Ultra- ja neuvola

Tänään kättärillä tapaamassa lääkäriä. Kohdunsuu kiinni, vauva kehittynyt edelleen hyvin. Paino ultran mukaan 1455g eli ihan vähän keskikäyrän alapuolella. Ainakin nyt pää alaspäin, toivotaan että pysyykin! Osteoporoosin ei pitäisi vaikuttaa synnytykseen eli ihan perinteisesti toivottavasti voin synnyttää. Siihen tähdätään. Lääkitystäkään ei kuulemma tarvii vähentää missään vaiheessa.

Sain vielä uuden lääkäriajan tuonne, viikolle 36 eli just ennen joulua käydään vielä tsekkaamassa, että kaikki on ok :)

Eilen oli eka perhevalmennus. Aiheena oli vanhemmaksi tuleminen ja siellä vieraili myös vauvaperhe.
En nyt tiedä saiko tästä ekasta kaksitunnisesta niin hirveesti irti. Aika perusjuttuja parisuhteen muuttumisesta jne.
Ens viikolla ois synnytys ja kivunlievitys aiheena, siltä odotan vähän enemmän ja kolmennen kerran vauvanhoito ja imetys kiinnostaa myös kovasti.

Tänään oli myös neuvola. Kaikki ok. Sykkeet äijällä 130 molemmin puolin, hengailee mahan oikeella puolella, pää syvällä alhaalla. Sf-mitta oli 27 (rv30+6) eli keskiviivalla mennään. Painoa oli tullu vajaa puol kiloo per vk lisää, en vaan pidä noita neuvolan punnituksia tarkkoina, ku on farkut yms. lisäpainona.
Seuraava käynti oiskin sit äippäloman puolella ja sit lääkärille viel viikolla 36 ja sen jälkeen tais ollakin käynti kerran viikossa hoitsun luona. Hirvittää jo, että miten sen loppuajan jaksaa lyllertää sinne neuvolaan, kun meidän terveysasema on mäen päällä ja nyt jo sinne kipuaminen on aika työlästä! :confused:

Kävin tänään neuvolassa. Kaikki oli edelleen hyvin ja ei mitään erikoista. Satuin ohimennen vaan kysyyn, että onkos tässä enää lääkärikäyntiä. Ei kuulemma ole, mutta th tarkastaa seuraavalla kerralla (8.12) ultralla et onks kaveri mitenkä päin. Eli mulla on ollu vaan yks lääkärikerta lokakuussa ja sielläkin olin korkeintaan 20min. Tuntu sillon, että sillä ois ollu hirvee kiire ja teki asiat tosi nopeesti. Mutta eipä mulla kyllä oo sillein mitään ihmeitä ollu selän ja muutamien supistuksien lisäks, että en pakosti ite tarttekaan toista lekurikertaa.. Ootin kyllä alkuraskauden aikana että ois enemmänkin kaikkea, mutta näillä sit mennään..

Huomenna ois ylimääräinen neuvola aamulla. Saa nähdä onko paino edelleen laskussa vai onko alkanu nouseen...

Neuvolassa käyty tänään 32+1 ja kaikki hyvin. Rautaa pitää alkaa popsimaan, kun Hb 112. Ihmeen pitkään onkin ilman lisärautaa pärjätty! Sf-mitta oli 30 ja kasvu on edelleen tasasta, vähän keskikäyrän yläpuolella mennään. Seuraava neuvola+lääkäri kolmen viikon päästä. Se onkin sitte viimenen lääkärissäkäynti neuvolan puolella.

Neuvola oli eilen.
Vauva on RhD positiivinen mutta rokotusta eivät voineet enää neuvolassa antaa kun viikkoja liikaa, siispä moista neulaa kammoilemaan synnytyksen yhteydessä. Muuten kaikki oli normaalisti ja kuulema kasvanut hyvin. SF-mitta muistaakseni 27 senttimetrin luokkaa.

Meilläkin käytäntö kuulemma se, että kaikille laitetaan piikki eikä sen kummemmin katella sikiön veriryhmää

Meillä tämä selvitettiin niiillä ihan ekoilla verikokeilla. Tai siis tutkittiin, että onko aihetta selvitellä tarkemmin. Kun oli oma veriryhmä + ja vasta-ainekohtaan (va) tuli merkintä miinus, niin kaikki ymmärtääkseni silloin hyvin. Jollei ole terkka tästä mitään maininnut, niin kantsii kurkata mitä kortissa lukee siellä veriryhmä/verikoetietojen kohdalla.

