Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla tulee hyvin uni illalla, mutta jos satun yöllä heräämään niin voi mennä monta tuntia ennen kuin uni tulee..

Neuvolassa käyty. Kaikki muuten jees mut painoa oli tullut omasta mielestä luvattoman paljon (on kyllä tullutkin mässytettyä..). Hb oli laskenut 130-118, 2-vkn päähän uus aika ja jos hemppa jatkaa laskua niin sit jo alotettas rautalisä. Itse en oo huolissani hempan laskusta koska oma olo ollut ihan hyvä. Sf 31 vauvan sykkeet 137-148 ja vauva majailee RT.

Muoks. Rv. 31+1 tänään

Neuvola-lääkärissä käyty. Rv 34+6. Kaikki hyvin.
Paino on jopa vähän pudonnut, mutta vauva kuulemma ottaa omansa-joten kaikin puolin hyvä juttu, koska lähtöpainoa runsaasti :)
Lääkäri arvioi, että Tyty olis nyt 2500g, majailee aika ylhäällä vielä. Kasvaa nyt 150g-200g viikossa eli ei oo odotettavissa jättiläisvauvaa, huh- onneksi
Kohdunsuu pehmentynyt, mutta täysin kiinni, 3cm.
Sf-mitta oli 32,5cm.
Kahden viikon päästä (10.8 ) vasta uusi aika (jos kaikki ok) ja sen jälkeen viikottain..

Olihan toi neukku tänään. Rv 34+5, sf-mitta oli 33, sydänäänetki oli 134-138 väliin ja siellähän toi pirpana köllisteli pää alaspäin (köllisteli jo viime käynnilläki)... Naureskeltiin neukkutätin kans että menee vähä siksakkia se mittakäyrä. Kyseli että onko ollu valittamista, tuumiskelin että ei oo että yllättävän hyvin menny niin meinas että valita nyt jostaki :D Ens viikolla ois lääkärineuvola sitte vaihtelun vuoksi... :)

Ansku85 mulla ainakin sf-mitta huitelee ihan taivaissa mutta poika ihan normimitoissa! Että ei se mitta aina kerro vauvan koosta!

Hyvä niin, ettei sf mitta kerro totuutta vauvan koosta :) tänään tuli postissa aika synnytystapa-arvioon ja se on vasta 2.9 ja sillon katotaan eka kertaa kokoarvio.

Mulla myös huonosti nukuttuja öitä takana! Yleensä nukun hyvin, oon raskausajankin nukkunut hyvin ja vaikka kesken yötä oon herännyt, niin uni on tullut. Vaan ei enää. Ihan järjettömän tylsää. Vika lomaviikko menossa ja sit viä 3 vkoa töitä.. Nyt pääsee sentään päikkäreille.

Mulla on ens vkolla neuvola ja mietin, et tarvii varmaan kysellä itse hemoglobiinin tarkistusta, tarjontaa ja kokoarvioo, kun mitään ei oo näistä puhuttu/ mittailtu. Toi hemoglobiini erityisesti ihmetyttää. Mulla on lääkäri vasta vkolla 36, menee kyllä tosi pitkälle!

Katselin tuossa muutama pv sitten ekojen lasteni neuvolakortteja. Silloin (2000 ja 2002 syntyneet) neuvolakäyntejä oli kerran kuussa 24 vkoon asti + pari lääkärikäyntiä, siitä eteenpäin 2vkon välein ja 36 vkosta viikon välein. Nyt on ainakin itsellä tunne, et vähän paremmin sais huolta pitää meistä odottavista.. Mä en ole mitään keskustelua synnytyksestäkään vielä käynyt

Hooyo mulla ihan sama tunne. Olin viime viikolla neuvolassa pitkästä aikaan 5 viikkoon ja seuraavan ajan sain myös tonne lääkärille joka on 20.8. Kysyinkin uudestaan siltä neuvolatädiltä että onko tosiaan niin ettei tässä välissä oo mitään aikoja. Mulla ei myöskään ole keskusteltu mitään mistään synnystapa-asioista saatika koosta yhtään mitään. Viime kerralla arvio kokoa yksityisellä 4 D ultrassa joskus toukokuun ihan alkupuolella. Joten siitäkään ei mitään iloa ole...

Voi helpotus! Viimeinen neuvolalääkäri oli tänään aamulla (35+0). Vaavi on salakavalasti(liekö viime yönä tai eilen )kääntynyt raivotarjontaan. Ultralla katsoi,että pää on alhaalla...toivottavasti siellä nyt sit pysyykin loppuun asti. Kohdunsuu pehmentynyt,kiinni ja 2cm. Mitäköhän se noin normimitassaan mahtaa sit olla? Kotiin sain sen streptokokki-näyte pakkauksen ja se pitää kuulemma toimittaa labraan rv 35+0 - 36+6.
Pientä jännitystä oli kenties havaittavissa kun verenpaineet pomppasivat siinä alussa aivan liian korkealle, mutta sitten toisella otoksella palasivat suht samaan kuin aikaisemmin. Samainen jännitys varmaan sai aikaan et vaavin pulssi kävi aivan mahdottoman korkeella ja jouduttiin vaihtamaan asentoa ja pitämään pieni taukokin kuuntelussa. Pitkään kuulosteli vaavin sykettä ja alkoihan se sieltä sitten laskemaan. Sanoinkin lekurille, et mullakin hakkaa sydän siinä aikalailla, et josko vaikuttaa lapsoseenkin... niin ja ilmeisesti tuo aikaisemmin kertomani selkäongelma ei olisi esteenä epiduraalin laitolle. Lääkäri konsultoi vielä heti käyntini jälkeen toista lääkäriä ja soitti mulle vielä sit välittömästi tuloksen. Lopputulos siis, että kaikki on hyvin ja sitten vaan jatketaan odottelua.

