Ultra- ja neuvola

Tänään käyty neuvolassa. Kysy otetaanko hb, kun on kesällä alkuraskaudesta vaan otettu, että oonko ollu väsynyt. Kielsin olleeni mut sano et otetaan kuitenkin. Ihan normi oli. Äitiyspvrahalaput ym sain, ja anto ohjeet soittaa aika sokerirasitukseen. Sitä odotellessa.

Seuraavan neuvola-ajan varas jo 3vkon päähän ja sillon ylimääräinen lääkäri. Katsotaan sokerirasitusvastaus sitte samalla. Tää siks että kerroin että on ollu supistelua, ja kertaalleen todella voimakas kipuilukohtaus pari vkoa sitten, jolloin melkein lähdin päivystykseen kivun takia. Varmuuden vuoksi siis ylimääräinen lääkärintarkastus. Ja koska mun mies on syntyny keskosena, lisää se kuulemma joidenki tutkimusten mukaan riskiä meilläkin (?).

Mä en ymmärrä, kun kysyin neuvolassa, että miksi mulla ei ole neuvolalääkäriä, niin totesi, että nykyään ei tarvi välttämättä ollenkaan! Tai korkeintaan loppuraskaudessa. Ja kun mulla on supistellut, niin ei haluta pahentaa asiaa turhilla tutkimuksilla!? Toki käyn myös äitipolilla ultrassa aina lääkärillä, mutta mitään tutkimuksia ym. ei ole tehty, eikä siis näillä näkymin tehdä!

Mulla on ollu lääkäri silloin ihan alussa kerran ja kun kysyin eilen niin neuvolantäti sanoi että normaalisti toinen on vasta loppuraskaudesta sitten. Että nykyään käytäntö on noi kaksi kertaa. Kätilö teki sekä np-ultran että ru:n (eri kätilö kylläkin) eli äitipolilla lääkäriä en ole nähnyt.

Lääkäri siis nyt katsoo että paikat on kiinni niinkuin tässä vaiheessa kuuluu, ettei vaan tule yllätyksiä ja kohdunsuu huomaamatta ala aueta liian aikaisin. Aika lailla tuntuu näissä kaikenlaisissa neuvolakäytännöissä olevan eroavaisuuksia paikkakunnittain, sen perusteella mitä täältä on luettu.

Äm85 kuulostaa kyllä aika kummalliselta... Mulla ekan kanssa supisteli melko alusta jo aika paljon, kävin 2x neuvolalääkärillä ja 2x kättärillä (varmistus tutkimuksissa). Kohdun suu oli jo vkolla 25 vähän pehmentyny, mutta paikat pysy kiinni vkolla 35 kunnes poika synty. Kättärillä sanoivat että katsovat varovasti ettei sorki turhaan liikaa... Mutta kukaan ei sanonut kertaakaan missään ettei tutkita kun supista, päin vastoin! Sai ite aina hetkeks mielenrauhan kun sanottiin että vielä paikat kiinni... Eikä se seuraaminen turhaa ollut kun poika sitten synty keskosena! Sinuna kyllä vaatisin päästä jollekin lääkärille tutkittavaksi jos supistelee enemmänkin, varsinkin jos ne on kivuliaita!

Mun tekis hirveästi mieli varata aika 4D-ultraan, mutta se hinta kirpaisee.. Olis vaan kiva vielä nähdä vauvaa ja varmistaa se sukupuolikin, kun se ei ihan satavarma ollut rakenneultrassa. Lisäksi Seinäjoen Lääkäritalolla ainakin ultran hintaan kuuluu dvd-levy ultrauksesta, olis kiva muisto! Onkos täällä moni käynyt katselemassa vauvaa vielä ylimääräisen kerran omaan laskuun? :)

Mä kävin just ylimääräisessä normiultrassa kun ei jäänyt rakenneultrasta kovin hyvä mieli. Se oli niin edullinen ja kätilö on niin mukava ja osaava. :-) Suosittelen kaikille meri oulun neuvolaa. Itse oon käynyt kahdesti Helsigistä siellä. Tosin olen kotoisin Haukiputaalta.

