Ultra-kuulumiset

Mä en oo vielä kertaakaan saanut muuta painoarviota kuin mitä käsikopelolla on annettu. Tytöistä käsikopelolla annetut (neuvolassa) piti paikkansa eli arviona oli noin 4kg. Toinen oli ihan vähän alle ja toinen taas vähän yli. Pojasta ei neuvolassa oikee osattu arviota antaa, kätilö synnärillä veikkas 3,8kg ja melkein kilon isompi sit synty. Nyt meillä on nuori ja innokas naislääkäri, joka haluaa oppia ultralla antamaan jonkinnäköstä painoarviota, joten seuraavassa lääkärissä sellasen saan. On sit kiva päästä myöhemmin kertomaan osuiko kuinka lähelle todellisuudessa sitten :) Vielä ei ole varattu sitä lääkärinaikaa mut ens viikon keskiviikkona on neuvola ja siel sit päätetään onko neuvolalääkäri viikolla 35 vai 36. Nyt rv33+4.
 
Mulla oli viimeisin ultra muistaakseni noin 32 viikolla, jossa painoarvio 1700g. Käytiin siis seurannassa tuohon saakka pienen koon takia. Ei tarvis periaatteessa enää seurata, mut yks käynti on vielä kahen viikon päähän jolloin 37+5 ja tsekataan vielä koko. Lääkäri arvioi viimeksi, että olisi noin kolmikiloinen syntyessään jos jatkaa samalla käyrällä kasvua. Esikoinen oli reilu 3500g mut hänestä ei painoarvioita saatu ollenkaan.
 
Vauva syntyi 28+5 ja painoi 930g. Istukassa oli vikaa lopullinen kuolinsyy oli massiivinen aivoverenvuoto.

Eli todella aikaisin. Tosi kurjaa :sad001
Onneksi ollaan ja hyvillä vk;lla kaikki vaikka vauvat olis vähä pieniä mutta suurimmat kehitysvaiheet ovat jo tapahtuneet ja elimistö tekee vain loppu fiksauksia. Selviämis mahdollisuudet suuret .
 
Mä en oo vielä kertaakaan saanut muuta painoarviota kuin mitä käsikopelolla on annettu. Tytöistä käsikopelolla annetut (neuvolassa) piti paikkansa eli arviona oli noin 4kg. Toinen oli ihan vähän alle ja toinen taas vähän yli. Pojasta ei neuvolassa oikee osattu arviota antaa, kätilö synnärillä veikkas 3,8kg ja melkein kilon isompi sit synty. Nyt meillä on nuori ja innokas naislääkäri, joka haluaa oppia ultralla antamaan jonkinnäköstä painoarviota, joten seuraavassa lääkärissä sellasen saan. On sit kiva päästä myöhemmin kertomaan osuiko kuinka lähelle todellisuudessa sitten :) Vielä ei ole varattu sitä lääkärinaikaa mut ens viikon keskiviikkona on neuvola ja siel sit päätetään onko neuvolalääkäri viikolla 35 vai 36. Nyt rv33+4.

Ei kans oo tietookaan mistään painoarvioista, ajattelin sen tulevan sitten synnytystapa-arviossa. Tänääb kuitenkin neuvolassa todettiin, et katotaan nyt ehdinkö koko arvioon ennen synnytystä, ku lääkäri on tässä nyt melkeen kk pois, eikä sijaista palkata tilalle:sad001 noh, kai sitä sit voi alkaa henkisesti valmistautumaan, et sitä synnytetään mitä sieltä sit tuleekaan:) vaikka niinhän se tietysti on painoarvioista huolimatta:) vauva oli kyl jo laskeutunu "lähtökuopilleen" mut ehkä se nyt ei viel mitään tarkoita aikaista synnytystä ajatellen?
 
