Ultrakuulumisia

Jiikoo, Minulla painoi esikoinen tuon verran syntyessään 39 viikolla. Eikä mitään vikaa myöskään löytynyt ultrissa eikä synnyttyä, toiset on vain pienempiä syntyessään. . sai nopeasti painoa ja pituutta ja kasvu ollut tasaista.
 
Minunkaan korvaan ei todellakaan kuulosta pieneltä tuo painoarvio,suotta murehdit..minulla esikoinen oli rv36+0 ultrassa tasan 3000g,painoi syntyessään rv41+5 4180g.Eli 300g painavampi vain kuin jiikoon vauva samoilla viikoilla ja syntyi kuitenkin noin komean kokoinen poika :)huutelen tuolta kesäkuisista,oma laskettuaika 30.5 mutta kesäkuulle varmasti mennään tälläkin kertaa :)
 
Mä säikähtäisin isoa vauvaa, jos kokoarvio olisi enemmän kuin tuon verran :D onkohan lääkäri ollut ajatuksissaan, vai onko kasvua seurattu tarkemmin, että tiedetään sen nimenomaan hidastuneen? Ei se huoli voi tuosta 2700 grammasta johtua, sehän olisi ihan normaalikokoinen syntymäänkin jo.
 
Lääkärin mukaan tuo 2700g oli juuri ja juuri siinä alakäyrällä kasvukäyrissä. Moneen kertaan mittaili kaikki mitat, mutta ei saanut suurempia lukemia, kaikki mitat kuulemma vähän jäljessä. Ei tuo tosiaan omasta mielestänikään niin pahalta kuulostaisi, mutta kun se lääkäri tuntui niin huolestuneelta ja määräsi kasvukontrolliin niin kyllä sitä itsekin alkaa mietityttää... Esikoisen neuvolakortista katsoin että silloin painoarvio oli 35+1 viikolla 2790 g ja syntyessään viikolla 41+1 tyttö painoi 3 505 g, eli ihan keskikokoinen vauva.
 
Kokoarvioultrassa käyty. Siellä se pötkötteli tyytyväisenä ja normaalikokoisena :joyful: Nyt oli noin 3400g ja syntyessään painaa arviolta 3700g eli ihan keskikäyrillä mennään :)

Ei ollut mun pöksyjen kastumisen syynä lapsiveden tihkuminen, kun sellaista olin tuossa ehtinyt vähän jännittää (vaikka järki sanoi, että tuskin on sitä), mutta testi näytti negaa, joten oon sit varmaan vaan pissaillu pöksyyni tai valkovuodellu :p
 
Voih, toivon mukaan itsekin saan pian ajan kokoarvioon, ettei tarvis kovin kauan sitä kokoa jännittää. Mua niin hirvittää toi kaamea sf-mitta.
 
Mä en jaksa enää ees stressata siitä et mun sf mitta menee koko ajan yläkäyrällä. Eipä sille paljon mitään voi kuitenkaan. Oon henkisesti varautunut et tää on joku 5kg mörssäri :angry1
 
Mua ei muuten ehkä haittais, mut nyt mennään jo jonkin verran yläkäyrän yläpuolella. Ja mulla vieläpä menee aina odotukset pitkäksi. Toivon kuitenkin viimeiseen asti tuon ison mitan johtuvan vauvan asennosta ja siitä, että on vaan tosi ylhäällä.
 
Nyt on huojentunut olo. Painoarvion mukaan vauva ois nyt noin 3900g ja jos menis viikolle 42, ennusteen mukaan suunnilleen 4200g eli ei paha. Tyypin asento vain on sellainen, että saa venytettyä kohdun oikein isoksi (sf oli siis 38cm rv 38+3). Ihana, kun saa odottaa sponttaania käynnistymistä ilman kaameeta stressiä. Mahanympäryskin oli oikein sopiva kokoon nähden, ettei sokerit ole saneet kerättyä vararavintoa. Ihana lääkäri kysyi, haluanko kohdunsuuta kokeiltavan. Tottakai halusin ja ronkkikin oikein kunnolla (sai pitää kunnolla tutkimuspöydän reunoista kiinni, kun sattu niin saakelisti). Toivon mukaan ärsyttäisi sen verran, että vaikka äitienpäiväviikonlopun kunniaksi pääsis synnyttämään (toiveajattelua).
 
Sintti mua lohdutti kanssa eilen hirveesti se, että tyypin koko arvio (37+6) oli 3600g eli ei mikään jätti olis ollut tulossa radista huolimatta. Ainoo mutta tosiaan vaan oli se, että tyyppi onkin perätilassa joten se muuttaa asioita jonkun verran ja jossei lähde spontaanisti tulemaan niin ens viikolla sektio. Eivät mielellään lähde käynnistelemään pt vauvaa varsinkaan kun taustalla on jo yksi sektio,
 
Mulla tosiaan myös radi ja nyt rv 39+4.

Mulla eka synnytys käynnistettiin ja ei se kyllä mitään herkkua ole. Toki mulla ei sillon vähäistäkään kypsymistä ollut, joten ihan nollista lähdettiin. Luonnollinen käynnistyminen niin paljon parempi, etten yhtään ihmettele, etteivät pt kohdalla siihen helposti edes lähde.
 
Juu, mä ymmärrän kyl oikein hyvin etteivät pt vauvaa ala käynnistämään, Oon ihan tyytyväinen. Tulkoon luonnostaan jos on tullakseen, tosin mun kohdun tilanteen kanssa on äärimmäisen epätodennäköistä et tää tyyppi on pihalla ens viikkoon mennessä...
 
Mun positiiviset ajatukset jokaisen la:n yli menevältä päivältä nojaa vahvasti 39+4 tehtyyn painoarvioon, joten hys hys siitä todellisesta virhemarginaalista:smiley-ashamed004
 
Meni muuten ihan metsään :D :D oon nauranut sitä tääl hiukan :'D

Näetkö siellä arvion tehnyttä lääkäriä? Käännä edes vähän veistä haavassa palautteen verran? :D :wink Mulle joskus joku sanonut, että alle puoli kiloa sallitaan virhemarginaaliksi. Ymmärrettävää, etenkin jos kyseessä vaikka ahdas lantio ja isompi lapsi, että noin ison heiton voi johtavan vaikka turhaan käynnistysyritykseen, joka kuitenkin päätyisi sektioon...
 
No niinpä niin... odotan siis innolla sitä maanantain painoarviota. Turhaa rahanmenoa, ehkä...
 
Joo mutta voi se painoarvio olla vikaan toiseenkin suuntaan. Että vauva on sen yli puoli kiloa pienempi mitä kahden eri lääkärin arvioissa vielä pari päivää ennen sektiota. Saadaan turhia sektioita silleenkin... Arvio on aina arvio, totuus voi olla eri, vaikka laitteet ja tekijän kokemus mitä. Usea vauvan mitta (pää, pää-perä, reisi, keskivartalo) suhteessa toiseen voi silti näyttää pieleen.

Nimim. "Kokemusta siitä"

❤️
 
Takaisin
Top