"
Veriryhmävasta-aineet
Veriryhmävasta-aineseulonnalla etsitään äidin verestä sikiölle haitallisia veriryhmävasta-aineita. Veriryhmävasta-aineet on tärkeää seuloa jokaisen raskauden yhteydessä, koska immunisaation vaara kasvaa raskauksien ja synnytysten myötä. Kaikkien neuvolassa asioivien äitien veriryhmävasta-aineet seulotaan raskauden alussa 8 - 12 raskausviikolla. Samasta näytteestä määritetään myös ABO- ja Rh-veriryhmä. Rh-negatiivisten äitien verinäytteet seulotaan vielä raskausviikoilla 22 - 24 ja 35 - 36 suuremman immunisoitumisvaaran vuoksi. Lisäksi ne Rh-positiiviset äidit, jotka ovat saaneet verensiirtoja tai joiden lapset ovat saaneet hoitoa keltaisuuden vuoksi, seulotaan uudestaan vielä raskausviikolla 35 - 36. Nämä näytteet otetaan laboratoriossa.
RhD-negatiivisilta äideiltä tutkitaan sikiön veriryhmä raskausviikoilla 22 - 26. Jos sikiö osoittautuu Rh-posiviitiseksi, äidille annetaan immunisaation estämiseksi Rhophylac-immunoglobuliini. Lisätietoja asiasta löytyy SPR:n verkkosivuilta http://www.veripalvelu.fi/Ohje RhDnegatiivisille äideille "

En muista sanallakaan asiasta mainittaneen mutta neuvolakortissa on rh + ja va -. Kai se ei sit mitään toimenpiteitä vaadi :)

Minäkin sain piikin viime neuvolassa, kun vauva on Rh-positiivinen, Ja tämä tutkittiin viikolla 22 - 24 otetusta näytteestä, olen käsittänyt että tästä näytteestä tutkitaan automaattisesti se sikiön veriryhmä nykyään. Synnytyksen jälkeen luvassa toki uusi piikki taas... Eli kolmas tässä raskaudessa.

Itsellä meni liian pitkille viikoille eka verikoe ja seuraava oli vapaaehtoinen ja taisi olla juuri noilla 22-24 viikoilla. En käynyt koska karmea neulakammo.

Aika jännä, itse kun kysyin tuosta piikistä, niin terkka sano että nyt vuoden ajan on laitettu kaikille rh- äideille tuo piikki automaattisesti kun ennen on seulottu tarkemmin

Hassua! Vantaalla taas ihan vasta tänä syksynä on alettu näitä piikkejä raskaana oleville edes laittamaan raskauden aikana. Synnytyksen jälkeen on ennenkin laitettu, mutta siis tämmöinen suojaus jo ennen synnytystä.

Kolme kertaa raskauden aikana on aiemmilla kerroilla tutkittu vasta-aineet ja niin tehdään nytkin vaikka tuo piikki on annettukin. SIkiön veriryhmää ei aiemmilla kerroilla ole tutkittu.

Siellä se poitsu pötkötteli pää alaspäin. Iso sikiö (painoarvio nyt jo 2601g) ja lapsivettä hyvinkin riittävästi, joka osittain selittää mun mahan kokoa. Näyttää vahvasti siltä, että ei jää syntymäpaino isosiskoaan pienemmäksi eli nelikiloista poikaa siis odotetaan, ellei jopa hieman reilua. Ultrasta meninki sitten neuvolaan. Kaikki arvot kohdallaan ja sokeriarvojakaan ei tarvitse mitata, kuin parina päivänä viikossa (ja silloinki paasto + 1h aamupalan ja iltasyömisten jälkeen), kun ei raja-arvot lähelläkään, mutta loppuun asti silti seurataan. Sf-mittaa ei nyt edes otettu, mutta se on kasvanut tähän asti hieman keskikäyrän yläpuolella ja samoja lukemia kuin esikoiseltakin. Nyt odotellaan sitten äitiyspolikäyntiä ja seuraava neuvolakin varattiin jo parin viikon päähän.

Muokattu viimeksi:
Sf- mitasta.. Missä asennossa itse olette kun tuota mittaa otetaan? Tuossa äitiyskortin takana olevassa taulukossa kun lukee, että mitataan polvet koukussa ja meillä joutuu olemaan todella epämukavassa asennossa jalat alhaalla roikkuen.. Varpaanpäillä saa pitää jalkojaan astinlaudalla, ettei ihan velttoina roikkuisi, eikä paremmin yllä tukea pitämään.. Mitta oli ollut ensimmäisellä mittauksella aivan alakäyrällä kun taas lääkärikäynnillä oli noussut melkein keskikäyrälle.. Harmittaa kun en muista, missä asennossa lääkäri tuon mitan otti.. Muistikuva olisi, että asento oli itselle huomattavasti mukavampi, mutten muista olivatko jalat ylempänä mittauksen aikana.. Viime neuvolakäynnillä taas tuossa epämukavassa asennossa ja mitta oli taas palannut alakäyrälle..

Minulla on ollut jalat vähän kuokussa. Maataan siinä tutkimuspöydällä ja jalat on niissä jalkatuissa. Eri mittausasento kyllä varmaan vaikuttaa sf-mittaan, kun ilmeisesti eri mittaajakin voi halposti saada ihan eri tuloksen.

DT, vau! Todellakin hyvänkokoisia lapsia kasvatat! Minun esikoiseni oli 2700 g kun syntyi viikolla 39+ :grin Kunhan voivat hyvin syntyessään :)

Tässä raskaudessa sf-mittaa on mitattu vain kerran, mutta muistaakseni minulla oli jalat jalkatuissa ja polvet koukussa. Ja niin oli edellisessäkin raskaudessa.

Jalkatuet olisivat tuossa meidänkin neuvolan pöydässä, en vain tiedä mikseivät ne käytössä ole.. Pitänee ensi kerralla vaikka väkisin jalkansa niihin nostaa ja katsoa nouseeko mitta..

Takaisin