Unirytmi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lurua, varmaan kannattaa kysellä apuja ja vaikka tohtorin kautta sulkea ne mahd. harmit pois...? Meillä auttoi nyt tooooodella paljon yösyötön purkaminen!! Ennen herättiin 8-6 kertaa ja pahimpina öinä, kun oli muutakin harmia, jopa vartin välein. Olen ollut sitä mieltä, että meillä on jonkun sortin refluksi ongelmaa ollut, joten senkin takia halusin kokeilla tissittömyyttä heti kun neuvola sitä ehdottaa. Vauvallekin olisi mukava saada sitä yhtäjaksoista unta vaikka itse vielä olenkin ihan "suht ok" jaksanut. Nyt viikko takana syöttämättömiä öitä ja hyvin toimii. Esim. viimeyönä eka herätys kolmelta ja silittelin takaisin unille, heräsi viideltä ja syötin. Sen jälkeen heräsi varttia vaille kahdeksan. :) Ensimmäiseen yöhön valmistauduin joustavilla polvinivelillä, unilaulun katkeamattomalla hyrinällä ja rauhallisella rakkaudella jos protesti tissittömyydestä olisi kovinkin raju ja harmia pienelle aiheuttava, mutta aika helpolla päästiin. Hetken käpöttelin ja lauleskelin. Sen jälkeen on riittänyt sängyn reunalla istuen heijailut ja viimeyönä rauhoittui sitten jo hetken silittelyyn ja uninunnun näpräykseen nostamatta sängystä. Alunperin oli tarkoitus purkaa maltillisemmin, mutta jätkänpätkä on ottanut nopeamman tahdin ja nyt tosiaan näyttäisi siltä, että kymmenestä viiteen on se tissitön aika ja väliherätykset tipahtaneet jo siihen yhteen. :) Alunperin oli vielä tarkoitus kahden jälkeen tapahtuva herääminen tissittää, mutta eipä ole ollut tarvetta. Voi kuinka toivonkaan, että tämä buugi säilyisi!

Sss, varmasti tarvitaan aina aikaa yhden metodin testaukseen. Lapsilla saattaa mennä viikkoja uuden tavan sisäistämiseen/sulattamiseen/hyväksymiseen ja varmasti vauvojen kanssa tietyllä tasolla sama asia... Yhtä "temppua" on varmaan kokeiltava tovi...?

Kyllä me ajateltiinkin mennä käymään mehiläisessä puhumassa asiasta. Tyttöä ei selvästikään haittaa nämä katkonaiset yöt mitenkään eikä miestäkään, mutta itse oon aivan loppu. Mä oon pääasiassa hoitanut tytön kokonaisuudessaan yksin, joten nämä yötkin on ollut yksinään mun ongelma. Muutaman kerran mies on käynyt laittamassa nyt viimeöinä tutin, koska oon ollut niin sikeessä unessa, etten oo edes havahtunut vaikka tyttö on huutanut. Ja mies on meillä se, joka ei yleensä edes tiedä näistä yöitkuista mitään, koska ei vaan herää niihin.
Tällä hetkellä oon niin väsynyt, että pelotti jäädä yksin tytön kanssa. Ei niin, että mulla menisi hermot tai vastaavaa, vaan siksi, että kuljen niin sumussa tällä hetkellä, että pelkään tytön tippuvan kierähtäessään esim. hoitopöydältä tai meidän sängyltä, jos jumitan. Kokoajan täytyy oikeen keskittyä olemaan skarppina tuon typyn kanssa.
Eniten pelkään, ettei mitään syytä löydy edes lääkärissä. Tällä hetkellä tuo refluksikin kuulostaisi hyvältä diagnoosilta, koska saisi edes syyn tälle heräilylle ja sitä voitaisiin hoitaa.
Toivottavasti sss teillä nuo lääkkeet helpottaisi. Ihanaa tietää, ettei olla ainoita, kenellä on tällaista vaikken varsinaisesti kenellekään tätä toivo. Meillä meni sit vaan päinvastoin kuin yleensä, kun tässä vaiheessahan monesti yöheräilyt vähenee, mutta meillä vaan lisääntyi.

