Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillekin tuli tuo pilttipiiri-lehti eilen, heti luin sen unikoulusta kertovan jutun. Kyllä tuo poitsu sitä maitoa tuntuu tarvitsevan vielä yöllä, suuttuu melkein jos sitä tuttia vaan tarjoaa. Tissille nukahtaa sitten yöllä juotuaan hetken aikaa. Meillä ei kiinteitä hirmuisesti vielä mene..3 x päivässä. Ihmeen hyvin sitä ihmiskeho jaksaa vaikka ei ole nukkunut puoleen vuoteen yli 4 tuntia putkeen yöllä kertaakaan oikeastaan. :D

Onks sulla eevis mitään käsitystä mistä vois johtua? Meillä ainakin nukuttiin jo ennen tätä paremmin, herättiin kerran tai kaks yössä syömään ja joskus itki tuttia mutta mitään tällästä ei ollu ennen ku yhtäkkiä alko..

Meilläkin ennen AIVAN IHANAA kun parikuisesta nukkui monesti ihan täydet yöt. Sit neljän kuun hulinoissa oli hetken tosi monta herätystä mutta tasottui pian pariin herätykseen. Nyt viikon ollut IHAN PASKAA kun neiti herää joka tunti. Viime yönä oli alkuun 3h yhtenäistä, mut valitettavasti mä en osaa mennä ajoissa ite nukkumaan.
Toivottavasti loppuu pian, koska haluan antaa yötissiä vielä muutaman kuukauden, enkä vielä unikouluilla. Mut rajansa tissilläkin! Krooh pyyh...

Tietäisikin niin voisi tehdä asialle jotain o_O tuskin täälläkään nälkään herätään. Meillä tämä on kestänyt jo 2 kk ja eka taisi johtua hampaiden puhkeamisesta mut nyt ne on jo ollut kauan ja huonot yöt vaan jatkuu. Siirsin tytön toiseen huoneeseen ja nyt tuntuu vielä rankemmalta juosta siellä monta kertaa yössä :sad001 tyttö kuitenkin nukahtaa yksin ilman sen kummempia rutiineja,muuta kuin hellyystankkaus ennen sänkyyn viemistä. Nyt laitoin oman paitani mukaan sänkyyn jos sillä olisi rauhoittava vaikutus. Mua niin ärsyttää kun olen sitten niin pahan tuulinen ja ärsyyntynyt kun mulla unet jäänyt vähiin ja vielä kun itse tiedostan tämän, mä niin tarviin kunnon unet!

Eevis auttoiko paitasi?

Sitten kysymys: Minkä ajan laskette yöksi? Eli milloin on yösyöttö ja milloin jo aamusyöttöä?

Meillä on nukuttu nyt pari viikkoa mielestäni ihan ok... Nukahtanut 21-22 ja herännyt 06 syömään ja sit parhaimmillaan nukkunut vielä 9 asti. Kuitenkin useimmiten herää 04-06 välillä syömään. Itse jotenkin ajattelen, että 05 eteenpäin on jo selkeesti aamusyöttö eli jos siihenkin asti nukkuu ilman herätystä/syöttöä, niin on nukkunut kokonaisen yön (noin 8h + 3h).

Eevis mua kans kiinnostaa oliko paidasta vaikutusta? Äsken annoin täällä kans oman yöpaidan tytölle kun sama heräilyn meininki vaan jatkuu. Huomenna on 6kk neuvola ja toivon että saadaan jotain vinkkejä joita kokeilla.

Mä taas ajattelen yösyötöks kaikki mitä syö ennen ku noustaan oikeasti uuteen päivään, joskus meillä syödään 6 aikaan vielä niin lasken sen yösyötöks kun aamupuurolle noustaan 8-9 välillä.

Mulla sama, eli meidän Meena nukkuu useimmiten klo 23-09.30 välillä yöunensa. (joskus jo 21 ja joskus jopa 10.30)
Aamusyöttö on se, josta jäädään hereille, eikä simahdeta heti takaisin uneen. Mä oon ajatellu että jos Meena nukkuu yhtäjaksoisesti (ei herää ollenkaan rinnalle) 8-10h, niin se on kokonainen yö, vaikka todellisuudessa nukkuu tämän yhtäjaksoisen unen jälkeen lisää.

