Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuten myös kaksi paitsi meille tuli kolmas kontrollikäynti istukan paikan vuoksi. 4vkoa siihen että pääsee näkee vauvelin :)

Kaksi täälläkin se normaali, mutta sitten voi olla niitä ylimääräisiä eri syistä :)

Täällä on kahden ultran kätilöt olleet supermukavia, mutta neuvolan terveydenhoitaja vaihtunut jokaisella kerralla! Ja taas ens kerralla tulee oleen eri.. Toisaalta tuntuu kurjalta, toisaalta eipä mulla niille kyllä verenpainetta ja painoa enempää ole edes annettavaa, kun ei itellä oo mitään kyseltävää o_O

Tänään oli kyllä ekaa kertaa tosi rento ja normaali terkka, jonka kanssa ei tullut lainkaan kiusallinen ja vaivaantunut olo. Pyysin mittaan hemoglobiinin kun rauta-annos on jo tuplattu, eikä vatsa oikein kestä sitä. Hemppari oli laskenut 113->109, eli tasaista laskua raudasta huolimatta koko ajan, mutta nyt terkka sanoi, että matala lukema on oikeasti vauvalle parempi! Saan siis huoletta lopettaa tupla-annoksen, huh! :wtf: Veri on kuulemma ohuempaa ja lapselle sopivampaa, mutta itelle voi tulla heikko olo.. Eipä oo tullut, joten nyt en syö enää yhtäkään ylimääräistä ruskeaa kapselia!

Aijaa! Siis vaihtuuko teillä tarkotuksella se terkkari vai onko vaan niin huonoo tuurii joka kerta et aina on jollain jotain muuta? :/

Minä oon pärjänny ilman rautatabumääräystä tähän asti, en tiiä tosin mitä keskiviikkona lääkärineuvolassa sanoo. Magnesiumia on kyl senki eestä tullu syötyä kun pohje ollu niin jumissa et heti lyöny kramppiin jos erehtyny venytteleen

Täälläkin on normisti vaan np ja rakenneultrat, mut nyt meillä on vielä ks ylimääränen ultra.
Kontrolloidaan istukan paikka.

Tänään oli lääkäroneuvola ja kaikki hyvin :)

Kyllähän toi meilläki potkunyrkkeilijä monotti sydänäänilaitetta kun kuunneltiin kahteen kertaa että isäntäkin kuulee, kun ei kuullu ekalla toiseen huoneeseen :) Ja hymyhän sillä nousi <3 Sf-mittaki oli 25 vaikka miten päin mittas :) Tänään justiin soppelisti pyörähti 28+0 täyteen :)

Tänään aamulla oli jälleen neuvola. Nyt otettiin ekaa kertaa sf mitta joka oli 29 (tänään rv 28+6). Ylärajoille sijoittui mitta. Juteltiin mm. Että on mahdollista mennä tutustumiskäynnille sairaalaan ja muutenkin tuli sitten puhetta synnytyksestä. Ei nyt suorilteen laittanut lähetettä pelkopolille, mutta sanoi et tarvitsee sit vaan hälle sanoa niin se kyllä laitetaan. Kuinkahan sekopään kuvan sekin sai musta ja mun paasauksestani, kun kauhistelin koko sairaalamaailmaa ja potilaiden yksityisyyden puuttumisesta siellä (vihoviimeisiä paikkoja, joihin vapaaehtoisesti menen ja lääkäriinkin menen vasta sitten kun on jo lähes pää kainalossa. Varsinainen hoitsu tässä,hoidan itse itseni niin pitkälle kun pystyn ilman et kenenkään vieraan luo joudun kopeloitavaksi). Kenties jäi ajatukset taas mylläämään kun niistä hitto piti taas puhua...:smiley-angry019

Mulle ne ei oo ees ehdotellu tutustumiskäyntiä sairaalassa ja odotan ensimmäistä, saan jopa ns. yksityistä synnytysvalmennusta neuvolatädiltä koska, aikasemmin ei ole edes puhuttu mitään että olis mahdollista valmennusta saada :D

Kätilöopistolla synnytyssairaalaan tutustumiset lopetetaan nyt kesäkuussa, mutta "netistä voit katsoa videoita". Kiitos ei :stop: Menen mielummin paikalle autuaan tietämättömänä mitä odottaa. Valmennusta olis neuvolan puolesta tarjolla, mutta jotenkin sekään ei oikein maistu. Ehkä kun en yksin halua mennä, mies kun ei arkena pääse mukaan. Mutta katotaan mitä seuraava terkka on mieltä että oisko valmennuksista hyötyä, tapaan jo viidennen eri henkilön :meh: Sitä seuraavalla kerralla pääsen kuulemma samalle kuin viimeks, alkaa vissiin kesää kohti neuvolan henkilökunta loppua kun näin hyvä tuuri käy! :joyful:

Juu, mullakin vielä harkinnassa menäänkö tutustumaan ollenkaan. Pelkään, että kun nään salin niin alkaa vieläkin pahemmin asiat pyörimään päässä. Saati jos siellä vahingossa joutuisi kuulemaan silloin synnyttävien äitien huutoa tms. Painajaisiahan siitä seuraisi!!!

