Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä menin ihan rutiinineuvolaan, siitäpä lähdettiin sitten sairaalan päivystykseen epäilynä raskausmyrkytys. Kolmen plussan verran löytyi proteiini pissinäytteestä. Verenpaineet kuitenkin ok, ei turvotusta (tai kesän piikkiin oon pientä laittanu, mutta ei näkyvää), ei kipuja tai huonoa oloa. Sairaalassa kaikki näytteet otettiin, veri ja virtsa, verenpaineet, sydänkäyrät mitattiin ja ultrattiinkin. Kaikki ok. O.o erittäin kummallista.. mitään syytä ei korkeille proteiiniarvoille löytynyt. Ja tosiaan kaikki uudet näytteet puhtaita. Voin kertoa, että olipahan pelonsekainen päivä. Viikkoja kuitenkin vasta 30+ ja painoarviot n. 1500g, vielä voisivat ainakin kilon kasvaa, ennen kuin saisivat tätä maailmaa tulla katsomaan :)

Angelique, tsemppiä! Mullakin oli tänään rutiinineuvola ja proteiinit oli +1. Aikaisemmin ei proteiineissa eikä glukooseissa ole ollut mitään. Verenpaineet on tosi hyvät, eikä mitään muitakaan raskausmyrkytyksen oireita, joten huomenna labraan antamaan uusi näyte, jotta nähdään mitä näyttää. Neuvolantäti sanoi, että tässä kesäaikaan on monilla odottajilla ollut näitä selittämättömiä proteiiniarvojen heilahteluita, eikä tosiaan mitään syytä ole niihin löydetty. Mäkin pelästyin aika tavalla. Varsinkin kun kyseessä oli taas uus neuvolaterkka ja oli vähän semmonen töksäyttelevä muutenkin, eikä kovin pehmeästi muotoillut, että kyseessä saattaa olla raskausmyrkytys. Päivystykseen lähtöä ei kuitenkaan tullut.

Neuvolan jälkeen olen tuntenut huimausta ja vähän semmosta heikkoa oloa koko päivän. En tiedä johtuuko siitä, kun paineli aika kovakouraisesti mahaa yrittäessään tunnustella miten päin poitsu kohdussa makoilee ja sydänääniä kuunnellessa käski laskea jalat jakkaralle alas sen sijaan, että ne olisivat koukussa ns jalustimissa.

Hg oli laskenut 98, joten huomenna proteiinipissakokeen yhteydessä tsekataan myös ne rautavarastot.

Ei jäänyt kovin hyvä fiilis tosta neuvolakäynnistä.

Positiivista oli, että SF-mittauksessa laskeuduttiin käyrällä reippaasti alaspäin ja nyt ollaan jo keski- ja yläkäyrän noin puolessavälissä :). Eli ainakaan vielä ei lähetettä äitipolille kokoultraan saatu. Ja oma painokin oli noussut hyvin maltillisesti viime neuvolasta :).

Minäkin kun sairaalan päivystykseen menin, matkaa jonkin verran, ehdin saamaan kaikki ne oireet myrkytyksestä ihan kuvittelemalla :D koskeeko mulla päähän, onkohan mulla huono olo, selkäkin tuntuu kummalta jne. Tosin kaikki "oireet" hävisi, kun unohti ajatella niitä :) mulla oli kans hemoglobiini 98. Upsista! SUOSITTELIVAT rautakuuria ;)

Angelique, musta tuntui samalta :hilarious: Nyt kun tulin illaksi töihin ja touhuan koko ajan, niin "oireet" ovat kummasti helpottaneet. Päätin kuitenkin, että extratarkkailen nyt itseäni ja jos vähänkin olo tuntuu kurjalta huomenna tai supistelee, niin haen kyllä suosiolla saikkua.

Mä en nyt halua mitenkään ressata lisää mutta oma kokemus kertoo ettei tuo SF mitta sano vauvan koosta yhtään mitään. Meillä ollaan keski- ja yläkäyrän välissä SF mitassa nyt oltu jo pitkään ja silti vauva on ultrattu suureksi, reippaasti yläkäyrän yläpuolella olevaksi...

Mutta ei sillä että sitä kokoa pitäis silti alkaa kenenkään ressailemaan ja miettimään turhan takia. Itte vaan suhtaudun tämän em kokemuksen takia tuohon SF:n mittailuun vähän skeptisesti. Mutta kai sekin jotain osviittaa antaa tuskin sitä muuten mittailtaisiin. :)

Ja minulla molemmat raskaudet yläkäyrällä tai lähellä sitä. Esikoinen syntyi alle kolmikiloisena, nykyistä arvioitu syntymäkooksi 3,4kg. Eli kertoo mulla lähinnä siitä, että mihin suuntaan kohdulla on tilaa kasvaa mun lyhyessä vartalossa ja se on eteen. :wink:

Snuzzle, millä perusteella sut lähetettiin siihen kokoultraan? Kun mua vähän ihmetyttää, että epäillään että on suurikokoinen vauveli tulossa ja sitten epäilläänkin, et saattaakin olla ihan normaali ja jahkataan suuntaan ja toiseen. Eikö se nyt vaan olis helpompaa pistää siihen kokoultraan, niin siellähän sen näkisi :banghead: :hilarious:

Olis itsekin kiva saada joku arvio tulevasta koosta, eikä vaan arvailuja ja jotain summittaista keskiarvokäyrää, joka ei tosissaan kerro oikein mitään.