Sain toissayönä nukuttua 5h ja 3h putkeen, niin on taas hetken parempi olo!

Mielestäni ei ollut paidasta apua. Riepu ajaa saman asian,tyttö kun tykkää nuohota naamaansa johonkin :) nyt on 2 yötä ollut vähän parempia, on herännyt 00,30 ja 03,30 ja sitten on noustu n.07 ylös puurolle. Olen yrittänyt venyttää iltaa hieman myöhemmälle,eilen vein sänkyyn n.22 kun aiemmin meni nukkumaan jo heti kl.20 jälkeen. Tästä on varmasti ollut enempi apua kuin mun paidasta :joyful:
Lasken yöksi kaiken väliltä 22-06,sen jälkeen on mielestäni jo aamu.

Miun mielestä yösyöttöjä on kaikki ne mistä jatketaan heti unia, eli meillä vielä vähintään 5/yö... kohta 6kk ikää. Sit ku ei enää nukaha uudestaan syötön jälkeen se on aamusyöttö. Meillä ollaan yöunilla yleensä 22-08 välillä.

IceQueen, nukutaanko teillä pidempiä päikkäreitä? Mietin vaan kun meillä nukutaan 12 tuntia yöunia, yhdet pidemmät päikkärit noin tunti-puoltoista ja pari puolen tunnin pätkää lisäksi. Eli kaiken kaikkiaan semmonen 14 tuntia vuorokaudessa. Vai onko mulla vaan vauva joka tykkää nukkua. :D Heräilee toki yöllä moneenki otteeseen edelkeenki mutta jatkaa uniaan yleensä 8-9 asti. Sen jälkeen ei enää nukahda uudestaan. Ja 21 mennään nukkumaan.

Siis meijän tyttö nukkuu kyllä päivällä! Kahdet n.tunnin tirsat aamupäivällä ja alkuillasta ja yhdet pitkät n.2-3 tunnin päikkärit keskipäivällä! Eli parhaimpana päivänä nukkuu 5 tuntia päikkäriä yhteensä! Olen välillä yrittänyt jos noi iltanokoset jättäisi pois,mutta ei tuu mitään, tyttö ei jaksa ilman niitä ja pakko se on antaa hänen nukkua kun nukuttaa. Ajan myötä nämä sitten tasoittuu ja jää vaan ne yhdet päikkärit.
Mut kuulkaas,mun perhe lähti tänään mummolaan ja mä oon nyt yksin kotona mun vanhimman lapseni 16v kanssa! Vähänkö on hiljaista täällä ja nyt saan nukkua univelkani vihdoin pois! Kunhan ensin pesen ikkunat, renssaan kukkapenkin, pyykkään,siivoan ym.ym :p ja tiedän että huomenna mulla on niitä jo kauhea ikävä :oops:

Meillä nukutaan päivällä yhteensä 2-3 tuntii päikkäreitä kolmessa erässä, harvemmin tulee se kolme tuntii päivän aikana täyteen mut on niinkii käyny. Yleensä 30min-tunti kerrallaan, joskus jopa 1,5 tunnin päiväunet nukkunu. Miusta tuntuu että tuo poika on kovin vähäuninen, mut tuleehan siinä vuorokauden aikana 12-13 tuntii unta täyteen. Meillä oli rankka alku kun oli koliikkilapsi, nukku 1,5vk iästä 2kk ikään 10 tuntii vuorokaudessa ja sit vakiintu rytmi tuohon nykyseen ja unen määrä lisäänty parilla tunnilla.

Juu no yksilöitähän nämä on ja unen tarve yksilöllistä. Sekin voi olla että tää likka haluis oikeesti nousta ylös siinä 7 kun heräilee mutta mä sinnikkäästi laitan tissiä suuhun ja jatketaan unia. :D

Voihan se olla että nyt alkaa vähän unentarve taas muuttua. Meillä päikkärit ovat ainakin lyhentyneet ja herää helposti jos tulee jotakin meteliä yhtäkkiä. Ei itse ehdi paljon mitään tehdä jos tyyppi nukkuu vaan puoli tuntia..

