihan älyttömästi.​
Harsoja on myös, mut villahuosuihin en vaan jotenkin usko...:meh:
Ostin myös kuivaliinarullan, sitä laitetaan siivu vaippaan lähimmäs ihoa ja sen mukana saa sit isoimmat tuotokset vetää pöntöstä alas. Likasille vaipoille on kannellinen astia vessassa, ja teepuuöljyä varattuna sinne sekaan heitettäväks.

Meillä ei o käsisuihkua ja hoitopöytä on makkarissa eli saa nähdä miten tää lähtee toimimaan. Jostain vaippafoorumeilta oon lukenu kokemuksia ja päällimmäisenä on jääny mieleen, et yöllä tarvii 11 imua, et pysyy lapsi kuivana. :eek: Siitä ei tule mieleen, ku kamala lonkkavika lapselle.

Ei ajateltu ottaa asiasta stressiä, katsotaan ihan käytönnön mukaan iten sujuu. Mut yritetään ainakin.
Toivottavasti täältä saa hyviä neuvoja.
 
Ai nii ja jos meinaat sulloo kakat lavuaatin viemäristä nii suosittelen pitää aaaaaika hyvää huolta putkista. Ei varmaan kaikkein herkuin ajatus että just se viemäri menis tukkoon missä on kaikki kakat...... Mut voisko sulla olla siinä khh:ssa sellasta ns kakkakippoo? :D Joku kannellinen pikkuastia jonka voisit kiikuttaa vessaan sit aina kakan jälkeen? (Kannellinen siks ettei se tyhjennys olis sit välttisti ihan niiiin akuuttia välittömästi vaipanvaihdon jälkeen..)
 
Oi, tännehän oli tullut paljon asiaa sillä aikaa kun käytiin kävelyllä :woot:
Jos olis saumuri, niin surauttaisin sillä froteeta. Kun ei ole, niin... Katsotaan, jaksanko intoutua. Yksi kirpparilta ostettu, koirilla käytetty vaaleanpunainen sydänpyyhe on revennyt, sen kanssa voisi aika huoletta kokeilla ihan vaan siksakkia ommella reunoihin. Jos ei onnistu, ei onnistu.

Hmm joo, taitaa olla niin että kodin putkimiestä täytyy käyttää ihan vaikka pyllyäkin huuhtelee. Altaan alla on kaappi, jossa on kaksi roskisastiaa kansineen. Toiseen voisi ehkä laittaa kangaspussin ja toiseen roskia (kertakäyttövaipat.

Kuivaliinarulla? Minkälainen se on? Kuulostaa hyvältä...
Ja teepuuöljy? Pitääkö mennä jonnekin ekokauppaan vai saako sitä marketeista? Onko se hajuja vai bakteereita vastaan?

Kakkakippo kuulostaa.. Hmm.. Mielenkiintoiselta? Ehkä hiukan liian hc näin äkkiseltään, kun se täytyy huuhdella kalasta kumminkin.

Alkuun varmaan mennään kertakäyttöisillä, ajattelin että ensisijaisesti olis hyvä jos edes vähän kestoilis. Ja jos vaikka kakan jälkeen laittaisi keston, niin riski joutua pesemään kakkavaippoja olis vähäisempi ja homma tuntuis hygieenisemmältä, just ton pesun suhteen.

Tai sitten meidän pikkumiehestä tulee semmonen sinappikone, ettei termiä "pelkkä pissavaippa" meidän huushollissa olekaan...
 
Täällä ainakin nää ekat päivät on mennyt niin, että jos vaipasta jotain löytyy, on se löysää kakkaa tai molempia.. pissat tulee aika usein pyllypesun jälkeen hoitoaludtslle/pyyhkeeseen.. very nice! :) siksi kai tuntuu että ditä pyykkiä on noissakin ihan riittämiin. Lisäksi noin neljä vaatekertaa vuorokaudessa vauvalta, kaks-kolme itseltä, harsot, pyyhkeet jne.. Sit vielä pieni kämppä pieni kylppäri, kuivausteline aina olkkarissa yms.. niin en tosiaan kaipaa yhtään lisä pyykkiä. Vaikka kestoilua periaatteessa siis kyllä kannatan! Ja arvostan ksikkia jotka sitä jaksavat!

