Ultra- ja neuvolakuulumisia

Ensinnäkin paljon onnea Susunalle synttäreiden johdosta ja Peukaloiselle lykkyä käynnistymisen suhteen! [:)]

Tällä mahalla taas neuvola takana rv 37+5. Painoa tulee edelleen +500g/vk, nyt on tullut yhteensä +11kg. Paineet ja muut ok. Kohdunpohjankorkeus nyt 35, eli aina vaan kasvaa vaikka ihan alhaalla ollaankin jo[&:] Vauvalla oli taas harmittavan matala sykevaihtelu, siinä hilkun verran 120 ympärillä se oli kuitenkin sentään. Liikkeet +. Kolmet ässätkin se mulle vihjasi, mutta oli kyllä sitä mieltä että on enemmän sattumaa jos sattuu käynnistymään. Ja niitähän on jo koitettu tuloksetta. Mutta tuskin tässä vielä luovutetaan siltikään[:D]

Hoips!
Nyt mie pääsin äippäpolille OYSiin. Syynä ylävatsakivut ja lapsiveden runsauden epäily.
Uutiset olivat hyviä. Lapsivettä tosin ON runsaasti , mutta mitään viitteitä poikkeavuuksista, ts. ongelmaan liittyvistä haitoista ei ole. Vauva näyttää terveeltä . Kokoarvio nyt 3,5 kiloa, joten potra poika (?) tulossa. Ihana ihana lääkärinainen tutki mun lantion (emättimestä) ja sanoi että vaikuttaa täysin normaalilta. Lisäksi JÄTTI-iloisia uutisia: mun kohdunsuu on 2 cm auki ja kaulaa jäljellä noin sentti!
JAHUU! Lääkäri sanoi, että tuskin menee yliajalle ja lapsiveden runsauden takia pääsen laskettuna päivänä kontrolliin äippäpolille jolloin ehkä suunnitellaan käynnistäminen. Lapsen pää ei ole kiinnittynyt ja vettä on runsaasti, joten ambulanssilla sairaalaan jos vedet menee.
Se lääkäri sanoi, että mulla on tosi hyvä tilanne ensisynnyttäjäksi, kun kohdunsuu on jo niin pehmee:)
Lääkäri sanoi, että arvelee synnytyksen käynnistyvän pian ja toivoi sitä kovasti.
Nytte peukut pystyyn että täällä alettas jakaantua viikon sisällä!

Aivastan ihanata!

No sullehan tuli hyviä uutisia rechaka! Ne voi olla pian sullakin viikonloppusuunnitemat jo synnäriin suuntautuvia [:)]

Kaikki ketkä kauhistelette omia SF-mittoja niin lohdutuksen sana. mulla tänään SF 40. Repikää siitä.
Lapsivettä runsaasti.

Peipi nyt 3,5 kg eli ei kuitenkaan mikään jättiläinen, aika normaali, voi olla ett syntymäpaino on n.4 kg.

ja kiitos, Tinkerbell84, toivotaan että molemmilla ja kaikilla täysiaikaisilla alkais jo tapahtua jotain!

No mulla oli sf 35, ja ne pisti mut ultraan. Maanantaina ois aika, ihana nähdä vauvaa sitten taas [:)]
rechakalla alkaa sitten kans olla vauva pian maailmassa, kun kerran jo aukikin 2cm.
Mulla oli sormelle auki ja 2cm kaulaa jäljellä, joten vielä ootellaan.

Kiva, että tiedätte aika tarkkaan mitä on tapahtunut kohdunsuulla. Meillä täällä Keuruulla vaan yksi lääkärikäynti ja se oli jo aikoja sitten. Olis kiva tietää onko edistystä tapahtunut. [:)]

No musta ois kanssa kovin kiva tietää, että missä mennään ton sisuksen kanssa[:)] Se edellinen lääkärineuvola oli mulla sillon 35+5 ja näillä näkymin se oli se viimeisin lääkäri. Nyt tuosta on jo pari viikkoa, ois kiva tietää onko auennut enempää vai ollaanko edelleen vaan sormelle auki. Kovasti lupasivat silloin, ettei la:n saakka päästä kun oli jo tossa vaiheessa noin hyvin auki, mutta mun tuurilla tässä mennään silti reippaasti yli la:n vielä[&:] No tuli tänään sentäs yks kipeä suppari jo, onhan sekin jo jotain edistystä[:)]

Toivottavasti melela suostuvat jo käynnistelemään, on sua jo tarpeeks venyteltykkin ilman varsinaista vaikutusta että laittaisivat jo vähän sutinaa kehiin[;)] ota kassi ainakin varuiksi mukaan [:)]

Saa mies tuua kassit perästä jos SAAN jo jäädä osastolle tänään[:D][:D]
Eipä oo tullu uni silmään viime yönä juurikaan...

