Ultra- ja neuvolahöpinät

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moi! Mua kovasti on mietityttänyt se saako yleensä rakenneultrassa (rv 20+2) tietää vauvan sukupuolen. Näkyykö se jo silloin ja katsotaanko sukupuolta yleensäkään rakenneultrassa? Kätilöopistolla tuo kyseinen ultra on viimeinen, joten jos siinä ei sukupuolta näkyisi niin olen ajatellut mennä siihen 3D ultraan. Onko kenelläkään kokemusta siitä? Millä raskausviikoilla sinne kannattaisi mennä?
 
Varmaan riippuu sekä kuvauksen kohteesta, että ultraajasta näkyykö rakenneultrassa sukupuolta.  Kyllä se voi näkyä hyvinkin, mutta jos vauva pitää jalat ristissä tai leikkii kuurupiiloa selin ultraajaan, niin ei se sitten näy. Tai että suostuuko ultraaja myöskään sitä kertomaan, jossakin paikoin saattaa olla ilmeisesti vähän nihkeä suhtautuminen  Niin ja veikkaukset on veikkauksia, turvonneet häppärit kun voi näyttää kiveksiltä ja toisaalta pallitkin voi olla piilossa [:)]
 
Moikkelis [:)]

Tuosta sukupulikyselystä, mulle juuri kätilöopistolla sanottiin että sitten rakenneultrassa juuri katsotaan sukupuoli ja sen on mahdollista saada tietää jos vaan näkyy mutta kuulemma ammattitaitoinen kätilö kyllä sen näkee jossakin vaiheessa tutkimusta,sanoi että enemmin tulee vaikea tilanne jos vanhemmat eivät halua tietää sukupuolta kun toisinan näkyy hyvin [:D]

Tämä käytäntö on tullut kättärille uuden ylilääkärin jälkeen että sukupuolen saa kertoa mutta esim lapsia ei tutkimushuoneeseen oteta!

Meillä huomenna toinen neuvola, toivottavasti päästään ekaakertaa kuulemaan sydänäänet [:)]
 
Mie vaihdoin rautatabletit suklaanmakuisin purutabletteihin, tosin ennen sitä vedin ihan nestemäisenä. Iltasella kun otti leipäpalasen ja appelsiinimehua ja sen jälkeen tuon veridrinkin, niin hyvin pärjäsi yön. Itseasiassa monta iltaa meni, että riitti pelkkä veridrinksu :) Mutta noita suklaa puruja tekee ihan mieli :D

Täällä olisi huomenna edessä kolmas neuvola. Toivottavasti kuulisi kunnolla ne sydän äänet :)

Rozie, sulla kun on tuo taaksepäin kohtu, niin onko siulla tasainen kumpu pitkin päivää? Mulla ei nimittäin aamulla ole juuri mitään ja iltapäivästä on sitten semmoinen kuin miusta jo kuuluukin olla. Ja illalla vähän isompi :D Ei se kaikki voi olla turvotustakaan. Voiko se kohtu liikkua päivän mittaan eteen ja taakse, ilman että tässä on mitään kipuja... Ossoisko kukkaan sanoo?
 
Oonuska75: Kyllä se nyt on jo melkein koko päivän tasaisesti, jonkin verran ehkä illalla isompi mutta mittanauhan mukaan ero ei ole iso. Pari viikkoa sitten ero saattoi olla jopa 5 cm [:D]. On tainnut tuo kohdun 'kaltevuus' tasaantuakkin kun on jo niin selkeä masu vaikka tosiaan sanoivat että on reilusti taaksepäin. Mulla on tosin lyhyt selkä ja olen hoikka ja silloin kuulemma masu näkyykin nopeammin ja selkeämmin kuin esim. pitkäselkäisellä hoikalla joista jotkut pärjäävät koko raskausajan ihan omilla normaali housuilla jne... 
 
Sadepilvi ja nukka: Kiitoksia vastauksista. Tosiaan innolla odotan sukupuolen selviämistä, vaikkei se nyt ihan 100% varma vastaus välttämättä olekaan. Pojat vissiin paremmin tunnistaa kuin tytöt.

nukka: Oli kiva kuulla juuri Kätilöopiston käytännöstä sukupuolen katselemiseen! Oletko harkinnut haikaranpesään hakemista, siis kun näköjään kättärillä aiot synnyttää? Itse sitä olen miettinyt ja ajatellut sinne hakea. Tosin varmaksi sinne pääsyä ei vissiin tiedä kun ei sitä synnytyksen ajankohtaa voi oikein ennustaa.

