Useamman lapsen äidit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kärhö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Kärhö

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kun täällä on kerta ketjut esikoista ja toista odottaville, niin eikös mekin tarvita oma ketju, joille lapsi on sarjassa jo useampi. :) Itse ainakin huomaan, että asiat mitä mielessä pyörittelee on osittain tietty samoja kuin esikoisen kohdalla (milloin esim. kertoo muille) mutta osittain myös eriä (miten kertoo lapsille tai miten keksii sisarussarjaan sopivan nimen). Musta ainakin olisi mukava pölistä teidän muiden kanssa, joille tämä tuleva lapsi on kolmas, neljäs jne.

Meille siis tosiaan tämä toukokuun tuhisija on kolmas lapsi. Ensi vuoden äitienpäivän aikoihin kun on LA, niin isosisko on 6v. ja tuleva isoveli (vai pitäisikö sanoa keskiveli?) on 4v. Mammaloman aikaan esikoinen menee siis eskariin. (Vuosi myöhemmin olisi ollut ehkä parempi tämän vauvaloman kanssa, mutta kun itsellä on ikää jo 35v. niin en halunnut oottaa pitemmälle.)

No tänne on heti tultava mukaan :)
Minä odottelen viidettä, lasten yhteissumma sitten kuusi. Lasten lukumäärä piti olla täynnä, meille tämä on ensimmäinen yhteinen ja täysi ylläri.
Kovasti asiassa on pohtimista ja sopeutumista.
Mietityttää kuinka sitä taas jaksaa hommat alusta aloittaa, juuri kun on päässyt vaiheeseen jolloin ei kukaan enää aivan kokoaika äidin läsnäoloa vaadi.
Toisaalta on ihana ajatus että nyt kerkeää rauhassa keskittyä raskaus ja vauva aikaan kun ei ole montaa pientä ja lastenhoitajiakin on jo omasta takaa :D

Ihmisille kertominen ärsyttää todella paljon kun Piruilua lapsiluvusta saa jo nykyisellään kuunnella.

Täälä on kolmas lapsi tulossa toki ollaan uusioperhe ja puolet kuukaudesta on miehen lapset 3kpl eli kyllä melkosta vilinää on oon onneks ollu lasten elämässä mukana ihan pienestä saakka nuorin oli vasta puolivuotias kun aloimme seurustelemaan eli ei tarvi esittää toisille lapsille mitään on tottunu jo että olen räiskyvä ihminen :D mua pelottaa lapsille kertominen ei nyt vielä ajankohtanen mutta kohta joutuu kun alkaa jo ihmettelemään että miksi en voi syödä kaikki ku tulee takasi päin.. pahinta tässä on ku yrittää kasvattaa lapsia siihen ettei sais mitään asioita salata omassa kodissa ja ite täälä salaillaan toki täytyyhän lapsia suojella ja kaikkea ei tarvi tietää mutta eihän tämä huono asia ole ellei jotain satu ..

Mäkin mietin tuota milloin kertoa lapsille ja jos pahoinvointi menee tosi kovaksi, niin miten asian lapsille selitän, etteivät turhaan huolestu. Mutta jos niille nyt kertoisi, niin sitten koko kylä tietäisi asian eli pakko pitää salassa edes jonkin aikaa.

Meillä lapsilla on ollut pitkän aikaan vauvakuume, kun moneen perheeseen on syntynyt vuoden sisällä vauva. Mutta eilen esikoinen ilmoitti, että äiti hei, me ei halutakaan vauvaa vaan me halutaan koiranpentu. :grin Kuinkahan pettyneitä ovat sitten kun saavat tietää? Tosin eihän mikään poissulje sitä, etteikö mammalomalla voisi ottaa sitä koiranpentuakin, jos vaan jaksan.

Ja tuo on kyllä niin tyhmää Peik että kommentoidaan toisten lapsimäärää! Sympatiat sinne!

Jee, hyvä ketju :)

Meillä tulossa myös kolmas lapsi. Kaksi edellistä on poikia ja tulevan oletetun syntymän aikoihin isompi on 4v8kk ja pienempi 2v6kk :) Ja samoja mietteitä on mullakin ollut. Milloin ja miten kerron lapsille? Mikä nimi laitetaan? (Pojalle, tytölle on jo) Miten ihmiset suhtautuvat? Meillä myös esikoinen on toivonut itselleen pikkusiskoa jo jonkin aikaa enkä malta odottaa että pääsen kertomaan hänelle, että meille on tulossa vauva ♡

Kiva ketju, mukana! :)

Meille myös tulossa kolmas lapsi. Meillä on kaksi poikaa ennestään. Toukokuussa esikoinen on 3v 8kk ja kuopus 1v 8kk. Aikamoista hulinaa tulee varmaan olemaan alkuun. :) Mut on haluttu lapset pienellä ikäerolla, tuleepahan sit putkeen ne rahallisestikin tiukimmat vuodet. Mähän en oo tässä välissä ollut töissä, lukuunottamatta joitain pätkiä, jolloin mies on ollut kotona lasten kanssa.

