Ultraäänitutkimukset

Meillä kätilön 30 min ultraäänitutkimus+keskustelu varhaisultraan on tuolla Helsingin Oulunkylän Perhe-Artessa toimistomaksuineen n. 85€, gynellä maksaisi helposti 150-250€ jopa. Viime kerralla kävin myös tuolla ja oli tosi kiva kokemus ja viihtyisä huone, sympaattinen kätilö. En osaa sanoa voiko kätilö tehdä lähetettä Husiin jos olisikin tarvetta esim. km tyhjennykselle, luulen että pitää olla lääkärin lähete, mutta ehkä sekin sitten hoituu sieltä.

Helmikuisista vierailulla täällä. Ei voi kätilö tehdä lähetettä eteenpäin. Lahden perhe-artessa mulla todettiin kkm. Olisi pitänyt varata lääkärille vielä erikseen aika, joka sitten olisi voinut lähetteen kirjoittaa. Neuvoivat sieltä ottaa yhteyttä ensin neuvolaan ja sitä kautta järjestyikin aika heti lääkärille ja lähete eteenpäin. Olisi siis lähete hoitunut myös heidän kautta, mutta kustannuksia olisi tullut reilusti enemmän.
 
Ajattelin kysyä että saanko kunnalliseen varhaisultran, sain sen kuopuksesta paniikkihäiriön takia. Toisaalta tekisi mieli ottaa vaan rennosti ja odottaa np- ultraa :)
 
Mä varasin maanantai iltaan ajan mut viikkoja on sillon vaan 6+3 eli ei varmuutta et syke näkyy. Nyt mietin et haluanko maksaa 250€ siitä et joudun jännittämään viikon ja menemään uudestaan jos sykettä ei näy. Tää olis kyl kokenut ja hyvä lääkäri joka on tehnyt näitä ultria jo yli 20 vuotta. Oli aikoinaan kunnallisella turussa tekemässä äitiyspolin ultria.
 
Mä en edes tiedä miten nopeasti joudun tai pääsen ultraan. Ollut tosi epäsäännöllinen kierto ja siksi tää voi toki olla pidemmälläkin. Itse tulen varaamaan yksityiselle viikolle kuusi joka tapauksessa ajan kunhan viikoista päästään selville tarkkaan. Lasken itse nyt sen mukaan, mitä kehon merkeistä olen päätellyt ovulaation olleen. Lisäksi tulen ottamaan NIPT advanced testin yksityisellä, ikä ei riitä kunnalliselle. Ja luonnollisesti rakenne mennään tekemään Brunolle jos niin pitkälle päästään. Tässä tulee lisäksi jatkuvaa tarkkailua edellisen kohtukuoleman takia. Nää ultrat vähän aiheuttaa pään vaivaa, koska opiskelen ja täytyy aina laskea, että mihin päivään mennessä täytyy olla tietty summa rahaa ultria ja kokeita varten kasassa, jotta ne tulee tehtyä ajallaan. Opiskelusta itsestäänkin tulee kuluja. Mutta olen aika hyvä ”tyhjästä” nyhjäisiä ja osaan elää säästöbudjetilla.
 
Mä oon aiemmista päässyt kunnalliseen varhaisultraan raskauden keston määritykseen epäsäännöllisen kierron takia, vaikka ovulaation ajankohdan olen tiennytkin oireista. Katsotaan kuinka nyt, jos niin pitkälle päästään. Varailen neuvolaa vasta vähän myöhemmin, jos raskaus jatkuu. NIPT-testiä on mietitty teettää myös yksityisellä, jos yhdistelmäseulonnassa kaikki on ok.
 
