Uniongelmat

Viime yönä taas en nukkunut kun 1h, lääkkeestä huolimatta. Meinaa olla jo tosi allapäin olo. Oon niin väsynyt tähän unettomuuten,milloin tää loppuu :sad001 :sad001 :sad001 haluan nukkuu ja olla päivät virkeitä enkä valvoo ja olla koko päivän ärtynyt puolikunnossa oleva zombi. Alkaa jo pikkihilja pelottaa että mun sikiö kuolee ton mun valvomisen takia :angry1
 
Voi ei Senni.... sun uniongelmiin verrattuna mun aamuviiden-kuuden heräämiset tuntuu pieneltä :sad001

Oliko sulla ensimmäisen kanssa samanlaisia ongelmia?
 
Ei mulla esikoisesta ihan näin pahana ollut ja ne alkoi paljon myöhemmin ne unionhelmat. Puolivälin jälkeen oli sit väliö helpottui ja palasi loppuraskaudesta. Silloi nukuin 3-5h yöaikana et heräsin valvomaan siin 4 jälkeen.
Viime yönä nukuin siis 23:30-00:30 ja sen jälkeen en enää saanu unta. :angry1 en tajuu tätä että johtuuko tää hormoneista, onks mul vaan niin iso univelka etten saa nukkuu tai onko vuorokausirytmi sekaiain tai jtn muuta.. painoki joka aamu ollut tippunut :sad001
Rv 14+4
 
Todella hurjan kuuloista Senni :'( Olethan edelleen ottanut Opamoxia? Jos se ei auta - minulla ei, Opamox on täysin tehoton - mene juttelemaan toisesta lääkkeestä. Joka tapauksessa uni on äärimmäisen tärkeää, nukkua sun täytyy keinolla millä hyvänsä. Itsehän syön Panacod 1tbl ja Circadin 2mg uneen iltaisin ja silti nukun huonosti mutta ilman noita en nukkuisi edes tuntia putkeen.
 
Mulla näemmä kans alkaa olemaan turhan pitkään kestänyt tää huonosti nukkuminen. Toisaalta kyllä tuntuu että saan tarpeeksi levollista unta. Mut toisaalta tuntuu että sit pitäis nukkua päikkäreitä jne jos herää aikasin..
 
Perhanan katti! Nukahdin about 2 aikaan yöllä ja sit toi perhanan kissa herätti mut klo 6:30 tekemällä tuhmuuksia, koska halusi huomiota! :angry1 Päätin sit herätä ja odotella että mies herää, niin pääsen heittämään sen töihin autolla. Mies kehotti nukkumaan päikkärit tänään ku pitää hakea se myöhemmin työpaikkansa kesäjuhlista..
 
Minulla on jaksoja, jolloin nukun huonosti. Jostain syystä uni loppuu klo:2.00 aikoihin ja sitten tulee pyörittyä 2h sängyssä ennenkuin nukahtaa uudestaan. Aamulla esikoinen herättää klo:6.00 aikoihin. Joten aamulla voi vain haaveilla nukkumisesta myöhempään.
Joskus saa yöllä käydä 2x vessassa, mikä myös rassaa. Onneksi nyt oon saanut olla kesälomalla, niin on voinut nukkua päikkärit.
 
Tänään taas meno lääkärille, tosi epäonnistunut olo kun joudun hakee saikkua jotta mies saa jäädä pariksi päiväksi esikon kanssa kotiin avustamaan. Ei vaan pystyy, nyt unettomuus niin paha et viime yönä menin 23 sänkyyn ja aamulla vielä klo 9 katoin kello samoilla silmillä. Meinäsi hoitaja ensiksi että pitäisi vaan johonki psykologi juttusille mennä.. pelottaa miten tän raskauden kans tulee menee kun nyt jo iltaisin supistelee kipeästi ja jos tommonen unettomuus jatkuu niin en usko et ainakaan terve lapsi voi syntyy :*( alkaa jo tuntee itteensä tosi masentuneeksi tän univajen takii. Tosi perseestä tää. Haluun nukkuu hyvin ja olla oma pirteä itteensä. Tän lapsen jälkeen meillä lapsiluku täynnä ja olisin sen takii halunu nauttii täysin tästä raskaudesta mut nyt koko viime kuukaus mennyt sumussa
 
