Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites teillä muilla nukutaan päikkäreitä? Meillä on nyt joku uusi päiväunirytmi hakusessa. Vaunuissa nukutaan noin 1/3 lenkistä, toinen ei ollenkaan--koska, maailma on niin jännittävä :woot: ..Sisäpäikkärit nukutaan kahteen kertaan, mutta, molempia pitää heijata uneen (yrittävät siinä samalla ryömiä/kontata, eli pidä paikallaan yhdellä kädellä ja heijaa toisella toista ja toisella toista) ja nukkuvat ehkä max.30min-45min....No, nukahtavat edelleen yöunille hyvin ja nukkuvat sen 11 tuntia. Tietysti, aika normaalia unimäärää vastaava lopen, mutta nytkö jo :laughing025

Meillä on jäämässä 3. päikkärit pois. Yleensä nukkuu 11-13 ja 16-18 välisinä aikoina 30 min- 2h kerrallaan. Tänään oli tuskapäivä. Ekat päikkärit oli pitkät (n 2 h) ja toiset 5 min. En sit ehtinyt tehdä iltapäivällä mitään! Oli pakko nukuttaa poitsu vielä klo 19 jälkeen lyhyille nokosille. Muuten ei olis illasta tullut mitään...

Kahdet unet päivällä, vaunuissa ulkona. Ekat unet noin 2-3 tuntia klo 10 eteenpäin ja toiset noin tunnin 15-16 alkaen. Yleensä täytyy vähän vaunuja työntää, mutta oikein sopivasti kun osuu niin nukahtaa omia aikojaan sinne. Sisällä nukkumisesta E I T U L E mitään.... ellei ole jostain syystä ihan kamalan väsynyt.

Meillä ollaan murrosvaiheessa siirtymässä kahtiin päikkäreihin. Tällähetkellä jonain päivinä nukkuu kahdet, ja jonain päivinä kolmet päikkärit. Kaikki nukutaan ulkona rattaissa niin että pitää heijata uneen tai kävellä lenkki. Kestoa ei pysty ennustamaan, joskus puoli tuntia ja joskus pari tuntia. Jos ovat lyhyitä niin tarvitaan tod näk kolmet päiksyt, pidemmillä unilla riittää kahdet per päivä. Eli ei mitään rutiinia koko hommassa:rolleyes: Kellonajatkin vaihtelee tosi paljon. Me ei hirveesti myöskään ressata päikkäreistä tai niiden ajoista. Joskus ajoitetaan menot niin että nukkuu päikkärit autossa.

Kolmet tai kahdet päiväunet. Jos oltais aina kotona, vaalisin kaksia kunnon päiväunia, koska kun on kolmet, niin nukkuu lyhyempiä pätkiä. Mutta nukahtaa helposti autoon, joten rytmit ei pidä kun liikutaan.

Muokattu viimeksi:
Meillä on nyt siirrytty nukkumaan kolmet päikkärit. Eli oon ihan pitänyt pidempiä pätkiä hereillä vaikka ois kuinka väsynyt. Ennen nukkui 1,5 tunnin välein 20 minuutin unet. Rupesin sitten miettimään, että voiko noi päikkärit olla syynä huonoihin öihin ja nyt oonkin saanut muokattua päiväunirytmiä niin, että nukkuu kolmet pidemmät päikkärit tai joskus vaan kahdet, jos kolmannet menis liian myöhäiselle. Joku vinkkasi, että neljän jälkeen ei kannattais antaa nukkua enää päikkäreitä, mutta oon ite antanut nukkua viiteen asti. Sitten mennään vaikka aikaisemmin yöunille.
En tiedä sitten johtuuko tosta päiväunirytmin muuttamisesta vai mistä, mutta nyt meillä on nukuttu kaksi viimeistä yötä vain yhdellä syömisellä :dance011 Samoihin aikoihin, kun aloin muutteleen noita päiväunia, alkoi pikkuhiljaa yöt paraneen niin, että aikasemmat 10 herätystä yötä vaihtui ensin neljään ja sitten pikkuhiljaa tähän vanhaan tuttuun yhteen heräämiseen. Olo on tällä mammalla kullä kuin uudesti syntyneellä. Eilen jaksoin pitkästä aikaa touhuta vaikka mitä ja iltasella kävin ihan juoksemassakin. Ihanaa, kun ei hermotkaan mee ihan sekunnissa kaikkeen. Toivottavasti nää hyvät yöt olis nyt taas tullu jäädäkseen. Ollaan lähdössä kolmeks yöks reissuun ja pelkään, että se vaikuttaa taas noihin uniin..

Meillä nukutaan vielä yleensä kolmet päikkärit, joskus harvoin kahdet, joskus neljät jos liikkuminen on sotkenut rytmin.

