Uusi raskaus !

Ihanaa lukea että teistä marrasmuruista jo näin moni odottaa uutta tulokasta :) itse olen vain muutamia kertoja kirjoittanut tänne palstalle raskauden aika alkuaikoina. Itselläni myös lapsillani pieni ikäero.Esikoinen lokakuu 2009 ja toinen lapsi  marraskuu 2010. Eli ikäeroa tuli "huimat" 1v 3viikkoa. Olihan tuo toinen raskausaika aika raskasta aikaa. Piti yrittää hoitaa pientä lasta (onneksi hyvin kilttiä) ja samalla kärsiä raskauspahoinvoinnista yms. Mutta mikä ihana palkinto siitä tulikaan :) alkuaika kun kuopus sitten syntyi oli aika raskasta aikaa. (masuvaivojen vuoksi) ja tietenkin esikoinen kaipasi ja kaipaa edelleen täydellisen äidin huomion. Mutta nyt kun poikakin on jo 6 kk alkaa jo kovasti helpottaa :) Pikkuveli ottaa jo pian pienen isosiskon painossakin ohi:D  Päivääkään en vaihtaisi pois vaikka välillä on aika mahdoton meno ollutkin ja aika menee niin tosi äkkiä. Tsemppiä ja jaksamista kaikille teille uusien masuasukkaiden odottajille! :)
 
Saniainen: Kiva kun kerroit kokemuksiasi lasten pienestä ikäerosta ja siitä että hyvin on mennyt :) (vaikka varmaan uuvuttavaakin ollut). Se on se asia mikä ittee tässä vaiheessa jännittää että mitenkähän se arki sitten sujuu kahden pienen lapsen kanssa. Onneksi esikoinen on kyllä todella kiltti, mutta muuttuuko sitten käytös kovasti kun pikkuinen syntyy ja miten pystyy jakamaan sitä huomiota sitten tarpeeksi esikoiselle ettei sen tarvitsisi tulla mustasukkaiseksi äidistä.
 
Niin se jännittää muaki että miten kahden pienen kans selviää sitte. Ja kun oon ihan yksin, mies armeijassa vielä sillon..
 
Alkoi itkettää kun luin Saniaisen kirjoituksen. Kauanhan sitä pystyis vielä olla yrittämättä toista.. Olisi kiva kuulla enemmänkin miten elämä sujuu kahden pienen kanssa :)
 
Alkuaika oli tosiaan siinä mielessä raskasta kun vauva kärsi masuvaivoista ensimmäiset 2 1/2 kk. Imettämisen kannalta, aina kun imetti esikoinen olisi halunnut tulla syliin tai oli muuta vailla. Ja noihin aikoihin kun vauva syntyi niin isosisko oli juuri hiljan täyttänyt 1vuoden ja heräili öisin hampaiden tulon takia. Siinä oltiin sitten miehen kanssa monta yötä hereillä, toinen toisen kanssa. Siinä pitää sitten miehenkin olla vähän jo skarppina. Mutta onneksi nyt jo on ollut useamman kuukauden helpompaa kun esikoinen on nukkunut heräämättä ja vauvakin herää vain  kerran yössä syömään jos sitäkään. Ja päiväunille nukuttaminen oli sekin oma operaatio. Mutta sekin on jo helpottanut kun esikoinen ja vauva nukahtaa omatoimisesti unillleen. Ja eihän noita kahta pientä voi vielä jättää hetkeksikään kahdeksi samaan huoneeseen jos käy esim wc:ssä.  Vähän on ollut sitä että yritettäis läpsiä vauvaaa naamalle ja kiivetä päälle. Siinäkin mielessä on jo helpottanut että esikoinen on jo jokusen kuukauden syönyt itse. Alkuaikana meni siihenkin tosi paljon aikaa kun esikoista piti syötellä, joskus oli niin että vauva roikkui rinnalla ja toista syötettiin syöttötuoliin.  Omaa-aikaa sitä ei kyllä enää pahemmin oo laisinkaan, silloin ehkä vähän jos lapset sattuvat nukkumaan päiväuniaan yhtä aikaa ehkä 1/2 tuntia, mutta mihinkä muuhunkaan se aikaa menee kuin kotitöihin .Mutta hei, nyt tää mun teksti alkaa kuulostaan siltä että kaikki on niin hankalaa ja vaikeaa. Ei suinkaan, nyt kun vauva jo seuraa siskonsa puuhia on heistä jo toisilleen kovasti "seuraa".  Pitää toivoa kaikille teille jotka odotatte toista lasta pienellä ikäerolla että vauva ei kärsi koliikista tms. Mutta kaikkeahan kestää vain oman aikansa. Olen edelleen tyytyväinen että hankimme lapset näin pienellä ikäerolla. Mutta kolmatta lasta en enää tähän rytäkkään haluaisi ainakaan näin pienellä ikäerolla. :D Raskausaika oli siinä mielessä "helppo" kun esikoinen nukkui yönsä hyvin jo ihan muutaman kuukauden iässä kun ei herännyt enää öisin syömään, kun päivisin ei oikein kovin pitkiä päiväunia nukkunut ettei siinä ehtinyt lepäämään. Väsyksissä olin hyvin nukutuista öistä huolimatta melkein koko raskausajan ja se aika menikin kuin sumussa. :D
 