Nyt oon pyykki määrää koittanut hillitä sillä että pumpernikelillä on kokoajan kuolalappu kaulassa, kun tuntuu että muuten saa jatkuvasti vaihtaa kuolasta/maidosta märkiä vaatteita..
 
KoBe, kuivaliinarullia löysin Kampin Bebesistä, olivat tosin tuplahintaisia, kuin esim. http://kidster.fi/kestovaipat/vaippatarvikkeet/biohajoava-kuivaliina-100kpl
Ostettiin sieltä Bebesistä sitä siks, ku ei olla sitä mistään marketista löydetty ja haluttiin nähdä tuote ennen ostoa. Seuraavaks tulee kyl tilattua varmaan netistä, jos tuo on kätevää. Mä kyl luulen, että toi vois toimia. Se on, ku jämäkkää (sikakallista) vessapaperia. Pitää varmasti kaikki pissaa tiukemman tavaran pinnallaan ja helppo hulauttaa sit pöntöstä alas. Noita sai myös ei-pönttöön menenviä.

Teepuuöljy on hajuja ja bakteereja varten, sitä ostin Ruohonjuuresta, mut sitä saa varmaan ihan luontaistuotekaupasta, koska on joku ihmerohto mihin tahansa vaivaan.
http://kauppa.ruohonjuuri.fi/teepuu-eteerinen/VIHREÄ-6430028390526/dp

En muista mistä tän alunperin löysin, mut tässä teepuuöljystä:
Teepuuöljy 10 ml, luomu | lisätiedot
Teepuuöljly sopii kestovaippojen raikastusaineeksi ja desinfointiin. Jos haluat liottaa kestovaippoja, veteen voi laittaa muutaman tipan teepuuöljyä. Öljyä ei saa laittaa suoraan vaipalle. Värilliselle vaipalle jouduttuaan eteeriset öljyt saattavat viedä vaipoista väriä ja suoraan iholle jouduttuaan ne saattavat aiheuttaa polttelua. Voit myös raikastaa pyykkiä laittamalla muutaman tipan teepuuöljyä pesuainelokeroon pesuaineen mukana.

Teepuuöljy sopii myös moneen muuhun:
Vilustuminen , yskä, hiivatulehdukset, jalkasieni, tulehtuneet haavat, hilse, huuliherpes. Teepuu öljy on immuunipuolustusta kohottava, se tuhoaa bakteereja, viruksia ja sieniä. Virkistää ja selkeyttää mieltä. Huom! Eteerisiä öljyjä ei pidä käyttää sisäisesti!!!
 
Niin siis mulla olevat kestot on sellasta kokoakin että ei tuu iha heti vastasyntyneellä käytettyä. Siinä 4kk iässä, jossa meillä ainakin neiti maisteli päivittäin jo kiinteitä, ja näin ollen kakan koostumus ja vatsan toimivuus oli jo muuttunu vähän vakiommaks pelkkään maitokakkaan nähden.
 
Ite olin järkeillyt esikoisen kohdalla että kokeilen kestoja sitten joku kesä sillä tavalla että ne olisivat vain varalla, jos sattuisi tulemaan pissa housuun. Se kesä olisi ollut viime kesä, kun tyttö oli 2,5v mutta oli jo täysin päiväkuiva, että emme tarvinneet enää niitä.
Olen myös miettinyt tuota ihan vauva-ajan kakan määrää ja olomuotoa, että kuinka ne kestot kestää uudelleen käyttöä kun sinappia ja niskakakkoja tulee siihen tahtiin? Miten vaipat pysyy pesusta toiseen puhtaana ja hygienisenä?
 