8-9 välillä herätään
11-13 välillä ekat unet
14-17 välillä toiset unet
19-20 välillä kolmannet unet
21.30-22.30 yöunille

Kahdet ekat unet 30min-2tuntia, mutta yleisimmin n.tunti. Kolmannet unet n. 30min.

Meillä on nukuttu jo jonkin aikaa kahdet päikkärit, ekat 11 aikaan ja toiset 16 aikaan. Molemmat unet on noin tunnin pituiset. Sit vielä kun yöt sais nukkumaan ilman sitä koko aikasta itkuheräämistä niin äiti kiittäis :happy:

En tiedä mikä vaihe näillä on nyt menossa. Meillä on todella säännöllinen ja selkeä rytmi. Aiemmin toinen nukkui kahdet päikkärit, molemmat noin 1-2,5 tunnin mittaisia. Toinen nukkui kolmet ja samoja aikoja.Ehkä se maailma on liian jännittävä nyt. Eikä se muuten "haittaa", mutta eipä tarvi itse keksiä mitään tekemistä päivisin. Yöunille nukahtavat onneksi niin, että laitetaan sänkyyn, hyvänyöntoivotukset ja pari kertaa kuunnellaan soittolelua josta tulee "unimusiikkia". Näin ollaan tehty alusta pitäen.Pitänee nauttia näistä hyvistä öistä vielä kun pystyy :)

Edit. Voi automaattinen tekstinsyöttö...

Muokattu viimeksi:
Viime yönä sain noin viiteen asti venytettyä imetystä. Selvittiin vauvan kanssa muuutaman minuutin kitinöillä. Aamulla iskin tissiä suuhun jotta saisin jatkettua unia. Oliskin itkenyt, mutta ei, pahempaa, se rupes jokeltelemaan. Joo ei kuulosta pahalta näin, mutta sehän johtaa hyvin helposti siihen ettei se pikkuneiti jatkakaan aamu-unia vaan vaatii sängystä pois kukonlaulun aikaan! Se rupes höpöttään just niinku normaalisti tekee vasta klo8-10. Kauheeta...
Koskahan sitä oikeesti lopettais yöimetyksen??
Ja ihan hirveetä jos toi pakottaa mut nouseen ennen kuutta sängystä. Mä herään mielummin parin tunnin välein ja nukun yhdeksään...

Me ollaan lopettamassa yösyöttöjä nyt kun pojalla on ikää 7,5kk. Itse olisin valmis ruokkimaan kyllä kerran pari yössä, mutta unikoulun ansiosta poika onkin yllätykseksi nukkunut niin hyvin ettei syöttöä ole tarvittu. Esim viimeyönä heräsi neljältä ja nukahti uudelleen lyhyellä hyssyttelyllä ja hörpyllä vettä. Tämän jälkeen nukkui sikeästi seitsemään, josta annoin tissiä ja noustiin ylös. Olen itse nukkunut toisessa huoneessa ja isä on hoitanut yöheräämiset. Aiemmin tarjosin tissiä jokaiseen kitinään ja herättiin parhaimmillaan tunnin välein..

Kyllä kannatti unikoulu! Meillä nukuttiin nyt ekaa kertaa koko yö heräämättä (klo 21 - 6.30) :cool05 Tällaisesta en ole uskaltanut edes haaveilla aiemmin. Sellainen vaikutus yösyöttöjen lopetuksella on ollut, että nyt noustaan ylös aikaisemmin. Ennen nukuttiin klo 8 tai jopa klo 9 saakka. En kuitenkaan voi vaatia että näin pieni olisi oikeasti syömättä jopa 12h. Aikaisemmat aamut on vain hyväksyttävä, kunhan ei tästä nyt enää aikaistuisi.. Tämä oli viides yö yösyöttöjen lopetuksen jälkeen. Tahtojen taistelu käytiin vain ekana yönä (itki 1,5h).

Tulin tuolta marraskuisista katselemaan mielenkiinnosta tätä ketjua :) Itsellä laskettu aika ollut marraskuussa, mutta poju kyllä syntyi vasta 12.12. Siitä syystä pitää välillä käydä täälläkin kurkkimassa :) Voin lämpimästi suositella unikoulua myös. Meillä on nukuttu siitä lähtien täydet yöt, noin 21 menee nukkumaan ja noin 7 jälkeen herää. Unikoulu pidettiin noin kuukausi sitten. Tassuttelulla mentiin pääosin, sillä päästiin kolmessa yössä hyvään tulokseen. Viime yönä joku itketti, luulen että hampaat. Kuitenkin vain kerran heräsi ja nukahti takaisin kun hetken sylittelin. Myös päikkärit parantuneet unikoulun jälkeen. On nyt oppinut niillekin nukahtamaan itse, samoin illalla ja yöllä nukahtaa itse jos herää. Meillä heräämiset tätä ennen oli selvästi sitä, että tuli tissille nukahtamaan, ei ollut varsinaisesti nälkä. Päivällä tosin syödään jo kunnolla, 5 ateriaa on mennyt jo hetken. Tsemppiä kaikille yöhulinoiden takia valvoville! Itsellä ne otti tosi koville, mutta kyllä se siitä helpottaa, oikeasti :)

Te jotka ootte unikoulua pitäny, niin millasia ja miten on toiminu?

