Ultra- ja neuvola

Meillä oli tänään juuri neuvola. 26+4 on viikkoja, sf-mitta oli 23cm. 4 viikkoa sitten oli 21cm.
Viimeksi me mentiin myös yläkäyrällä ja nyt alakäyrällä. Sanoi juuri neuvolan täti, että kun nyt suurin piirtein rajojen sisässä pysyy niin tuskin huolta on. Jokainen lapsi kasvaa eri tahtiin ja naisilla vatsan lihaksisto määrää myös paljon mahan kasvuvauhtia. Meillä alun hurja kasvu varmaan johtui siitä, että keväällä oli tuulimunaraskaus kuitenkin viikolle 12 asti ja yksi lapsi on jo syntynyt tästä masusta v. -12.
Ne käyrät on vaan suuntaa antavia.
Mutta juuri niinkun Santran tilanteessa, sitten jos käyrä on koko ajan merkittävästi jonnekin suuntaan kallellaan, niin kyllähän siihen neuvolassa (todennäköisesti) puututaan.

Mulla alkuu ultria oli tiheämmin, ku verta tuli ja ne halusi seurata tilannetta. Onneksi kaveri rauhoittui, kun sain sairaslomaa ja jäin kotiin. Palattuani taas työhön alkoi sama alusta, joten päätin jäädä kokonaan pois töistä, jotta tilanne rauhoittuisi. Siltä osin rauhoittui, mutta alkoi kamalat pahoinvoinnit jotka jatkunut tänne saakka. :confused: Mulla oli lääkäri alkuraskaudessa ja nyt sit oli enne rakenneultraa. Sitten pitäisi vielä olla loppupuolella vielä lääkäri ja tässä välillä saa kanssa aikoja jos on tarvetta. :) Mulla oli kovia supisteluja tuossa rv 19 ja kävin tarkistuttamassa tilannetta ja ne oli vaan alkuun sitä mieltä, että mulla on pissatulehus. Yritin kyllä sanoa, että ei ole, kun tiedän kyllä mille se tuntuu ja se ei tuntunut yhtään sille. No lääkäri teki ihan hirveen ronskisti sisätutkimuksen niin et veet tuli silmistä, kun sattu niin paljon. Selvisi tuloksista sitten, että ei mulla mitään tulehusta oo. Ne oli supisteluja kuten olin arvellutkin, mutta mua ei vaan uskottu.

Tänään neuvola. Olin jo kokeillutkin itse, että aika ylös kohtu tulee ja täti totesi, että melkein alimmissa kylkiluissa - no, sehän riippuu katsantotavasta, etupuolella väliä n. 1,5 sormen leveyttä mutta sivussahan nuo kylkiluut toki tulee alemmas. Täysin keskikäyrillä mennään. Viimeksi oltiin hiukan keskikäyrän yläpuolella.

4 viikon päästä näkee sitten suuntaa. Ainakaan ei vaikuta kasvavan liikaa, toivotaan että mennään siellä keskikäyrillä jatkossakin.

Sykkeet 120-145. Potkaisi kertaalleen sitä dopplerin anturia kunnolla :)
Painoa on tullut... Oma arvio lisäpainosta on n. 3 kg, mutta ei sitä paljon tarvi tulla. Mitään ei ole painosta missään vaiheessa mainittu.

Neuvolassa käyty tänään 29+2 ja kaikki oli oikein hyvin. Sokerirasitusarvot oli kaikki hyvin rajojen sisällä, eikä seurantaa tarvita. Vauvan sykkeet ok ja liikkuu ahkerasti :) Sf-mitta oli 27,5 ja pikkusen käyrän yläpuolella menee kasvu. Mukava käynti muutenkin!

Meillä muuttuvat nuo neuvolakäytännöt ihan lennosta eli nyt syksyllä. Eilen käytiin neuvolassa rv30 ja seuraava kerta on 6 vk kuluttua rv35 lopussa ja sekin on se lääkärikerta. Mites muilla?

Mulla oli eilen neuvola, ja mielestäni ei ainakaan Vantaalla ollut vielä uudet harvennetut ohjeet olleet tulleet voimaan.