Kyfi viittasitko tolla viimeisellä viestillä tohon puuron korvaamiseen soseella vai puhuitko yleisesti?

Lähinnä ehkä pohdin juurikin yleisesti.. Kun vauvaelo on usein kuitenkin sellaista erehdyksen kautta onneen- menoa, että ei tulisi kuitenkaan sitten vastapainoksi "hötkyiltyä" . Mutta äitini neuvo oli, että yksi muuttuja kerrallaan helpottaa etsivän työtä ;) . En siis alkanut purkamaan yösyttöä ennen kuin olin testannut että kevyt iltavelli käy, enkä aloittanut uusia lihoja kun oli lääkekuuri päällä jne. On sitten edes pieni sauma miettiä mikä johtuu mistäkin, heh. Mutta toivottavasti apu jostain löytyy. Neuvolaa kannattaa kuitenkin sitten pommittaa, että apu jostain löytyisi, siitähän niitä veroja maksellaan. Ja sitten jos kaipaa unta kovasti, niin meillä ainakin on tuo perhetyöntekijä helposti saatavilla!! Ja jos käy tuuri, niin työntekijä saattaa olla näppärä ja hänellä jotain vinkkejä tai ajatuksia esim. näihin yömenoihin...tosin samahan niissäkin on, että toisilla ammattitaitoa vaikka muille jakaa ja toisilla vähän vähemmän. Mutta niin kai se menee joka ammatissa. Pääpointti tässä sönkötyksessä on, että sitä apu saa kyllä vaikka ongelma ei olisi "sen suurempi" kuin väsymys. Ettei turhaan aja itseään ihan piippuun...

Muokattu viimeksi:
Onhan tää joku vaihe taas, onhan...!? Meillä on nyt pari yötä heräilly poika ihan mahdottoman monta kertaa. Viime yönä en jaksanu enää edes lakea kertoja. Tissiä suuhun vaan että saatais edes vähän nukkua. Missä ovat ne pitkät alkuyön unet??? Niiden avulla jaksoi kyllä ne aamuyön useat heräilyt. Liittyykö tää nyt liikkumiseen. Poika ei kyllä unissaan ole koskaan kovasti hyörinyt, joten en oikein usko siihenkään. Toivottavasti tää vaihe menee nopeesti ohi. Unikoulu täytyy aloittaa reissun jälkeen. En viitsi sitä nyt pitää kun sit taas mennään muualle missä ei ole edes pinnasänkyä.

Mitens muiden hulinayöt, joko ovat rauhoittuneet?

Öinen levottomuus voi hyvinkin liittyä liikkumisen opetteluun, ei niinkään sitä kautta että liikkuisi unissaankin, vaan siitä kun aivot käsittelee näitä uusia taitoja.
Meillä ei ole Elma 4 tuntia pidempään nukkunut koskaan. Ja jos on noin pitkään nukkunut, niin se on ajoittunut alkuyöhön, (ei heti nukahtamisen jälkeen kuitenkaan) joten minä en ole tainnut tuota neljää tuntia saanut nukutuksi putkeen kuin viimeksi ehkä jossain vaiheessa raskautta.

Kuorsaako teidän vauvat? Meillä toinen kuorsannut ihan syntymästä saakka..jostain luin, että se liittyisi isoihin/väljiin kitarisoihin (eli tod.näk.myöhemmässä vaiheessa leikataan).

Juhannuksen jälkeen oli Lilly samanlaisia kauheita öitä monta ja viikko sitten huomattiin niiden palkintona hammas. Tämän viikon alussa oli myös yksi samanlainen ja koska oltiin reissussa, niin ei ollut antaa heti lääkettä. Hain apteekista heti seuraavaksi yöksi ja heti parani! Eli panadolin voimalla nukkuikin heräten "vain" kahden tunnin välein.
Viime alkuyö oli taas tunnin-puolen tunnin välein heräilyä. Taas annoin panadolin kahden aikoihin yöllä ja loppuyöstä heräsi vain kaksi kertaa syömään. Varmasti siis hammassärkyä raukalla.

