Ultrakuulumiset

Olin utrassa 20.3, niskaturvotus 1.4 ja Downin riskiluku oli 1:3400. Siitä en ole huolehtinut.
Kuitenkin kätilö kertoi, että PAPP-A veritesti oli alle viitearvon. Minkä vuoksi joudun ylimääräiseen ultraan rv 28 sekä ylimääräisiin lääkärikäynteihin. Googlen syövereistä yritin jotain tietoa kyseisestä asiasta etsiä, mutta en oikein saanut kunnon vastausta. Onko muilla kokemusta kyseisestä asiasta?
 
Oliko sikiön mitoissa jotain häikkää? Tai onko sulla joku perussairaus jonka vuoksi seurantaa lisätään? Minulla on perussairauden vuoksi ylimääräisiä käyntejä, mutta kertoivat kyllä miksi käyntejä lisätään. Soita neuvolaan ja kysy asiaa, ettet joudu turhaan huolehtimaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei ole mtn perussairautta ja sikiökin oli hyvin kasvanut, oli muutaman päivän laskettua aikaa vanhemman kokoinen, mutta laskettua aikaa ei muutettu. Odottelen ens viikolle, jolloin mulla on neuvola ja lääkäri, ellen ehdi murehtimisen takia tulla hulluksi :D


Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
OnniAnni, paljonko oli beta-hCG (tai siis oliko raja-arvojen mukainen) ja millä viikolla olit, kun verikokeet otettiin?
 
Verikoe otettiin rv 10+2.
hCGb arvos on 50 g/L ja MoM arvo 0,85. siitä se kätilö ei ainakaan sanonu mtn, että oletin sen olevan raja-arvojen sisällä


Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Näin olen tämän nyt ymmärtänyt: raskauden aikana PAPP-A pitoisuus kasvaa ja hCG laskee. Seulonnassa niiden määrittäminen perustuu siihen, että jos lapsella on Downin syndrooma, kehitys on hidastunut ja sen vuoksi PAPP-A pitoisuus nousee hitaammin (on raja-arvoja pienempi) ja hCG toisinpäin. Seulonnassa annettu riskiauhde perustuu näiden arvojen, niskaturvotuksen ja muiden tekijöiden summaan. Sulla kun oli muut arvot kunnossa, joten tuskin on syytä huoleen. Ja itse riskisuhdekin oli alhainen! Itse olen tämän raskauden edetessä todennut, että jos jotain vähänkin poikkeavaa huomataan, siitä joutuu (tai pääsee) tarkempaan seurantaan. Ajattele asiaa niin, että pääset vielä ylimääräiseen ultraan kurkkimaan vauvaa ennen syntymää! :)

Täytyy huomauttaa, että en tiedä tästä asiasta paljonkaan. Rupesin vain ottamaan selvää, kun alkoi kiinnostaa, mitä noi arvot on ja tarkoittaa. Joten jos jollain muulla on parempaa tietoa niin kertokaa ihmeessä!
 
Joo niinhän tuo mieskin on sanonu, että ajattele positiivisesti päästään katsomaan vauvaa ylimääräisen kerran. Silti sitä tulee vähän aina murehdittua ja kun ei oikein mistään mitään tiedä(ensimmäinen raskaus kyseessä). Mutta tuo vastaus ainakin helpotti oloa, kysyn vielä ens viikolla sielä neuvolassa. Mutta ei kai tämän takia ainakaan vielä kannata menettää yöunia.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
OnniAnni, jos lapsellasi epäiltäisiin jotain vakavaa, sinut lähetettäisiin kromosomitesteihin ja ne tehtäisiin paljon ennen raskausviikkoa 28. Sulla on tosi matala riskiluku. Nuku rauhassa.
 
Mulla on rakenneultra tasan 21+0 viikolla!
Adalia tiedän sun tunteen, mulla oli toi np-ultra myöhäsellä viikolla mielestäni. 12+6, eli oisko just viimesillä päivillä millä ois voinu olla :D
 
No mulla oli se np-ultrakin 13+1 viikolla....
Että sitäkin sai kyllä kauan odottaa ja nyt sitten saa odottaa sitä 22+1 viikkoa että pääsee rakenneultraan.

Kyllä odottavan aika on pitkä... :rolleyes:
 
Joo täälläkin näyttää olevan 13+6, siis Jyväskylässä. En kyllä enään niin myöhään olis jaksanu oottaa :eek:
 
täällä tänään ultrailtiin, vauva sai kovasti kehuja kun oli niin kova pyörimään ja potkimaan :) pojalta edelleen vaikutti kun vähän pyllyä zoomailtiin. nyt 20+4.

itse sain käskyn pitää painon kurissa, kun oli sairaalan mittausten mukaan tullut 2,5kg kuukaudessa... ei sitä ihan noin paljoa taida oikeasti olla tullut, mutta jospa tuo varoitus nyt innostaisi vähän hillitsemään tätä pullan mutustamista :oops: verenpainekin oli vähän korkea ja sitä siinä pohdittiin, "kai se on ihan ok."

harmittaa vain se, että löysin aivan ihanan lääkärin, mutta hän ei yleensä ole paikalla niinä päivinä, kun mieskin pääsee mukaan.
 
Takaisin
Top