Mulle sovittiin seuraavat käynnit laskettua aikaa edeltävälle viikolle asti. Kuulemma vuoden vaihteen tahi tammikuun aikana synnyttävät ajavat muiden raskautuneiden edelle, kun joulunpyhät ja uudenvuoden seutu sotkevat mukavasti neuvolankin kalenterivaraukset. Eli täyttä tuppaa olemaan, ja halusi varmistaa, että mulle löytyy ajat. Nyt pääsin sitten valkkaamaan sopivia, viikon puolentoista pätkiä sitä silmällä pitäen, josko kuitenkin kykenisi vielä reissaamaan mammalomalle päästyä joulukuun alussa sekä jouluksi pois kotoa. Esim. tarkastus 19.12 ja seuraava sitten 30.12, eli jos vaan kunto sallii ja lapsi pysyy massussa, niin pääsisi puolentoista viikon joulureissuun.

sovittiin käynnit ~vko32, 34, 36 (lääkäri), 37, 39.

Kannattaa varmaan muidenkin kysellä ajat valmiiksi, jollei neuvolan täti ole hereillä.

Mulla ainakin parin viikon välein ajat mut siis Helsingin neuvolassa. Ihan kiva kun on useemmin, saa kysyttyä aina kun tulee mieleen jotain ja ei tarvi odottaa kuukaustolkulla :)

Tänään kontrolli käynti Gravidassa, kaikki meillä molemmilla niinkuin pitää :) kohdunsuulla kaikki ok ja neitonen kasvanut hyvin ♡ painoarvio nyt 28+4 1168gr..samoilla käyrillä mennään kun esikonkin kanssa. Mitään ylimääräisiä riskejä ei enää ole ja seuraava kontrolli onkin sitten vasta 36+. Ihanan kevyt olo nyt taas vaihteeksi :)

Mulla edelleen neuvolat 4-6 viikon välein :o olis kyllä kiva jos olis jo tollein parin viikon välein nii ku tipusella. Mullahan on jo rv 31+4. Viime neuvola oli viikolla 29 ja seuraava on 35. Lääkäriä mulla ei enään ole kun käyn vielä kerran pelkopolilla missä on synnytystapa arvio ja sen tekee lääkäri.
Pitää kyllä ens kerralla neuvolassa pyytää valmiiks joulun ajalle neuvola aikoja koska täällä on tosi ruuhkasta ja sen takia varmaan mullakin aina venyy neuvolaan pääsy. Mulla on kyllä la 1.1 joten en tiedä kuuluuko kuinka monta neuvola käyntiä noille viimisille viikoille eli joulun välipäiville.

Ducksie mepäs ollaankin samoilla päivillä menossa..:) ja aika samankokoisia on pikkuisetkin nyt..hienosti on teidän kaksoset kasvaneet :)

MarinaMelina, on ollut kivaa lukea teidän kuulumisia, että kaikki on mennyt hyvin vaikka teillä oli niin raskas alku! Hienoa että tyttönne kasvaa ja voi hyvin :Heartred

Kiitos♡ on kyllä itselläkin pitkästä aikaa kevyempi olo kun ollaan päästy kuitenkin jo tänne asti kaikesta huolimatta...toivottavasti molemmat päästään vielä reilusti pitemmällekin! Jaksamista lepäilyyn ja pikkuisille sinne massuun kasvamisaikaa♡

• Tykkään
Reaktiot: DT
Vko 30+5 ja neuvola takana. Sf mitta oli 26 (5cm vähemmän kuin esikoisella tähän aikaan), paino pudonnut kuukaudessa -280g/ vko ja suppailee päivittäin! Sain siis ylimääräisen lähetteen naistenklinikalle, jossa tsekataan ultralla et vauva kasvaa ja voi hyvin. Omat kaikki arvot hyvät ja RD arvot pysyy hyvin kurissa. En (vielä) huolestu vauvan voinnista vaan oon iloinen et saatiin ylimääräinen ultra ja päästään Pikkuista katsomaan ja muutenkin tilanne tsekkaamaan. Esikoinen kun synty jo vkolla 35 niin on kiva nähdä et missä nyt mennään. Jokohan vauva on ulkomaailmassa jouluna :) nyt sit neuvolat 2 vkon välein LA saakka + tuo ultra. Kyllähän tässä vielä huolestumaankin ehtii että onhan vauvalla kaikki kunnossa ellei se ultra aika tule pian:eek:

