ultra

Mulle tuli kutsu nt-ultraan varmaan pari päivää neuvolan lähetteen jälkeen, ultra siis 12.2. Tänään kattelin omakantaa, ja mulla pitäis näköjään olla joku aika myös 10.2, mutta mitään kutsua ei oo tullut siihen.. Pitää maanantaina soittaa ja kysyy mikä aika se on ja mihin aikaan. Mulle on laitettu lähete ä-polille mun veritulppa taipumuksen takia, niin luulisin että aika liittyy siihen.. (kaikki ei kyl nyt liittynyt tähän ketjuun, mut toivottavasti ei haittaa.)
Rv 10+3

Ei oo niin vaarallista, Miilia, kyllä täällä keskustelu rönsyilee :)

Mulla on nyt rv 16, ja aika on jotenkin hidastunut... Tuntuu että tää väli nt-ultrassa ja rakenneultrassa on ihan kamalan pitkä! Onneks on doppler, ja onneks liikkeitäkin tuntuu jo ajoittain. Mut silti! Toivottavasti rakenneultran jälkeen alkaa mennä aika nopeammin.

Hei, mulla jäi nyt vähän epäselväksi, että katotaanko se niskapoimu automaattisesti siellä ekassa ultrassa/rakenneultrassa vaikka ei osallistuis niihin seulontoihin? Ja onko se rakenneultra 3D vai ihan tavallinen? Mää oon ihan pihalla näistä..

Tuosta niskaturvotuksen mittaamisesta en osaa sanoa... Olen aina osallistunut seulontoihin, joten en tiedä. Tai siis ei sitä enää rakenneultrassa voi katsoa kun se turvotus laskee näiden viikkojen jälkeen eli nyt se katsotaan jos katsotaan. Kai sen ainakin voi pyytää vaikkei olisikaan verikokeissa käynyt...

Mutta kunnan/paikan laitteistosta riippuu onko 3D/4D-ultra vai ei... Eli kuinka uudet hienot laitteet on hommattuna. :) Eli jos täällä on samalta suunnalta olevia, niin niiltä kannattaa kysyä siitä.

Mardu mä oon ymmärtäny, että eivät mittaa niskaturvotusta, jos seulontoihin ei osallistu. Ja tuo 3D-rakenneultra varmaan vaihtelee sairaalasta riippuen, joka paikassa ei ehkä oo niin hyviä välineitä. Mut en osaa varmaksi sanoo kun ei oo aijempaa kokemusta :)

Ja siis muok. juu kuten Nuska sano nii eihän sitä sit enää rv 13 jälkeen voi mitata muutenkaan.

Nyt kun olen lukenut tätä ketjua, niin alkanut miettimään, että pitäisköhän sittenki osallistua seulontoihin.. Toisaalta oltiin miehen kanssa samaa mieltä, että turhaa stressiä, kun ne ei 100 % varmoja oo kuitenkaan ja panikoin jo muutenki joka asiasta.. Vaikeita päätöksiä!

Kyllä ne varmasti mittaavat niskaturvotuksen ja katsovat nenäluun, jos pyydät. Eihän toi verikoe ole edes ollut kovin pitkään kuvioissa. Mää otan pelkän ultran, oon saman ikäinen kuin sinä. Onhan joku tulos 1/1000 mahdollisuus että yhdellä lapsella tuhannesta on joku poikkeama. Kamalan vaikeita juttuja.

Tähän vaikutti meillä vielä se, että miehen ystävällä oli näkynyt sitä turvotusta ja se oli sitten monta viikkoa itkenyt ja lapsi olikin sitten terve. Lisäksi ollaan yritetty niin kovasti, että vaikka ois joku mahollisuus, että lapsella olisi esim. Downin syndrooma, en pystyis keskeyttämään raskautta ellei ois aivan pakko.. Mutta voihan sitä tosiaan pyytää katsomaan nuo! Kiitos neuvoista ☺

