Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea jo ultrassa käyneille :) ite pitäs vielä pari viikkoo jaksaa malttaa odottaa omaa ultraa..huomenna onneks ees neuvola, niin pääsee kuulee sydänäänet

Kävin myöskin tänään lääkärillä. Sydänääniä ei saatu kuulumaan, kun kaveri teki kaikkensa vältälläkseen anturia... Ei kyllä huolestuttanut, kun "pakomatkan" tunsi selvästi :) Positiivinen yllätys oli, että meidänkin neuvolaan on tullut ultralaite, jolla lääkäri sitten tarkisti sykkeet.

Muuten jäi vähän hassu olo: valittelin lääkärille väsymystä ja astmaoireilun lisääntymistä, johon tämä vastasi, ettei ne astmaoireet kovin pahat voi olla kun olet ihan hyvässä kunnossa olevan näköinen... No, kuunteli kuitenkin keuhkot. Mä en varmaan sitten voi oikeasti olla ihan väsy töissä ja työpäivän jälkeen, kun en aamulla näyttänyt riitävän väsyneeltä. Tuntui muuten aika hassulta käydä itse mittaamassa verenpaineet ja tutkia pissanäytteestä proteiinit ja sokerit.

Mikäköhän siinä on että terkkarit on kyllä tarkkoja ja ottaa aina verenpaineet ja kyselee tarkkaan yms mutta tuntuu että lääkäreitä ei jaksa kauheesti kiinnostaa vaikka kuinka avautuu huonosta olosta yms.. olin tossa hiljattain tosi kipeä ja piti lääkärillä käydä ja ensimmäisiä kertoja kun tuntu ettei lääkärillä ole hälläväliä asenne. Otti kuumeen ja kaikki oireet vakavasti ja anto kunnon ohjeet ja kyseli raskaudesta enemmän ku neuvola lääkäri!

Ei täälläkään lääkäri tee muuta, kuin sisätutkimuksen ja ultralla katsoo vauvaa. Koskaan ei ole hemoglobiinia, verenpainetta mitattu, eikä purkkiin pissitty. Kaikki nämä vissiin kuuluu terkalle. Tosin, täällä on nyt uus terkka, edellinen teki kaikki aina samalla lailla joka käynti, pissi, ultra, verenpaine, hemoglobiini, voinnin kysely. Tämä uus ei ota ees hemoglobiinia, ellet itse siitä huolissasi ole. Hemoglobiini on otettu multa vaan kerran, silloin samalla kertaa, kun otettiin muutkin verinäytteet, eli labrassa oliko 10. viikolla. Mulla oli sillon se hyvä, joten ei oo sen jälkeen ollu huolissaan. Pitäsköhän mun kertoo sille terkalle, että se lukema oli ihan PIRUN HYVÄ mulle (vajaa 130), kun normaalisti on n. 90 paikkeilla... siis ihan ilman raskauksia!

Täällä täytyy aina ennen lääkäriä ja neuvolaa ottaa ite pissanäyte, mitata verenpaine ja katsoa oma paino. Sitten ne kirjataan vaan neuvolakorttiin. Minun mielestä tuo on ihan hyvä systeemi. Jää näin aikaa muulle siellä vastaanotolla.

Ai teillä on tuollainen systeemi! Joka paikassa omat tavat. Meillä lääkärikäyntejä yleensä koko raskauden aikana on 3kpl (normaaliraskaus) ja ne on sellaisia täydentäviä käyntejä, eli välit ei terkkaneuvolaan ole niin pitkät, kuin esim. kahden terkkakäynnin välit. Tai sitten ne on samana päivänä. Näinkin on joskus ollut minulla :)

Ei mutta kun ei tehty sisätutkimustakaan. Sanoi että ei kannata ärsyttää kohdunkaulaa, kun ei ole mitään vaivojakaan. No, eipä tuo haittaa kun en varsinaisesti niistä kovinkaan tykkää.