Pakko avautua. Lääkäri on sitä mieltä että on täysi normaali et kärsiin tollasesta unettomuudesta. Ei apua taaskan, meinanu ees saikkua antaa. Ei kuulema ole muuta lääketta kun opamox unettomuuteen, se kuulemma vahva unilääke vaikka hoitajana itse tiedän tarka että opamox ole edes mikä unilääke. Lääkäri neuvot siis älä nuku päiväunia ja lue öisin kirjaa???? Just. Taidanpa yöllä marssii sairaala ja vaatia jtn apua sieltä. Ihan sairasta ettei mistään saa apua : (
 
Muokattu viimeksi:
Kyse taisi olla lääkäristä? Toi on hankala tilanne lääkkeiden suhteeen, sairaslomaa olisi kyllä luullut saavan, koska nukkumattomana on kyllä todella huonossa työkunnossa! Jos tässä kohden olisi pahempi unettomuus,niin psykologin käynnin ottaisin kyllä mielelläni vastaan, sen verran mielen päälle se käy ja voisi tulla hyviä neuvoja rentoutumisen ym. suhteen. Itsekin jaksoittain olen unettomuudesta kärsinyt ja se on kyllä syvältä!

Muoks. Älä heitä kirjaideaa meneen vaikka se ei ehkä ykkösidealta tunnukaan. Mulla toimi pahimpina aikoina useana yönä!
 
Pakko avautua. Lääkäri on sitä mieltä että on täysi normaali et kärsiin tollasesta unettomuudesta. Ei apua taaskan, meinanu ees saikkua antaa. Ei kuulema ole muuta lääketta kun opamox unettomuuteen, se kuulemma vahva unilääke vaikka hoitajana itse tiedän tarka että opamox ole edes mikä unilääke. Lääkäri neuvot siis älä nuku päiväunia ja lue öisin kirjaa???? Just. Taidanpa yöllä marssii sairaala ja vaatia jtn apua sieltä. Ihan sairasta ettei mistään saa apua : (

Olen niin pahoillani unettottomuudestasi, mikä EI ole normaalia sekä pahoillani siitä, että jouduit kohtaamaan tuollaisen lääkärin suhtautumista. :'( Pistää niiin vihaksi! Vielä erityisesti kun itse tiedän kuinka hajottavaa unettomuus ja väsymys on. Mähän huusin neuvolalääkärille, että tulen hulluksi tästä väsymyksestä mutta hänen mielestään silti ei ollut aihetta puuttua asiaan ts. aihetta hoitaa asiaa. Onneksi olen psyk.polin asiakas ja hoitava psykiatri ymmärsi, että on tärkeämpää lääkitä unettomuutta lääkkeillä, joilla ei ole teratologisia vaikutuksia sikiöön kuin ajaa mua entistä väsyneemmäksi, ahdistuneeksi ja masentuneeksi. Neuvola ei piittaa ollenkaan äidin hyvinvoinnista, se on nähty.

Opamox totisesti ei ole unilääke. Oliko tämä työterveyslääkäri, jolla kävit? Teratologisessa palvelussa juuri sanottiin mulle, että Opamox toimii niin että rauhoittaa muutamaksi tunniksi kunnes herää ja pitäisi ottaa uusi Opamox että saisi jälleen muutaman tunnin nukuttua.

Itse tosiaa syön uneen Circadinia eli depotmelatoniinia 2mg sekä Paramax-codia eli Panacodin rinnastetta 1/2-1 tbl illassa. Niiden avulla nukun sen verran, että jaksan, ilman niitä tulisi maailmanloppu ja hulluus. Tärkeämpänä näen sikiön kannaltakin sen että en tule hulluksi enkä ole väsymyksen ja unettomuuden takia kohta jossain osastohoidossa pahemmissa lääkityksissä.
 
Opamoxiahan käytetään aika paljon unettomuuden hoitoon, siinä mielessä on unilääke. Se on mulle ihan uusi asia, että Panacod olisi unilääke?
 
Mulla on psykologile vasta aikaa kuukauden kuluttua kun niin pitkät jonot :/ Jätin uuteen soittopyynnön jos saisi aikastettu niin aikoi. En vaan ymmärrä nyt kun pari viikko sitten kävin kans lääkärissä ja kyseinen lääkäri sanoi että unettomuus on katkaistava tavalla millä hyvänsä ja nyt yhtäkki lääkäri onkin sitä mieltä että apua ei ole. En tajuu miksi se opamox ei auta sitten. En tiiä varma osastolle koht jouduun jos en alaa nukkuum pärjäisin jopa 4h yöunilla mutta sille etten nuku yhtään ei kyl pärjää :/ viimeisen tunnin taas supistellut kipeesti ja tarka tiedän että supistelee kehon ylirasitus tilasta. : /
Miten sä Broweneyegirl oot pääsyt psykiatrialle? Tossa pk seudulla on vaan sairaanhoitaji jotka suuntautunu psykologiaan.
 
