Ultra- ja neuvolahöpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullakin rakenne ultra meni 21+2.. Eipä se kyllä mitään selitelly enkä ite kysellytkään.. Oli vaan sillei pääpiirteittäin että elokuun loppuun mikä päivä kävisi.. Voisko sadepilvi olla mahdollista että ei olisi vaan ollut aikoja vapaana tuona 2 viikkona? tuntuu oudolta mikään muukaan selitys.. Tuntuisipa kauhealta keskeyttää tossa vaiheessa raskaus..musta tuntuu etten sitä vois tehdä vaikka sillä olisi kaikki raajat väärässä paikassa..ehkä sitten jos sanottaisiin ettei se eläisi kuitenkaan jos sen synnyttäisi..hyi..kauheeta! nyt rupeen vielä tommosia aattelemaan!

Juu, en ymmärrä yhtään mitä tarkoitti (enkä ole jaksanut googletella asiasta enempää). Se täti ei ollut vielä vilkaissutkaan mitään ajanvarauksia kun aloitti puhumaan, että "sullehan on varmaan neuvolassa jo kerrottu että rakenneultrasta on ne 2 vaihtoehtoista ajankohtaa?"... No, oli miten oli, onneksi varattiin se "aikaisempi" ja mulllakin rakenneultra tulee rv 21+2. [:)]
Eikäs nyt ruveta ollenkaan aattelemaan mitään uhkakuvia, basura! [:)]

Hei naiset.

Voin selittää tuon ultrajutun... rakenneultran normaali ajankohta on tuo aikaisempi, ja useimmat sen siihen haluavat. Se on katsottu kaiken kaikkiaan hyväksi ajaksi JA mahdollistaa vielä abortin jos niin halutaan tutkimuksen perusteella (ja jättää vähän varoaikaa lisätutkimuksille, miettimiselle ja erityisluvan hakemiselle( joka täytyy aina hakea terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta jos sikiö on yli 12 viikkoa).

On kuitenkin mahdollista valita myöhempi ajankohta ja se on nimenomaan 24 viikon kohdalla siksi, että sen jälkeen ei aborttilupaa enää voi saada vaikka mikä olisi. Tämä on siis ajateltu nitä ihmisiä varten joille abortti ei ole missään tapauksessa vaihtoehto, mutta joska silti haluaisivat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tietää mitä lapselle kuuluu - ja varautua mahdollisesti vammaisen lapsen syntymään. He eivät ehkä haluaisi osallistua varhempaan seulontaan, koska siitä saattaa seurata painostusta abortointiin.... tai ihan vain omaa sisäistä myllerrystä josko sittenkin pitäisi pyörtää periaatteensa. Joskus on helpompaa, kun ei oikeasti tarvitse valita tiukassa paikassa.

Sitä ei muuten aina tule ajatelleeksi, mutta valtio ei tarjoa meille ultria ihan lakisääteisesti vain meidän riemuksemme, vaan tarkoitus on aina seuloa mahdollisia ongelmia. Joskus sellaisia, joita voidaan sitten hoitaa, joskus sellaisia joihin voidaan vain henkisesti valmistautua.

En ole vielä esittäytynyt tällä alueella, laitan seuraavaksi viestiä siihen pinoon :-)

Hei Kressida ja KIITOS, kun selvensit tämän asian!

Jos huonosti kävisi, ja sattuisi tulemaan todella ikäviä uutisia rakenneultrassa niin...täytyisi olla jotain todella vakavaa että edes harkitsisimme raskaudenkeskeytystä. Pitää vaan toivoa, että kaikki menee hyvin ja tulee terve lapsi kuten suurimmalle osalle onneksi tulee.

Kiitos kressida selvennyksestä :)

mulla meni ultra omien laskujen mukaan jonnekki 22+1.

Tosiaan eilen oli np ultra.

Niskaturvotus oli jotain 0,95mm,
mutta menin silti antamaan vielä verikokeen.

Tässä nyt on tämä kaksi viikkoa sitten odottelua,
mutta itse ainakin uskon että kaikki on hyvin.

Jos jotain verikokeesta selviää, niin murehdin sitä sitten.

Nyt vauvaa on helpompi ajatella, kun sen on "nähnyt".