Tuo on tietty ihan hyvä että ite tekis nuo. Mut ei meilläkkään kun terkka tekee nuo niin mene kun muutama minuutti yhteensä. Pissan käy kattomassa ennenkuin alkaa aika ja verenpaineet ja hemoglobiinim kattoo ihan viimoseks ennen lähtöä.

angelique: Mulla kävi samoin! Ei nyt noin isolla nousulla kuin sulla mutta kuitenkin. Mulla on aina ollut normaalisti Hb noin 120 pakkeilla. Kunnes se nousi raskauden aikana heti alussa 131-138aan. Viimeksi oli siitä laskenut 127aan sentään mutta tuntuu tosi jännältä että se nousi eikä laski. Tosin lueskelin että raskausaikana Hb alkaa yleensä laskemaan rv 20 jälkeen...

Ja sormenpäästä tosi vain mitattu nämä multa aina neuvolassa, joka ei kai ole kauhean tarkka mittauskeino...

Muokattu viimeksi:
Minä en taas ymmärrä tätä, että osassa paikoissa otetaan hemoglobiini aina verikokeilla. Jotenkin labran resurssien hukkaamista, kun käydään verinäyte vaan hemoglobiinin takia antamassa. Vaikka sormen päästä otettu ei niin kamalan tarkka olekaan, niin tuskin se nyt niin paljon heittää, etteikö jotain osviittaa saisi!

Meillä on muuten sukurasitteena korkea verenpaine. Silti, joka raskaudessa mulla on verenpaine ollut matala. Näähän vaikuttaa positiivisesti nämä raskaudet mun kehoon, kun verenpaine laskee ja hemoglobiini nousee ;)

Munkin pitäis ens neuvolakerralla pissiä purkkiin, mut en saanu sit sen kummempaa ohjeistusta että pitääks sille tehä jotain tai viedä jonnekkin vai jätänkö vessaan vai häh... Olis kuulemma pitäny antaa näyte jo sillon viime kerralla, mut ei mulle ollu kukaan huomannu sitä sanoa.

aBulle onnittelut hyvistä uutisista!:)

Täällä on terkalle tunnin ajanvaraus ja lääkärille 15min sisältäen sen et naputtelee tietokoneelle käynnin, joten työnjako on kyllä tarkkaa. Terkka mittaa, kyselee ja kirjaa jne ja lääkäri tutkii ja kyselee aika vähän. Mulla meni viimeks alle 2 minuuttia siellä :D Mut lääkäri katsoo ne terkan kirjaukset et onks niissä mitään mikä vaatis tarkenpaa huomiota. Täälläki lääkäri ei kauheesti sano mitään jos kyselee jotain mistä "kuuluis kysellä terkalta" ja joskus taas terkka ei ota kantaa ku aattelee et voi kysyä sit lääkäriltä ja lopulta kukaan ei ota kantaa. Mutta kyllä viimeks oli ainaki niin et vaikka melken kaikki kuitattiin "normaalina" ja tuntu et meni vähän ohi niin sit kun tuli semmosta mille oikeasti piti tehdä jotain niin saikin ekstra-ajan lääkärille jne.. Jotenki tuntuu et odottajana itellä ja sit taas siel neuvolassa on välillä aika eri käsitykset siitä mikä kaikki "kuuluu neuvolalle". Mut ainaki pitäis tulla kuulluksi..

Neuvolassa jälleen käyty. Nyt on pissa tikutettu ekaa kertaa ja tulokset ok. Seuraavalla kerralla ilmeisesti "pitää" osata käyttää sitä konetta sitten itse. Hemoglobiini mitattiin: tippunut nyt 153sta 138aan, eli oikein hyvä edelleen. Verenpaineesta alapaine oli hieman aikaisempaa korkeampi. niin ja jippii!!!!! Sain sitten vielä lähetteen toiseen sokerirasitukseen. Ajattelin jo, et ei tarvitse siihen uudestaan mennä kun oli niin hyvät arvot. Tämä neuvolaterkka on aika tarkka asioista,mut hyvä niin. Pienen sykkeet n.140 ja kovasti monotti dobbleria :)

Muokattu viimeksi:
Takaisin