Ultra- ja neuvolakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itsellä täällä Savon alueella olisivat ekan ajan antaneet jo ensi viikolle ( vk 6) mutta koska työntekijöitä on lomalla niin ensimmäinen aika vk 9 :) Varhaisultraa eivät suositelleet menemään, miksihän näin?

Myky ei ole pakko mennä vaikka tuliskin jotain hälyttävää seuloissa. Viimeistään se sit rakenneultrassa selviää mitä on vai onko mitään.

Myky, vapaaehtoista on. Mun miehen veljen vaimolta otettiin lapsivesinäyte, kun niskaturvotus oli sikiöllä niin suuri. Keskenmenoriski siihen tosiaan liittyy, heillä kaikki päättyi onnellisesti ja saivat terveen tyttären. :)

mieki olen kuullu noita tarinoita, että turvotusta on ollu, mut kuitenkaan ei mitään sitten syntyessä. Toisaalta haluaisin tietää, että lapsi on terve, mutta se että haluanko joutua tekemään keskeytyspäätöstä pelkän riskiarvion perusteella. Ja miten kaikki tuo sitten vaikuttaa loppu odotusaikaan. puuh. voiko siihen seulontaan osallistua vielä senkin jälkeen, jos 12 viikon ultrassa näkyy turvotusta? vai täytyykö näistä päättää etukäteen?

Mä en tiedä mittaako ne sitä turvotusta, jos et osallistu niihin seulontoihin. Ja täällä PHKS.ssa verikoe pitää ottaa oisko ennen viikkoa 10. Mut noihin käytännöt vaihtelee sairaaloittain.

Muokattu viimeksi:
Mulla samanlainen mielikuva. Eli jos et halua osallistua seulontoihin, niskaturvotusta ei mitata. Täällä käydään seulontaan liittyvissä verikokeissa samalla kertaa, kun nt-ultrassa. Mä asun pienessä kunnassa, täältä pääsee maksusitoumuksella Turkuun yksityiselle ultraan.

Sain varhaisultraan ajan ens viikon tiistaille! :) Harmittaa, kun mies on työmatkalla eikä pääse mukaan, mutta oon tässä nyt kaks päivää tuijotellu opinnäytetyön raakiletta saamatta mitään aikaan kun ajatukset pyörii muualla. Päädyttiin siihen että on mun mielenterveyden kannalta parempi olla siirtämättä aikaa loppuviikkoon.

Meen kans yksin ultraan. Mies jää vahtiin lapsia kotiin. Oon täs jo miettinyt et tuskin pääsee edes synnytykseen mukaan kun ei ole ketään lapsenvahtia meillä.

Me päästii np ultraan vaikka en osallistunu muihin seuloihin ku en olis pystyny kuitenkaan mitään keskeytystä tekeen. Siinä tsekattiin kaikki ja se ensin sano ettei mittaa sitä turvotusta mutta mittas sit kuitenkin ku näytti normaalilta. Idea oli että vaikka ei ookkaan keskeytyssuunnitelmaa niin on hyvä tietää etukäteen jos on odotettavissa poikkeavuutta. Olis sitte ite ehtiny sulatella ja jos on jotain minkä takia olis esim hyvä synnyttää isommassa sairaalassa.

Joo kyllähän se ultra tehdään, vaikkei seulontoja tehtävistään. Ei vaan katotaan sitä turvotusta yms. seulontaan liittyvää.

Aaria, meillä on kans vähä sama, että ei varmaan haluta keskeyttää jokatapauksessa, mutta samahan se on se verikoe ja turvotus kattoo, niin tietää sitten varautua. Kiitos kaikille vastanneille!

Me halutaan kaikki seulat ja keskeytys tehtäis jos joku kromosomihäiriö löytyis. Tiedän, että tää on aihe, joka saa monet hermostumaan. Ja tiedän myös sen, että "puhtaat" seulat ei takaa tervetta lasta. Mutta näin on miehen kanssa juteltu, juteltiin jo ennen kuin esikko sai alkunsa.

Juu me taas päätettiin esikoisen kohdalla olla ottamatta niitä verikokeita, kun keskeytys ei ollut meille vaihtoehto. Nyt mietin, että voihan ne kenties ottaa, mutta ei se keskeytys taida siltikään olla vaihtoehto meille.

Tiedän kaksi tuttavaa, jotka molemmat 2000-luvulla saaneet vammaisen lapsen, vaikka raskauden aikana ei ole mitään sellaiseen viittaavaa huomattu.

Me aiotaan osallistua seulontoihin, mutta keskeytys tuskin tulee kysymykseenkään jos sieltä jotain löytyisi.
Sain tänään neuvolaa soitettua, olin vähän pettyny kun ei päästä varhaisultraan kunnan kautta vaikka KU taustalla vaan pitää mennä yksityiselle.
Varattiin siis samantien varhaisultra 5.2 jolloin on jo 8+0 ja ensimmäinen neuvola aika siitä viikon päästä 12.2 9+0.

Mäkin sain soitettua neuvolaan, sain ajan 2.2, vaikka edellisellä viikolla ois jo voinu mennä mut ei ollu yhtään sopivaa aikaa :( Pitää nyt sit kattoo meniskö sinne varhaisultraan täs viel ennen neuvolaa.

Mulla myös neuvola 2.2. jolloin 7 + 6. Ja sitä ennen olis kova hinku varhaisultraan (yksityiselle joudutaan menemään).

Mulla neuvola 10.2. Sillon ois 9+2 laskujen mukaan. Mut sain ultran jo 30.1. Sillon viikkoja 7+5. Itellä takana km lokakuussa, yhet menkat välissä ja nyt tärppäs. Ku kierron pituutta ei oikein tiedä niin sen takia vissiin tuo ultra aikasemmin.

Mullakin siirty neuvola 2.2. (oli siis 6.2. alunperin varattu). Näköjään monella teillä muullakin sama päivä. :)

Takaisin