Ultra- ja neuvola

Mulle on neuvolassa sanottu että yli 110 hemppa on ihan normi, ja rautalisää suositellaan sit vasta 105 tai alhaisempi.. Kerran päivystyksessä lääkäri sano että alota rautalisä kun oli 113, mutta sen jälkeen neukussa vähäteltiin ja sanottiin toi 110-sääntö. En sit alottanu rautalisää, mut se varmaan johtuu enemmän mun aikaansaamattomuudesta päästä apteekkiin asti, ja nyt tästä tapauksesta on jo pari kuukautta....

Hauska, että SF taas täsmälleen samoilla viikoilla (päivälleen) täysin sama, ku esikoiselta. :D Täälläkin mennään hieman keskikäyrän yläpuolella. Loppupeleissä asettu viimeksi hieman keskikäyrän alapuolelle, vaikka iso vauva (4 kg) syntyikin.

Omituista, mulle kun tuli kotiin aika rakenneultraan niin lapussa luki, että "ultraäänitutkimusta varten rakon on oltava täydehkö", ja ilmoittautumisluukullakin vielä sanottiin, että älä sitten käy vessassa ennen tutkimusta. Kävin siis kanta-hämeen keskussairaalassa. Sain mukaani jopa yhden kuvan :/ kaikki oli niinkuin pitää, mutta sukupuolta ei näkynyt kun kaveri laittoi jalat tiukasti ristiin :3 valitettavasti tämä käänsi kuvan väärinpäin, mutta siinä hän on sivuprofiilissa ja rapsuttaa nenää (:

Liitteet

• 1410411874744.jpg
    1410411874744.jpg
    63 KB · Katsottu: 55
on vaan sitten eroja käytännöissä laitosten välillä. Hyvä että sielläkin oli kaikki hyvin - on aina mukava kuulla, että mitään "pelottavaa" ei löydy.

Mä sain rakenneultrastakin tusinan kuvia mukaan. Osa on tosin pään läpileikkaus, selkäranka tai sääret kuvia, mutta kyllä kätilö ihan varta vasten nappasi edustavampiakin otoksia ihan pyytämättä, eikä yhtään printattua kuvaa jättänyt sinne heille, toisin kuin ekassa ultrassa.

Kyllä mäkin oletin et sais enemmän kuvia, kun kuitenkin puol tuntia ultrattiin mut ei :( onneks saatiin sentään 7kpl 9 sekunnin videopätkää muistitikulle, kun oli uuden ultralaitteen edustaja paikalla (: pyysin dvd:lle eikä saanu, mut se edustaja sitten sano et hän voi laittaa tikulle (:

Rakenneultra takana, mitat vastasi päivälleen mitä pitikin olla :) Kaikki oikein hyvin, mutta kovin yhteistyöhaluinen tyttönen siellä ei ollut, kädet pysyivät tiiviisti kasvojen edessä ja leuka rinnassa.. Yhden huonon sivuprofiilikuvan sai kovakouraisista yrityksistä huolimatta.. Sen sijaan jalkapohjaa sai kuvata :wink

Täällä masuasukki kanssa hyvinvoivana ja kaikinpuolin kunnossa :talk017
Rakko oli mennessä niin täys ku vaan sieti olla, mikä siis oli ok, mutta sitten kun piti sydäntä lähemmin tutkiskella niin sain käydä välissä tyhjennyksellä että saadaan paremmat kuvakulmat. Siitähän toi kaveri sitten riemastu ja alkoi oikein venytellä ja mellastaa kun sai enemmän tilaa. 4 kuvaa sain mukaani, mistä olin ihan tyytyväinen, kuten kaikin puolin muutenkin koko toimenpiteeseen.

Neuvolassa käyty ja raskaustodistus saatu :) Sit vaan KELAn lomakkeen täyttöön! Kaikki oli hyvin ja tytön sydän hakkas hurjaa vauhtia. Kyllä tää aika menee nopeesti. Seuraava käynti onkin jo parin viikon päästä ja sillon on terveydenhoitajan ja lääkärin tapaamiset samana päivänä. Sit pitää varata aika sokerirasitukseen. Onhan tässä näitä käyntejä odotettavissa taas :)

Neuvolassa käyty ja raskaustodistus myös saatu. Tällä kerralla myös keskusteltiin perheasioista ja suhteesta ja millä mielellä vauvaa odotellaan. Ihan rakentavaa asiaa. :)
Kelan halemukset pitäis täytellä, mutta menee varmaan ens viikkoon. Työnantaja lupas selvitellä maksaako firma sen ekat 3kk vai ei.

Mitens muilla on noiden lomien kanssa? Pitääkö talviloma pitää ennen äippälomaa? Entä kertyneet kesälomapäivät? Neuvolassa sanottiin, et kannattaa vähän ajatella, et pitääkö lomia just ennen äippistä vai joutuuko siinä kenties oleen saikulla joka tapauksessa, jos ei jaksa/pysty olee töissä. Siinä menis sit talviloma ns. hukkaan. Pomo kyl sano, et talviloma pitää pitää pois. Mut en nyt tiiä... o_OKaikenlaista!

Muuten oli kaikki hyvin. Pikku-ukon sykkeet n.145 ja kohtukin kasvunu ja oli jo lähempänä keskivertoa, viimeks vähän alarajoilla. Oma paino oli vähän laskenu, mut tätsy sano, et se on ok, kuhan kuitenkin syön hyvin. Ja mielestäni syön. :)

Rakenneultrassa tosiaan oli viikko sitten keskiviikkona varsin mallikelpoinen Natiainen. Viikot oli silloin 20+6 ja vastasi 20+5 viikkoja. Potkikin niin riehakkaasti, ettei meinannut saada hoitsu jalkojen luita katsottua mutta nekin viimein saatiin tarkisteltua. Hyvin ujosti näytti naamaansa 4D:ssä.
Tyttölupauksen kanssa siis poistuttiin. :p

Ensi maanantaina neuvola ja vissiin todistusta kouraan ja Kela-juttuja näpertämään.

Sumppi, meillä voi ainakin laittaa käyttämättömät lomapäivät säästöön ja pitää sit joskus myöhemmin. Luulen, että sitten kun palaa taas töihin ja kotona/hoidossa on se pieni lapsi, niin niille lomapäiville on kyllä käyttöä!

Tataa, kauanko kesti saada päätös kelasta?

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Mä en oo saanu vielä päätöstä. Perjantai aamuna laitoin heti raskaustodistuksen postiin ja sunnuntaina sähkösesti laitoin hakemuksen.

Päätöksessä meni se n. 1,5 vk. Tein hakemuksen hyvissä ajoin ennen ku sain koko todistusta ja sit vaan skannasin sen sinne maanantaina, tänään sitten kolahti laatikosta päätös :)

Voi ku oisin kans tajunnu. Mulla menee sit varmaan kuukausi ennenkuin paketti saapuu.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Mullekin sisko neuvo tuon, enpä olis ikinä tajunnut muuten. .. :D ei siinä mene kyllä kauaa onneksi, onhan näitä viikkoja vielä edessä muutama :)

Minä laitoin tiistaina myös hakemuksen sähköisesti ja liitin todistuksenkin mielestäni siihen kuvana heti saman tien, mutta Kelan sivuilla lukee edelleen, että todistus toimitettava 23.9. mennessä. Onko muille käynyt vastaavaa?
Tänään oli sokerirasitus ja arvot oli normaalit, eli voin varmaan jatkaa suklaan syömistä entiseen tahtiin. :wink

Takaisin