Ultra- ja neuvolakuulumiset

Kamalaa odottelua teillä monella, miten edes saa mennä noin??

Itellä neuvola 6+0, lääkäri+neuvola 9+6, ja tulossa npultra 11+4, neuvola 13+3, neuvola 16+5 ja seuraava neuvola+laaja terveystarkastus mulle ja miehelle n. vkolle 20. Et todettava on, että täällä pelaa.

Tsemppiä kullekin, toivon mukaan tulis tasapuolisuutta näihin kuntiin!

2. Uäseula 20.12 jaiks
Trimosomi tulos normaali
minustakin aiiivan liian harvoin tuonne neuvolaan pääsee ainakin helsingin puolella kun ensimmäistä tässä odotellaan niin mistään mitään tiedä :(
ja ajat mitkä saa ovat keskellä työpäiviä.
ei mitenkään kiva ilmoittaa töissä että lähden tuohon ja tuohon aikaan ja takas tuun jos kerkeän. en ole kertonut kuin pomolle töissä että vaavia odotellaan!!valivali mutta oikeesti :) ihme touhua sanon mä :)

Ohhoh onpa Piipohilla usein käyntejä! Mulla oli eka neuvola rv 8+3, eka ultra 11+3, seuraava neuvola 16+1 ja seuraava ultra pitäis olla sitten rv 20. Suunnilleen kuukauden välein on käynti. En mä toisaalta ole edes kaivannut enempää käyntejä, voihan sinne neuvolaan aina soittaa kun tulee jotain kysyttävää. Jossain vaiheessa varmaan 4d ultra sitten, täti on töissä Terveystalossa niin sinne sitten jos menis :)

Jep, näitten kahen ekan neuvolan välissä pk-seudulla on n.2kk, sitten seuraavat kyllä n.kk välein. Loppuraskaudesta sitten 2vk:n ja lopuksi viikon välein. Uudelleensynnyttäjillä 4 neuvolakäyntiä vähemmän. Mullakin siis seuraava neuvola ois ollu vasta viikoilla 22-24, eli väliä ois ollu 3 kk, mutta laittoi mulle kuitenkin käynnin viikolle 16 :) Ekasta raskaudesta kuitenkin hiukka aikaa.
Terken sivuilta muuten näkee tuon määräaikaistarkastusohjelman.. siis ainakin Helsingin.
Mä olen ihan tyytyväinen tähän ohjelmaan, kun oli se ultrakin tossa välissä. Eihän tässä oo enää kun kuukaus sinne tokaan neuvolaan :)
Tosin kyllä ihmetyttää, kun joissakin kunnissa ovat jo tähän mennessä käyneet lääkärissäkin. Meillä pk-seudulla sitten joskus viikoilla 26-28!

Meillä tosiaan oli siis nyt ekan ultran yhteydessä myös eka lääkärikäynti. Tässäpä meidän kunnan neuvolaohjelma:

Viikolla 8-10 terveydenhoitaja
rv 11-13 lääkäri, uä-tutkimus, gyn. tutkimus
rv 16 terveydenhoitaja
rv 20 lääkäri, uä-tutkimus
n. rv 24 terveydenhoitaja
rv 26-28 terveydenhoitaja
rv 28 ensisynnyttäjille lääkäri, gyn.tutkimus
rv 30 terveydenhoitaja
rv 32-36 terveydenhoitaja
rv 36-37 lääkäri, gyn. tutkimus
rv 36 jälkeen viikoittais terveydenhoitaja
rv 40 kaksi kertaa viikossa terveydenhoitaja

Tuollainen siis meidän ohjelma ja aika prikulleen on tähän asti sitä seurattu :)

Tuo Pätkiksen ohjelmahan on ihan samanlainen kuin Helsingissä. Ainoastaan ultrien yhteydessä ei ole lääkäriä, meillä eka lääkäri tosiaan vasta rv 26-28 ja tosiaan ainoastaan lääkäri (myös uudelleensynnyttäjillä), mutta ei terveydenhoitajan vastaanottoa.
Eikä ole kyllä mainintaa, että vikalla rv:lla ois kahta neuvolaa, mutta varmaan tilanteen mukaan. Tietty, jos jotain ongelmia on, niin sittenhän neuvolaa ja lääkäriä ja ultraa enemmän. Ekaa odotellessa pääsin ylimääräiseen ultraan, kun terveydenhoitaja oli huolissaan - ihan turhaan.
Onkohan monisikiöraskauksissa enemmän käyntejä?

täällä kans karjalan kunnailla on samanmoinen runko lisäyksenä, että ensisynnyttäjillä käy perheohjaaja ja uudelleen synn. terveydenhoitaja kotona viikolla 22-30.

