Univaikeudet

Sama juttu, tosi huonosti tulee nukuttua kun monta kertaa käytävä vessassa ja mikään asento ei oikein tunnu hyvälle. Näin myös viime yönä ihan järkyttävää painajaista vaikka normaalisti se on mulle tosi harvinaista. Imetystyyny on ainakin mulle hyvä unikaveri jalan alle kun on kyljellään.

Mie haluisin semmosen pitkän patukan viereen (tyynyn). Jonka päälle sais heittää toisen jalan pitää vaikka tyynynä ja halailla sitä :p mies on niin harteikas ja jotenkin epämukavan kova tähän tarkoitukseen.. :hilarious: varmasti olisi loppuraskaudessa hyvä! :woot:

Joo, ainakin Lidlissä joskus on noita pitkiä tyynyjä. Sieltä mä edelliseen raskauteen ostin unikaverin :happy:. Mulla nukahtaminen menee aina 2-3 paikkeille. Tulee ihan kummallinen olo vatsaan ja hieman huono olo ja sit vaan voivottelen ja pyörin. Tää syöminen ei oo ottanu vielä tuulta purjeisiin.

Joo, ainakin Lidlissä joskus on noita pitkiä tyynyjä. Sieltä mä edelliseen raskauteen ostin unikaverin :happy:. Mulla nukahtaminen menee aina 2-3 paikkeille. Tulee ihan kummallinen olo vatsaan ja hieman huono olo ja sit vaan voivottelen ja pyörin. Tää syöminen ei oo ottanu vielä tuulta purjeisiin.

Kiitos vinkistä, täytyypä olla tarkkana kun käy siellä kaupassa jos osuisi kohdalle :pompus: Olisi mainio, nuo sohvatyynyt on aika kovia ja pöljän mallisia.

Pitääkin ite ommella tommonen unikaveri. Se vois vähän korjata samalla asentoakin. Mulla on kans uni ollu aika katkonaista, kun pitää nousta vessaan pari kertaa yössä. Jonkun aikaa heräilin aina aamuyöstä valvomaan ja päivät menikin sitten aika sumussa. Lääkemuutoksen jälkeen uni on onneksi taas alkanut riittää aamun asti.

Mulla on ihan kauheaa valvomista öisin. Ilman raskautta nukun aivan normaalisti, tosi hyvin. Nyt oon valvonut lukemattomia öitä klo 4.00 - 6.30. Järkkyä.
11+0.

Mulla on ihan kauheaa valvomista öisin. Ilman raskautta nukun aivan normaalisti, tosi hyvin. Nyt oon valvonut lukemattomia öitä klo 4.00 - 6.30. Järkkyä.
11+0.

Sama juttu, neljältä herään ja sen jälkeen ei enää uni tule. Tai ehkä tulisi ellei kello soittaisi jo töihin lähdön merkiksi. Kumma tuo 04.00. Sen jälkeen ei vaan millään enää nuku....

Onpa kurja kuulla, että noin monella on unihaasteita ja -ongelmia! Minä olen ollut aikuisena aina huono nukkumaan pitkään aamuisin ja unen tarve on vähentynyt 30-vuotta täytettyäni. Kova stressi tai huoli tuhoaa yöunet kokonaan, kun ei vaan pysty nukahtamaan kunnolla tai nukkumaan yli kahden tunnin pätkissä. Muutoin menen nukkumaan normaalisti 22-23 aikaan, herään hetkeksi aamuyöllä ja uudelleen kuuden-seitsemän aikaan.

Raskaana uni lisääntyi väsymysviikkoina 7-10. Nyt taas se tavallinen aamuvirkun rytmi, tosin vessassa pitää käydä joskus kaksi kertaa yössä. Mutta heräily on ihmiselle luonnollistakin. Nukun kuitenkin edelleen hyvin vatsallani ja kyljelläni *koputtaa puuta*

Olen yrittänyt välttää juomista, erityisesti teen juomista iltaisin. Mindfulnes auttaa, jos pikkuisen stressaa tai haluaa rauhoittaa mielen. Yritän olla ottamatta stressiä nukkumisesta kun se pahentaa tilannetta ja nukkua päiväunia.

