Väsymys, baby blues, synnytyksen jälkeinen masennus

Tsemppiä teille uniongelmaisille! Tiedän kokemuksesta kuinka kamala kierre siitä tulee. Hakekaa apua lääkäriltä, jos tilanne menee pahaksi. Uniongelmat pahenevat ja kroonistuvat helposti, ja sitten ei apu enää tulekaan niin helposti. (Itse olin vuosia sitten muutaman kuukauden saikulla unettomuuden takia. Unilääkkeet oli niin tujuja, että päivätkin menivät ihan sumussa, olo oli kuin kahlaisi puurossa. Millään miedommalla uni ei vain tullut ja pysynyt.) Lapselle tärkeintä on kuitenkin hyvin voivat vanhemmat! Jos vaikka imetys jää unilääkkeen takia, ei siitä kannata potea huonoa omaatuntoa.
 
Täällä ollaan nyt menty kuukauden verran niin, että tyttö ja mies kyllä nukkuvat yöt hyvin ilman herätyksiä, mutta äiti ei saa unta vasta kuin kolmen aikaan yöllä. Eli unet jää omien nukahtamisvaikeuksien takia lyhyiksi. Huomenna ajattelin käydä hakemassa melatoniiniä..tosin ennen raskautta ei toiminut, nukahtamisongelmia on siis ollu jo ennen raskautta. Tuolloin söin aina sillon tällöin nukahtamislääkkeitä, mutta nyt toivoisin, että ei tarvis ihan niin järeitä keinoja ottaa käyttöön. Toivotaan nyt, että täälläki päästäis tästä kierteestä eroon.
 
Mä luin kanssa ettei suositella, mut otinpa kuitenkin. Tosin mä sain sen avun jo sillä et otin kolmena iltana, niin en koe siitä omatunnontuskia. Pitemmän aikaa jos tarvis, niin oisin miettiny uudenman kerran.. Meillä on 4kk lääkäri tulossa niin voisinpa siellä kysästä jos muistan. Mut eikös nuo "ei suositella" liity usein siihen että ei oo tutkittu tarpeeks?
 
Meiltä on jo imetys valitettavasti päättynyt.. :sad001 Joten en oo selvittänyt tuota saako ottaa, jos imettää.
 
Juu ei suositella mutta jos tarvii unilääkettä niin yleensä aloitetaan miedoimmista ja vaaraksi tuo lapselle ei ole.
 
Meiltä on jo imetys valitettavasti päättynyt.. :sad001 Joten en oo selvittänyt tuota saako ottaa, jos imettää.

Kokeilitko sitä melatoniinia Hande? Mulla tuntui ettei auttanut kyllä. Imetyksen lopetin vajaa viikko sitten, jos auttaisi näihin uniongelmiin. Uskon että on hormonaalista. Heräilen itse monta kertaa yössä edelleen, vaikka lääkettä yöksi ottaisinkin. Toivottavasti menisi ohi pian..
 
Kokeilin ja auttaa kyllä. Ostin sitä vahvempaa..muistaakseni 1,5mg ja oon ottanu sitä nyt parina päivänä 2 iltasin. Tänään koitan mennä ilman/yhdellä pillerillä. Mut annosteluhan paketis on, et yks tabletti, mutta aikanaan kysyin lääkäriltä annostuksesta nii sano, että saa tarvittaessa silloin tällöin ottaa enemmän. Mutta ilmeisesti se 3mg ei vielä satunnaisessa käytössä sekoita kropan omaa melatoniinin tuotantoa.
 
Onko äideillä vielä uniongelmia? Täällä vielä lääkkeiden avulla nukutaan (ketipinor). Onneksi ei tarvitse nukahtamislääkettä kuitenkaan, ne tekivät olon päivisin tosi huonoksi. Minulla ilmeisesti myös synnytyksen jälkeinen masennus, joka on kyllä helpottanut paljon nyt lääkityksen avulla. Lisäksi on auttanut kun olen päässyt tekemään omia juttuja välillä.
 
Takaisin
Top