Mulla ei tule olemaan edes koko synnytystapa-arviointia.. pitäs olla riskisynnyttäjä tai olla ollut ongelmallinen synnytys aiemmin. Jotenkin olin kuvitellut että ensisynnyttäjille se on kaikilla.. :sorry:
 
Mulla ei tule olemaan edes koko synnytystapa-arviointia.. pitäs olla riskisynnyttäjä tai olla ollut ongelmallinen synnytys aiemmin. Jotenkin olin kuvitellut että ensisynnyttäjille se on kaikilla.. :sorry:

Mulla oli esikoisesta perus neuvolalääkärikäynti ja nyt sektion takia oli synnytystapa-arvio. Sain 200% paremmin tietoa tilanteesta sieltä neuvolasta ku naistenklinikalta. Eli ei se oo mitää ihmeellistä ns virallinen arviokäynti. Oisin nytkin paljon mieluummin käynyt 'vain' neuvolalääkärillä.
Ja sit viel sieltä surkealta synnytystapa-arviokeikalta tulee 32€ lasku perässä.
 
Joo ei täälläkään oo lääkärikäyntejä tai mitään arvioita tälleen normiraskauksissa. Lääkärintarkastus oli mulla rv 26 ja siinä tsekattiin nopeesti vauvaa ja kohdunkaulan tilanne. Mitään painoarvioitakaan ei silloin tehty - ainoastaan rakenneultrassa arvioitiin. Rv 36 eteenpäin neuvoloita on 2 viikon välein. Torstaina mulla onkin seuraava neuvola ja silloin 38+1. Kohtapa sen pikkuisen sitten näkeekin ihan tuossa sylissä. Mut ois kyllä kiva ollu päästä useemmin katsoo kuinka pikkuinen masussa elelee ja kasvaa, mut kai nää neuvolassa tehdyt tarkastukset (esim. sydänäänten kuuntelu, asennon tutkiminen, sf-mitta) on sit ihan riittäviä.
 
Meillä ensisynnyttäjille tehdään kaikille jonkinnäkönen synnytystapa-arvio. Ei siis kuvata, mut käsikopelolla ja sikiön koko suurinpiirtein arvioiden. Diabeteksen kanssa kokoa tietenki on seurattu ja seurataan tarkemmin, samalla siinä hoituu se asennon ym tsekkaus myös. Neuvolalääkärillähän en käy ollenkaan ja neuvolat harvemmin riippuen käynneistä.
 
Meillä oli tääl helsingissä esikoisesta n viikolla 36 neuvolalääkäri. En kyl yhtään muista ultrasko, ei kai.... mut kyl mä painoarvion sain. Jotenki.
 
Joo ei täälläkään oo lääkärikäyntejä tai mitään arvioita tälleen normiraskauksissa. Lääkärintarkastus oli mulla rv 26 ja siinä tsekattiin nopeesti vauvaa ja kohdunkaulan tilanne. Mitään painoarvioitakaan ei silloin tehty - ainoastaan rakenneultrassa arvioitiin. Rv 36 eteenpäin neuvoloita on 2 viikon välein. Torstaina mulla onkin seuraava neuvola ja silloin 38+1. Kohtapa sen pikkuisen sitten näkeekin ihan tuossa sylissä. Mut ois kyllä kiva ollu päästä useemmin katsoo kuinka pikkuinen masussa elelee ja kasvaa, mut kai nää neuvolassa tehdyt tarkastukset (esim. sydänäänten kuuntelu, asennon tutkiminen, sf-mitta) on sit ihan riittäviä.