Hattua nostan kaikille kestovaippailijoille! Nyt alussa en alkais millään siihen rumbaan ja muutenki tuntuu turhan työläältä. Pyyhettä ja harsoa menee muutenkin useita päivän aikana ja poitsu kakkaa jopa pari kertaa syötön aikana. Paketillinen vaippoja menee ihan parissa päivässä parhaimmillaan. Nyt kokeilussa Liberot (pojalla), kun tullut Pampersista muutamat pissat läpi. Johtunee napatyngästä, kun tulee sivulta. Asia korjaantunee, kunhan se lähtee. Pampersin NewBaby -vaipat oli esikoisella aivan ehdottomia, sillä hänellä paloi peppu todella helposti, vaikka heti vaihtoi vaipan ja siksi ne nyt olivat ekana ostoslistalla. Näissä vaipoissa kakka menee verkon allle ainakin osittain. Auttoi siis myös siihen, ettei niskakakkoja tullut, toisin kuin muiden merkkien vaippoja käyttäessä. Öisin myöhemmin käytin esikoisella niitä Pampersin BabyDry-vaippoja, kun pitivät parhaiten yöpissat (tytöllä), mutta muuten käytössä myöhemmin Liberon teippivaipat ja housuvaipat heti, kun käveli.
 
Samaa mieltä kuin DT, hienoa te jotka aiotte kestolla! Itse pidän ajatusta siitä aivan liian työläänä, tunnustan etten aio edes kokeilla. Me ollaan käytetty meidän minirinsessalla Liberion new babya ja kokeiltu myös Pampersin vastaavaa. Siinä pampersissa tosiaan on se verkko, mutta vaipat haisee kummalta?! Kuin jo valmiiksi pissaselle kun ottaa paketista...? :bored:
Luulin, että kuvittelen vain, mutta mieskin huomautti vaipan kummasta hajusta ja samoin kaverini, jolla 5vkoa meidän tyttöä vanhempi vauva. Myös kokoeroa on noissa vaikka molemmat 1-kokoa. Liberon pienempi ja niin ollen meille ollu parempia tässä alussa kun vauva painoi alimmillaan 2280g. Muumia ajattelin kokeilla mutta toistaiseksi kokemusta vain noista kahdesta. Neiti huomenna 4vkoa ja läpi on tullut 2krt, kun alotteleva isimies ei ollut ihan kohdilleen vaippaa saanut... :shy: Muuten ei yllätyksiä.

Aloitettiin maitohapot vasta alkuviikosta kun vauva alkoi vaikuttaa mahakipuiselta. Kaksi viikkoa saanut D-tippoja ja nyt siis vaihdettiin yhdistettyyn tippaan jossa hapot mukana, Rela-D. Vaihdon jälkeen kakkaaminen vähentyi merkittävästi. Ennen lähes joka vaipassa kunnon sinapit, nyt ehkä kaksi pientä tuhnua päivässä, mutta ei itke vatsaakaan että tuskin kipeä. Paukkuja tulee kyllä mutta ei tavaraa juurikaan. Ehkä on joku vaihe vain. Pelkkää rintamaitoa saa.
 
Täällä on nyt aloitettu osakestoilu. Kertsejä käytetään öisin sekä varmaan ainakin aluksi kodin ulkopuolella, kun muutenkin vasta harjoitellaan kestoilua. Tehdään ne mokat mielellään kotona, missä on helppo siivota sotkut :rolleyes:

Ollaan taiteltu harsoja ja laitettu lisäimu ja päällimmäiseksi kuorivaippa. Tuntuu tosi muhkealta paketilta. Ehkä jokin toinen taittelutapa ois parempi, tai sitten ei. Ehkä lisäimu täytyisi jättää pois ja vain vaihtaa vaippaa useammin?

Tällä hetkellä poitsulla on päällään aio-vaippa lisäimulla ja vaikutti hieman pienemmältä paketilta. Voi olla, että on enemmän meidän juttu. Ellen sitten keksi miten harsosta saisi pienemmän paketin. Täytyy kysellä viisaammilta.

Meillä on vessassa kannellinen ämpäri, jossa vettä ja pari tippaa teepuuöljyä. Sinne likoamaan aina likaiset vaipat. Kakat oon huuhtassu bideellä pönttöön ennen vaipan ämpäriin laittoa. Sit kun tulee aika pyykätä, niin ämpäri pyykkikoneen viereen ja puristelen suurimmat vedet pois ja vaipat koneeseen. Uusi vesi ämpäriin ja ämpäri vessaan. Ei paha. Vesi pitäisi ymmärtääkseni vaihtaa kuitenkin joka päivä, vaikka ei pyykkäisikään vielä? Sitä en oo tehnyt, ainakaan vielä. Teepuuöljyä oon laittanut myös huuhteluainelokeroon pari tippaa.

