Uusien toivojat ja odottajat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja saini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja paastot oli siis 6-7, joka olisi ei-raskaanaolevalle ihan ok...

Mitäs tänne kuuluu? Miten masun kasvatukset etenee ja miten vauva-arki sujuu? Täällä ollaan jo 1kk :o hurjaa!!! Päivärytmi sekä vauvalla että äidillä hakusessa:D mulla siis siks kun mies lähti ke töihin ja kotona ollessaan mun toimiva rytmitys jotenkin katosi o.O miten voikaan toisen aikuisen kotona olo sekottaa kaiken? Vaikka siis ihana se oli kun oli toinenkin käsipari tässä rumpassa;)

Mahan kasvatus sujuu hyvin, tänään poksuu jo rv23. Nyt elellään helppoa raskausaikaa, ei enää pahoinvointeja ja kolotuksetkin on vielä edessäpäin.

Unet on muuttuneet levottomiksi ja varmaan jokatoinen yö olen joulukuisen kanssa juoksemassa jotakin tuntematonta uhkaa karkuun. Varmaan alitajunta valmistautuu vauvan tuloon:)

Meillä 24+3 ja vaivoja on. Ei mitään oikeesti pahaa mutta verrattuna esikoiseen niin vaikea on raskaudesta nauttia. Selkä ollut kipeä jotain rv 18 lähtien tms, ma vihdoin fyssäri. Uuvuttaa helposti ja usein, etenkin jos aamulla hötkyilee. Mies on kohta kesälomansa viettänyt, hirvittää sopeutuminen normiarkeen. Että tässähän tämä aika kuluu odotellessa :D ja tyttöä tosiaan ultrassa veikkailivat ja edelleen koitan sopeutua asiaan. Siis ei mitään ongelmaa sikäli siinä, mutta kun niin vahvasti oli takaraivossa että tulisi poika. Mutta vielähän se ehtii tässä muuttua :) tai itse ymmärtää asian

Tänään poika on tasan 1kk, hurjan nopeesti menee aika. :nailbiting: Meillä menee ihan hyvin, päivärytmiä löytyy ja yöt nukutaan kohtalaisen hyvin. :) Miehen palattua isyyslomalta töihin oon ollu arkipäivät yksin poikien kanssa kun mies painaa niin pitkää päivää, että kerkeää tulla kotiin vain nukkumaan tai nukkuu muualla paikkakunnalla töiden takia. Joten arkeen mahtuu rankkojakin hetkiä kun käytännössä katsoen arkipäivät oon täysin 'yksinhuoltaja'... Etenkin poika on aikamoinen sylivauva, hereillä ollessa ei meinaa viihtyä missään muualla kuin sylissä, joten haastavaa on. Mutta kyllä tää tästä. :)

Tissiposken kans maistuu vauva-arki vaihtelevasti :) Vieläkään ei meinaa kelvata muut ku mamma ja sylissä oltava jatkuvasti. Nyt menossa varmaan joku tiheä imu tai 4kk hulinat alkoi pari viikkoa ajoissa, päiväunia ei meinaa nukkua vauva millään, ei edes niitä aamun pitkiä unia... Aamujumpat täytyy nykyään siis yrittää puuhailla ku vauva hereillä. Yöt ihan ok, nyt pari yötä heräily useammin tankkaamaan :)

Täällä kun oli aikaisemmin puhetta ruuasta ja ruokalaskuista, niin kertokaas paljonko teillä menee suurinpiirtein ruokakauppaa kuukaudessa rahaa per hlö? Keskitättekö ostokset esim s-ryhmään jotta saatte bonukset?

Mietittiin että aletaan pitämään vähän tarkempaa seurantaa ruuan ja muidenkin menojen suhteen. Tähän asti ollaa turhan huolimattomasti mietitty minne ne rahat oikein menee.

