Ultrakuulumisia

Joo, niin sanottiin meillekin, että tämä oli sitten vika ultraus. Mutta toisaalta, kuten Mymmeli sanoi, jos loppuraskaudesta onkin kyseessä synnytystavan arviointi niin ei ammattilaiset sitä varmaan ultraksi kutsu. Nämä kaksi peruskäyntiähän on nimenomaan ultraääniseulontoja. Mutta hyvä tietää että tuollaista voisi vielä olla tulossa, kiitos infosta! :) Mulla kans reilun kahden viikon päästä neuvolalääkäri niin voin kysellä.
 
Ei kuulema kuulu enää automaattisesti edes ensisynnyttäjille synnytystapa-arviota, ellei raskauden aikana siihen ole jotain erityistä syytä miksi tehdä (suvusta tulevat erilaiset rasitteet, vauva perätilassa, isomaha loppuraskaudessa jne). Kokoarviot kun kuulema heittävät monesti. Säästöhommmia sanon minä. Sen ymmärryksen sain, että tämä menetelmä olisi ympäri suomen, mutta siis ainakin täällä pohjanmaan liepeillä sain siis tälläisen vastauksen.

Kyllä minä olin ihan kauhusta kankeena kun tätä selittivät (vaikka nyt toista odotankin neljän vuoden sisään), sillä molemmat siskot ovat pungertaneet semmoset 4,5 kiloset lapsoset ihan viime aikoina maailmaan! Toisella siskolla nyt painoarvio osui nappiin (mahan suuruuden takia "joutui" synnytystapa-arvioon) ja toinen joutui alunperin oman sokeriseurannan takia käymään kokoarviota vauvasta katottamassa. Arvio olikin sitten "vähän alakanttiin" noin 2,5 viikkoa taaksepäin, kun arvioksi tuli 3100g ja viime perjantaina työsti 4410g grammaisen lapsen maailmaan. Odottajana minua kuitenkin helpottaisi nähdä vielä aivan loppuvaiheessa, että siellä istukka toimii niinkuin pitää ja vettä sen verta että selviää syntymäänsä asti, kunhan siellä lapsella olisi kaikki niinkuin pitää....Toki kokoarviotakin olisi kiva kuulla :)
 
Meilläkin viimein rakenneultra takana ja voi ihanuutta mitä uutisia! Istukka oli siirtynyt pois kohdunsuulta, tosin harmillisesti ihan eteen, joten liikkeet ei tunnu yhtä vahvoina. Pikkuinen liikuskeli vilkkaasti, joi lapsivettä ja teki kovasti kuperkeikkaa takaperin.

Kaikki on hyvin, mitä nyt kasvu on nelisen päivää jäljessä. Mutta toisaalta äitikin on melko nökönen, joten en ole ihan hirmu huolissani jos vauva pikkuisempi onkin. :)

Seuraavan kerran nähdään pieni varmaan sitten synnytyksessä. Voi kun siihen on niin piiiiiitkä aika! Ellei sitten tuo synnytystavan arviointi tosiaan kuulu kautta Suomen ensisynnyttäjille. Olisihan se ihan kiva tietää mitä about tuleman pitää.
 
Hienoja uutisia, Louhi! Paljon onnea! :) Onhan maaliskuuhun tavallaan pitkä aika, mutta ensin voi odottaa joulua. Ja se on ihan kohta! Joulun jälkeen maaliskuu tuntuu varmasti olevan tosi lähellä.
 
Zallieh, niimpä! ja joulun jälkeen koittaa tammikuu, jollon kuun lopussa pääsee jo mammalomallekkin:)!
 
Meillä oli eilen se uusintaultra siitä mahalaukusta, ja Luojan kiitos kaikki hyvin!! :) Nyt oli huoneessa vähän vanhempi kätilö (viimeksi oli aika nuori) ja vanhempi lääkärisetä, jotka molemmat olivat sitä mieltä ettei mahalaukussa ollut yhtään mitään ihmeellistä, kumpikaan ei olisi kiinnittänyt huomiota moiseen, vaan heistä se näytti aivan normaalilta. Huh mikä helpotus, ihanaa :Heartred :)
Ja ihanaa että kaikilla muillakin ollut kaikki rakenneultrassa ok, onpas onnellinen olo :)
 
Ihanaa kuulla tuollasia uutisia Tiuku :) JES JES :)
 
Me käytiin tällä viikolla rakenneultran uusinnassa. Ensimmäinen ultra tehtiin kanteen kertaan, koska kaveri ei suostunut mitattavaan asentoon ja tällä kertaa sama homma, sydän jäi asennon takia. Nyt se siis on hyväksi havaittu, mutta uudelleen saamme taasen mennä, vaikkakin vasta uuden vuoden aattona. Munuaiset on vielä kontrolloitava, ja tilanne muuten supistelujen takia :sad001 Tässä välillä ei muuta lääkäriä olisi. Munuaiset olivat normaalin rajoissa, mutta isohkot, ja jotenkin lääkärin mielestä pomppasivat kuvasta silmille... Ihan en tajua, mutta seurannassa ollaan ja sillä hyvä.