Lily Se ei ollu meillä alunperin kokoultra vaan kontrollikäynti jossa tarkistettiin lähinnä napanuoran virtaukset koska olen raskausajan hepariinilääkityksellä. Tuolla huomattiin samalla tuo suuri koko. Ja sen takia päästään sit ihan koon takia uuteen kontrolliin rv 37.

Meillä oli neuvola keskiviikkona, viikkoja 31+1. Sf-mitta oli 27,5. Tuntuu aika pieneltä verrattuna teihin muihin.... Pitäiskö siitä olla huolissaan..? Mitään koko arviota en ole vauvasta saanut..

Mulla mitattiin nyt tiistaina ekaa kertaa, oli 25,5cm viikoilla 29+6. Neuvolakortin käyrän mukaan normaalin rajoissa, alakäyrän yläpuolella. Ei ainakaan neuvolantäti ollut huolissaan. Itse kun olen suht lyhyt, niin vaikuttaisiko sekin asiaan..

En olis Snygis huolissani, ihan käyrillehän tuo asettuu. Mittaan vaikuttaa niin moni asia, vauvan koon lisäksi asento, lapsiveden määrä ja mittaaja muun muassa. Käyräthän on keskiarvoja, joten isommat ja pienemmät luvut on ihan normaaleja :) muutenkaan omaa mittaa ei parane vertailla muihin odottajiin, kaikille piirtyy omanlaisensa käyrä ja lähinnä tuolla kontrolloidaan vauvan tasaista kasvua

Meillä oli istukan kontrolli ultra. Istukka oli kyllä hyvin noussu, mutta nyt jännittää ehtiikö tämä pikku kaveri kääntyä.. tää nimittäin tykkää edelleen istua masussa eli perätilassa on. o_O
Toivon niin kovasti et kääntys itte, kun perätilasynnytys tai sektio ei houkuttelis kyllä yhtään, tahtosin synnyttää alateitse niinkun esikoisenkin.

Onko kellään kokemusta ulkokäännöksestä?

Mites muilla vieläkö vauva on perätilassa vai joko on kääntynyt raivotarjontaan?

Mulla olisi nyt meneillään 34+5 ja vaavi edelleen majailee täysin poikittain ylhäällä ja toisinaan viistotarjonnassa ylhäällä. Tiistaina neuvolalääkäri, joka sitten ilmeisesti tarvittaessa tekee lähetettä äitiyspolille. Näin ainakin ymmärsin neuvolaterkan puheista. Vähän ristiriitaisin fiiliksin asiasta...

Me tuolla salaisten puolella on jaettu joskus vinkkejä esim. jumppavideoista ja nettisivustoista, joilla voi mahdollisesti edistää vauvan kääntymistä raivotarjontaan. Siellä enemmän porukkaa vastaamaan myös kokemusten perusteella eli eiku vaan pyyntöä päästä sinne, jos kriteerit täyttyy. Siellä on niin aktiiviset juttelut, ettei monikaan ehdi tätä yleistä puolta seuraamaan ollenkaan. :)

Täällä oli joku kolmisen viikkoa sitten jo käännytty raivotarjontaan, mutta neuvolassa sanottiin että vauvalla vielä niin paljon tilaa liikkua, että voi hyvin olla että kääntyilee vielä.

snuzzle toivottavasti oot oikeessa siinä että sf-mitta ei kerro vauvan koosta mitään! mulla oli pe nla, viikkoja 31+1 ja SF huikeet 32 eli yli yläkäyrän :woot: Mitään koko arviota ei oo tehty, eikä sitä neuvolassa ehdotettu. Kokoarvio tehdään sit kuulemma synnytystapa-arviossa joskus viikoilla 36-37. Täällä on myös jo käännytty raivotarjontaan, mutta välillä kyllä tuntuu, että mahassa kääntyillään ja pyöritään edelleen :) Löytyykös täältä muita unettomia? :confused004 meinaa nimittäin yöt valvottaa ja aamusta uni maistuis vaikka kuinka pitkälle :arghh:

Täällä uneton! Tai heräilen yöllä aina samoihin aikoihin ja aamuyöstä ei aina uni enää tuu vaan saattaa pyöriä monta tuntia. Onneksi ei tarvi nousta töihin!

Usein kans kärsin unettomuudesta. Nyt uni tuli vasta 2 jälkeen. Piti tosin herätä aikasemmin kun on neuvola. Päikkäreitä oon ottanut aina tarpeen vaatiessa.

Takaisin