Huomenna ois toinen neuvola-aika, toivottavasti pääsee sitten ekaa kertaa kuulemaan pikkuisen sydänäänet. Kaveri sai juuri pojan ja vauvalla oli kuulemma koko raskausajan pojan matalat sykkeet. Oletteko kuulleet sykkeistä pääteltävän sukupuolta?
Huimausta on mulla nyt esiintynyt ja olenkin muutaman kerran mitannut verenpaineitani jotka on olleet alhaimmillaan 95/60 p. 79 ja tänään oli 107/52 p. 76. Millaisia arvoja teillä muilla on ollut? Onko huimausta esiintynyt? Auttaisikohan huimaukseen mikään? Paitsi ehkä salmiakki nostaisi verenpainetta [:D]
 
Mulla ainakin neuvolatäti toisella käynti kerralla sanoi kun vähän utelin että kumpaa sykettä voisi olla niin se sanoi että neutraali että tässä vaiheessa ei vielä sitä pysyty määrittelemään olin silloin rv 16+6. En tiedä sanoko ihan sen takia ettei lähe arvailemaan vai onko se oikeasti niin.. Että ens kerran sitten vissiin sen rakenne ultran jälkeen jos on jonkun arvion saanut niin vois kuulua että kumpaa on.

Mua ei oo huimannut mutta ainakin viimeks kun ehkäsyrengas reseptin uusin niin verenpaine oli korkealla..ei meinannut täti reseptiä kirjoittaa. Tosin edellisenä päivänä olin syönyt sipsiä ja jotain tosi suolasta ruokaa niin nekin saatto nostaa. Nyt sitten järestään on ollut hyvät neuvolassa. Laskee vissiin luonnostaan. En kotona oo rohjenu mittailla vaikka porukoilla mittari olisikin kun mua inhottaa se vehe..yäk.  mut vois kuvitella et jos on matalalla niin vois hyvällä omallatunnolla ottaa vähän salmiakkia..tosin en kyllä oo mikään lääkäri että älä kuuntele kuhan ite pohdiskelin [:D]
 
Tammivauva2011: Itse menen myös kättärille ja haluaisin kovasti Haikaranpesään!! Olen kuullut paljon hyvää siitä paikasta...[:)]
Ja myös siitäkin ettei sinne aina välttämättä pääse [:(]
Itselläni on pimennossa miten ja milloin sinne pitää hakea? Ja onko jotain kriteereitä, että sinne pääsisi?
 
Tänään oli toinen neuvola käynti. Vihdoinkin sain tietää veriryhmäni[:D] Painoa ei olllut tullut kuin 1,8 kiloa, vaikka kuvittelin kyllä että paino on noussut ihan hirveästi. Paineet on taas ihan mielettomän alhaset 85/62. Ei mikään ihme että hiukan huippaa välillä. Hb oli laskenut 117, vielä ei tarvitse rautaa ottaa, mutta jos kuukauden päästä näyttää laskeneen lisää niin sitten. Oliskohan kenelläkään mtn vinkkiä millä sais noita rauta-arvoja ylöspäin ilman lääkityksiä?
Sydänääniä kun kuunneltiin vauva potki laitetta melkein kokoajan ja yritti karkuun [:D] Hienosti lapsi tulee isäänsä kun jo nyt pakoilee terveyskeskushenkilökuntaa[;)]
 
Raudan saannin kannalta parhaita ruoka-aineita ovat sisäelimet ja liha. Kasvikunnasta peräisin olevista ruoka-aineista mainittakoon kaalit, herneet, pavut, mustat viinimarjat, mustikat sekä kuivatut hedelmät, kuten rusinat, viikunat ja aprikoosit. Edellä mainitut ruoka-aineet tuottavat jonkin verran rautaa elimistön käyttöön samoin kuin ruisleipä, huolimatta siinä olevasta fytaatista. Peruna tuottaa myös huomattavan määrän rautaa, koska sitä syödään runsaasti. Myös vehnäjauhot sisältävät rautaa, sillä elintarviketeollisuus rikastaa ne raudalla.
--- kertoo keittitaito.com
 
Maitotuotteet kannattaa nauttia eri aterialla ja c-vitamiini tehostaa tuota raudan imeytymistä.
 