Tekis mieli sanoa, että ne neuvola tarkastukset riittää, mutta mitä tässä raskaudessa huomasin niin eipä riittänyt!! Ei mitenkää pelotellakseni tai paniikkia muille luoden, niin vaikka sf-mittaa on otettu ja mun painoa mittailtu jne. ei oltaisiin huomattu että vauva kasvaa heikosti! Ja tämä huomattiin ihan vain kun kävin lääkärissä saikkua hakemassa ja sillä olikin ultralaitteet jolla katsottiin vauvaa vaikka ei olisi ollut edes tarpeellista. Hän halusi sitten, että 3 viikon päästä pitää käydä uudestaan kokoa katsomassa. No tämän jälkeen olenkin käynyt äippäpolilla viikoittain tutkimuksissa.
Joten kyllä mun mielestä ois ihan hyvä jos myöhäsemmällekin viikolle kuin rakenneultra niin joku ultra järkättäisiin ilmatteeks kaikille!!
 
Mä oon tosiaan siitä onnekkaassa asemassa että meillä on neuvolassa oma ultra, ja vielä ihan upouusi. Edellinen meni rikki alkuvuodesta ja neuvola piti pintansa ja vaatimalla vaati saada uuden tilalle. Sillä vanhalla laitteella ei kyllä olisi voinut mitään kokoarvioita edes antaa, oli todella aataminaikainen, mutta tällä uudella voi tehä paljonkin enemmän sitten :) Täällä on sama onko esikoinen vai useempi raskaus jo takana, kaikille kuuluu rv 35-36 neuvolalääkäri, ja lääkäri aina ultraa. Ja jos jostain syystä olisi jo aiemmin tarve käydä lääkärissä niin sekin järjestyy ja silloinkin ultrataa. Ton lisäksi kuuluu alkuraskaudessa varhaisultra, se tehdään rv9 yleensä. Ja sitte polilla tietty ne nt- ja rakenneultrat lisäksi.
 
Oon kyl nii samaa mieltä Joulukuu14/17. Lääkärintarkastus ja ultra pitäisi mun mielestä olla loppuraskaudessakin, että nähtäisiin kaiken olevan tosissaan kunnossa. Välillä huolettaa, että toimiiko esim istukka hyvin ja tällaset asiat, mistä ei saa tietoa neuvolan tarkastuksissa. Mulla esimerkiksi on suht pieni maha ollut koko raskauden ajan, mutta sf-mitta ollut viime kertaan asti aivan keskikäyrällä. Välillä vaan oon miettinyt, et kasvaako vauva kunnolla tuolla masussa, kun eihän se sf-mitta kaikkea kerro kasvusta. Toki mahat on erikokoisia, mut oma massu on vaan tosi pieni verrattuna muihin keitä oon tässä vaiheessa nähny tai kuvia katsonut. Huomenna tosissaan neuvola ja saa nähdä, mitä sf- mitalle on käynyt nyt parissa viikossa...

Bettie, meilläkin on neuvolassa ultra, mutta se on lääkärin käytössä ja lääkärille tarvitsee varata syyn kanssa tietenkin ajan, jos sitä tarvitsee. Mut automaattisesti ei oo enää lääkärintarkastusta näillä viikoilla. Typerää! Ite oon kylläkin 2 kertaa raskauden aikana käynyt lisäultrissa terveyskeskuksen lääkärillä: rv 11 mielenrauhan takia ja sit rv 28 supistelujen takia, kun piti tsekata onko mitään tapahtunut kohdunkaulalle. Mut se käynti oli kyllä niin nopee, ettei vauvaakaan tsekattu vaan se kohdunkaula, ja tämä siksi koska lääkärintarkastuksessa rv 26 oli vauva tsekattu nopeesti. Mut siinäpä ne käynnit polikäyntien lisäksi. Voishan sitä tietty huomenna puhua omalle terveydenhoitajalle ja sanoa, että ultrat ja lääkärintarkastukset tuntuu vähiltä. Ja etenkin sit jos sf-mitassa on taas heittoa nii vois kysyä pääsiskö ultraan tsekkaa tilanteet: istukka ja kohdunkaula mm. Kiinnostas sekin tietää, et onko kohdunkaulalla tässä vaiheessa tapahtunut muutoksia synnytystä ajatellen.
 