Meillä menee ruokakauppaan 500-700€/kk ja pääsääntöisesti käydään S-ryhmän kaupassa kun mies sille lafkalle töissä niin saadaan henksu alet, vaikka se ei paljoa ookkaan mut bonuksia tulee ihan kivasti kun tankataan abcllä... bonukset menee säästöön;) tossa ruokalaskussa on vaipat 2 lapselle, korvike 1 ja ruuat, pesuaineet, vessapaperit tms ja on siis 7 hlö täs torpassa;)

Meillä meni semmonen 1200e/kk Prismaan, sisältäen siis kaikki mahdollinen mitä sieltä saa. Kotimaista ja luomua ostettiin. Nyt alettiin säästämään ja siirryttiin syömään edullisinta mahdollista, mut silti puhdasta sapuskaa, niin tipahti noin 600 euroon kauppalasku. Aikaisemmin bonuksia tuli joku 70e/kk, nyt saatetaan polttoaineiden kans just ja just päästä siihen, et saadaan täys bonus ja n. 50e/kk. Ikävä se on ruuasta säästää, mut ei tätä onneks kauaa tarvii tehdä :D

Meillä menee joku 500€ kuukaudessa. Kauppana valitettavasti Citymarket, onneksi syksyllä tulee tähänkin muutos ja saadaan meidän kylälle Prisma. Sitten siirrytään tekemään ostokset sinne.

Cittari on kyllä törkykallis! Siellä yleensä tarjoustuotteet on samaa hintaa mitä prismassa normaalisti hinta...

Kuulostaa tavoiteltavan suunnitelmalliselta. Arvioisin että meillä menee samaa luokkaa about tuo 500e vaikka henkilöitä taloudessa on vaan 3.

Meillä kanssa vaan kolme taloudessa (toistaiseksi). Tosiaan lähellä ei ole kuin k-ryhmän kauppoja, voin kuvitella kuinka niissä asiakkaat kuolee, kun Prisma tulee.. vaikkakin lihatiski on ollut noissa k-kaupoissa tosi hyvä.

Meillä nyt syödään sitä halvinta mahdollista ihan muutenkin, ja lappu lihoja hamstraan niin saadaan välillä ns parempaa;) sit kannattaa miettiä vihannekset ja hedelmät sesongin mukaan, niinkin säästää... ja marjat/sienet sit metsästä pakkaseen mikäli jaksaa nähdä vaivaa:)itse viljelyn yrttejä, viinimarjoja, chilii ja pakastan tai teen mehua... salaattia,kurkkua ja tomaattia en kaupasta kesäisin osta kun saan omasta kasvihuoneesta:) mut me nyt asutaankin maalla ja meillä pieni oma piha:) mut kyl yrttejä ja chiliä voi kasvattaa kaupungissakin;)

Mulla ajaa laatu hinnan ohi normaalisti, esim tomaattimurskassa Luomu mutti vs X-tra melkeen euron ero purkilta, joten iso säästö kun sitä kastikkeeseen menee joskus kuusikin purkkia :) Lihana nyt halvin sikanauta, jtn 4-5e/kg ku normaalisti luomunautaa 15e/kg tilalta... Halvimmat lihat tietty lappulihana pakastimeen. Hedelmiä ei enää niin laajasti osteta, vaan pelkästään sesongin mukaan. Kotimainen luomujuusto vaihtui tanskalaiseen antibioottijuustoon, rahka on saksalaista muutenkin ku sitä menee kilo päivässä. Luomumaito vaihtui arkikuraan, kermat uht-kermaksi, makaronit ulkomaalaiseen, Luomu oliiviöljy halpaan rypsäriin, luomujukurtti tavalliseen, luomumunat halpoihin häkkimuniin, nitriitittömät makkarat/nakit tavallisiin, kaikki kilohinnaltaan halvimmat valitaan, mut lisäainepaskaa ei silti osteta. Eineksiä ei muutenkaan osteta tai mtn herkkuja, juhlapäivät erikseen. Leivät leivotaan itse, aikuiset ei edes syö leipää, vaan joutuu riisikakkuihin tyytymään kun ei viljat passaa... Gluteeniton pasta on se saatanan kallis mitä välillä ostetaan, muuten lisäkkeenä arseeniöverit riisillä tai ihan vaan perunaa kasviksien lisäksi. Hivenen asenteellisesti kirjoitettu, mut mua vaan itittaa pihistellä kunnon ruuasta :'D