Minäki tuumasin hetkisitten isännälle että nyt joudun menemään yksin sinne neuvolaan valmentautuun kun isäntä pääsi töihin :) Tosin epäilen ettei isäntä tarvitse valmennusta kun hällä on edellisestä avioliitosta neljä lasta ja tämä tuleva kaveri on minulle ensimmäinen ja meille ensimmäinen yhteinen :)

Synnytysvalmennuksessa käyty ja turhaksi todettu. Ehkä silloin jos kokee pelkoa tai jännittää kovasti niin se voi vähän rauhoittaa. Itse kun en asiasta stressaa niin samat tiedot olen saanut jo synnyttäneiltä tuttavilta ja valmennus tuntui lähinnä ajanhukalta. Suosittelen lähinnä niille, joilla ei ole mitään käsitystä mitä synnytys on.

Mä olin äkäinen kuin ampiainen kun synnytysvalmennuksesta päästiin. Ei antanut lainkaan todellista kuvaa synnytyksestä. Synnytysvideo oli juuri sellainen, jossa synnyttäjä tokaisi muutamaan kertaan "au au" ja sitten plop, vauva putkahti ulos(eikä edes näytetty mitään). Ne, joilla ei ole hajuakaan koko synnytyksestä, kokevat elämänsä pahimman yllätyksen sitten kun h-hetki koittaa...en tarkoita, että valmennuksessa tulisi pelotella ketään, mutta asiat tulisi siellä esittää realistisesti, mutta kuitenkin kannustaen ja rohkaisten.

No hyvä! Edellisten kommenttien perusteella olen pelkästään tyytyväinen, että peruin valmennuksen! :happy: Toinen kerta olis kai joskus heinäkuulla, tiedä sitten mitä aiheita siellä käsitellään, mutta tuskin mitään sellaista, että ilman sitä infoa ei pärjäisi. Jotenkin kun tuntuu että joka paikassa hoetaan raskauksien olevan aina niin yksilöllisiä, että eiköhän tuo sama päde sekä synnytyksiin että kotiin päästyä vauva-arkeenkin. Ehkä niitä vinkkejä osaa kysellä paremmin sitten kun todella tietää millaista oma arki on.

Meillä jää valmennukset välistä miehen työajan vuoksi. Eikä oikeastaan haittaa. Esikoisen aikaan kävin valmennuksessa enkä siitä yhtään sen fiksummaksi tullut. Nyt varmaan miehen kans katsotaan internetin ihmeellisestä maailmasta synnytysasioita (tulokas on siis miehelle ensimmäinen).

Meillä ei olla neuvolassa puhuttu vielä mitään synnyttämisestä. En tiedä oisko neuvolan puolesta jotain tarjota, mutta niin kuin edellä mainittiin, ainakin netin ihmeellisessä maailmassa on Kättärin valmennusvideo. Edelliset synnytykset on mulla ollut Tampereella, joten sinänsä Helsingin sairaaloiden paikat kyllä vieraat. Vaan eipä siinä nyt kummempaa tarvi osata, kun mennä oikealle ovelle :D

Minulle ei ole edes tarjottu mitään valmennuksia. Toisaalta, sama sairaala kolmatta kertaa joten on kyllä jonkinlainen kärykin miten homma etenee :D Ensimmäisellä kerralla tosiaan käytiin synnytysvalmennuksessa, mutta en muista siitä reissusta muuta, kuin sen, että kun synnytysvideo alkoi, totesin, että nyt lähetään kotiin!

Minulla oli neuvola alkuviikosta. Kaikki ok, molemmat rt:ssa. Ja painonnousu näyttää vihdoin hieman tasaantuneen. Aiemmin tullut 700g-1kg viikkovauhtia, nyt oli "vain" 500g/vk. Painoa on siis tullut lisää 14kg. Tosin, jossain luki, että vklla 28 kaksosraskaudessa on vatsa samaa kokoa, kuin yksösraskaudessa ihan lopussa. Kilot on siis aika lailla tasassa näin ajatellen yksösraskauksiini verrattuna, jolloin molemmista oli 16kg kasassa viikko ennen synnytystä (molemmat syntyi pari päivää ennen laskettua aikaa). Nyt siis 26+6.

Vissiin noita valmennuksia tarjotaan pääasiassa esikoista odottaville, ainakin tälläisen käsityksen sain omalta terkalta. Me oltas päästy valmennuksiin kun miehelle tulokas on esikoinen mutta jäi käymättä miehen työaikojen vuoksi.

Mä käväsin tänää pikaseen neuvolassa sokerirasituksen verikokeenottojen välillä. Paino noussut 500g/vko, ei ihme tällä mässäämisellä, paineet 106/67 ja sf 26cm. Poika oli pää alaspäin ja sykkeet 135-140 :)

Takaisin