Tekis mieli sanoa, että ne neuvola tarkastukset riittää, mutta mitä tässä raskaudessa huomasin niin eipä riittänyt!! Ei mitenkää pelotellakseni tai paniikkia muille luoden, niin vaikka sf-mittaa on otettu ja mun painoa mittailtu jne. ei oltaisiin huomattu että vauva kasvaa heikosti! Ja tämä huomattiin ihan vain kun kävin lääkärissä saikkua hakemassa ja sillä olikin ultralaitteet jolla katsottiin vauvaa vaikka ei olisi ollut edes tarpeellista. Hän halusi sitten, että 3 viikon päästä pitää käydä uudestaan kokoa katsomassa. No tämän jälkeen olenkin käynyt äippäpolilla viikoittain tutkimuksissa.
Joten kyllä mun mielestä ois ihan hyvä jos myöhäsemmällekin viikolle kuin rakenneultra niin joku ultra järkättäisiin ilmatteeks kaikille!!

Mullahan on juuri tuo. Sf huitelee yläkäyrällä tasasesti kokoajan mutta ultrassa syynätään vauvan pientä kokoa
 
Tää on kyllä ikävää kun ei tosiaan pääse tarkistaan ees kerran onko vauva minkä kokonen jos ei mtn ongelmia ole. Luulis että se sitten on neuvolankin tiedossa jos on yleistä että sf mitta ei vastaa todellista kokoa tai siitä ei saa pääteltyä mitään.

Mulla keskikäyrällä menny sf mitta kans. Nyt viime ultrassa oli vauva 1700g rv 32. Eivät sanoneet muuta kun että kasvu ok. Jäi kuitenkin mietityttään oliko vähän pikkunen. Kaippa kuitenkin tarpeeksi iso että ei tarvi mitään seurantaa.
 
Mullaki sf-mitta vaan tuntuu laskevan, mut ei neuvola oo huolissaan ku vauva on kuulemma niin matalalla jo. 37+3 sf oli 31,5cm eli alakäyrä lähestyy. Seuraava neuvola vasta 39+0!
En tiiä pitääkö vaan luottaa siihen, että kaikki on oikeesti hyvin vai häh. Mitää tietoa minkä kokoinen vauva on ja onko sillä kaikki hyvin.
 
Mullaki sf-mitta vaan tuntuu laskevan, mut ei neuvola oo huolissaan ku vauva on kuulemma niin matalalla jo. 37+3 sf oli 31,5cm eli alakäyrä lähestyy. Seuraava neuvola vasta 39+0!
En tiiä pitääkö vaan luottaa siihen, että kaikki on oikeesti hyvin vai häh. Mitää tietoa minkä kokoinen vauva on ja onko sillä kaikki hyvin.

Mulla oli tänää neuvola ja sf 31. Viikkoja 35+6. Ja pientä vauvaa tarkkaillaan joka viikko äippäpolilla ultrissa. Tosin ei puhuttu mitää et onko laskeutunut, mutta ainakin on pää alaspäin.
 
Mulla on ollu sf-mitta koko ajan iso, puolivälissä se oli reilusti yläkäyrän yläpuolella, mut nyt onneksi vähä lähentyny yläkäyrää. 39+0 se oli 36.. heh.
Mutta povaavat isoa ja pitkää lasta. Esikoinenki oli 54cm.
 
Olen uusi palstalla. Meillä myös pienen koon vuoksi ultrakontrolleita, joten synnytystapa-arvio tehdään myös sairaalassa rv 36.
 
Kontrollissa käyty. Vauva edelleen pikkuinen rv 33+4 1.9kg. 3vk päästä uusi kontrolli ja saadaan sektiopäivä.

Istukka oli noussut hyvin pois kohdunsuulta eikä pitäisi enää sen takia vuotoja tulla. Kaikki oikein mallikkaasti ylipäätään.
 
Takaisin
Top