Nyt kun ei noi refluksilääkkeet näytä mitään auttavan ja edelleen heräillään tunnin välein itkemään tarvis alkaa jotain tekemään. Mä en kyllä tolla tassuttelulla oo saanu mitään aikaan tai sit en tee sitä oikein.. jotain pitäis keksiä ennenkun väsähtää täysin.

Täytyy itsekin perehtyä kohta unikouluihin... En tarkkaan muista esikoisen ajalta kuinka pidin. Mut kyllä se silloinkin kannatti pitää ! Reissun jälkeen aion sen nyt tälle pikkukukkujalle pitää. Tärkeintä on, että kun on päättänyt sen aloittaa, vie loppuun asti. Eli siinä täytyy sietää 1-3 yötä sitä itkua ja huutoa. Toki rauhoittuu aina rauhoitettaessa. Eli yksin en kauaa aio antaa kerrallaan huutaa.

Mut tosiaan, oli tyylisuunta mikä tahansa, niin periksi ei kannata antaa. Muuten se on yhtä tyhjän kanssa, jos kuitenkin antaa periksi lopulta ja ottaa tissille. Tää on mun mielipide. :)

Joku keskustelu oli joissain näissä osioissa tyynyistä..Itse en mielelläni tyynyä antaisi vielä tämän ikäiselle (pelkään edelleen kätkytkuolemaa), mutta typy repii lakanaa, pinnasängyn suojaa, mitä vaan, että saa "tyynyn" päänalle. On tehnyt tätä jo lähes kuukauden päivät. Tilasin nyt vauva tyynyn, mutta se, mikä hieman hirvittää, on se, että tyttöhän nukkuu aina mahallaan (nukkunut 2,5kk ikäisestä lähtien - omasta halustaan). Uskaltaakohan sen ottaa myös käyttöön jo nyt?

http://forum.vau.fi/index.php?threads/Yöunet-vauvan-ja-myös-äidin.1582150/#post-1262342
Menisiköhän tällä linkillä samaisen aiheen keskusteluun marraskuisissa. Tällain ite tein :)
Meillä unikoulu vei kolme yötä. Ekan yön hoiti mies. Tarjosi pulloa kaksi kertaa kun pikkunen heräsi, ei huolinut. Nukahti melko helposti ja nopsaan takaisin. Itse seuraavana yönä hoidin koulua, mullehan vaavi suuttui ihan vallan kun en tissiä tarjonnut. Pulloa tarjosin, eikä huolinut. 45 min vei toisen yön rauhoittelut. Kolmantena yönä meni enää 10 min ja nukahti takas. Ja nämä heräämiset oli yllättävän vähäiset. Tätä ennen heräili neljäkin kertaa yössä. Unikoulun aikana ehkä tajusi melko pian ettei tissiä tule, mitä sitä sitten edes heräämään. Tosi helpolla kyllä päästiin.

Muokattu viimeksi:
Kiitos. Tarkoitin kylläkin joulukuisten keskusteluja, itse en käytä juuri muita kuin tätä...eli jos jollain täältä olisi jotain mielipidettä asiaan? :)

Muokattu viimeksi:
Citrus,mulla on ollut jokaisella lapsella vauvatyyny käytössä ja ovat vielä elossa :) tyttö on ollut ainoa joka on yrittänyt vetää kaiken naamansa päälle joten häneltä jouduin ottaamaan tyynyn hetkeksi pois mutta olen nyt antanut sen takaisin kun ei enää laita sitä naamalle. En tiedä mitä suositellaan nykyään tyynyn käytöstä ja eikös se kätkytkuoleman riski putoa aika paljon 4kk jälkeen? Mutta jos kovin pelkäät niin ehkei sitä tyynyä kannata vielä antaa,saat itsellesi mielenrauhan. Mä en edes oo osannut ajatella että tyyny voisi aiheuttaa kätkytkuoleman :wideyed: se on ollut meille ihan normaalia että vauvallakin on tyyny...olenkohan liian luottavainen että mitään ei satu?:nailbiting: Meilläkin tyttö nukkuu mahalleen

Takaisin