Ultra- ja neuvola

Rakenneultra takana ja erittäin varma tyttöveikaus saatiin :) Mulle sanottiin, että painoarvio on normaali jos se on +/- 2vk viitearvoista.. Meillä vastas aika lähelle viikkoja (20+5) tuo 360g. Typy ei suostunu naamaansa edes vilauttamaan vaikka melkein tunti sitä katottiin ja välillä nousin seisomaan jos kääntyis, jalkovälin näytti kyllä hyvinkin reippaasti :D

saNmakko - Olipa teillä pitkä ultraus!!! Melkein olen kade. Mulla tai ultraus kestää ehkä sen vartin, enintään 20 minsaa meni edes koko huoneessa.

Joo, kesti tosi pitkään, kun valmistauduin itskkin siihen max 30min huoneessa oloon... Pikkuinen ei meinannu näyttää kaikkea tarvittavaa, niin piti sitten yrittää saada sitä liikkumaan. Kasvot onnistui piilottamaan koko tuon ajan, mutta kaikki mitat saatiin otettua :)

saNmakko, me oltiin kanssa meillekin tunti ultrauksessa, ja sitten tuli kyllä kiire töihin. Sydämestä ei lopultakaan mitään huippuhyvää kuvaa saatu, mutta ilmeisesti siihen tyydyttiin, eli nähtiin riittävästi.
Painoarvo sanottiin, mutta ei merkattu mihinkään. Jotakin 330 päälle se oli, esim. 336 g, mutta tarkkaan en muista.

Mitat vastasivat 1 päivä enemmän kuin aiemmin arvioitu, mutta se oli keskimääräinen tulos. Yksittäiset mitat vaihteli melko suurestikin sen keskimääräisen mitan molemmin puolin. Kaikki kuitenkin siis normaalia.

Seuraava neuvola on ensi viikolla, jolloin saan raskaustodistuksen ja varmaan sf-mittaa aletaan mittaamaan. Samalla neuvolatäti vaihtuu. Vaa'alla en ole käynyt. Suoraan sanoen se on se ärsyttävin osio, koska en ole miehelle koskaan mitään puhunut mitään omasta painostani, ja nyt se on käyneillä avoin puheenaihe.

Kobe mulla oli eilen neuvola :) Sain todistuksen ja eka sf-mitta kans :) keskikäyrillä mennään, 23cm tais olla eka mitta eile oli 23+1

Meillä on otettu sf-mitta jo parina viime kertana, mutta käyrää aletaan piirtää vasta nyt seuraavalla kerralla. Sen verran vertasin edelliseen raskauteen, että tasan samaan aikaan tasan samanmoinen mitta. Jännästi tosiaan sattunu käynnit just samalle raskausviikolle ja siis päivälleen ja sf-mittaki sentilleen sama. Hieman keskikäyrän yläpuolella mennään, esikoiselta lopussa hieman keskikäyrän alapuolella ja esikoinen paino syntyessään 4 kg.

Meillä katsottiin molemmissa ultrissa viikkojen vastaavuus, joka mulla oli +2 pv molemmissa. Nyt mitattiin vaan pää ja reisiluun mitta + painoarvio onkin sitten painoarvioultrassa noin kuukautta ennen laskettua aikaa.

En oo varma, kirjoitinko nämä asiat jo aiemmin kertaalleen eli sori jos tulee toistoa. :D

Meillä meni maanantaina neuvola oikein kivasti. Vähän naureskeli sydänääniä kuunnellessa tätönen, että aktiivinen muksu tulossa kun mikkiä potkiskeli niin kovasti :rolleyes:
Todistus saatu ja parhaillaan hakemuksia tekemässä :)