Mä haluan tuon NIPT:n tehdä heti kun sen voi tehdä siksi, että jos kyseessä olisi vakavia häiriöitä, niin päästään heti tekemään päätöksiä. Jos jouduttaisiin keskeyttämään, niin sen haluan mahdollisimman aikaisin, jotta kyseinen tapahtuma ei muistuttaisi kohtukuolemaa. Itse en siis jää odottelemaan kunnallisen seulan tuloksia, vaan sinne suunnataan heti, kun viikkoja on riittävästi. Kalliiksi se toki tulee, mutta tää on mulle itselle oman mielenrauhan takia äärettömän tärkeää.
 
Me aiotaan myös mennä yksityiselle NIPT-testiin. Edellisessä raskaudessa jäätiin yhdistelmäseulassa kiinni ja tulosten odottelu oli traumaattinen kokemus. Testi on varmasti joka sentin arvoinen.
 
Mä varasin maanantai iltaan ajan mut viikkoja on sillon vaan 6+3 eli ei varmuutta et syke näkyy. Nyt mietin et haluanko maksaa 250€ siitä et joudun jännittämään viikon ja menemään uudestaan jos sykettä ei näy. Tää olis kyl kokenut ja hyvä lääkäri joka on tehnyt näitä ultria jo yli 20 vuotta. Oli aikoinaan kunnallisella turussa tekemässä äitiyspolin ultria.

Mä myös peruutin tän. Me päätettiin odottaa 12 viikolle asti. Toivottavasti raskaus sujuu hyvin sinne ja loppuun asti .
 
Mä kävin tänään aamulla yksityisellä ultrassa. Eilen illalla tuli vähän veristä vuotoa ja iski paniikki päälle. Soittelin naistenklinikallekin mutta niitä ei kiinnostanut kun oli joku tulipalo ilmeisesti menossa. Ultrassa löyty viikkoja vastaava sikiö- ja ruskuaispussi ja kaikki lääkärin mukaan hyvin.
 
Tasan kaksi viikkoa ultraan, jolloin viikkoja pitäisi olla 8+0! Olen nähnyt jo unia ultrasta, toisissa todettu keskenmeno ja toisissa kaikki ollut hyvin. Kuinkahan sekopäiseksi tulisi jos täällä meilläpäin ei varhaisultra kuuluisi rutiinisti ensimmäiseen lääkärineuvolakäyntiin. Olen niin pihi etten varmaan raaskisi mennä yksityiselle.. :grin

Lahdessa on kyllä hyviä vaihtoehtoja yksityispuolella, mutta onneksi meillä on täällä landella ihan uudenkarheat ultrauslaitteetkin käytössä ja saa hyötyä niistä ihan kunnallisen kautta. :happy7
 
Me ei asuta lähellä isoja kaupunkeja. Mutta tulee edukkaammaksi matkata tuonne isoon kaupunkiin ultraan kuin ostaa läheltä varhaisultra palvelut. Plus saadaan ilta/viikonloppuaikoja, niin päästään molemmat miehen kanssa. Mulla edelleen kummittelee takaraivossa ne ultraajan sanat, että vauva on kuollut, sykettä ei löydy. Menin itse ihan turtaksi siinä tilanteessa, etenkään kun sellainen ei pitäisi olla loppuraskaudesta ”mahdollista”.
 
Huomenna sit mulla, SE VARHAISULTRA. Tarkoituksena siis määrittää raskauden kesto (itse ajattelen että tarkoitus katsoa onko siellä oikeasti joku elävä). Onneksi en mene omalle työpisteelle aamulla, vaan kouluttamaan toista työntekijää, niin en ehdi miettiä koko aamua liikaa.
 
Sain kunnalliseen ajan varhaisultraan, mutta se on vasta n. rv 9. Näinköhän jaksan sinne asti odottaa :nailbiting: Viimeks kävin rv 7 Hgissä perhe artessa ku hussilla ei kuulunu ultraus lääkärineuvolaan. Lahdessa olis kans perhe arte joten voi hyvinki olla että löydän itteni vielä sieltä :grin

Paljon se NIPT maksaa yksityisellä?
 
Takaisin
Top