Mulla pahoinvointi hellittäny. Huoh. Onneksi ei kestäny ku n.1kk ajan. Lievempi siis todellakin ku esikoisen aikana. Väsymyski vähän hellittäny.
Turvottaa mahaa iltasin aika reippaasti.
Jännityksellä ootan torstaita.. ensimmäinen ultra!! :) jihuu..

Voiko olla mahollista, että tässä vaiheessa jo (12+3) vois tunte jonkinlaista liikehdintää massussa?!
 
Täällä myös pahoinvointi helpannu, tai se vähä mitä on ollu. Ekassa raskaudessa ei ollut ollenkaa... muutenkin "oireet" vähentyny. Tulee heti mieleen että toivottavasti kaikki ok. Toisaalta mieliala kyllä heittelee laidasta laitaan ja tosi herkällä tuulella välillä.
Väsymys on helpannu mutta niin että mun on toosi vaikee saada unta. Pyöriä ja hyöriä sängyssä ja ärsyyntyä kun toinen nukahtaa heti ku vain painaa pään tyynyyn. No ei varmaan saisi juoda yhtään kahvia tms.. jos se helppais.
Ekaa neuvolakäyntiä odotellessa ja toivoo että kuuluis pikkuisen sydänäänet <3

Eihän sitä tiiä vaikka voisit Melela tuntee jotain pientä liikehdintää? Vaikka eikös se ole joskus 15viikolla ku voi tuntee? mutta kait sekin on yksilöllistä ja varsinkin kun tuoreessa muistissa miltä se liikehdintä tuntuu :)
 
Ai niin, piti vielä kysymän teiltä että ootteko ajatellu hankkia jotkut sisarusvaunut kun pikkunen syntyy?

Äitiyspakkauksen ajattelin jättää nyt ottamatta... meillä ne vaatteet jäi pakkauksesta niin nopsaa pieneksi että on ihan kuin uusia ja menee kyllä varmaan pikkukakkosellekin. Toki rahassa mitattuna siellä on kyllä todella paljon kaikenlaista.
 
Me ollaan mieheni kanssa ajateltu ostaa sisarusvaunut, koska on se vaan niin paljon helpompaa käydä kävelyllä, kun sellaiset on olemassa. Me kun olemme esikoiseni kanssa käyneet avoimessa päiväkerhossa, niin sinne pääsee sitten, kun minulla ei päivisin sitä autoa ole käytössä. Me olemma päättäneet ottaa äitiyspakkauksen, siitä on kuitenkin hyötyä ja niitä vaatteita saa sitten annettua myös muillekkin, vaatteita kun vauvat tarvitsevat aika paljon.
 
Mä just kerkesin ostaa Ninnille tosi ihanat yhdistelmärattaat..emmaljungat ja sitten tulikin toinen tärppi.Nyt sitten mietiskelen että ostankohan sisarusrattaat vaiko mitäkhän keksis :s Jännittää taas paljon ku huomen ois tän tulevan ensimmäinen neuvola :) Äitiyspakkauksenkin ajattelin ottaa kun se vaan on niin ihana ja siellä on niin paljon kaikkea.Kuinkakohan helpolla saa joitakin pahoinvointilääkkeitä...?Mul on niin kamalaa yleensä tää pahoinvointi etten oo kyenny tän uuden raskauden aikana kauppaakaan kun alkaa kaupassa etomaan.Ja välil on myös sellaista ettei meinaa ruoka mennä alas ku on niin huono olo :( olis ihan mukavaa jos sais jotenkin elettyä suht koht normaali elämää.
 
fjansku: sun kandee käydä lääkärin juttusilla tosta pahoinvoinnista, niin se kirjottaa reseptin sulle.. mun sisko sai ihan helposti ku se ei voinu tehdä yhtään mitään pahoinvoinnin takia..

tänään kävin ekassa ultrassa, ja la siirty eteempäin 10 päivää. eli uus laskettu aika on 12.12.-11 :)  siellä se pikkunen kovasti viuhto jalkoja ja käsiä :) nyt vasta niinku uskoo todella että mahassa kasvaa uusi elämä :) ihanaa <3
 