Tällä viikolla perusneuvola, missä ei mitään ihmeempää, mut laitto ihmetyttää se, kun tää oma terkka sanoi mulle, että alkuraskauden verikokeiden jälkeen ei tarvitsekkaan hbtä mitata, jos ja kun oma hb ollut riittävällä tasolla. No joka tapauksessa kesäsijainenhan sen sillon kesällä otti mun sormenpäästä ja tuloksena oli se 94 muistaakseni.. Ja rautaa ohjeistettiin syömään.No nyt ollut koko syksyn hirvee väsymys ja hengästyminen sun muut ärsyttävät jutut, ja valitin tätä lääkärille, joka käskytti mut verikokeeseen mittauttamaan hb, joka ei siis ollut noussut lisäraudasta huolimatta, ja lääkäri tuplas mulle raudan määrän josko se auttais. Eli nyt ihan lääkärin ohjeella napsin sitä rautaa..Mut silti tää mun terkka kyseenalaistaa mun raudan puutteen ja sano mulle et saatan edelleen ihan turhaan sitä syödä, koska raskausden aikana hb laskee ja tasoittuu sit viikoilla 27... Eli terkan mukaan pitäis olla vaan ja kestää matala hb, maata sängyssä puolzombina ja oottaa sitä viikkoa 27?!

Mää en yhtään ymmärrä miksi nykyään tuo hemoglobiinin mittaaminen on niin hankalaa tuolla neuvoloissa?!? Meillä kanssa sanotaan ettei tartte seurailla joka kerta, mut kuukauden välein tai harvemminkin ollaan käyty, tilanne voi ehtiä muuttua radikaalistikin!! Se koko operaatio kun ei kestä kuin pari minuuttia ja jos mittalaitteet ovat vieressä, ei voi aiheuttaa mun järjen mukaan paljoa "lisätyötä"...
Mulla oli ekassa odotuksessa myös ongelmia raudan imeytymisen kanssa ja jossain vaiheessa Retafer vaihdettiin Obsidaniin mikä ei myöskään nostanut arvoja. Sitten aloin ottamaan aamuisin appelsiinituoremehun kanssa ja johan alkoi rauta imeytymään :)

Meillä neuvolassa viimeks oli täti että "Oho, ollaan unohdettu mittaa sun hb" ekalla kerralla oli 148 ja nyt oli laskenu mutta edelleen päälle 120, silti hassua että ei kaikilla seurata. Meillä tarkasti miehenkin hb pyynnöstä :D

Meillä pienen paikkakunnan neuvolassa on kyllä katottu jos oon pyytäny, muuten katotaan 3kerran välein. Jännä miten vaihtelee käytäntö eri neuvoloissa, jotenkin luulis että on joku ohje miten tiheään katotaan...

Ymmärrän kyllä ettei meillä koko aikaa katsota, katsottiin viikolla 12 ja nyt viikolla 20. Luultavasti olisi katsottu välissä jos olisin valittanut väsymystä - en tiedä kun ei ollut. Meillä katsotaan laskimosta, pikamittareita ei ole enää lainkaan, joten omat vaikeutensa olisi varata aika sinne laboratorioon työajalle.

Rakenneultrassa käyty. Vauvalla oli naama istukassa ja oli vetänyt sikiöpussin omituisesti kasvoillensa. Perätilassa potkii suoraan virtsarakkoon, mikä selittää lirahdukset. Kaikki tosi hyvin, ei mitään poikkeavaa. Jalat ristissä, käsi edessä ja napanuora pitivät huolta ettei saatu sukupuolta selville. Mystinen vauva. Ei näytä kasvojaan tai vehkeitään.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Meillä ei neuvolassa hb:ta katsota vaikka valittaa mieletöntä väsymystä, päänsärkyä ja huimausta.. :D Muutenkin olen valitellut useampaan otteeseen neuvolamme toimintaa täällä, eikä se mielipide tämänpäiväisen käynnin jälkeen muuttunut..