Sain eilen varattua ajan ultraan ja se olisi ensi tiistaina! Ja lääkärillekin varattiin jo aika parin viikon päähän. Minä olen ollut ihan tyytyväinen meidän neuvola/ultra/lääkärikäyntien määrään...saattaapi olla, että loppuraskaudesta jo kyllästyttää juosta siellä terkalla. Varsinkin, jos joutuu joka kerralle hankkimaan tytölle hoitajan. Meidän neuvolan täti on kyllä tosi mukava. Tosi tarkka kaikissa lapsen hyvinvointiin liittyvissä asioissa ja raskausaikana kyllä panostaa äidinkin hyvinvointiin kiitettävästi. Tällainen on ohjelma meillä:
Raskausviikko  Käynti
6-7 Asiakas varaa ajan 
8-9 Ensikäynti terveydenhoitajalla
11-12 I käynti lääkärillä
16 Käynti terveydenhoitajalla
22-23 Käynti terveydenhoitajalla
27 II käynti lääkärillä
30 Käynti terveydenhoitajalla
32 Käynti terveydenhoitajalla
34 Käynti terveydenhoitajalla
35-36  III käynti lääkärillä
37 Käynti terveydenhoitajalla
38 Käynti terveydenhoitajalla
39 Käynti terveydenhoitajalla
40 Käynti terveydenhoitajalla
41 Käynti terveydenhoitajalla, ohjaus jatkoseurantaan

Tänään oli Ultra, ja olen NIIN onnellinen.. siellä se minun pieni uiskenteli..pienen jalat ja kaikki. Neuvolatäti mittas niin syke oli sata, hieman jännitti:D onneksi kaikki hyvin, olen aivan onnesta sekaisin, hymyilyttää vain koko ajan. emoticon ihmeellistä. Nyt saa alkaa katsomaan äitiysvaatteita, ja neulomaan pienelle kaikkea ihanaa:)

Mä varasin tänään ylimääräisen neuvolakäynnin ensi viikolle, kun on toi verenpaine kohonnut ihan taivaisiinl kauheesti heittää silti päässä koko ajan. Nyt viikon verran kotiseurannassa pitäis mittarilla paineet ja tosiaan ensi tiistaina sit neuvolaan. Sovittiin, et tiistaina menen, jos on tarvetta lääkärille ni lääkäri on talossa silloin, pääsee sit suoraan sinne jos on tarvetta! Vähän hermostuttaa et mitäs nyt on meneillään.....

Eka lääkäri meidän kunnassa on sen varhaisultran yhteydessä siellä 8-9 viikolla ja seuraava on vasta sitten siellä n.35 viikolla. Meillä ei ole ollenkaan puolessa välissä lääkäriä, jännä juttu.

Sitä piti kysymäni, että mistä teillä muilla on tehty nt-ultra? Siis alakautta vai vatsan päältä? Ekassa raskaudessa tehtiin kyllä ihan suosiolla alakautta, mutta nyt tehtiinkiin vatsan päältä. Mietin vain, että onko tässä käytäntö muuttunut vai riippuuko ultraajasta, että yrittääkö ensin nähdä vatsan päältä.

Mulla ultras ensin päältä ja sitten alakautta ja vielä kerran päältä. Vatsan päältäkin näki ihan hyvin, mutta niskapoimua ei meinannut saada mitattua, siksi kokeili myös alakautta.