Aina kun mietin sitä, näen sen kuvan monitorilla, kuinka
se pyöriskeli siellä :) Se saa hymyn huulille :)

nyt VAAN yli 2kk seuraavan ultraan :P

Onnittelut kaikille hyvistä uutisista!
Rakenneultra vajaan viiden viikon päästä! Sitten toivottavasti näkee sukupuolenkin, vaikka oonki ihan varma että poika siellä on! Usean niin todentuntusen poikavauva unen nähnyt, ja muutenki ihan poika olo [:)]
Tuli tosiaan toi kutsu sinne äitiyspolille, niin siinä luki että varaa aikaa 1-3 tuntia, eli mitäs muuta siellä tehdään kuin ultrataan? Varmaan tehdään sisätutkimus, mut kolme tuntia?? Niin pitkä aika!

Ketkä kaikki haluaa tietää sukupuolen rakenneultrassa?
Me aateltiin että jos se ei hirmuisena oo esittelemässä/paljastamassa itteensä niin jääköön yllätykseksi. Mutta mulla on ollut kyllä tuntemuksia että tyttö olis, jääköön sitten nähtäväksi [:)]

sokeri84: 3tuntia... Oho! Meille sanottiin että varatkaa 45 min aikaa rakenneultraan, kun np-ultra kesti puoltuntia. Sano täti että sen takia se 45 min kun katotaan tarkemmin kaikki rakenteet pienestä että on kunnossa.
Mitäköhän muuta ne sitten tekis jos kolmekin tuntia pitäs olla. Huisit erot eri paikkakunnilla.

Kyllä me ainakin halutaisi tietää..tai mies lähinnä ja kyllä itekkin sitten. Mietin vain että onko se missään tapauksessa 100% varma se "vastaus" vai onko ne aina vaan arvioita? Että jos sanotaan et esim 70% tyttö ja ostaa punaista ja tuleekin poika niin voi olla vähän sillei että mitäs nyt sitten.. [:D]niin toisaalta tuntuu sitten ihan turhalta sitä ees kysyä jos se ei kerran kuitenkaan missään tilaanteessa ole varmaa..

Minä haluaisin tietää sukupuolen. Nolottaa, että se on itselle niin tärkeä asia: jotenkin on vaikea ajatella ihmistä henkilönä jos ei tiedä onko hän "tyttö vai poika". en haluaisi että olen niin sukupuolitietoinen mutta kuitenkin olen :-/

Mutta ei se ultrassa 20-viikon tienoilla katsottuna vielä mitenkään takuuvarmasti selviä. Juttelin tästä yhden neuvolaterveydenhoitajan kanssa, hän kun kertoi että Helsingissä näyttää nyt muuttuneen ainakin Naistenklinikalla ja ainakin jonkun ultraajan linja: aiemmin olivat haluttomia kertomaan sukupuolta vaikka olisi pyytänyt, mutta nyt hänen alueellaan monet Naistenklinikalla käyneet olivat kertoneet että oli ihan tarjouduttu kertomaan se.

Kysyin sitten tietysti että onko tullut "vääriä hälytyksiä" vastaan, ja kyllä hän muisti uraltaan parikin ja kollegat olivat niitä tavanneet myös. Eli että oli tullut tyttö kun poikaa odotettiin tai toisinpäin. Olen käsityksessä, että helpommin käy niin, että tyttöä luullaan pojaksi (häpyhuulet näyttävät erehdyttävästi kiveksiltä kun voivat olla aika suuret sikiöllä :-P ) Mutta voi se erehdys tulla kummin päin vain. Tietysti suurin osa sukupuoliarveluista osuu oikeaan, ei se NIIN epävarmaa ole kuin joku mahan muodosta tai sormuksen liikkeestä arvuuttelu ;-)

En osaa sanoa haluaisinko että ultrassa sitä sukupuolta katsotaan. Jos kromosominäyte otettaisiin ja siitähän sen aivan varmuudella saisi tietää, niin antaisin kyllä kertoa itselleni (senkin voi kieltää kertomasta). Mutta kromosominäytettä ei oteta, vaikka olen vanha synnyttäjä ja riskilukemat downin syndromaan on korkeat. On kumppanin kanssa tämä mietitty niin, että vaikka keskenmenon riski niissä tutkimuksissa on pieni, niin se on kuitenkin olemassa. Jos sitten raskaus keskeytyisi tutkimuksen jälkeen, se on asia josta ei pääsisi koskaan yli, eikä voisi antaa koskaan itselleen anteeksi. Ja se veisi tavallaan kaiken merkityksen siltä surulta jota on tuntenut spontaaneista keskenmenoista - että meni sitten itse "aiheuttamaan" taas yhden. Jos tajuatte tätä ajatuskulkua :-/

Heipsan!