Poika tulossa, vaikka itse jotain muuta odotin :)
 
Kovasti Gitta teille tsemppiä! Inhaa odotella lisätietoja, pienikin epätietoisuus tuntuu tässä tilassa niin huolestuttavalta. Mutta tilastot ovat kaikin tavoin puolellanne ja mitä todennnäköisimmin siellä köllöttelee oikein hyvävointinen vauva.
 
Gitta kovasti tsempityksiä täältäkin!! Koita vaan olla mahdollisimman stressaamatta (joo, helppohan se on sanoa!) ja ajatella myönteisesti, pidetään kaikki peukut pystyssä että aika menisi nopeasti ja sielläkin olisi kaikki hyvin, ja todennäköisesti onkin! :)
 
Viimmien oli meilläkin se odotettu rakenneultra. Seurantaan jouduttiin\ päästiin kun mitat ei ollut aivan riittävät. Näille viikolle.
Mutta sama mulla oli edellisessäkin raskaudessa, kasvua tuli sitten vasta lopuksi, tuloksena 3,5kg tyttö.
Tämä viheltäjä onkin nyt poika :wink. Sekosin tietenkin ja ostin vaikka mitä pojan vaatetta samalla reissulla...
Pitää nyt koettaa sitä painoa kerätä jostakin. Tein eilen karjalanpaistia ja ostin kaupan joululaatikoita. Meillä alko joulusyöminen nyt.
Kahden viikon kuluttua on toisiaan se uusinta käynti. Sitä odottamaan siis.
 
Mua alkoi niin mietityttämään onko tuohon synnytystavan arviointiin tullut jotain muutoksia ja työkaverille soittelin ja onneksi meidän paikkakuntamme edelleen tarjoaa ensisynnyttäjille arvioinnin ja sen yhteydessä kolmannen ultran :) Vaikka meidänkin kaupunkimme on jo kaikki palvelut laskenut minimiin ja useita lopettanut on sentään järki pysynyt tämän säilyttämisessä :)
 
Jee täälläkin on nyt rakenneultra koettu ja terve vaavi siellä möyrysi. Kovasti ei ollut yhteistyöhaluinen ja käänsi päätä poispäin kokoajan kun profiilia yritettiin saada kuvaan :) Tällä hetkellä kaveri on poikittain, ollut jo viikon ja näyttää niin viihtyvän.... Muttamutta!! Vauva on terve ja reipasliikkeinen! Sukupuoli on edelleen salassa kun niin halusimme.
Onnea kaikille tuleville ja jo oleville äideille :love7 Voi että tämä on ihanaa :p Hormonit.... Ihanaa raskautta kaikille ja voikaa hyvin!
 
Meillä oli tänään kolmas ultra eli kontrollikäynti äippäpolilla. Tämä siksi kun istukka mulla oli niin alhaalla et se oli oikeastaan kohdunsuulla, niin halusivat tarkastaa, että se on noussut ylemmäs ja verisuonia kulki napanuorassa kolmen sijasta kaksi.
Istukka oli noussut 2,5-3cm kohdunsuun yläpuolelle, joka on kuulemma tarpeeksi (2cm riittää) ja pirpana on kasvanut ihan hyvin ja veri kulkee hyvin molempiin suuntiin vaikka niitä vain kaksi onkin. Painoarvio tällä hetkellä oli sellainen 1000-1100g
Vielä viikolla 36 on sitten yksi kontrolli.
 
Ylimääräisessä ultrassa tuli käytyä perjantaina. Onneksi olin halunnut tuon ultran, koska lapsivettä on liikaa (syy vielä tuntematon) ja itte lapsikin 2 viikkoa odotettua isompi (painoa nyt n. 2050g). Ja parin viikon päästä kontrolli uä. Kyllä vähän pisti miettiin kun lääkäri sanoi alussa että lapsiveden määrä voi johtua sikiön nielemisongelmista...piti soitella neuvolaan ja kysellä että mitä siellä loppupeleissä näky/sanottiin :)

niin ja viikkoja oli perjantaina 30+5
 
Muokattu viimeksi:
Kyfi8274530: Oletko ollut sokerirasituksessa? Joskus, kun on sokerit pielessä lapsivesi on hirmu makeaa, jolloin kohtu yrittää laimentaa sitä tuottamalla lisää lapsivettä lantratakseen sopivaksi. Ja jos vauvanne on vielä arvioitua isompi, voi tämä olla myös yksi vaihtoehto.