Ultrassa käyty... taas.. Tarvittiin kolme ultrausta että saatiin viimein laskettu aika meidän pienelle toukalle. Ensimmäisellä kerralla (kolme viikkoa sitten) sikiö oli niin pieni, että lääkäri totesi sen olevan yli neljä viikkoa pienempi kuin alkuperäisen lasketun ajan mukaan olisi pitänyt olla. Varattiin uusi aika ultraan tämän viikon maanantaille, jolloin viikkoja edellisen lekurin mukaan olisi pitänyt olla sitten 10+1. Ajanvarauksessa oli hoitajalla käynyt jokin kämmi ja oli varannut meille normaalin alkuraskauden ultran ja kun selitimme asiamme tohtorille, hän sanoi, ettei hänellä ole valmiuksia asian selvittämiseen. Ultrasi kyllä sen verran, että katsottin sydämmen lyövän ja että vauva on kuitenkin kasvanut edellisestä ultrauksesta. 
Sitten uusi aika seuraavalle illalle.. Päästiin aivan mahtavalle erikoislääkärille, joka ultrasi hyvin (vatsan päältä ja myös alakautta että sai niskaturvotuksen tarkasti mitattua). Kokoa mittailtiin kauan ja nyt saatiin sitten vihdoin laskettu aika äitiyskorttiinkin! 26.5. on kirjattuna "viralliseksi" lasketuksi ajaksi (eli kolme viikkoa aikaisemmasta arviosta myöhemmäksi, raskausviikkoja nyt siis 11+3).
Sinänsä harmi, että raskausviikkojen "kadottua" saan elää uudestaan viimeiset kolme viikkoa, jotka luulin jo ohittaneeni. Mutta pääasia on että kaikki on kunnossa ja nyt vain sitten kasvatellaan massua ja sen asukkia. Niin, ja niskaturvotuskin oli minimaalista... kaikki siis senkin puolesta ok. Verikokeita emme edes halunneet tähän seulaan mukaan, koska seulonnan tulokset eivät kuitenkaan olisi muuttaneet päätöstämme mihinkään suuntaan. Lääkäri ymmärsi erittäin hyvin kantamme (keskusteltuamme asiasta totesi, että olemme selvästikin miettineet asian tarkkaan ja meillä on vahva mielipide siitä, mitä haluamme: haluamme tämän vauvan juuri sellaisena kuin se on ja tieto mahdollisista riskeistä olisi antanut meille vain aikaa soputua, ei vaihtoehtoja lapsen suhteen) ja heitti näin ollen labralähetteen roskiin..

Mutta näin täällä siis jatkellaan... ja yökkäillään edelleen 

Moikka! Tänää olisi ensimmäinen ultra klo 13!:) kyllä jännittää kun oli siinä alussa sitä pientä vuotoa..jotenkin epävarma olo:/ mutta eiköhän sieltä löydy pikku papunen<3

Hihii! Aamulla käyty ensimmäisessä ultrassa ja olihan siellä joku. <3
Multa otettiin vaan mahan päältä kun kätilö sai siitä sen verran hyvät kuvat. Mutta jännää oli. Syke oli mulla jossain ihan pilvissä kun sinne mentiin, kun jännitti niin paljon. Onneksi oli mies mukana rauhoittelemassa. :)
Ja vauveli siellä aluksi nukkui, kunnes melkei käskystä heräsi, kun piti katsoa että liikkuuko hän. Ja siellä sitten pompittiin oikein urakalla sen jälkeen. :D Oli kyllä aikamoinen kokemus ja kolme nättiä kuvaa saatiin sieltä mukaan. Ja verikokeeseen menin sitten ultran jälkeen. Sydänääniä ei kuunneltu, kätilö vain sanoi että siinä se sydän sykkii (en nähnyt mitään, mutta nyökyttelin vain :D). Pitää sitten vain odotella sinne kuukauden päähän seuraavaan neuvolakäyntiin. Miten sitä jaksaa keskittyä tänään työntekoon, kun leijailee jossain ihan muualla...

Äsken kävin neuvolassa. Pikkuisen syke keskimäärin 150 ja meikäläinen vääntää taas onnen kyyneleitä, koska pieni edelleen matkassa mukana. Sydänääniä etsi harjottelija ja mun pieni anto kyllä haastetta liikkumalla koko ajan pois kuuluvilta. Neuvolantäti ei ollut kauhean yllättynyt kun sanoin että tunnen jo liikkeitä, -olen hoikka ja istukkakin sijaitsee takana. Painoa mulle ei oo tähän mennessä tullut yhtään lisää...

Onnea kaikille muillekin hyvistä ultra/neuvolakuulumisista! :)

Moikka!:) ultrassa tuli tänään käytyä, ja olihan siellä pikkanen joka otti rennosti. Anto hienosti mitata niskaturvotuksen joka oli 1,9mm ja muutkin mitat:) nyt on niin rento ja huojentunut olo ku tietää että pikkasella kaikki on hyvin!:)<3>

ihanaa aina käydä lukemassa täällä muitten kuulumisia ja iloisia uutisia:) itsellä nini samanlaisia tuntemuksia niin kiva tietää etten oo ainoa höpsö :D

Meilla kaymatta. Vasta viikon paasta lauantaina mutta verikokeissa kavin jo tanaan. Joten viela pitaa olla karsivallinen :)

Takaisin