Ultra- ja neuvolakuulumisia

iines* odottavan aika on pitkä, no toivottavasti teillä alkaa pian tapahtua [:)] Aika jännittävää, kun noin monella jo mennyt yli ajan, aika sitkeitä nämä marrasmurut, tykkäävät vain olla lämpimässä mahdollisimman pitkään [:)] Tuleekohan joku ihme päivä, jolloin useampikin meinaa syntyä [:D]

fjansku, mulla oli kans siel ultrassa ihan yli kovakourainen lääkäri. Paineli ihan hullun kovaa ja nyt alapää ollu kipeenä sit päivän verran siitä. Olikohan sen tarkoitus valmentaa synnytykseen... Sais pikkusen olla hellävaraisempia kyllä mun mielestäni [:D]

Meillä oli sydänäänet myös vähän rauhoittuneet. Eilen kun olin käyrillä niin 140 oli keskiarvo, ku aikaisemmin on ollut 145. Supistuksia näkyi kans siel käyrillä, oli lukemia 29 ja 30, en sit tiiä mitä ne tarkoitti, mutta semmosia pienen pieniä [:D]

Tarunen se supistuskäyrä on 0-100 välillä, eli toi on periaatteessa sen supistuksen voimakkuusprosentti. Hyviä supparitreenejä siis teet jo[:)] Esikon synnytyksessä sielä avautumisvaiheen loppupäässä se anturi oli pyörähtänyt mun mahalla ympäri, ja ihmettelin kovasti että miten helkkarissa se lukema vaan laskee ja kipu senkun yltyy [:D] Mutta sitte tosiaan selvis et se oli toisin päin ja ku se käännettiin niin huomas että ne kipus sinne 80-100 niin ei ollu kummakaan jos sattu!

Onpas inhottavaa jos oikeein kipeästi sorkkivat[:@] Eihän se kivaa ole kyllä ollenkaan jos oikein survotaan ja sattuu heti päiväkaupalla[&:] Jotkut tosin sanoo, että tekisivät sen siks että se edesauttais tuta kaulan kypsymistä ja pehmittymistä mahdollisesti, mutta en sitte tiedä onko mahdollista..?

Kiitos tinkerbell84 tiedosta, no nehän oli sitten ihan hyviä suppareita, kun ottaa huomioon, että olivat totaalisen kivuttomia ja lähes huomaamattomia ja lääkäri kuitenkin sanoi, ettei tarvi viel kahteen viikkoon ainakaan odotella yhtikäs mitään... Noo katsotaan, empä malta olla odottamattakaan [:D]

Sillä TOCO-lukemalla ei oo mitään merkitystä siihen nähden että kuinka 'vahvoja' supistukset on, tai siis että se on yksilöllistä ja mm. mahan anatomia/läski vaikuttaa siihen mitä voimakkuutta tuo anturi näyttää supistuksille, toisilla se ei piirrä supistuksia ollenkaan ja toisilla lukema on 25 luokkaa vaikka näyttävät kuolevan ihan just kipuun :) Eli keskenään ei kannata lukemia vertailla eikä kätilötkään peilaa tuota lukemaan mitenkään siihen että "kuinka paljon nyt sattuu", vaan kannattaa tunnustella ihan sitä om fiilistä subjektiivista kiputuntemusta. Tuo mittari vaan kertoo ammattilaisellekin lähinnä vaansupistuksen kestoa ja sen että milloin supistaa jotta sitä voi verrata sydänkäyrään että tuleeko siihen muutoksia supistuksen aikana.

Sassykissa, kiitoksia tuostakin tiedosta [:)] Tietääpä sitten tarkkailla monitoreja, kun pääsee siihen vaiheeseen saakka.
Tänään on tämmönen tylsyyden tylsyys päivä, kun ei oikein ehdi tehdä mitään, ku on nettiluentoja ym. mutta sitten vapaata aikaa aina tunti pari välis... Plääh... Ku keksis jotain hirmu kivaa [:D]