Sikeitä ja hyviä unia kaikille!

Mulla tuottaa nyt vielä lisäongelia nämä nukkumisasennot. Yritän opetella nukkumaan kyljellään, erityisesti sillä vasemmalla kyljellä, mutta ei tahdo onnistua. Väkisin meinaa hakeutua vatsalleen, ja sitten toisaalta monesti herään yöllä selällään ja se sitten ahdistaa, vaikka en tiedä onko se vielä niin vaarallista (10+6) :(

Mulla tuottaa nyt vielä lisäongelia nämä nukkumisasennot. Yritän opetella nukkumaan kyljellään, erityisesti sillä vasemmalla kyljellä, mutta ei tahdo onnistua. Väkisin meinaa hakeutua vatsalleen, ja sitten toisaalta monesti herään yöllä selällään ja se sitten ahdistaa, vaikka en tiedä onko se vielä niin vaarallista (10+6) :(

Mä olen käsittänyt että sitten kun tuntuu epämukavalta niin lopettaa selällään nukkumisen! Siis kun jos ei veri virtaa niin itselleki tulee huono olo: http://www.aitiysneuvola.fi/fi/saako-raskausaikana-nukkua-selallaan/ En nyt tuon parempaa lähdettä löytänyt.
Vatsallaan nukkumisesta en osaa sanoa... mulla ainakin kovalla alustalla ollessa mahallaan tuntuu jo ikävästi kohtu alla. (Huomasin siis jumpassa etten todellakaan pystynyt tekeen vatsallaan tehtäviä selkäliikkeitä).
Saisitko sä sellaisen puoliksi kyljellään puoliksi vatsallaan asennon? Eli periaatteessa vasemmalla kyljellä, mutta niin etä ylempi jalka jaylempi käsikin koskee patjaa. Mulla oli viime raskaudessa semmoinen (Lidlin) pötkylä tyyny, niin sen avulla sain mukavaksi tuon asennon. Taisin pitää tyynyä jalkojen välissä ja myös ylävartalolla nojasin siihen... Vaikea selittää:grin

Hyvä tietää, ettei se selällään makoilu ole siis pahasta jos ei tunnu pahalta. Paitsi tietysti se ahdistus, no joo :D Ja aika sellaisessa puolivatsa/puolikylki - asennossa tuleekin oltua, ja aputyynykin on jalkojen välissä. Ehkä se katkonainen unikin vaikuttaa, kun silloin alkaa aina miettiä sitä asentoa ja kaikkea.

Moni tuntuu pitävän tyynyä jalkojen välissä. Suosittelen kokeilemaan myös kainalotyynyä. Itse nukun mieluiten mahallani. Jouduin korjaamaan nukkuma-asentoa, sillä mahallaan nukkuminen rasitti liikaa niskoja ja hartioita, jotka ovat töiden vuoksi välillä todella jumissa. Lisäksi pidin käsiäni koukussa allani, jolloin kädet puutuivat. Hommasin niskaa takevan muotoillun tyynyn, mutta yksin se ei ollut riittävä tuki pitämään minua kyljellään. Otin ylimääräisen tyynyn kainaloon, jota halailen. Näin en pääse kääntymään käsieni päälle koko painollani. Tämä nukkuma-asento on tuntunut nyttenkin hyvälle. Mahallaan olo ei tunnu enää hyvälle ja selälläni en ole koskaan osannut nukkua. Tykkään välillä vetää molemmat jalat koukkuun, mutta kunnon kippura-asennosta tuntuu tulevan liikaa paineen tunnetta vatsaan, mutta päälimmäinen jalka voi hyvin olla ainakin vielä koukussa.

Jo ennen plussaa huomasin kärsiväni nukahtamusvaikeuksista, mutta se ei minun kohdallani kestänyt onneksi kovin pitkään. Vielähän tässä ehtii hyvin kärsiä huonoista unista. Mutta olen huomannut rytmini muuttuneen melko kellontarkaksi. Olen aamu-uninen, joten aamut saattoivat ennen venyä vapaapäivinä pitkiksi, mutta nykyisin herään joka aamu vähän enneen kahdeksaa.