Eevikslle onnittelut hiljaisesta kämpästä. Nauti.

Nimimerkillä kateellinenko ;)

Voihan se olla että nyt alkaa vähän unentarve taas muuttua. Meillä päikkärit ovat ainakin lyhentyneet ja herää helposti jos tulee jotakin meteliä yhtäkkiä. Ei itse ehdi paljon mitään tehdä jos tyyppi nukkuu vaan puoli tuntia..

Eevikslle onnittelut hiljaisesta kämpästä. Nauti.

Nimimerkillä kateellinenko ;)

Joo meillä on valitettavasti välillä vähemmällä unella pärjäävä poika... Äiti taas tartteis 10 tuntii unta yössä, turha haaveilla :grin Meilläkii on kyllä välillä sitä että poika yrittää herätä tuntii-parii aikasemmin mut ite ku en jaksa nousta ylös ni työnnän vaa tissii suuhun ni saan torkutettuu poikaa vielä jonkun aikaa :)

Kuinka monet päikkärit teillä muilla nukutaan? Me nukutaan edelleen kolmet päikkärit (n. klo 11, 14 ja 17) Päikkäreiden kesto on kuitenkin harmittavan lyhyt, yleensä vain puolisen tuntia. Oonkin miettinyt että jos siirryttäis kaksiin päikkäreihin, jos ne olis sit pidemmät. Miten tuo siirto käytännössä tehdään, vai tapahtuuko se luonnostaan jossain vaiheessa? Jonain päivinä aamupäikkärit on nukuttu vasta puolenpäivän aikaan, joka on automaattisesti siirtänyt iltapäivän päikkäreitä myöhemmäksi. Tällöin iltapäikkärit on saattaneet jäädä väliin, mutta poika on ollut tosi kärttyinen ja oon laittanut jo aikaisemmin yöunille (norm klo 21).

Elma nukkuu kahden päiväunet. Ekat noin 10 alkaen ja toiset 16 alkaen. Yöunille nukahtaa sitten 20-21. Päiväunilla nukkuu 1-2tuntia kerrallaan, aamulla pidempään kuin illalla.
Meillä "ongelmaksi" meinaa muodostua illat. Saan Elman nukkumaan ja siirrettyä omaan sänkyyn rinnalta, mutta herää ihan säännönmukaisesti viimeistään tunnin kuluttua eikä rauhoitu muuta kuin rinnalla. Ei kelpaa tutti ei hyssyttelyt ei mikään muu. Monesti tästä on sitten ihan mahdotonta siirtää enää omaan sänkyyn - tänään tosi onnistuin. Sitten jääkin yöksi viereen ja syö yöllä mitä syö, minä vaihdan kylkeä kai kaksi kertaa yössä ja nukun muuten. Mutta millähän ihmeellä tuon ensimmäisen unipätkän saisi pidemmäksi?

Puapru: Oliskohan nuo sit ne kolmannet päikkärit jotka nukkuu klo 20 aikoihin?

Minä olen välillä kans yrittänyt laittaa aiemmin nukkumaan jos on kahdet päikkärit jo nukkunut ja kolmannet olis liian myöhään. Mut meillä käy niiden kanssa juurikin niin että nukkuu hetken ja herää itkemään. Selkeesti tarttee vielä kolmet unet. Kyllä ne sit pikkuhiljaa jää pois. Ja mun mielestä eka jää ne aamu-unet pois ja sit iltapäikkärit. Viimeiseksi jää jäljelle lounaan jälkeiset päikkärit. Mut sekin on ihan lapsesta kiinni, että koska ja minkä pituisena...

Kolmet päiväunet yleensä ja niistä viimeiset on vasta seitsemän kahdeksan maissa. Ja yöunet tosiaan alkaa vasta 22-23 useimmiten.
Typy nukkuu n.12-13h päivässä vain.

Takaisin