Multa ei edes kyselty, haluanko osallistua seulontoihin vai en, kaikki katsottiin automaattisesti. Ehkä pitivät mua 37-v ensisynnyttäjää niin riskaabelina tapauksena. :)

Muualta huutelemaan etteivät saa mitata ilman lupaa turvotusta :)
Itse en koskaan ole osallistunut seulontoihin. Viimeisellä kerralla kysyi saako mitata koska oli jo silminnähden iso turvotus. Annoin mitata mutta muuhun en suostunut. Kaikki muu oli kunnossa <3

No siis ultraajatäti varmaankin mittasi ihan sen takia, että neuvolatäti täppäsi kaikki mukaan kirjatessaan tietoja koneelle. Ja ihan saletti en ole, saattoihan tuosta olla jotain puhettakin neuvolatätin kanssa mutta varma en ole. Koko ensimmäinen käynti on vähän epämääräinen möykky, josta en paljoa muista, kun työnnettiin niin paljon asiaa ja paperia nenän eteen. Mutta mua ei haittaa, olisin suostunut seulontaan joka tapauksessa.

Mun sisko, joka sai lapsen nyt joulukuussa ja ei osallistunut seulontoihin, kertoi että niille selitettiin että se turvotus mitataan joka tapauksessa mutta siitä ei puhuta vanhemmille jos seulontoihin ei tosiaan halua osallistua. Varmaan ne kaikki mitataan ja kirjataan ylös ihan jo senkin takia että osataan seurata sitä lasta mahd. tarkkaan ja valmistautua jos sillä ei ookkaan kaikki kunnossa. Mutta niille oli siis kerrottu, että kun ei seulontoihin osallistu niin siitä ei sitten vanhemmille ultrassa puhuta, vaikka mitataankin. En tiiä onko tämä käytäntö kaikkialla vai vaihteleeko.

Mun sisko, joka sai lapsen nyt joulukuussa ja ei osallistunut seulontoihin, kertoi että niille selitettiin että se turvotus mitataan joka tapauksessa mutta siitä ei puhuta vanhemmille jos seulontoihin ei tosiaan halua osallistua. Varmaan ne kaikki mitataan ja kirjataan ylös ihan jo senkin takia että osataan seurata sitä lasta mahd. tarkkaan ja valmistautua jos sillä ei ookkaan kaikki kunnossa. Mutta niille oli siis kerrottu, että kun ei seulontoihin osallistu niin siitä ei sitten vanhemmille ultrassa puhuta, vaikka mitataankin. En tiiä onko tämä käytäntö kaikkialla vai vaihteleeko.
Näin mullekin kerrottiin että se mitataan, mutta sitä ei ultraaja saa kertoa jos ei osallistu seulontaan.(Tre)

Okei, ehkä en sitten puhu mitään: totta ne kertoo, jos on jotain huolestuttavaa. Eipähän tule itselle mitään lisäpaniikkia, ehkä turhaan ☺ Tulis nyt vaan se doppler, niin pääsis testaamaan!

Tsemppiä sallahaa! Onko eka ultra vai olitteko jossain jo käyny ar-ultrassa? Oon taustaillu aika pitkälti kun on pelottanu km:n jälkeen ajatella mitään "varmempaa" joten en tiiä taustaasi ☺ mullakin np-ultra vasta tulossa alkavalla viikolla, tylsää kun on LA loppukuusta niin osa porukasta on jo kohta menossa rakenneultraan ku ite vasta laahaa tääl alkutekijöissä

Kiitos kuunlilja, ollaan me ar-ultrassa käyty ja dopplerilla oon sydänäänet kuullu 9+2 asti :) Silti jänskättää mahottomasti, toivottavasti pienellä ois kaikki hyvin! Mulla la puolen kuun paikkeilla eli huomenna viikot on "jo" 13+0. Sulle eka ultra tää nt? Mulla oli viime elokuussa kkm joka todettiin ar-ultrassa, niin sen takia halusin ar-ultraan nytkin ja sitä jännitinkin paljon enemmän ku huomista :grin Tai no saa nähä miten tää tästä vielä yltyy!

12+6

Takaisin