Miulla on ollut nyt hb 112 - 121 -116 ja koska eletään vähän poikkeustilanteessa sekä olen nuoruudessa kärsinyt alhaisesta hb:stä, niin olen nyt syönyt 2,5 kk ja silti tulos on tuo. Päivisin käyn kuitenkin lounasravintolassa syömässä.
 
Eilinen neuvola meni hyvin ja sydänäänetkin löydettiin 5 minsan etsinnän jälkeen. [:D] Siellä se on, vaikkei mitään tunnukaan :) Nyt odotellaan kuun lopussa olevaa rakenneultraa ja neuvola sen jälkeen, jolloin saan sitten ne laput jolla pääsee hakemaan tukia. Niin ja odotellaan niitä liikkeiden tuntua [:D]
 
 
ei pidä unohtaa kipparikallen pinaattiakaan! Ja sitten myös muistaakseen manteleissa tais olla paljon rautaa kaiken muun hyvän ohella. ja tietysti veri. Vai oliko se kiellettyjen listalla näin niinkuin lihansyöjien osastolla? Mulla oli paljonkin kasvikunnan tuotteita kun oma hb oli siinä 80-90 kohdunulkoisen jälkeen ja tableteilla ja ruokavaliolla sain sen sitten ylös mutta en enää muista kyllä mitä kaikkee niissä oli.. tais olla myös persilija mikä oli aika outo raudan lähde..
 
Moiks!
Tänään oli toinen neuvola! Ja kaikki oli hyviiiin [;)]
Ekaa kertaa kuulin pienet sydänäänet <3 Siellä se pamppaili 147-149 kertaa minuutissa [:)][:)]
Painoakaan ei ollut tullu kuin +800g! Luulin jo, että tulee kauhea puhuttelu kun olen mielestäni paisunut kuin pullataikina, mutta onneksi näin [:D]
Onko jollain tietoa näitä "uskomuksista"... Olen kuullut, että jos on matala syke olisi tulossa poika ja jos korkeampi niin tyttö. Mikähän tuo syke skaala on näissä kahdessa?? [:D]
Kohta se rakenne ultrakin on ovella, mutta näitä on ihan hauska pohdiskella!
 
eheh..mulla oli 26.7. noussu paino neuvolassa olikohan jo joku 4,5kg...[:@] En käsitä kun en ees oo voinu syödä juuri mitään..enkä ymmärrä kuinka mulle voi tulla jo valmiiks arpisiin reisiin lisää raskausarpia..voivoivoi...täytyy ottaa todellinen kunto kuuri synnyntyksen jälkeen.. jos sellaset 30 kg tilputtais niin pääsis vanhoihin mittoihin [:D] Heleppo homma.. [:D] no jos tää vaikka enteilis sit sitä tyttöö ku leviää het joka suuntaan..
 
Ehhehehh, mulla tullu +10 kg... mäkin kuulin sydänäänet toissapäivänä, kunnon laukkakilpailut :) 150-152, tyttösyke? oon käsittänyt et poikasyke olis alhaisempi?
No, kohta ultra, sit saa tietää... tyttöolo ollut, välillä vahvasti tulee mieleen et vois olla poika... varmaan ihan eri fiilis mennä seuraavaan neuvolaan kun tietää kumpi on. Luulen omal kohdalla et tulis konkreettisemmaksi koko vauvva-asia.
 
Moikka! Olen kuullut näistä uskomuksista. Kaverini sai juuri pojan, vauvan syke oli ollut aina neuvolassa noin 140 ja oli sanottu että on pojan sykkeet. Tänään kysyin eräältä toiselta poikavauvan äidiltä sykkeitä, kertoi pojalla olleen neuvolassa noin 150. Mulla itselläni on ollut kokoajan sellainen fiilis että masussa ois pieni poika vauva, mutta voin olla kyllä ihan väärässäkin. Tyttö oloa ei ole lainkaan ollut missään vaiheessa.