Mun henk.koht mielipide on et ei se halpa hinta tee ruuasta huonoa ja hyvin voi syödä vaikka söiskin niitä halvempia vaihtoehtoja... siis mikäli tekee ruuat itse(ei einestä eikä puolivalmiita), näin siis mun mielestä... kyl meilläkin siis syödään einestä, mikäli on joku tilanne esim sairaus että ei pysty/kerkiä ruokaa tekemään... makkaraa tms meillä ei juurikaan syödä kun mä en tykkää siitä jauhosesta mausta tai jos makkaraa pitää saada sit se on lihasempaa raaka-makkaraa, herkkuja meillä syödään ehkä kerran kk jos sitäkään, ennemmin hedelmiä. Leipää kyllä syödään ja leivotaan itse jos jaksetaan(tällä hetkellä ei jaksa) muuten syödään reissumiestä:) vaaleita ns herkkuleipiä en osta sen teen itse kun se on suunnattoman helppoa ja kaupan höttö pistää mahan sekasin:/ näin meillä:)

Joo, siis ei hinta tee laatua, mut kyl sen ihan silmällä ja suulla monissa tuotteissa erottaa, että mikä on halpaa ja mikä ei. Sitten taas mulle on tärkeää, että ruoka on myös eettistä ja terveellistä, yleensä mikään halpa ei yllä tähän, paitsi kotimaiset sesonkikasvikset. Luomutuotanto on vähempimyrkkyistä ja tuotantoeläimet hivenen vähemmän rääkättyjä, kotimainen ruoka on yleensä tauti- ja antibioottivapaata, toisin kuin ulkomaalainen bulkki. Mrsa on tanskalaisissa lihoissa ihan normaalia, pitää vaan kuumentaa pois, hyi helvetti :D Tokihan Afrikassa pennut juo kuravettä, eikä syö joka päivä, niin siihen nähden taitaa olla ihan sama mitä me länkkärit syödään, se on silti parempaa kuin heillä :) En tiedä avaako tämä nyt yhtään enempää sitä, että miksi halppisruoka on lähes poikkeuksetta mun mielestä kuraa, vaikka ei siis ole epäterveellistä mitenkään. Mies ois valmis syömään näin jatkossakin, mut minä en.

Joo, voihan asian näinkin käsittää:D mä ostan kyl pääsääntöisesti kotimaista, varsinkin eläinperäiset ja vilja tuotteet, kasvikset ja vihannekset kesäisin/syksyisin on myös kotimaista kun ovat halvimmilaan ja parhaimmillaan mut sit on tuotteita mitä ei kotimaisina saa niin sit se on sitä xtraa ja rainbowta (mut joissain tuoteryhmissä kyseiset ei oo halvempia) luomua voisin käyttää mikäli se olisi se halvin tai edes lähellä sitä mut yleensä luomusta saa maksaa enempi...

Se on kyl jännä, et se halpikseksi mielletyin ei aina ole se edullisin. Myös se joskus ihmetyttää, että isommassa paketissa joku on kilohinnaltaan kalliimpaa, kun yleensä yritän minimoida pakkausjätteen määrän ja joutuu ostamaan useamman pikkupaketin :D Foodie on nykyään mun paras ystävä kun suunnittelen ostoksia ;) Käytiin myös natsisiwan valikoimat ja hinnat tutkimassa, laskettiin ettei kannata sieltä hakea edullisempia tuotteita kun menetetään se sama summa bonuksissa ja joudutaan käymään useammassa kaupassa kun nyt saadaan kaikki prismasta. Ei sikäli ole mtn ulkomaalaisia tuotteita vastaan, mut erilainen lainsäädäntö just mahdollistaa sen, ettei ruoka ole niin puhdasta kuin kotimaalainen :)

Takaisin