kai se pitää ihan oman milenterveydenkin takia tänne kertoa oma eka synnytys :)
Ei siitä mitään traumoja jäänyt vaikka moni sitä kauhistelee, kun jätkä jouduttiin avustaan imukupilla ja välilihaa leikattiin aika paljo ja istua ei saanut kk,
Meidän eka (ja se ainoa viellä hetken) synty rv38+5. oli Juhannus lauantai ja oltiin kaverilla syömmässä ja miehet sauno. Siellä oli myös meidän yks kaveri jolla oli jo viikon yli LA ja naureskeltiin, että läetään viellä samalla taksilla tästä synnyttään ja mitää ukkoja mukaan tarvita, kun yhessä ponnistetaan :D
Kotiin tultiin ja isäntä paineli nukkuun ja nukahti aiklailla heti (oli illan aikana kaksi olutta ottanut) mä menin viellä suihkuun ja sitten nukkuu klo jotain 00.00 yöllä. Hetken pyörin ja just kun olin nukahtaan niin sellai kaamee kumaus korvissa!! Säpsähdin ja mietin, että mikäs se oli? ja siteen, että onko kaikki ok masussa ja sitten tuli se tunne, että vessaan! Kiva kun lapsi ei ollu laskeutunut ees kunnolla niin sitä vettä tuli lorinalla. Meinannu vessasta päästä pois, pakko vetää pyyhe jalkoväliin ja mennä isäntä herättään!! Sen kommenti oli kun heräs " Et sitten aamun voinu oottaa!!" no EN! Yritä siinä nyt sitten vetää vaateita päälle, kun hana on auki.
Matkalla sairaalaan alko supistusia tuntua (meiltä kestää joku 25min ajaa sairaalaan) sairaalassa pyysyvät viellä istuun odottaan siihen aulaan ja mä katoin niitä kangastuoleja hölmistynenä ja en istunut! Hoitaja vei tarkastus huoneeseen. Pyysi menemään siihen sängylle ja mä pyysin siihen jotain imuja alle! Hoitaja katsoi mua ensin vähän hölmistyneenä, mutta toi kumminkin siihen sitten se pyys ottaan housut pois ja sitten hoitaja totes, että "Ai sulla tulee tätä vettä näin paljo!!" :D
Siitä sitten perhehuoneeseen ootteleen supistusten voimistumista! kelo oli joku 02 yöllä.
makuulle en enää voinut mennä, koska rupes oksettaan ja ahdistaan. istuin keinutuolissa jalat sängyn päällä. Isäntä veti sikeitä sängyssä. Selkään sattu supistukset, mutta siihen auto, kun kaurapussin lämmitti mikrossa. Torkuin supistusten välissä ja ainakun supisti, laskin jalat lattialle, koska ei pystynyt pitään sängyllä. Aamulla seiskan aikaan suihkuun ja siitä saliin ilokaasua ottaan.
sitten tuli lääkäri laittaan epiduraalin. Pari kertaa hälyttivät leikkuria, ksoka kun epiduraali laitettiin muksun arvot romahti, mutta hetken päästä oli taas normaalit. klo 13 sain sitä supistuksia kiihdyttävää tippaa ja siitä 20min huusin isännälle, että soittaa kello, mun pitää ponnistaa. Hoitaja tuli paikalle ja käski olla ponnistamatta! Se ei kyllä ole helppoa! ehkä se ikävin vaihde, Jouduin odottamaan jonkun 5 ponnistus supistusta ennen kun sain ponnistaa. Sitten tulikin se tilanne, että ainakun mä ponnistin muksun arvot romahti ja löi hälytyksiä! Sitten tuli lääkräi paikalle ja kaivo imukun esiin + pari muuta hoitajaa. tais olla niin, että oli 4 hoitajaa ja lääkäri. kaks painoi mahasta ainakun ponnistin ja lääkäri veti imukupilla, yks leikkas välilihaa ja oli vastaan ottaa ja se yks tais pitää toista jalkaa?kamalasti siinä kuitenkin oli ihmisiä. Poika saatiin 5min pihalle ja eka mitä hoitaja sano oli, että jos äiti hinais itteensä ylemmäs, kun tää napanuora on niin lyhyt, että ei saa poikaa siihen apupöydälle. Poika vieteenkin siitä hetinmiten virvotteluun ja lastenlääkäri kävi sen tarkastaan ja meni joku 5min poika tuotiin takas ja tuore isä sai sen syliin, koska mua ommeltiin. Siinä se isä sitten syntyi
Se oli joku ihan käsittämätön lampun syttyminen isän päässä. Napanuora oli tosiaan niin lyhyt ja istukka ylhäällä kiinni, että siks löi niitä hälytyksiä. Persausta omeltiin ihan kiitettävästi kii ja istua ei tarvinnu, mutta kahden päivän päästä oli pakko, koska lonkat ei kestäny enää. Istuin sitten kottikärryn sisä kumin päällä silleen toisella kankulla.
Synnytyksestä jäi kyllä ihan hyvä fiilis, sillon oli tosi rauhallista ja hoitajilla aikaa. Synnytys kesti joku 13.30h Kaveri tuli perässä kahden päivän päästä ja samaan huoneeseen, sillon oli kuulemma ollu ihan hirvee ruuhka. nyt meidän pätkä on jo 4 ja odottaa vauvaa kun kuuta nousevaa :)