Meena ei kuorsaa nukkuessaan. On tosi hiljainen ja liikkumaton nukkuja (äidin onneksi, koska sivuvaunussa nukkuu vieressä samalla tasolla).

meillä itkeskellään edelleen, mutta nyt vähemmän onneksi. Oon ollut niin väsynyt, että tiedän tytön itkeneen moneen kertaan yössä, mutta kellonajoista ei oo ollut mitään hajua. Niinpä oon nyt kahtena yönä merkannut lapulle kellonajat koska on itkeskellyt ja huomasin, että itkeskelyt on parin minuutin heitoilla täsmälleen samoihin aikoihin! Ekaa kertaa itkee noin 00:20, seuraavaksi 01:05, jolloin syötän. Sitten taas noin 03:40 ja seuraavaksi 04:00, jolloin syötän taas.
Nyt tosiaan vähentynyt itkut noihin neljään, kun viikonloppuna niitä oli yli kymmentä. Ensi yönä kokeilen heti ekalla itkulla antaa tissiä, jos sitten nukkuisi tuohon lähemmäs neljää ja sitten taas uusiks sama juttu.
Toivottavasti ei nyt taas itkut lisäänny just, kun oon saanu edes jonkunverran nukutuksi.

Meilläkin on edelleen levotonta. Alkuyöstä nukkuu n.21-0.30 joka on pisin unipätkä. Syötän ja uni saattaa hyvällä tuurilla jatkua 2-3tuntia ja tämän jälkeen se on yhtä möhkimistä, könyämistä, ryömimistä, konttaamista ja jokeltelua! Aamuyöt ihan kauheita kun tyyppi jumppailee sen pari tuntia siinä vieressä! Nyt ollaan matkalla kotiin (reissussa oltu 3vkoa) ja taidan aloittaa jonkun sortin unikoulun, ei tästä tuu mitään ku väsymys käy jo koko perheen voimille!

Ehkä tää on nyt sit joku yleinen hulinavaihe... Hammasta, liikuntaa, kehitystä - kaikenlaista pukkaa tulemaan. Ehkä se jo 5 vuoden päästä nukkuu kokonaisia öitä ;-)

Joo ei ole helpottanut yöhulinat täälläkään, päinvastoin. Ollaan reissussa ja matkasänky oli pakko hankkia, koska missään muualla ei voisi kuvitella tuota nukuttavan. Liikkuminen öisin on aivan vallatonta, jos otan viereen niin ei mene kauaa kun tukistaa ja ottaa kasvoista kiinni, potkii minkä kerkeää. Kaikkialta missä on matala laita kiipeää ulos heti.

Meillä on I-P sama juttu, jos on tyttö vieressä, että repii hiuksista ja ottaa kasvoista kiinni. Kunnon tuppoja lähtee tukkaa, jos en ehdi varomaan ja monta kertaa tullut mulla oikein kunnolla verta nenästä, kun tyttö on vahingossa tökännyt sormensa nenään ja raapaissut :p Jos menen makuulle viereen vaikka kirjaa lukemaan niin kyllä se tukan repiminen kirjat ja lelut voittaa kirkkaasti :grin

Joko teillä muilla muuten nukutaan tyynyn kanssa? Likka kääntyy tosi usein vatsalleen ja pistää pään peittokasan päälle. Oon harkinnu ottaa tyynyn käyttöön kun se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kun se että likka nukkuu niska vääränä peiton päällä. Kuitenkin vissiin suositellaan että vasta lähemmäs 2v nukkuu pää tyynyllä? :o

Ei muuten ole tyynyä käytössä, mutta pinnasänkyyn laitoin flunssan aikoihin ihan litteän vauvatyynyn lakanan alle, että pysyis paikallaan. Samaan aikaan laitoin päädyn alle myös puupalat, jotta olisi pää nukkuessa koholla. Edelleen ne on siellä paikoillaan... :D

Meillä on pieni vauvatyyny ollut kokoajan,välillä mun oli pakko ottaa se pois kun tyttö veti sen naamansa päälle ja pelkäsin että tukehtuu vielä siihen! Mut nyt ei enää tee sitä ja tyyny on taas paikallaan. Sen verta levoton nukkuja hän on että harvoin se pää siinä tyynyssä pysyy :joyful:

Takaisin