Ongelmia on myös siinä, et miten "välisäilytän" kakkavaipat ennen huuhtelua. Kun poitsu on varannu vähintään toisen käden, niin yksikätisenä ei oikein pysty bideellä huuhtelemaan kakkaa pois... Hoitopöytä on khh:ssa eikä siellä ole huuhtelumahdollisuutta. Jos en muuta keksi, niin ehkä poitsu pitää vain laskea turvakaukaloon (sitteriä meillä ei ole) ja huuhtasta kakat pikaisesti.

Kertseinä meillä on käytössä Liberot.
 
Laita siihen khhn lattialle joku pyyhe mihin lasket poitsun huuhtelun ajaksi? Säilyy sitten turvakaukalo ainakin puhtaana :) vaikeampaa se on puhdistaa.
 
Täällä eka kestovaippojen kokeilu takana... en ajatellutkaan kokonaan kestoilemaan ryhtyä, tilasin ebayn kautta muutamalla eurolla pari vaippaa ja muutamat imut. Tyttö on vielä niin kamalan pieni että kokeilin tuota äippäpakkauksen vaippaa. Fiksuna odotin kunnon kakat ja laitoin typylle kestovaipan, meni puoli tuntia ja tuli TAAS kakka. Vaihdoin sitten imuosan kun sain pissatkin sukilleni vaippaa vaihtaessa.. Eipä siinä keretty kun seuraavaan ruokailuun, niin typy turautti sinappia niin paljon, että meni koko vaippa ja vaatteet pyykkiin molemmilta. Tämä siis eilen, tänään odotettiin parit kakat aamulla ja uutta yritysta kehiin, nyt on taas koko vaippa pyykkinarulla kuivumassa :laughing025 No, tässä ei auta kuin suhtautua huumorilla, ainakin typyllä suoli toimii!!! Ehkä odotellaan että likka vähäsen kasvaa ja kokeillaan sitten uudelleen
 
Oon siis toistaiseksi laittanu kakkavaipan hoitopöydän viereisen hyllyn päälle siksi aikaa kun pesen pyllyn yms, mut on se aika törkeä siinä... Ja kun poika on taas vaatteissa, niin yleensä en malttais sylistä laskea alas. Ongelma taitaa olla oikeesti vain korvien välissä, jos kakkavaippa jää hyllylle oottamaan poitsun unia... Ois vaan niin kiva keksiä siihenkin vaiheeseen jotain näppärää :)
 
Vähän saman asian kanssa painin, vaikken vielä kotona olekaan. Khh:n metalliallas on siis hoitopöydän osana, mutta haluaako sinne huuhdella? Maitokakka nyt on maitokakkaa, ja jos käyttää kodin putkimiestä vaikka kerran viikossa, niin onko siitä haittaa että huuhtelee kakat sinne? Pesen sen pyllynkin siinä, mutta määrähän on vähän eri.. Samaan paikkaan noi vedet Suomessa menee, toisin kuin jossain muualla joissa on oikeasti viemärivesi ja onko se nyt harmaa vesi, joka muuta talousvettä; suihku, tiskivesi ym.
 
No, mites on kestoilut lähteny käyntiin ja missä määrin?

Munhan oli tarkotus kestottaa sillon tällön noilla kahdella mitä on, mutta huomaan peseväni puolityhjiä koneellisia vaan siks että saan vaipat taas pian käyttöön. Eli ei minkään valtakunnan järkee. Niinpä otin ja tilasin kunnon läjän kestoja ja siirryn sitten omalta osaltani niihin lähes täysin. Mies saa laittaa kertiksiä, mutta salaa toivon että kun se oppii riisumaan tytöltä keston niin se alkaa puoliks huomaamattaan myös pukea niitä.. :wink Kodin ulkopuolella ei tuu kestoiltua, mutta kyllä mä jo kattelin sellasta reissuvaippapussia joten voi olla että sekin muuttuu vielä. Esikko 2,5v käyttää vielä univaippaa, ja samaten kodin ulkopuolella, ja nyt aattelin metsästää sillekin pari kestoa koska sen vaipoissa on useimmiten se 1-2 pissaa jos sitäkään nii se vasta luonnontuhlausta on!
 
Takaisin
Top