Aivan niinkun Sassykissa sanoi[:)] Eli siitä näkee sen kun supistus alkaa että se lukema alkaa nousemaan ja sitten kun se hiipuu niin se lukemakin laskee, noin periaatteessa. Lukemat itessään voi olla mitä vaan, mulla ne nyt sattu olemaan isoja numeroita sillon ja vaihteluväli ihan siinä 20 ja 100 välillä, niin sillon huomasin että meni oma kipuraja siellä 80-100 välillä. Kivun tunteminen kun on niin yksilöllistä, joten ei voi sanoa ton vehkeen perusteella mikä sattuu. Mutta kun se nimenomaan menee niin että supistuksen tullessa se lukema nousee kuitenkin, niin ihmettelin että kuinka se voi laskea se supistuslukema vaikka tunteena se nimenomaan ylty, ja sen tuo kääntäminen sitte selittikin [:)] Mutta vertaavat tosiaan noita suppareita siihen sydänkäyrään ja siitähän näkee samalla sen keston lisäksi että kuinka tiheästi niitä ilmenee.

Neuvolassa käyty täälläkin 40+1. Paineet hyvät 130/82, painoa +1000g/vk, sama kilo sahaa ees taas [:D].
Pissan proteiinit ++++ [8|], lähti labraan tutkimuksiin. Terkkari epäili limatulppavuotoa tai valkovuotoa kun muuten pissa ok, mut tarkastetaan ettei oo virtsatientulehdus, hope not! Terkkari ohjeisti muutenkin ottamaan heti yhteyttä synnärille, jos vuodon laatu epäilyttää...ettei tiputtele lapsivettä.
Vauvelin syke ensin 160, kun hermostui, mut tasaannuttua reilut 130. Terkkari arvioi painoksi ~3300g, hyvinhän kaveri olisi jo kasvanut [:)]

Kun vointi on kerran näin hyvä [8|], ens viikon keskiviikkona normaalisti neuvolaan 41+2 ja sit 41+5 ajalle varaan itse synnärille lääkäriajan. Käynnistetään 42+1, jos ei mitään syytä käynnistellä aiemmin.

Eilen illalla kellotin suppareita muutaman tunnin, tuli muutamia vähän kipeitäkin, mutta laantuivat klo 01 mennessä. Voi kun lähipäivinä alkaisi tapahtua!

Mikäköhän nurjuus mulle on iskenyt[:@]. En halua mennä neuvolaan. Hampaat irvessä sinne.
En halua mennä sinne vaa'alle, mut tiiän et tää voi olla vika neuvola ja painoa pitää seurata.
Vituttaa vaan niin vitusti.
Ehkä tää loppuajan kärsimättömyys ja vauvan malttamaton odottaminen saa mut hermostumaan kaikesta ihan pienestä. Tuun kauhean äkäseks ja sitten en kuitenkaa viiti purkaa kiukkua kotona, kun mies on mulle nii ihana ja hoivaa mua , tiskaa, mittailee mun verenpaineita ja hieroo alaselkää ja tuo särkylääkettä kun tekee kipeetä. Ei sille voi alkaa kiukkuamaan nyt.

Onneks voin tulla tänne purnaamaan, niin kuin tänne voi tulla iloitsemaankin.
Hyvä puoli on se , että pääsee neuvolaan tarkastamaan että peipillä on asiat hyvin.

Täällä neuvola takana ja toivottavasti olisi vihdoinkin se viimeinen kerta tämän vattan kanssa!! Mulla oli sijainen tällä kertaa, mutta oikein mukava sellainen. Tuli ihan hyvä fiilis kun sai hyvää palautetta sokeriarvoista ja sanoi painon nousunkin olleen ihan normaalia vaikka ite en kyllä aiva samaa mieltä kun on niin norsu olo [:)]
Elikkäs tänään ois rv37+5, verenpaineet 120/78, painoa +530/vk ja koko raskausajalta yhteensä 16kg. Hemppaa ei mittailtu tälläkertaa.
sf:36 sama kuin 2viikkoa sitten, vauvan pää ei vielä kiinnittynyt, vauvan sykkeet siinä 140:n ympärillä.
Sain vastauksen myös tuohon ihmettelemääni käsien puutumiseen ja särkyyn, eli turvotuksesta johtuu sekin vaiva, joku rannekanavan hermo jää puristuksiin turvotuksen vuoksi.