Eilen oli neuvola (29+6) ja kaikki vaikuttaa olevan niin kuin pitääkin. Hemoglobiini oli noussut parin kuukauden rautakuurilla ja oli nyt 120. Jatkan raudan syömistä, kun ei siitä mitään ikäviä oireitakaan ole tullut. Sf-mitta oli 29 (vähän keksikäyrän yläpuolella) ja vauva oli jo pää alaspäin. Toivotaan, että noin päin pysyykin. Esikoinen syntyi jalat edellä ja en ole varma haluanko (toivottavasti) normaali painoista ja -aikaista vauvaa niin synnyttää. Seuraava neuvola jo vajaan kolmen viikon päästä. En kyllä ihan käsittänyt miksi.

Tänään neuvola (31+0) ja kaikki hyvin. Painoa tullut kuukaudessa lisää vain 500g mikä oli hieno saavutus meikäläiselle :) Aiemmin paino noussut kiloissa, mutta nyt on kuukauden verran katsottu tarkemmin mitä suuhun on laitettu raskausdiabeteksen takia ja paino pysynyt nyt kohdillaan. Vähän oli huolia ennen neuvolakäyntiä radiin liittyen, mutta nekin huolet hälveni kun terkan kanssa jutteli. Kaikki oli just niin kuin pitää eikä tarvitse mitään stressata tai murehtia. SF-mitta 27,5cm ja menee samaa rataa kuin aiemmin, eli hieman keskiviivan yläpuolella.

Seuraavan kerran neuvola 1.12. ja silloin olenkin jo äitiyslomalla. Samalla kerralla myös lääkärikäynti ja noihin aikoihin varmaankin myös äitiyspolin ultra radin takia. Eli heti loman alkuun ohjelmaa luvassa.

Tänään oli neuvola, viikkoja 28+6. Paino ruvennut vihdoin ja viimein nousemaan vähän ahkerammin nyt n. 900 g viikossa. Aikaisemmin tosiaan paino ei ollut noussut juuri ollenkaan. Hemoglobiini oli laskenut 89 vaikka olen syönyt rautatippoja koko raskauden ajan. Nyt siis selvitellään missä syy kun ei nouse ja tippunut viime neuvola käynnistä silloin oli 115. Sf-mitta oli 30 cm, mennyt koko raskauden ajan yläkäyrän yläpuolella. Muuten kaikki hyvin. 17.11 ois sit äitipolilla lääkäriaika. Sitä ootellessa..:)

Kävin tänään lääkärissä. Vauva kääntyi pää alaspäin jo 25viikolla ja nyt kiinnittynyt 28rv. Vähän pelottaa. Vauvan pää tuntuu ja jo vessassa käyminen pelottaa kun tuntuu että "tipahtaa". Sairaslomalle jääty ja supisteluja epäsäännöllisesti, mutta kanavaa kuitenkin hyvin jälkellä :) vauva tuntuu painavan tonnin..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mustakin tuntuu että likka alkaa laskeutumaan kun muutamassa päivässä liitoskivut, alaselkä kivut ja painon tunne alavatsalla lisääntynyt huimasti. En kuitenkaan vielä selvästi erota että massu ois tipahtanu samalla tavalla kun esikolta kävi joskus rv 32 tienoilla...mutta josko se nyt pikkuhiljaa sitä ois kuitenkin kun niin sama olo kun esikon laskeutumisen aikaan
.. nyt siis 29+1.

Eilen oli neuvola rv 28+0. Oma paino oli noussut tasaiseen tahtiin ja sf-mitta 25cm. Katsottiin jostain käyrästä, että mun paino menee liian alhaalla, mut tasaiseen se on alun pudotuksen jäkeen noussut. Sitten viime neuvolan toi sf-mitta ei ollut kasvanut, kun sentin. Oli hieman huolissaan ja uusi aika onkin jo 2 viikon päästä. Itse en jaksa olla tilanteesta vielä kamalan huolissani, mutta en tiedä pitäisikö olla?!?! Sain sen piikinkin käteeni ja nyt on pieni suojattu. :) Emlasta oli suuri apu!!! :D Unohdin pyytää ottamaan sen hb:n mutta jos seuraavalla kerralla muistaisin. :)

Takaisin