Täällä olis eka ultra vasta heinäkuun alussa, viikkoja silloin kasassa 12+5...
ei millään jaksaisi enää odottaa niin kauaa... Jotenkin niin epätodellista tää raskaus ennen sitä ku itte näkee omin silmin että pikkuinen vauva siellä oikeesti on ja oikeessa paikassa!
Vielä ei olla kellekkää kerrottukaan, tai yhelle kaverille olen.. mutta ei muille. Ekalla neuvolakäynnilläkää ei kuunneltu sydänääniä, vaikka esikoisen aikaan kuunneltiin ja kuului hyvin. (nyt toki eri paikkakunnalla asutaan ja vähä eri käytännöt). seki ois jo helpannu jos ois saanu kuulla pikku jyskytykset :). Tää toka raskaus toisaalta tuntuu menevän nii nopsaan.. jotenkin ei huomaakkaan tässä pojan hoidon ohella että on raskaana paitsi tästä vetämättömästä olosta ja väsymyksestä! Tulee välillä ihan "huono äiti" fiiliksiä ku ei jaksa leikkiä pojan kanssa nii paljo ku haluisin :/ ei vaan jaksa.
vaatteet alkaa jo kinnata vattan kohalta ja ongelmana miten pukee ettei "jää kiinni" turvonneesta mahasta :)
Jee, nyt sain valita mihin sairaalaan meen synnyttään ja nyt pääsenki ittelle tutumpaan sairaalaan, kuin esikoisen aikaan. Tietysti aika aikaiselta tuntuu miettiä jo synnytystä :)
 
ensimmäiset liikkeet tunnettu 15+6. <3
ens keskiviikkona ultra. raskausdiabeteksen takia kontrollikäynti.
mulla tulee olemaan synnytyssairaalana oys.
 
Onneks alkanut jo pahin pahoinvointi helpottamaan,mutta edelleen on hyviä sekä huonoja päiviä pahoinvoinnin suhteen.Ja koko ajan väsyttää kun ei ehdi päivällä lepäämään lainkaan.
Päivät menee neidin kanssa leikkien ja oleillen kun päikkäreitä ei tahdo kovinkaan pitkään nukkua..eilenkin vain 15min.yhteensä :( Ilta meneekin sit tehden kotihommia miehen tullessa kotiin ja kun kotihommat tehtynä niin huomaakin että on jo nukkumaan menoaika.Ninniä odottaessa kaikkialta tarjottiin lastenhoitoapua mut nyt ei enää ketään kiinnosta Ninnin hoito. Anopillekin olen yrittänyt jo niin monia uusia mahdollisuuksia antaa mutta eilen oli viiminen kerta.Ninnin kun vei sinne niin heti oltiin kameran kanssa Ninniä kuvaamassa ihan naaman edestä ja Ninniä tykännyt yhtään kameran salmasta.Silti ei voinut sitä lopettaa :( Aina tulee vaan mietittyy et mitenköhän sitten jaksaa kahden muskun kanssa.
 
eilen kävin ultrassa. kaikki ok. vauva vastasi viikkoja. painoa hurjat 156g :) on se niin pieni vielä. siellä se vilkutteli äitille <3
nyt varmistu sata varmaksi, että mun synnytyssairaala on oys.
 
että pänni eilen entiset työkaverit ku ne niin kivasti puhuvat mun mahasta.
"Kauhia rantapallo"
"Et nää oikeesti oo niin alussa raskaana" jne jne.
TODELLA IHANAA!
Jos joku multa vielä kysyy että millon on laskettu aika niin sanon että huomenna!!! Minkä mä sille voin että on jo niin iso maha! viikkoja nyt 18+0
argh.. miks ihmiset on joskus niin suorasanasia!?!?ja typeriä... mun tunne elämä on muutenki niin sekasi :D
 
Eiks oo hassua, kun toisesta raskaudesta se vatsa pullahtaa ihan eri tavalla esiin :). Mä niin voisin olla aina raskaana. Onneks ei oo tullut kuitenkaan mitään ajatuksia sterilisaation suhteen, että kaduttais koko homma.
 
tänään viikkoja 18+6 ja ensimmäistä kertaa näin ja tunsin liikkeet vatsan päältä <3 oli ihana tunne !
 
Ilmoittaudun uusodottajaksi :) testin tein viime perjantaina ja näytti positiivista. Yritettiin siis toista heti putkeen ja ekalla tärppäs :D La aika olis näillä näkymin 19.3.2012 jos kaikki menee hyvin.. Neuvolaan en jaksanut vielä soitella kun eihän sinne tosiaankaan aikaa saa ku joskus kk päästä.. Ekan kaa oli ihan eri juttu :D Kaikki oli niin  uutta ja jännää, nyt vaan jännää ;)
 
Onnea Dinskulle!! Ja tervetuloa toista/kolmatta/neljättä jne odottavien joukkoon :)

Mulla ois ens viikon torstaina rakenneultra, ja jänskättää tosi paljon! harmittaa vaan tosi paljon ku mies ei oo mukana.. :/
 
Takaisin
Top