Mä poikkesin neuvolassa eilen: verenpaine 118/70, Hb 124, pissa puhdas, paino pudonnut 800g. Vauvalla sykkeet 156. Sf sama kun viimeksi eli 35, nyt mahan muotokin ihan erilainen eli pää on tosi alhaalla (ja sen kyllä huomaa).

rechaka, tänne vaan purkamaan kun rasittaa. Itse kans yritän purkaa päähänottoja muualla, kun oma mies on kotona niin kultainen. Silti se joutuu välillä kuunnella, kun marisen jotain. Jotenkin kotona on vain niin helppo päästellä höyryjä pihalle. Tosin olen oppinu nyt pohtimaan tarkemmin mitä sanon ja miten sanon, kun olen huomannut, että mies on kuitenkin suhteelisen herkkä kaikelle sanomalleni. Ottaa itteensä, vaikkei tarviskaan.
Mutta onneksi olen ollu nyt taas suhteellisen positiivisella tuulella, ku kaikki on vaan niin hyvin <3

Nonnih.. tänään onkii ollu menoa ja meininkiä. Passittivat aamulla neuvolasta äippäpolille näytille, kun paineet nousseet taasen (yläpainetta en muista, alapaine huiteli siinä 100 tienoilla), painoa tullu taasen melkein 3kg viikossa ja pissassa oli vähän proteiinia. Lisäks vähän päänsärkyä, joka kyl luultavasti johtuu tästä flunssasta.

Polilla istuskeltiin käyrillä joku vartti ja lääkäri ultras ja tutki paikat. Käyrä näytti oikein hyvältä ja pienellä näytti ultrankin mukaan olevan kaikki ihan ok. Painoarviotakin saatiin ja tällä hetkellä näyttäis olevan sellaset 2800g.. eli aikas pieni poitsunen ehkäpä tulossa (ainakin siihen nähden, et ollaan miehen kans molemmat oltu yli neljä kiloa syntyessämme) ? Paikat on kuulemma jo tosi pehmeet, auki 1,5cm.. kaulaa kuitenkin vielä 2,5cm jäljellä, mutta siis melko positiivinen tilanne näin ensisynnyttäjälle.. ja siis kun pari viikkoa sitten ei ollu tapahtunu alhaalla vielä mitään. :) ..verikokeissa käytiin kans, mut niissä ei nyt sit ilmeisesti mitään kovin ihmeellistä ollut, kun ei soitellu perään. Jonkun kevyen verenpainelääkkeen määräs ja lepoa.. perjantaina neuvolaan ja ens viikolla viel tarkastukseen äippäpolille ellei tässä synnytetä ennen sitä. :)

Rechaka, mulla ihan samat fiilarit ton neuvolan suhteen. Ei huvita pätkääkään mennä sinne. Vaikka mulla on aivan ihana neuvolatäti, niin nyt alkaa fiilarit olee sitä, että nopeesti vain pois sieltä. ei oo sitten yhtään mitään puhuttavaa. Mulla oli siis neuvola eilen rv:lla 39+0. Kaikki ok, eli mitään ihmeellistä ei siellä ollut.

Mulla on alkanut mennä vain hermo nyt mun äitiin. Vaikka tiedän, että se tarkoittaa ihan hyvää, niin se soittelee joka päivä monta kertaa ja kyselee vointia. Nyt oli joku serkunkaimansiskontyttö taas saanut syöksyllä vauvan, joten mun pitäis nyt kertakaikkiaan mennä sinne sairaalaan valittaa, että pääsisisn sisään?!!???!! Se ei tosiaan tajuu, että sieltä passitetaan kyllä heti takaisin kotiin, eikä se ole mikään hotelli. Se myös antaa nyt koko ajan neuvoja synnytyksestä, vaikka sen viimeisestä on aikaa kolkytävuotta ja mulla kolme. Mä oon muutenkin ton kipuasian kanssa sellanen, että kun mua sattuu, niin mä käännyn aika sisäänpäin. Eli en todellakaan halua siihen ketään hössöttämään. Mä jo miehelle sanoin, että kun aika koittaa, mä en sitten enää vastaa yhteenkään puheluun, ennen kun vauva on maailmassa! Tänään on tullut jo pari tekstaria sellasilta ihmisiltä, joiden kanssa en oo edes pahemmin tekemisissä, eli kysellään joko joko joko???? Hermot menee!!!!