Kävin ti toisen kerran neuvolassa. Siellä kuunneltiin ekaa kertaa vauvan sydänääniä. Syke oli 140-150, kysyin että oiskohan kyseessä poika, ei lähtenyt täti mitään veikkailemaan. Se nainen taisi aika rajuin ottein toteuttaa sydänäänien kuuntelu toimintaa (oon hoikka joten voi olla että sen vuoksi painoi liian kovaa). Heti kun lähdin kävelee pois neuvolasta vatsa tuntui tosi kipeeltä. Tuntui kuin olisi tulossa mustelma siihen kuuntelu alueelle. Ei kai sitä niin rajusti kuulu painaa? Sen jälkee pari päivää tuntui samalta kuin alkuraskaudessa, oli myös hieman menkkamaisia kipuja ja kipuja kohdun kohdalla, voisiko olla kohdun venymistä kun juuri näillä viikoilla (rv 17) pitäis masun kasvaa kovaa vauhtia? Vatsan pinta on ollut kipeä, samoin kohdun (?) vasen ja oikea alareuna. Välillä on ollut myös pistävää kipua. Kipua on ollut joka päivä sen neuvola käynnin jälkeen, muttei koko päivää. Onko muilla ollut samanlaisia tuntemuksia viime aikoina? Eilen illalla pitkän harkinnan jälkeen tilasin kotidopplerin, olis kyllä pitänyt tilata jo sillon alkuraskaudessa, niin siitä olisi ollut pidemmän aikaa iloa. Toivottavasti se tulis pian ja kuulisi ne sydänäänet helposti ettei sitä sitten panikoi. Mitenköhän helposti sydänäänet saa kuuluviin?
 
Kyllähän ne kaikki tuntuu runnovan tuota mahaa aika antaumuksella. Mulla on taas tilanne se että kun on tuota omaa massaa sen verta että ei varmaan ihan pienillä hipaisulla pääse kaikkien kerrosten läpi. [:D] Kyllä mulla ainakin on kova luotto omaan neukkutätiin vaikutti ihan ammattilaiselta että varmaan muutaman kerran ennenkin sitä vehettä käyttäny. Enemmän mulla painettiin tuolla ekassa ultrassa äippä polilla et vähän sattu, mutta kyllähän sen nyt maalaisjärjelläkin voi ajatella että kun se kohtu ei kuitenkaan oo siinä ensimmäisen ihokerroksen alla vaikka olisi hoikkakin ja onhan kohdussa sitten vielä lisäks omat suojaukset ja lapsivedet yms. Plus että jos siinä on vaikka istukka ihan keskellä mahaa niin estäähän sekin sitten kuuluvuutta. En oo ainakaan koskaan kuullut että kukaan ois voinu sikiötä vahingoittaa kuuntelu laitteilla. Ja sekin että ennen vanhaan ei ollut mitään kuuntelu laitteita että eiköhän sillon oo ihan käsikopelolla menty eteenpäin eikä sitäkään varmaan ihan silkkihanska tyylillä varmaan oo voitu tehdä. Että sinuna oisin huoletta ja kyllähän noita tuntemuksia aina tulee kun kohtu kasvaa, niin onhan niitä normaalejakin kasvukipuja niin miks ei sit kohdussakin.

Ite ootan kauhulla rakenne ultraa, mutta kaippa siellä kaikki on hyvin..
 
Tammivauva2011 mulla ainakin menee hetki, kun metsästän O-J:n ääniä masusta. Älä hermostu etsimiseen. Eilenkin meni varmaan 10 min ennen kuin löyty. Varmaan sikiön vilkkaus vaikuttaa, oma "suojakerros" jne. Mutta lopputulos on ihana palkinto!
 
Olen kanssa kuullut, että moni on saanut epämukavia ja kärkkäitä kommentteja neuvoloista ja ultrista!! [:@]
 
Itse ensimmäisessä ultrassa kun kävin niin kysyin kätilöltä joka siinä ultrasi, että onko minulla kohtu eteenpäin vai taaksepäin kallellaan kun kaikki niitä kovin aina mainitsee tiedoissaan, että onko sillä mikäkin merkitys vauvaan nähden?? sain vastauksen, että "mistäs väliä sillä on mihin päin se on kalellaan" [>:]
Noh sen takia kysyin kun en tosiaan tiedä onko sillä mitään merkitystä... [8|] 
Mielestäni heidän pitäisi jaksaa olla kannustavampia, että kysytään myös ne "tyhmät" kysymykset ettei jää vaivaamaan!!
 
Takaisin
Top