Meillä nuo lapset on vielä niin pieniä, että ei kauheasti tarvitse kertomista miettiä. Kerrotaan tottakai sitten, kun nähdään onko ultrassa kaikki ok, mutta vapaasti poikien kuullen saa asiasta puhua. En usko, että tuo vanhempi vielä ymmärtää.

Tuo lapsille kertominen kanssa mietityttää juuri tuon salailun takia, tässä vuosien varrella oppinut että lapset on niin pirun fiksuja ja rehellisyys myös vanhempien puolelta äärettömän tärkeää, nuo kun muuten täyttävät mielikuvituksellaan mielensä turhilla peloilla jos joku on epämääräistä. Sitten kun on se ettei sen jälkeen ole tämä enää salaisuus kun lapset tietää.
Minulla ollut kaksi keskenmenoa muiden lasten saamisen lomassa ja nämäkin lapset ovat tienneet ja yhdessä ne on surtu. Edelleen muistelevat ja kyselevät välillä kenen pikkusisar ja kenen isosisarus kumpikin olisi ollut <3
Sinällään olisi lasten hyvä tietää jos huonosti käy että ymmärtävät miksi äiti on surullinen.

Kiitos kärhö. Tuo lapsiluvusta kommentointi on kyllä niin inhottavaa. Mielessä jo käynyt väittelyä tiettyjen ihmisten kanssa :D ja miettinyt nasevia kommentteja takaisin.
Minulle tämäkin lapsi on yhtä arvokas kuin muutkin <3

Meillä kuopus on nyt 4v 2kk ja todellakin ymmärtää (ja kuuluttaa kaikille) kun saa kuulla, että vauva on tulossa. :) Ja esikoinen oli 1v 6kk kuopuksen syntyessä ja niin kova puhumaan, että kertoi kaikille jo hyvissä ajoin, että meille on tulossa vauva. Höpötteli vielä koko ajan pikkuveljestä. Me siis myös silloin ajateltiin, että on niin pieni ettei kerro kaikille tai tajua koko asiaan. Noh, väärässä oltiin. :grin

miuk, tuo on kyllä ihan fiksua tehdä lapset putkeen. Meillä on kaksi ensimmäistä ovat tulleet liukuhihnalta niin sitten mietittiin tosissaan miehen kanssa, kannattaako vaipparalliin ja huonosti nukuttuihin öihin enää lähteä (tai noh, juteltiin asiasta ja todettiin, että ollaan ihan pähkähulluja kuten tähän vielä lähdetään, mutta antaa mennä). :p

Meille myös kolmas lapsi tulossa ja valmiiksi jo kauhistuttaa kaikkien reaktiot.. en tiedä miksi se ressaa minua nyt niin paljon kun sehän on kaikkien oma asia miten monta lasta ja miten tiheään tekee.

Meillä esikoinen vauvan syntyessä olisi 3v ja 4kk ja toinen olisi 1v 9kk eli vauhtia tulee riittämään ja se sopii meille! :) Mutta onhan tämä muuten jännää aikaa taasen! :)

Täälä kans aikamoisia höpuötätejä 2&3v onhan nuo pieniä mutta ei ne missään kuplassakaan voi asua ja jos jotain sattuu niin joudun viimestään silloin kertoa mitä on tapahtunut eipä siinä kuitenkaan itkemättä voisi olla
Täälä luotettiin esikoisen jälkeen täys imetykseen toki oli tarkotus tulla pienellä ikäerolla mutta ei ihan 1v ja 2viikkoa ollu tarkotus nyt tulee ikä eroa 2v9kk ja ja 3v9kk :) toki nuo kaks aikasempaa on tullu pari viikkoo ennen laskettua et saa nähä mites nyt käy

Kolmatta tänne odotellaan (välillä kyllä mietin josko onkin kolmas ja neljäs :nailbiting: mutta suvusta ainoot kaksoset on äitini serkulla, eli aikas olematon riski sen suhteen)
Poika täyttäny 6 ja tyttö miltei 3 kun on syntymän aika.