Satu: mulla huomenna kans äippäpolille aika. Paino nousee semmosta 1-2 kg viikossa koko ajan ja verenpaineet on 150/100 luokkaa tai jotain. Huomenna taas tarkastamaan tilanne siis.
Ihana kuulla et sulla on kuiten vielä tilanne hyvä eli ei vielä myrkytystä , sehän näkyis heti labroissa.Muista vaan seurata tilannetta, että jos tulee huono olo ja oireet pahenee... ni heti polille. Hyvä et oot kuiten nyt tarkassa seurannassa.
Paikkojen aukeamisesta: mulla 2 cm auki ja kaulaa 1 cm. Ennustivat mullekin,ettei menis yliajalle. Toivotaan ettei menis sullakaan ja et sulla lähtis kans etenemään jo synnytystä kohti:)

Miimi:
Voisit yrittää sanoa äidillesi ihan suoraan , ettet kaipaa nyt kauheasti neuvoja? Jos et pysty sanomaan suoraan, on ehkä parasta yrittää välttää sitä yhteydenpitoa , tai siis että ei sun tarvitse sille aina vastata . Tai yrität ajatella jotain muuta jos se alkaa höösäämään ja neuvomaan.
Hyvää se kai vain tarkottaa, mutta toisten neuvoja ei tarvitse aina kuunnella jos ne tuntuvat ahdistavilta. Monet naiset kääntyy sisäänpäin synnytyksen lähestyessä eivätkä kaipaa ulkopuolisia siihen "sotkemaan". Anna itelles lupa keskittyä itseesi ja vauvaan. <3 Tiedän että täältä sivusta on helppo neuvoa, mutta yritä ainakin parhaasi mukaan keskittyä luvallisesti itseesi ja jättää ne neuvot vähän sivummalle.

Miimi, mulla sama juttu äidin kanssa. Soittelee vähän väliä enkä jaksais millään jauhaa samoja asioita. Viimeks ymmärsi onneks ite, etten jaksa ja sanoi soittavansa enää joka toinen päivä...Synnärille ei saa missään nimessä lähteä ilmottamatta, tekis niin mieli vaan laittaa viesti, kun on syntynyt. Hyvää tietenkin tarkottaa.
Oon miettinyt uudelleen sitäkin, kun on ollut puhe, että äitini tulisi auttelemaan meille vauvan synnyttyä. Siis jos mies ei voi olla kauaa kotona. Varmasti on paljon hyötyä, mutta tuppautuminen on sen verran kovaa, että rupeaa epäilyttämään. Hirveetä, koska mulla on oikeesti maailman paras äiti [:(]

Äitien kanssa on kyllä vaikeeta [:)]. VAikka meillä tosiaan on aivan älyttömän hyvät välit, niin on vaikea sanoa tällaisesta asista. Muutenkin mä oon aika "kiltti" luonne, jonka on vaikea sanoa aina negatiivista jostain. Mutta sovittiin miehen kanssa, että kun H-hetki koittaa niin hän vie esikoisen mummulaan ja sitten tosiaan soittaa mun äitille, kun lähdetään sairaalaan. Mutta oman puhelimen suljen hyvissä ajoin, koska haluan tosiaan keskittyä vain tähän synnyttämiseen.
Mulla on myös aika ristiriitaiset tunnelmat tuosta synnytyksen jälkeisestä elämästä ja mun äidin auttamisesta. Periaatteessa mä en tarvitse apua, koska mies on kotona loppiaiseen asti, mutta toisaalta sitten äitini odottaa taas tätä uutta tulokasta todella paljon ja he auttavat myös tuon esikoisen huomioimisessa, niin pitää varmaan vaan suodattaa kaikki "hyvät" neuvot toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hassua, miten noi vanhukset jaksaakin vielä hössöttää uudesta vauvasta, vaikka meidänkin vanhemmille tää on jo viides lapsenlapsi.

Miimi, nyt vaan päätät itse mitä tahdot, niin kyllä kaikki kuuntelee sitä, vaikka aluksi hiukan loukkaantuisikin. Rasittavaa varmasti kun koko ajan kysellään ja varsikin jos aletaan neuvomaan. Itse olen ainakin sellainen, että pienikin neuvominen alkaa tässä vaiheessa ottaa päähän. Facebookkia en ole ees viittiny laittaa päälle ja olen pohtinu josko poistan koko profiilini, kun ottaa niin aivoon joidenkin ihmisten jatkuva tarve neuvoa. Kauhea selitys siitä, mitä kivunlievitystä kannattaa ottaa ja "kyllä sä sitten parin vuoden päästä ymmärrät" No huh huh.... Jos mä joskus sanon jolleki ihmiselle, että kyllä sä sitten ymmärrät, ku olet vanhempi tai sulla on lapsi tai jotain, niin toivon mukaan se potkaisee mua oikein kunnolla nilkkaan [:D]

Äitipoliklinikan kontrollikäynti ja yllättävät uutiset.