Moni tuntuu pitävän tyynyä jalkojen välissä. Suosittelen kokeilemaan myös kainalotyynyä. Itse nukun mieluiten mahallani. Jouduin korjaamaan nukkuma-asentoa, sillä mahallaan nukkuminen rasitti liikaa niskoja ja hartioita, jotka ovat töiden vuoksi välillä todella jumissa. Lisäksi pidin käsiäni koukussa allani, jolloin kädet puutuivat. Hommasin niskaa takevan muotoillun tyynyn, mutta yksin se ei ollut riittävä tuki pitämään minua kyljellään. Otin ylimääräisen tyynyn kainaloon, jota halailen. Näin en pääse kääntymään käsieni päälle koko painollani. Tämä nukkuma-asento on tuntunut nyttenkin hyvälle. Mahallaan olo ei tunnu enää hyvälle ja selälläni en ole koskaan osannut nukkua. Tykkään välillä vetää molemmat jalat koukkuun, mutta kunnon kippura-asennosta tuntuu tulevan liikaa paineen tunnetta vatsaan, mutta päälimmäinen jalka voi hyvin olla ainakin vielä koukussa.

Jo ennen plussaa huomasin kärsiväni nukahtamusvaikeuksista, mutta se ei minun kohdallani kestänyt onneksi kovin pitkään. Vielähän tässä ehtii hyvin kärsiä huonoista unista. Mutta olen huomannut rytmini muuttuneen melko kellontarkaksi. Olen aamu-uninen, joten aamut saattoivat ennen venyä vapaapäivinä pitkiksi, mutta nykyisin herään joka aamu vähän enneen kahdeksaa.

Siis se pötkylä tyyny yltää kivasti sekä jalkojen väliin että kainaloon :D

Pötkylätyyny kuullostaa kyllä hyvälle. Pitäisi ehkä korvata nykyinen kainalotyyny sellaisella. Viimeistään sitten, kun nykyinen nukkuma-asento ei tunnu enää mukavalle :)

Mulla on univaikeudet ja heräily hellittänyt kun päästiin toiselle kolmannekselle... Olisko psyykkistä myös. Mutta jostain luin, että nyt kohtu ei enää niin paina virtsarakkoa, joten ei tarvi heräillä vessaankaan.

Meillä on 140cm sänky ja pohditaan leveämmän ostoa. Ja itse huomasin stressaavani myös sitä etten nuku riittävästi vasemmalla kyljelläni mutta kyllä tässä pikkuhiljaa oppinut. Herään useimmiten kuitenkin selältäni mutta se ei tunnu millään tavalla huonolta, vielä. Tänään 15+3.

Meillä unirituaaleina makuuhuoneen tuuletus ja viilennys sekä reilun puolen tunnin kirjan luku. Parhaiten rauhoitun kun valon sammuessa saa pitää vähän aikaa mieheni kädestä kiinni, rauhoittaa tosi ihanasti. Ja öisin kun herää niin yritän parhaani sysätä kaikki mietteet pois päästä. Hyvin on tullut nukuttua viime aikoina taas. Vaikeinta oli viikot 6-8.

Viime yö oli kyllä yhtä tuskaa.. oon tottunu nukkumaan mahalleen, mutta nyt taitaa sekin ilo jäädä pois. Ei vaan löytyny hyvää asentoa vaan mahaa paino ja kävi kipeää.. Taas pitää opetella nukkumaan kyljellään.

Ja mä kyllä kans haluan tuommosen pötkylätyynyn! :D

Täälläkin vaivaa tuo klo 4 herätys... lähes joka aamu herään tuolloin eikä millään tule unta. Sitten kun klo herättää 5.20 niin oon just saanut unen ja väsyttää järkyttävän paljon. Nyt menossa rv 10+4. Toivottavasti helpottaa tämä vaiva, muuten oon ihan zombie kohta... :(

Takaisin