Tähän asti ollaan ihmetelty ettei ole pissanäytettä millään kerralla otettu.. Tänään odoteltiin vuoroa kun täti tuli kysymään, että oletko käynyt jättämässä pissanäytteen.. Minä siihen sitten huuli pyöreänä että ......en? Johon täti kiukkuisena sanoi, että JOKA kerran kun tulet neuvolaan niin käyt tossa vessassa jättämässä näytteen!! ..olisiko tuo nyt ollut niin vaikea sanoa silloin ensimmäisellä, tai toisella kerralla edes? :D Kun ketään ei sitä näytettä silloin sieltä käynyt katsomassakaan, eikä kyllä itselle pieneen mieleenkään olisi tullut käydä omin päin etsimässä yleisestä wc:stä pissapurkkia ja jättää sitä avoimena sinne vessan lavuaarin viereen nimellä varustettuna niinkuin olisi pitänyt tehdä..

Toinen suurempi asia, joka olisi voinut aiheuttaa paniikin oli se, että täti kun alkoi kuunnella sydänääniä niin etsi niitä pitkään ja hartaasti ja hoki vain että missäs se oikein majailee ja vasta pitkän ajan päästä mutisi lähinnä itsekseen että kyllä ne kuuluu mutta kaikuna jostain kauempaa.. Onneksi itse aamulla varmistin, että siellä hengissä ollaan ja kuulostelin että liikkeet tuntuu ennen neuvolaan lähtöä ja pieni myllersi keskustelun aikanakin kovasti ennen tuota sydänäänten kuuntelua..

Meillä toi pissanäyte otetaan itse ja katotaan sillä tikkutestillä ph ja sokerit yms... :) mullekin vasta tokalla kerralla kerrottiin et niin pitää tehdä, mut tuli kyllä näyttämään ihan kädestä pitäen :D

Se olisikin ollut mukava kun olisi kertonut miten toimitaan ennenkuin tulee tiuskimaan kun ei itse ole asiaa tajunnut ;)

Mun neukkutäti on kiva mutta lääkärissä kun kävin niin lähdin melkein itku silmässä... se oli todella töykeä ja totesi et ei kannata sype polille mennä kun kukaan ei mua usko kuitenkaan! Siis täh?! Ja sydänääniä kun kuunteli, kirosi kun on ollut niin hankalaa löytää niitä sillä viikolla kaikilta vaikka ongelma oli kyllä varmaan ihan lääkärin hermoissa.... tiedän miltä tuntuu, et tsemppii ja jos se on ihan urpo, sano et haluut jonkun toisen. Tippa empatiaa ei tapa asiakaspalvelu ammatissa ;)

Jos oisin Mariel niin kyllä pyytäisin seuraavan ajan jollekin toiselle neuvolatätille. Jos ei halua siinä käynnillä sitä hoitaa, niin soittaa myöhemmin sitten neuvolaan ja vaihtaa ajan, ja pyytää varaamaan jollekin toiselle.

Mulle toi näytteiden jättäminen kerrottiin puhelimessa ihan ekaa neuvola-aikaa varattaessa, ja täti tuli heti ekan käynnin aluksi kertomaan mitä pitää tehdä. Viimeks ei tosin sitten muistanut, että ei oltu käyty näytteen analysointia läpi, kun oli edelliset kerrat laite hajalla. Odottelin sitten siellä näyte/verenpaine/painomittaustilassa tätiä, ja täti odotteli toisaalla käytävällä mua... Hyvin meni ylimääräinen vartti aikaa. Tästäkin huolimatta ei tätillä pinna kiristynyt yhtään. Harmi vaan, että ymmärsin viimeksi sivulauseesta, että aikoo vissiin vaihtaa paikkaa ja tuun saamaan jo loppuraskaudesta uuden th:n :sad001.

TaTaa - jos et itse saa varattua aikaa sinne pelkopolille lähetteen puuttuessa, niin pysy vaan lujana ja pyydä neuvolaa se tekemään. Eihän se oo heiltä pois jos käyt siellä juttelemassa.

Takaisin