Olisivat käynnistäneet tänään rv 39+1 mutta kaikki synnytyssalit täynnä. Synnytyksen käynnistys edessä, huomenaamuna soitan synnärille ja kysyn saako jo tulla. Siellä oon jonossa ja etusijalla.
SYynä raskausmyrkytys ja kokoajan lisääntyvä lapsivesi.

Ihmeen rauhallisin mielin ollaan, vaikka ei tietenkään tunnu kivalta, että lapsi joudutaan käynnistyksellä synnyttämään. Mutta ei kai se minusta tee yhtään huonompaa äitiä.

Nyt jännittää. Miehellä rupes kädet tärisemään ja meni kyllä ihan aluksi vähän paniikkiin. Nyt se jo jaksoi minua hieman lohduttaa, kun mua rupes itkettään sekä ilosta että jännityksestä.

Tässä on se hyvä puoli,e ttä saatiin lisäaikaa "tietoisesti" valmistautua lähtöön. Voi siivota, laittaa ruokaa ja tiskata ja olla vielä kahden, puhua mitä mielessä on synnytyksen suhteen.

Hui. Tosi epätodellinen olo. En kerro kellekään ennen kuin huomenaamuna jos pääsen synnytyssaliin.

Mun äiti on ollu kyllä aivan ihana. On kiinnostunu ja innostunu, mut en oo kyllä yhtäkään neuvoa häneltä saanu koko raskausaikana - siis ilman että olisin kysyny.. toki neuvoja ja ohjeita saan jos niitä kaipaan, mut ei mitenkään oo tyrkyttämässä. Johtuu varmaan siitä, että on ite saanu mun isoveljen tosi nuorena ja joutunut varmasti kuuntelemaan jos jonkinlaista opastusta. Omalta mummoltani/anopilta niitä neuvoja sun muuta tuleekin sit sen edestä, et ymmärrän kyllä Miimi hyvin ahdistukses! Mäkin oon jotenkin niin kiltti persoona, etten suoraan kehtaa sanoa päin naamaa, että koska mennään tietyn rajan yli. Anoppi jopa ilmotti, että hänelle pitää ilmottaa kun lähtään synnyttään, ni se tulee sit sinne sairaalaan oottamaan ja käveleen pitkin käytäviä - mä en oikeesti tiedä oliks tosissaan vai sanoko vaan vitsillä, mut sinne suuntaan ei kyl ainakaan taideta ilmottaa lähdön koittaessa :DD (tai no onneks mies on kyl sellanen, et pystyy sanoon suoraan jos joku ei miellytä :)).

Voi rechaka, ikävää tuo myrkytys.. mutta tosiaan jos jotain positiivista haetaan niin saattepa sentään nyytin pian masun tälle puolelle! ? Onks ne osannu kertoa mistä tuo lapsiveden lisääntyminen johtuu, onks se jotenkin sidonnainen tohon myrkytykseen? Eipä tuo käynnistäminen tosiaankaan kenestäkään milläänlailla huonompaa tee.. ollaan vaan onnellisia siitä, et nykypäivänä sellanen on mahdollista ja vauvat saadaan turvallisesti maailmaan :)

Eipä tullu tosiaan mulle soittoa eilen illalla verikokeista, joten ilmeisesti täällä ainakin toistaiseksi myrkytykseltä vältytty. Seuraillaan nyt vaan kokoajan tilannetta ja huomenna pitäis taas mennä jo heti neuvolaan.. ja ens viikon alussa heti ja polillekin vielä uudelleen. Verenpaineet heittelee nyt jotenkin ihan ihmeellisesti kun alotin ton lääkitykset.. nyt 114/84 ..eilen illalla jotain 140/79.. ja rajaksi annettiin et jos on alle 130/80 ni lääkettä ei tarvi ottaa. Mut mitäpäs jos vaan toinen noista paineista on alle? [8|] tarvii varmaan huomeen kysyy tarkempaa infoa neuvolasta..

rechaka: se ei tee susta todellakaan huonompaa äitiä vaikka käynnistetäänki synnytys. Ei ihan varmasti. Ü tsemppiä tulevaan koitokseen <3

Takaisin