Minäki oon kuullu hyvää Meri Oulun neuvolasta (normiultrasta siis).

Kyllä mulla esikoisen kohdalla käväs mielessä se 4D:ssä käynti. Tulin kuitenkin järkiini eli en raskinut maksaa niin paljoa DVD:stä :) Ehtiihän tuota sukupuoli varmistua ja kuvata mielin määrin, kun syntyy. :)

Meillä sihteeri kävi eilen sanomassa, että käy ihmeessä työterveyshuollon kautta 4d:ssä. Eivät oo siis vielä älynneet töissä rajoittaa näitä tutkimuksia työterveyshuollon sopparissa, eli sano, että pitäisi mennä helposti firman laskuun =). No pitänee nyt sitten harkita.

Onkos muilla nyt raskauden edetessä vaavin sykkeet laskeneet? Eli onko alenevat lukemat normaalia? Mulla oli ekalla kertaa noin 150, sitten ultrassa / edellisellä neuvolakäynnillä 140, ja tänään kirjasi 130-135. Löytyykö ennen synnyttäneiltä vanhoista merkinnöistä vastaavaa. Ei se lääkäri (vissiin harjoittelija vasta) siitä mitään sanonut, enkä tullut kysyneeksi ja jälkeenpäin aloin tietenkin miettiä, että miten ne nyt tuolleen laskee.

Muutoin kaikki oli hyvin, enkä omista ennakkoetiäisistä huolimatta joutunut saikulle tai vuodelepoon. Totesi tosin, että jos keskiviikon kaltainen olotila toistuu tai muuten tekee pahaa "urheilla" töissä, niin pitää ottaa yhteyttä. Niin ja vaavi on kiihdyttänyt tahtia, SF-mitta huiteli lähes jo yläkäyrän yläpuolella!!!!

Eilen ultrassa neitokaisella ja minullakin kaikki hyvin ♡ likka 700gr, pieni mutta pippurinen :) hieman keskikäyrän alapuolella kasvaa, eilen rv 25+1. Mutta ihan normaalisti kuitenkin, samalla käyrällä esikon kanssa :) virtaukset hyvät ym... kohdunsuu oli hiukan lyhentynyt mutta näille viikoille edelleen kuitenkin hyvän mittainen! Hieno homma ettei supparit ole tehneet pahojaan! Huh! Nyt on taas hetken levollisempi olo.

Mitäs neuvolalääkärillä tapahtuu kun ensimmäinen sellainen on nyt rv 27? Kun miehenkin pitää olla paikalla niin tehdäänkö isällekin jonkinlainen terveystarkastus?

Eilen neuvolalääkärillä käynti.
Kaikki oli kunnossa ja SF-mittakin pääs keskiviivalle! :dance008 Mut kaikki on kyl sanonutkin, et mun maha on kasvanu hurjasti parissa viikossa. Ja painoakin oli tullu lisää.
Onneks edellinen pelästynyt lääkäripoju olikin vaan lomatuuraaja ja nyt oli lääkärinä iloinen, rempseä tätsy, jolle oli helppo valittaa kaikista ongelmista. :)

Mariel, meillä ei o miehelle ainakaan tehty mitään tarkistuksia. Omasta pyynnöstä mitattiin verenpaineet yks kerta, mut ei muuta.
Meillä neuvolalääkärillä on vaan tehty sisätutkimus, kuunneltu sykkeet yms. normit. On sanuttu, et mies saa tulla milloin vain mukaan. Ainut kerta, ku erikseen mainittiin, et pitäis olla mukana, oli se kerta, ku käytiin parisuhdejuttuja läpi. Eikä sekään ollu lääkärikäynti.
Enpä tiedä, mitä siellä on sit mielessä.

Meilläkin sanottu, että saa tulla vaikka joka käynnille mukaan, mutta tästä erikseen kysyin, että pitääkö molempien olla paikalla ja sanoi että mielellään, joten muutettiin aika paremmin miehellekin sopivaksi..