Tänään tasan 36+0 ja sattupa neuvolalääkäriki tälle päivää :D Ei kuulemma ole ainakaan ihan heti tulossa Pirpana kurkkiin mitä maailmaan kuuluu :) hemoglobiiniki oli pysyny 117, eikä ollu paineet koholla. Eli kaikki OK!

Kotivalo, käsittääkseni se 3cm on se "normimitta", eli hyvä pituus kaulalle. Tosin loppuvaiheessahan se tietenkin lyhenee, kuten tarkoitus on, mutta jo se, että suu on kiinni viittaa siihen, että ei ainakaan murehtia kannata! Mulla oli kuopusta odottaessa jo viikolla 32 suu vähän auki, kanava pehmentynyt ja 2,5cm ultralla katsottuna, silti pysyi laskettuun aikaan asti mukana. Kaksosia odottaessa sama homma (nyt samat viikot), mutta kaulaa jäljellä jopa 3,5cm ultralla mitattuna. :) käsin tehtäessä tutkimuksen merkkaavat yleensä aina sen 3cm, ultralla katottuna voi olla vaikka tuplasti pidempi, kuten mulle kävi.

Minua alkaa jo jännittää.. viikkoja kohta tasan 33. Huih, niin se aika rientää. Kaikki varpaat ja sormet ristissä, että syyskuulle päästään! Painoarviot tänään 1900g ja 1800g. <3

Mulle on painoarviot annettu nt-ultrassa, rakenneultrassa ja loppuvaiheen lääkärineuvolassa... kummallista, että sulle mami96 ei oo annettu! O.o nyt oon saanu useammin nuo painoarviot, kun on kaksosraskaus ja joutuu erikoislääkärillä ravaamaan kuukauden välein. Onneks vaan kuukauden välein (sairaalalle reipas sata kilsaa matkaa, ei oo tuo autossa istuminen tällä mahalla oikein mun juttu!) :D

Edellisellä paikkakunnalla mulla kerkes olla alkuraskaudessa ultra ja rakenneultra ja olis ollu kolmaski mutta muutettiin pois isännän töiden loppumisen takia. Nyt nykyisen paikkakunnan neuvolassa ei oo ollu yhtäkään ultraa, että loppu aika mennään näköjään kysymysmerkillä ja nyt oli viimenen lääkärineuvolaki. Edelleenki on kysymysmerkkinä myös että kumpi masussa asustaa...

Kyllä mulla vielä pystyy istuun autossa kuha ei lipitä juomista jatkuvaan vaikka oon jo näin pitkällä :D

Jännä että ei lääkärineuvolassa ole tehty kokoarvioo! Ilmeisesti eivät ole koosta huolissaan. :) kyllä minäkin aiemmissa raskauksissa (2kpl) oon autossa voinu istua aina siihen asti kun pissihätä on tullut, mutta tässä raskaudessa on tuota vyötärönympärystä tullu liki puoli metriä ja painoa noin 17kg, niin himppasen on maha tiellä :D lisäksi istuminen ja makuulla olokin aiheuttaa niitä ennakoivia, mutta erittäin epämielyttäviä harkkasupistuksia, niin ei oo kivaa! :D

Toi kohdunkaulan mitta on aika yksilöllinen..joillain voi se normaalisti olla viiskin senttiä, mut toi kolme senttiä taitaa olla aika keskiarvomitta yleisesti :)
Täälläkään ei saa mitään kunnon koko arvioo loppuraskaudessa ellei oo jotain erityistä syytä. Esim lääkehoitoinen radi tai sf-mitassa jotain häikkää. Muuten mennään ihan käsituntumalla. Täällä ei neuvolassa ole edes ultrausvehkeitä millä vois mitään kattoo.

Siis totta että sitä voi olla enemmänkin, mutta käsin tehtäessä merkkaavat korkeintaan 3cm, koska osahan siitä on ns. ulottumattomissa :) minä oon pitäny oletuksena sitä kokoarvioo loppuraskaudessa.. olen siis ollu väärässä.

Ok. Neuvolalääkäri vaan sanoi ettei kuulemma ole tässä vaiheessa mitään merkitystä noilla mitoilla, kun kysyin niitä (muuten ei olisi niitä ilmeisesti maininnut lainkaan). Hieman ärsytti koko asia sit jälkeenpäin et miksi piti sit yleensä ronkkia jos niillä tiedoilla ja mitoilla ole mitään merkitystä tässä vaiheessa... en ole minäkään saanut mitään kokoarvioita,ei ole tainnut olla sille aihetta kun ei ole riskiraskaus tms.

Ensi viikolla täälläkin vihdoin viimeinen lääkäriaika ja saa kuulla mitä prinsessalle kuuluu. Olisi kiva saada kokoarvio, mutta en oo varma saako täälläpäin. Taitaa olla aika paljon eroa paikkakunnittain toimintatavoissa ultra ja neuvolan suhteen.

Takaisin