Meillä tuli kaupungin tarjoamien ultrien väliin 10 viikkoa aikaa, joten malttamattomina kävimme muutama pv sitten yksityisellä katselemassa vauvan vointia. Tuona päivänä sikiön koko vastasi viikkoja 15+3. Olihan se kasvanut lähes neljässä viikossa kovasti, voi hyvänen aika. Kaikki vaikutti ihan olevan mallillaan tällä hetkellä ja poikaa voimme kuulemma odottaa 99 prosentin varmuudella. [:)] Ultraajan mukaan usein tässä vaiheessa ei vielä sukupuoli selviä, paitsi jos sikiö sopivasti esittelee paikkojaan. Meillä oli niin hyvät näkymät, että kyllä se sukupuoliarvio ihan uskottavalta tuntuu. [:D] Rakenneultrassa toki sitten tarkistellaan asiaa.

Me halusimme tietää tulevan vauvan sukupuolen jo tässä vaiheessa, koska tieto jotenkin lisää tuntemusta "oikean ihmisen" odotuksesta. Massussa kasvaa nyt poika sikiön sijaan. [;)] Omassa lähipiirissäni on kyllä muuten yleisempää, että jännitys pidetään yllä synnytykseen saakka.

Tänään alkaa odotuksessa vk 17 ja pahoinvointi oksenteluineen jatkuu edelleen. Mieliala välillä kovin matalalla sen vuoksi, mutta sitten koetan keskittyä muistamaan, että hyvän asian vuoksi tässä kärsitään.. Huokaus.

Parempia vointeja kaikille odottajille!

Hyviä ultrakuulumisia eiliseltä! Masussa pötkötteli semmoinen 11 senttinen vauveli, joka näytti jo aivan ihmiseltä! [:D] Helpottava tieto, viimekesäisen km:n jälkeen. Jokohan tässä uskaltaisi iloita, matalalla profiililla menty tähän saakka.

Lisäksi veriseulan ja niskaturvotuksen mukaan kohonnutta riskiä kehityshäiriöön ei ole. Kätilön mukaan ikäriski (olen 38 v.) on suurempi, kuin nuo seulatulokset minulle antoivat ja niin on kuulemma hyvä.

LA muuttui muutamaa päivää aikaisemmaksi. Rakenneultra on vuorossa sitten syyskuun puolivälissä.

Kaikki puhelee tuosta lääkäri ajasta... Mä en oo käynyt eikä mulle oo neukkutäti sanonut mitään asiasta. Itellä on jo 16+3 menossa ja mulla on vasta ensi viikon torstai aamuna seuraava neuvola jolloin on 17+4. Ku mulle ne ei tarjonna ees tälle viikolle ollenkaan neuvolaa.
Ihmetyttää vai onko nämäkin vaan paikkakunta kohtasia eroja...

Kävinkös mie neuvolassa viikolla 14 ja terveydenhoitajan lisäksi olikin sitten lääkärikäyntikin. En kyllä sitä tajunnut aiemmin, mutta olinkin aika puulla päähän lyöty kun eka kerran käytiin neuvolassa, kun siitä oli viikko kun olin testin tehnyt , olinkos sit viikolla 10, joten en ihmettele vaikka olisi sanonutkin, mutta meni vain ohitse [:D]

Kyllä on pitkä aika odottaa [:)], odottavan aika on todellakin pitkä. Toisaalta haluaisi että maha kasvaisi, mutta toisaalta se vaan hankaloittaa, joten mitä myöhemmin sen parempi. Näin lämpimillä on kyllä tosi kiva, kun aamulla ei ole mahaa juuri ollenkaan ja sitten illalla se on ihan hervoton! Kun nukkuu selällään, mukautuuko se litteämmäksi paremmin ja menee aikansa ennen kuin pystyasennossa pullahtaa :D :D  Mutta onhan tässä aikaa vielä odottaa puolisen vuotta, joten helpompaahan se olisi jos pysyisi normaalina.

... mutta kun ei malttaisi !