Mä taas ilmoitin miehelle, että lääkärikäynnille on turha tulla. Meillähän niitä on kaksi, viikolla 36 saa tulla koska silloin ultrataan kun arvioidaan kokoa, mutta tiesin että ekassa lähinnä kysytään samat asiat kuin terkkarilla ja kaivellaan kohdunsuuta. Toki myös kuunneltiin sydänäänet ja kokeili kohdunpohjan korkeuden.

Ei mies kyllä mitään menettänyt.

Miten muuten teillä se väkivaltakysely? Multa kysyttiin viimeksi. Ensimmäinen kysymys oli jotenkin niin, että olenko kohdannut lähisuhteessa väkivaltaa. Vastaus oli "ei". Seuraava kysymys: vaikuttaako tämä väkivalta vielä nykyään tm.
Öööö.... Voiko kyllä/ei -vastauksella antaa oikeaa vastausta?

Mieheltä varmaan sitten kysytään, että "hakkaatko vielä vaimoasi?"

Tänään oli ekstrakäynti neuvolalääkärillä. Kohdusuu kiinni mutta ilmeisesti jonkinmoista kypsymistä siellä alkanut tapahtua ja sanoi ettei kipeitä supistuksia saa jättää huomioimatta jos vielä tulee. Käsikopelolla kohdunsuu noin 2,5cm, kesällä tulos oli neuvolakortin mukaan 3cm mut nyt eri lääkäri et kai sekin vaikuttaa millaisen mitan saa. Käski soitella neuvolaan jos kipeitä supistuksia vielä tulee tai niitä alkaa olla tiheämmin niin varaavat aikaa ultraan jossa tarkemmin katsovat kohdunkaulan/-suun tilannetta. Ja kovan kivun yllättäessä soitto äitipolille ja tarkastukseen varmuuden vuoksi.

Muuten kaikki hyvin, paineet/virtsa ja ne sokerirasitukseen arvot, jotka katsottiin samalla. Sydänäänet kuulu hyvin ja oli normaalit ja keskikäyrällä kasvu kun mittaili. Ei ihan tarkkaan nouseva kaari, hieman madaltuu, mutta jos äitin kasvukäyrät on aikanaan ollu alle alakäyrän ja iskäkin syntyny keskosena, vaikka isoks mieheks lopulta kasvoikin, niin toihan kuulostaa ihan hyvältä :wink

Eilen oli neljäs neuvolakäynti ja siellä todettiin, että kun mahan kasvu vetelee edelleen yläkäyrillä, niin jos vielä seuraavalla kerralla mennään siellä käyrien yläpäässä tulee ylimääräinen ultra, kokoarvioon. Hirveästihän tota kokoa selitellään, sillä että oon ite kamalan lyhyt :D (155), mutta silti, suurimmaks osaks menty käyrien yläpuolella, että saa nähdä, kolmisen viikkoa seuraavaan ultraan :)

Muuten kaikki hyvin, suurimman osan ajasta tyyppi majailee persus ylöspäin, mutta edelleen vetelee välillä kuperkeikkaa, kyllä sen huomaa että tila alkaa kaverilta käydä vähiin :)

Täällä oli saatu kovalla spurtilla keskikäyrän alapuolta kiinni. Ei ole sanottu, että alakäyrällä on menty, muutakuin nyt tänään sen verran, että sieltä on noustu yhtäkkiä melkein keskikäyrälle.. Onko tällä jotain suurempaa merkitystä, että näin on käynyt, tai ylipäätään tuo, että on ollut siellä alakäyrillä?

Ei sillä alakäyrällä olemisella varmaan ole merkitystä, jos kasvu on koko ajan sillä ja kuitenkin tasaista. Minulla esikoisesta mentiin alkuraskaus keskikäyrän yläpuolella ja sitten äkkiä ehkä viikolla 28 tuli lasku alakäyrälle. Sikiökin ilmeisesti tuntui silloin pienelle ja sain lähetteen äitiyspoliklinikalle, jossa pari kertaa ultrattin ja todettiin että on pieni, mutta kasvaa kuitenkin tasaisesti.

Takaisin