Heipsan kaikille!

Nyt on sitten aamulla käyty syränkäyrillä ja ultrassa varmistamassa, että meidän pienoisella on kaikki hyvin. Ja hyvinhän siellä asiat oli. Vauva voi hyvin ja lapsivettäkin oli ihan ok verran. Ei paljo, mutta sen verran, että poika mahtuu siellä viel hiukan potkuttelemaan.
Vauvan painoarvio oli muuten 3000g [:)]
Oli raivotarjonnassa ja oikein hyvässä paikassa, että poiskin saisi tulla... mutta eipä ole sitten ainakaan pariin viikkoon tulossa. Supistuksia oli jonkus verran ku käyriltä katsottiin ja tuntuuhan ne mammallakin, mutta kohdun suu ei ollu yhtään kypsä synnytykseen joten täällä odotellaan reippaasti sinne laskettuun aikaan... Oisin kyllä voinu tän ennemminkin pyöräyttää, niin ei ehtis kehitellä itselleen jotain ihme ihme stressiä [:D] Rasittavaa, kun ne tuolla ultrassa ja neuvolassa ym. höpöttää koko ajan, että eihän ne synnytykset ikinä helppoja ole ja sattuuhan se ihan perkeleesti... ARRGGSS...eikö ne nyt vois ensisynnyttäjille vain sanoa, että juu helpolta näyttää, että paikat on tosi hyvällä mallilla, ettei se mitään satu, pakkoko niiden on siellä luoda jokaiselle sellaista hemmetin synnytyspelkoa! Ihme hiippareita! Ennen ei takuulla ole peljätty synnytystä, ku kukaa ei ole ollu koko ajan pelottelemassa ja nyt ne höpöttää jostain hemmetin välilihan leikkauksesta joka ainut kerta ku käy jossain pyörähtämässä. Mikä ihme tätä maailmaa vaivaa???? Kai sitä nyt saa kaikki pelkäämään mitä tahansa, jos koko ajan luodaan tuollaisia kuvia ihmisen mieleen!!!!! RASITTAVAA!!

Hellurei!

Täällä on nyt tuo ylimääräinen neuvolakäynti ohi, tuloksena aika äitipolille torstaiksi. Sinne käymään useammastakin syystä, mm. omien rytmihäiriöiden, vauvan vähäisten liikkeiden ja suht matalien sykkeiden sekä vauvan koon vuoksi. Tuo kokoseuranta lähinnä siksi, että noin kolme viikkoa sitten koko arvio oli jo 3kg, ja kun itse olen aika pieni tirri niin on hyvä tsekata minkä kokoista mahtuu vielä pusertamaan ulos[:)] Että ihan kiva päästä kurkkaamaan taas tuo vauskin ja kohdunsuunkin tilanne. Terkka oli tosin sitä mieltä, että nyt luultavasti synnytys käynnistyy spontaanisti torstain vastaisena yönä kun on tuo aika varattuna[:)]

Tarunen, ei se "pelottelu" kyllä kivaa ole, mutta annas kun eivät noita juttuja kertoisi niin kaikki ensisynnyttäjät luulisivat kuolevansa jo ensimmäiseen supistukseen[:D] Hyvä osata varautua vähän siihen mitä on odotettavissa ja ehkä vielä pahempaan kun todellisuus on, niin ei jää niin pahat traumat, ja voi olla jopa positiivinen synnytyskokemus[:)] Olisko se ajateltu siihen malliin sitten, että se kipukaan ei tunnu niin pahalta kun siihen on osannut jo asennoitua että sattuu niin perhanasti? Ja kun tietää että kovaa kipua on odotettavissa niin ei keskity siihen "apua mitä mulle tapahtuu, kuolenko tähän paikkaan", vaan siihen että tää on perhanan kivuliasta mutta normaalia ja  pillerit tiskiin halutessa ja muksu ulos vaan nyt pian[:D]

tinkerbell84, no juu olet varmaan oikeessa. Itse vaan haluaisin luulla sen muutaman tunnin että kuolen ja sitä ennen nää viimeiset viikot vaan aatella, että käyn vaan sairaalas hakees sen tenavan, eikä tunnu missään [:D]

