Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maggie, Taysissa on kanssa video. Joku kätilön tapaaminen sinne onnistuu mutta se on jossain luentotilassa

Täällä on kaks lääkärikäyntiä. Eka rv14-18 välillä ja toinen sit joskus lopummassa. Viime käynnillä lääkäri kyllä totes et jos jotain tulee, niin tiedän mistä hänet löytää.

On se kyllä jännä muuten, et neuvolakäyntejä, lääkärin tapaamisia, synnytyssairaalaan tutustumisia ym vähennetään, vaikka eihän näissä asioissa sinänsä mikään muutu. Yhtä lailla odottavat haluaa tietää vauvan voinnista ja ennakoida asioita, kun vaikka 10v sitten.

Ja on kyllä tympeetä, jos lääkärit ei oo tapaamisissa susta kiinnostuneita. Joo, on varmaan niille liukuhihnahommaa, mut odottavalle merkityksellistä ja ehkä jopa ainutkertaisia tilanteita. Pitäiskö meidän vähän enemmän pitää meteliä siitä, kuinka meitä kohdellaan?

Mä viä ekaa lääkärikäyntiä odottelen, mut hyvä valmistautua mm. teidän kokemuksilla. Niin ja uudelleen synnyttäneillä on yleensä vähemmän käyntejä neuvolassa, kun ensisynnyttäjillä. Jos on jotain erityistä raskaudessa tms. käyntejä voi olla normia enempi. Niin ja jos raskauksien välissä on 10v, niin katsotaan taas ensisynnyttäjäksi ja voi osallistua synnytysvalmennukseen (mulla oli tokan syntymän ja kolmosen la:n välissä n. 9v 10kk ja mieskin eri, en kuitenkaan ollut "ensisynnyttäjä" :D ).

mulla on ollu joskus rv 16 lääkäri ja perjantaina rv 19+4 on lääkäri ja rakenneultranki tekee joku lääkäri.. tosin mulla on perussairauksia nii johtuu ilmeisesti siitä, että seuraavat vähä enemmän. tosin mun mielestä raskauden aikana sais olla enemmän ultria ja ehkä vähä vähemmän tuota neuvolahöpinää.

Meinasin seuraavalla neuvolakerralla mainita tosta lääkärikäynnistä ja pyytää srv kerraksi toisen lääkärin. Katotaan mitä ne siihen sanoo.

Mulla alkaa 13 kesäkuuta kesäloma, enkä aio todellakaan päivystää silloin Vantaalla neuvolakäyntien takia, vaan lähen mökille itä-suomeen ja pysyn siellä niin kauan kun vaan mahdollista. Osaan kyllä itsekin pissata tikkuun, punnita painoni , ottaa hempparin ja mitata verenpaineeni , kunhan siihen annetaan välineet :)

Kävin tänään neuvolalääkärillä ja oli kyllä tosi kiva lääkäri. Aikaa meni noin puoli tuntia ja lääkäri jaksoi keskustella mun päänsäryistäkin oikein pitkään. Olin yllättynyt! Vauva riehu siellä masussa ihan tosissaan, niin ettei meinattu saada sykettä mitattua! Potkuja en tunne, koska istukka on edessä. Katottiin sitten vähän ultrakuvaakin, kun meidän neuvolaan on viimein saatu sellainen laite. :) Jäi kyllä hyvä fiilis, vaikka toisaalta tuntui hiukan turhalta koko käynti, mutta oli kiva saada tietää että vauvalla on kaikki hyvin. :happy:

Mulla oli tänään mukava neuvolalääkärikokemus. Ystävällinen ja kiinnostunut lääkäri, joka näytti minusta itsekin olevan raskaana. Kyselin paljon, kun en ensikertalaisena kauheasti tiedä ja hän vastaili kivasti.

Meillä on tarjolla avoin neuvola näin torstai-aamuisin ja kun käytin poikaa 3v tarkastuksessa, niin kävin samalla tsekkaan verenpaineen, hemoglobiinin ja sydänäänet. Kaikki on hyvin, arvot kohdillaan ja sydänäänet kuului vaikka karkailikin koko ajan. Lakkaankohan mä sit 20vkon jälkeen huolehtimasta....?

Täälläkin käyty tänään rakenneultrassa. Kaikki hyvin ja toinen kasvaa hyvää tahtia. Pieni oli 312g iso :) käynnin loppupuolella kysyttiin katsotaanko sukupuoli ja miehen kanssa vastattiin ettei tarvitse. Pieni lisäjännitys kaiken tämän muun jännityksen lisäksi on oikein tervetullutta.

Just kuulin radiosta tänään, että oli tehty joku kansallinen kyselytutkimus tyytyväisyydestä neuvolan palveluihin. Sen perusteella suomalaiset on erittäin tyytyväisiä.

En muuten YHTÄÄN tullu ajatelleeksi, että neuvolakäynnit pitäis ottaa huomioon kesäsuunnitelmissa. Heinäkuussa siellä neuvolassa kumminkin kai tarttis käydä jo vähän tiheempään kuin nyt? Vai onko se vielä tätä vaihetta, että ei käydä usein? No, en kyllä aio kesäloman aikana paljon viihtyä tässä kaupungissa. Ymmärtääkseni noi neuvolakäynnit on kaikki kumminkin ihan vapaaehtoisia, joten jos kaikki on silloin edelleen hyvin, niin tuskin se haittaa jos muutaman viikon on poissa.

Mamaanton, ai vitsi joo, en mäkään oo tullu tuota ajatelleeks...! Pidän vaan 2vko kesälomaa joten se tuskin on ongelma. Paitsi jos en saa pitää lomaa sillon ku oon toivonu.. kuitenki sokerirasitus tulee sit just tohon alkukesään ja neuvolakäynti myös, olin aatellu et ne ehtis olla ennen lomaa.

Neuvolakäynnithän on vapaaehtosia, eli ihan hyvin voi kieltäytyä parista käynnistä jos siltä tuntuu. Voihan sitä yrittää saada yhden tapaamisen juuri ennen kesäloman alkua, niin saapi sitten yhden huolenaiheen pois kuukaudeksi :)

Takaisin