Onpa sekavaa suhtautumista ja ikävää toi jonotus! Ei se paljon lohduta, että kuukauden päästä vasta pääsee! Mutta kyllä jotain apua tarvis saada! Varmaan kaikki rentoutusjutut, liikunnat, hiilari-iltapalat sun muut oot kokeillu? Huolipäiväkirjat tms.? Onko mitään mistä on tuntunu olevan apua?
 
Aaagrhh enpä saanu aikastettu tota aikaa.. nyt alan tajumaan minkä takia suomessa on paljon vaikeasta masennuksesta kärsiivi ihmisiä, koska tilanne annetaan mennä tosi pahaksi ennen kun mtn apuja saa :/ kun mä uskon et niin paha unettomuus voi laukausta vaikean masennukseen.
Oon kokeillut kirjan lukemista,yritänyt rentoutusta, lämmin jalkakylpy, kamomilla teetä, kirjuttanut lappuselle ennen nukkuumaanmeno huolet tunnu ettei mikä auta :sad001 mieskin on koittanut paiaa mua iltaisin et rauhouttuisin. En tiiä edes mistä tää unettomuus johtuu, aviomies veikkaisi jos läheisen kuolema olisi laukaissut.. (mun läheinen sukulainen kuoli tossa pari kuukautta sitten). Tuntuu ettei mistään saa apua eikä ole vara yksityisellekkään mennä :sad001 illalla meen käymään lulntaiskaupassa ja kysyn onko siellä mtn apuja mitä voi raskaana käyttää
 
Viime yö oli sanonko mistä kotoosin! Esikoinen tuli meidän huoneeseen klo:01.00 aikoihin nukkumaan omasta huoneestaan. No siinä sitten pyörin sängyssä ainakin yli klo: 4.00. Aamulla lapsi sitten hokee, että herää jo äiti klo:6.00 aikoihin. Äiti ei ollut pirteimmillään. Mies oli herännyt jo klo:6.00 valmistautumaan töihin lähtöön. Itse olisin saanut nukkua pidempään, kun oli miehen vuoro viedä lapsi hoitoon...mutta ei.
No täytyy yrittää nukkua päikkäreitä, kun pystyy ja toivoa ensi yön olevan paremman.
 
Mulla meni myös viime yö ihan harakoille. Saattoi tosin johtua täysikuusta ja tuosta hemmetin valosta. Olen pimeyden ystävä ja nämä kesäyöt tekevät välillä tiukkaa unen kannalta. Pitäisi hankkia sälekaihtimien ja verhojen väliin rullaverho...
 
Viime yö taas valvoessa. Nyt jo kolme vuorokautta nukkuumatta. Tänään oli pakko varata aika yksityiselle psykiatrille,itteensä saa hulluksi maksaa mutta mieluummin nyt maksan kun jään odottamaan kun pahaksi menee. Taas kerran kunnaliselta hoitoa ei saa :sad001 tosi ikävä kun tollanen vaiva varjostaa raskautta.
 
Hyvä Senni että varasit ajan!

Olen psyk.polin asiakas vaikeasta traumataustastani johtuen, lapsuus oli hyvin traumaattinen, ja olen joutunut kohtaamaan kaltoinkohtelua, vakavaa laiminlyöntiä ja väkivaltaa. Olin siis ennen raskautta jo psyk.polin asiakas ja olen käynyt kohta kolme vuotta intensiiviterapiassa jne. Mun unettomuus on siis vakavan traumatisotumisen ja siitä aiheutuneen masennuksen aiheuttamaa. Ja kyllä todellakin, väsymys lisää ja kasvattaa masennusta, joten siksi unettomuutta on tärkeää hoitaa! Tämä on täyttä surullista totta että apua on vaikeaa saada, erityisesti kunnan puolelta, ja siltikin sitä saadakseen on osattava vaatia, yksityiselläkin. Vain minä olen se joka pitää itsestään huolen, ja siksi on tärkeää, että Senni sinä jaksat hakea edelleen apua pettymyksistä huolimatta. Nukuttua on saatava, itsensä ja sikiön kannalta.

Mulla Panacod toimii unilääkkeenä hyvin nyt kun muut menneet tehottomaksi. Kärsin lisäksi traumatisoitumisen aiheuttamasta kroonisesta kivusta eli hermo- ja lihassäryistä, niin 1/2-1 Panacod illassa pitää säryt loitolla ja auttaa nukkumaan. Psykiatrin kanssa tähän lääkitykseen päädyimme.
 
Takaisin
Top