40+2

Verenpaineet ok ja painoo +300g.
Vauvan sykkeet 130 ja kun nyt oikein erikseen pään kiinnittymisestä kysyin niin joo, kiinnittynyt on kai juu ollut jo pitemmän aikaa. Jäi vaan vähän sellanen olo että höh ku ei oo tätsy aikasemmin sanonu. [>:] Meinas tosin ettei sillä oo syntymisen kanssa mitään tekemistä, että on tuo voinu olla jo vaikka kuinka ja kauan kiinnittyneenä kun on samassa asennossa ollut jo viikko tolkulla [>:] Kysyin myös tuosta ihme napsahduksesta mikä kuuluu sillontällön niin ei osannu siihenkä sanoo mitään.

Kokoa arvioitiin käsikopelolla vatsan päältä ja meinas että tyttönen on kyllä tiukassa pakkauksessa kun maha on niin kireä, ja painoa olis lähemmäs se 4kg [8|] Ainakin yli 3,5..... että SYNNY JO !! Mua alkaa todenteolla pelottaan että tulee iso enkä mahdu punkeen sitä pihalle! [X(] Tähän asti oon ollu vain ja ainoostaan hyvillä mielin menossa synnyttään...

Niin, ja täälä pääsee TAYSiin vasta kun 42vkoa on täys, siis jos tarvii koko arvioo tai käynnistystä. Että ei siis lähetettä tänään mutta perjantaille jo uusi aika neuvolaan.

Että semmosta. Tule ulos rakas pieni jo....... Tuntuu niin hölmöltä sekin että vauva ihan selkeesti punkee itteensä kohti kohdunsuuta ja se PISTÄÄ mutta onko mulla paikat edelleen NIIN KIINNi ettei esim kalvot puhkee?? [8|] Mä oisin halunnu lääkärille että se kattois onko mitään tapahtunu edelleenkään....

Tänään oli neuvolalääkäri.Paino -292g.Hemppa 126 rautakuurin kanssa.verenpaineet 136/98 pulssi 115. Pissi puhdas.Lääkärin mukaan paikat vielä kiinni ja kohdunsuun korkeus 3cm ja kiinteä,mut vaavi on kumminkin jo paljon laskeutunut.Oli tosi kova kouranen lääkäri..hyvä kun pystyi kotiin kävelemään kun alkoi niin paljon koskemaan :/ Täällä ei näköjään mitään kokoarvioita tehdä,eikä lääkäri sanonut edes että onko pää kiinnittynyt vai ei.5 viikkoa jo kuitenkin pysytellyt raivotarjonnassa

Ja neuvolassa tuli visitoiduttua. Viikkoja takana 37+4, paineet 103/60, hemoglobiini 102 ja sf-mitta 34. tän Vipeltäjän syke on yleensä ottaen ollut likimmäs 160 -vaihdellut 116-156 väliä ja enimmäkseen siellä yläpäässä huidellut- mutta nyt se on alkanut olemaan 120-likimmäs 140. Huolissaan ei kuulemma tarvisi olla tuosta laskusuunnasta mutta... [8|]

Toi syke varmaan hidastuu tässä loppuvaiheessa, kun vauva ei pysty enää niin paljon liikkumaan kuin ennen. Ja tietty sekin keräilee voimia ja nukkuu varmaan enemmän kuin ennen. Mulla ainakin liikkeet ovat vähentyneet viimeisten viikkojen aikana tosi paljon ja nyt ei oikeastaan enää sellaisia selkeitä potkuja tunne vaan enemmänkin vartalon liikkeitä. Välillä huoli painaa kyllä tosi paljon. Onneks tänään pääsee taas kuuntelemaan sydämenääniä. Ja jotenkin sitä tsemppaa itseään aina, että kaikki päättyy vielä hyvin [:)]

Takaisin