Ultraakin pitää odottaa ensi kuun loppuun, neuvolaan sentään pääsee ennen sitä, jospa tällä kertaa ne sydämen äänetkin sitten jo kuuluisi selvästi...

Minullakaan ei ole ollut kertaakaan puhetta mistään lääkäristä [8|]
Ensimmäinen neuvola oli 9.6 ja seuraava on 6.8, siinä aika pitkä väli...
Ensimmäinen ultra oli 2.7 ja seuraava eli rakenne on sitten 2.9...

Onko tietoa mitä toisella neuvola käynnillä tapahtuu?? Vai katsotaanko vain normi testit, että kaikki on ok?

Heips!

Mulla oli eka neuvola 1.6 ja siellä se täti varas mulle heti seuraavalle päivälle sen lääkärintarkastuksen. Lääkärintarkastuksia kuulemma kaksi raskauden aikana, alussa ja jossain puolivälissä, näin hän minulle selitti... Seuraava neuvola on sitten 29.7.

Mullekin ekassa neuvolassa 2.6. varattiin automaattisesti lääkäriaika, mutta se ajoittui heinäkuun alkuun. Kohtahan tässä alkaa olla alkuraskaus kaikilla jo mennyt... Lääkäri sanoi muistaakseni että lääkärikertoja on vielä ainakin yksi automaattisesti, joskus loppupuolella, sitten tarpeen mukaan useammin.

Lumihiutale: toka neuvola on (minun "runsaan" yhden kokemuksen perusteella) ihan normi käynti, katotaan vaan verenpaineet, pissat, hemppa ja paino, ja täti juttelee mukavia ja kyselee että mitenkäs sitä ollaan voitu, meni n. 15 min.

Niin ja siis, mulla oli eka nla 2.6., toka 7.7. ennen lääkärin tutkimusta, kolmas tulee 11.8.

jaa.. täälläkään ole mitään mistään lääkäreistä puhuttu.. jos sitten maanantaina kun on neuvola [8|] harvakseltaan on neuvolat täälläkin, toki kesälomakin sotki hiukan.. eka oli 18.6 (rv 9+3) ja toka nyt 26.7 (rv 14+6)

Kiitos vastauksesta Sadepilvi!
Ajattelinkin, että jos ei tapahdu mitään mullistavaa niin ukkelipukkelin ei tarvitse tulla välttämättä mukaan! Muutenkin hänellä hieman hankalaa välillä järjestellä kaikkia työjuttuja. Sitten olisi kauhea työ järjestää ja pääsee mukaan kun pissin purkkiin [:D]

IISA: Meillä oli kanssa vauva tosi rauhallinen, näytti siltä kun se olis vaan nukkunut. Ultraaja tökki mun mahaa niin vatsassakin heräiltiin ja alettiin venytellä ja muuten liikuksia. Eipä siellä ihan liikoja noita liikkeitä ollut, mutta sanottiin että kaikki on kumminkin normaalia.. jäi kanssa vähän mietityttään että onkohan kaikki nyt kumminkaan ookoo, vai onko meidän nööli vaan tavallista rauhallisempi tapaus :D

Ensimmäinen neuvolakäynti takana. Oli tuttu terveydenhoitaja (olin samassa neuvolassa harjoittelemassa vasta muutama kuukausi sitten juuri ennen valmistumistani terveydenhoitajaksi :-)), ja kyllähän hän tiesi että tiedän nämä perusasiat mutta ei osannut olla kertomatta niitä automaattisesti kuitenkin :-)

Hän lähetti paperini pikana eteenpäin, jotta ehdin vielä alkuraskauden ultraan julkiselle puolelle, sitä normaalia sikiöseulaa verikokeineen ja niskapussiultrineen en ehdi saada koska olen "ilmottautunut" niin myöhään (nyt siis viikkoja 13+2) mutta saan vähän vanhanaikaisemman seerumiseulan ja perusultran.

Pyysin kuunnella sydänääniä, mutta ei saatu niitä kuuluviin. Tiedän, ettei välttämättä tällä viikolla kuulukaan varsinkaan kun on vähän rasvakerrosta välissä (laihoilta kuuluu helpommin). Ajattelin etukäteen, etten huolestu siitä, mutta nyt sitten kuitenkin on vähän pelokas olo, tällä keskenmenotaustalla.... Onneksi ultra on jo ensi viikon tiistaina. Hermostuttaa. Huoh.

Takaisin