Toivottavasti kontrollissa saat enemmän tietoa! :)
 
Juu sokerirasitukset käyty kahteenkin kertaan ja ok ovat (viimeiset lukemat alle 9). Jännällä ootellaan kontrollia. Veikkailen että mun la onkin aikaisemmin entä alkuperäinen 15.3 :)
 
yhdistn nyt tänne neuvola- ja ultrakuulumiset!

Neuvolassa siis periaatteessa kaikki ok arvojen kohdalta, mitä nyt paino nousee ennätysmäisesti... nyt jo 79 tasan....:angry3:eek::angry4 Verenpainekkin vaan 102/77

Kysyi sitten että haittaako jos kokeillaan ultrata semmosella aatamin aikusella laitteella ja varmistetaan miten päin se vauva siellä on. Sykkeet sai hyvin kuulumaan alhaalta ja käsinkin kopeloi, mutta jokin kai jäi mietityttämään. No eihän siinä ku ruutua kattomaan ja kas, sieltä oltiinkin oikein mallikkaasti perätilassa :help
Noh, loppuviikosta jo ehkä postissa tulee aika äippäpolille ja sinne sitten mentävä ultraan ja tarvittaessa käännökseen jne.... Oli tullut uudet ohjeet uuden ylilääkärin mukana että käännös yritetään tehdä viikoilla 34+ -35+ viikoilla että pianhan sitä on sitten tuonnekkin mentävä... Noh, pääseepähän ainakin vielä vilkasemaan tuota vauvaa :love7:love7 Ja samalla on aikaa toivoa että kääntyisi itse vielä toisinpäin...
 
piia84 : Kerrottiinko sulle miksi on tullut uudet ohjeet kääntämisen suhteen, eli lähdetään kääntämään jo 34-35 viikoilla? Kun kuitenkin sikiö voi hyvinkin pyöriskellä vielä viikolla 36 oikeaan asentoon. Ja kyllähän se yhtälailla voi kääntyä takaisin perätilaan, jos on kääntö onnistunut. Oletko miettinyt mahdollisuutta, jos ei käänny eikä saa käännettyä, että synnytät alateitse, jos mahdollista vaikka on perätilassa? hui... :O
 
mulle jäi semmonen kutina, että monia yli 36+ viikkosia on hankalampi kääntää, ovat monesti jo pepullaan ankkuroituneet (voihan toki nuoremmatkin jo olla") ja vauva on pienempi vielä noilla viikoilla, mahdollisesti helpompi yrittää kääntää? vaikka toisaalta voihan ne kääntyä sitten takasinkin.... Mutta tämä nyt siis vain MUN OMA käsitys. Siinä oli omalla neuvolantädillä kova pino monistetta jota se plaras. Eikä se selittäny noita viikkoja sen kummemmin, enkä tajunnu ees kysyä! Mutta siis tarkotin tuolla 34-35 viikoilla plussien kanssa, eli siis 35 viikolla(34+) - 36 viikolla(35+) kääntöyritykset, ennenkuin 37 viikko lähtee käyntiin....ja mullahan starttaa sunnuntaina tuo 35 viikko käyntiin....

En aio synnyttää alateitse, mikäli lapsi pysyy perätilassa. Mähän aiemmin jo kirjotinkin näistä perätilatuntemuksista, ja silloin jo mietin näitä asioita, riskejä ja synnytystapoja ja hyvin selvää pässinlihaa on mulle etten todellakaan halua synnyttää perätilassa olevaa lasta, vaikka olisi normaalipainoinen ja lääkäreiden mukaan mahtuisikin tulemaan... Olen siinä tilanteessa oikein sinut sektion suhteen :) mies on myös samaa mieltä asiasta kun on keskusteltu. Toki, jos joku muu tekee toisin ja lähtee alakautta synnyttämään niin en sitä katso missään nimessä pahalla, sillä tämähän on asia, mikä pitää tehdä niinkuin itsestä hyvältä tuntuu. Jos lupa heltiää alatiesynnytykseen ja haluaa sen tehdä niin hattua vain nostan :happy119:happy119

Toki toivon että vauva vielä päättäisi itse kääntyä oikeaan asentoon :) Mutta kiva on päästä kyllä vielä kurkkaan tuonne ihon sisälle mitä sinne kuuluu :love2
 
Takaisin
Top