Mietityttää tuleva huonejako. Molemilla nyt omat huoneet, mut täytynee yhdistää. Makkarissa ei oo tilaa pinnikselle, ensisänky mahtuu mut siinä menee n kolme kk. Sit josko vauva omaan huoneeseen, niin nämäki on menny. Vieressä ovat sitten unta jatkaneet ku heränny (imetys jne).
Olisko noille hyvä kerrossänky? Suht pieniä on huoneet. Ja meitin vauva reilu 2v nukkuu edelleen pinniksessä, mahtuu hyvin eikä oo pyrkiny pois :grin pitää vaihtaa sänkymuotoa ennen vauvan tuloo.

Peik, tuo on täysin totta! Lasten ymmärrystä ei kannata aliarvioida. He ymmärtävät paljon enemmän kuin joskus itse ajattelisi ja mitä eivät ymmärrä niin aistivat vanhemmista, että jotakin on tekeillä :)

Meillekin tulossa kolmas lapsi. Tai 3. minulle, 1. miehelle. Esikoinen täyttää vauvan syntymän aikoihin 11v ja kuopus sitten kohta perään 10v. Molemmat on poikia. Jännittää kovasti, kun "kaikki alkaa alusta", kun pojat on jo noin isoja. Jo vuosia on saanut nukkua täysiä yöunia :D vauvasta on puhuttu miehen kanssa jo vuosia ja odotettu "oikeaa aikaa", ja kun alettiin yrittämään, niin tärppäsi heti, niin on tässä vielä sellaisessa pienimuotoisessa sokissa, ettei meinaa uskoa todeksi. Kiva käydä täällä lueskelemassa muiden samassa veneessä olevien kirjoituksia :)

Mäkin parkkeeraan tänne! :)
Tämä "elvis" on nro 3.
Esikoinen on 1/2012 ja toka 2/2014. Eli heillä on ikäeroa reilu 2v. Ja meillä molemmat on poikia.
Raskaudet olivat pitkälti samanlaisia, tästä raskaudesta en osaa sanoa onko samanlainen. Itellä on kumminkin olo että tämäkin olis poika,.tietysti pikkuinen prinsessa olis kanssa ihana.:dummy1:
Meidän kuopuksella puskee uhmaa, on melko tulinen luonne, välillä tuntuu että on aivan hukassa..esikoinen on kanssa kova luu, mutta hänellä tietysti ymmärrystä enemmän kun ikääkin on. Mutta päivä kerrallaan.

Mä jännityksellä odotan uhmaa :D esikoinen on helppo lapsi ekan uhman aikaan olin kyllä ihan neuvoton se hiljanen pikkuprinsessa räjähti ihan täysin! Onneks se kesti tosi vähä aikaa ja rauhottu takasin toki vähän omaa tahtoa tuli uhman myötä.. nyt tällä kuopuksella vähä meinaa olla samoja piirteitä mutta on taas luonteeltaan tempperamenttinen niin luulen ettei uhmaa edes huomaa :D toivottavasti kolmas perii enemmän isän rauhallisuutta kun äidin tempperamentin muuten täälä on kaikki helisemässä :) sen huomas jo raskausaikana että esikoinen oli aika rauhallinen kun taas toinen oli tarkka omasta tilasta eikä saanu yhtään liikaa nojata mahaan sen verran kovaa alkoi monotus

Voi uhma.... Meillä esikoinen on rauhallinen, harkitseva ja fiksu poika, mutta kun uhmaa puhkesi pari vuotta sitten ni poika oli ihan pois ittestään... Nyt hän täytti 4 ja uhma on selvästi laantunut :) Vanha tuttu poika sieltä tuli taas esiin :)

Toka on aina ollut tulinen luonne (molemmat vanhemmat on :D) ja toive elää ettei uhma olisi niin paha kun hän on niin vahvatahtoinen ollut aina :rolleyes: Mut onneksi se uhma on tärkeä kehitysvaihe!

Tänne mukaan tultava :)

Meille viides tulossa..mulle viides ja miehelle neljäs..ja kaikki poikia tietenkin :)

Meillä pojat nyt 9v,4v,1v8kk ja 9kk :) elikkä vauvan syntymän aikoihin 10v,melkein 5v,2v4kk ja 1v5kk :D

meillä nämä neljä syntyneet 2/2007,07/2012 sekä 01/2015 ja 12/2015 :D

Meille on tulossa kolmas lapsi, toivottavasti :) Ennestään löytyy tyttö ja poika. Tyttö täyttäisi vähän vauvan syntymän jälkeen neljä ja poika kaksi :) Tasaiset ikäerot :D

Takaisin