Ulosteet synnytyksessä

Kyllä mulla ainaskin kun supistukset alko niin vessassa istuin kakalla tunnin verran. Kun vähän väliä tuli. Ja synnärille päästyäni sanoin että tuntuu kuin kakattaisi. No ei mitään tullut kuin pissa.silloin oli jo kovat supistukset eikä kyykkääminen onnistunut ponnistutti aika lailla. Luulen että ehkä tuli vähän kuitenkin kakkaa pöydälle en tiiä kun en kehannu kysyä. kerran vaihtoivat paperit ja siinä ainakin lapsivettä oli. No joka kerta kun synnärille meno niin kyllä jännittää entä jos tulee... ajatuskin siitä nolottaa sen verran. Heh...
 
Mul ei oo kyl mitään hajuu tuliko kakkaa synnytyksen aikana. Maha kyl toimi kotona todella hyvin ennen sairaalaan menoa, mut kyl vauva tyhjentää peräsuolen ulos tultaessa.

Näin mulle sano yx kätilötuttu kerran ku juteltiin niitä näitä. Kakkaaminen ja synnytys ovat niin luonnollisia asioita et ei oteta turhaa stressiä :)



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla tyhjeni suoli myös yöllä ennen synnytystä. Juoksin vessassa koko yön ja pissallakin ihan jatkuvasti. Eikä mulla ole vieläkään mitään käryä, että tuliko synnytyksessä mitään vai ei. En ainakaan siinä tohinassa huomannut. Minä myös jännitin tuota ennen synnytystä, mutta jotenkin se siinä unohtui :P
 
Kätilöillähän on tapana sanoa että ei lasta ilman paskaa :D mutta eihän sitä varmaan osaa ajatella synnärillä enään xd
 
Vaikka synnytykseeni on vielä aikaa, se jännittää mua ihan liikaa. Olen tosi häveliäs, enkä mielelläni antaisi kenenkään muun kuin mieheni koskea alapäähäni. Jos menen kotona vessaan, laitan aina hanan auki, jos mieheni on kotona. Ajatus ulostamisesta muiden ihmisten läsnäollessa on todella ahdistava. En haluaisi, että synnytyksessänikään olisi läsnä ketään muuta kuin kätilö ja/tai lääkäri. En haluaisi, että mieheni näkisi minut verisenä ja muissa eritteissä. Mieluiten haluaisin sektion, mutta yritän psyykata itseäni alatiesynnytykseen.
 
Pelottaa muiden eessä *askominen tai vetää ruikut kaaressa:facepalm: ...nää on kyllä pieniä ongelmia, mutta kuitenki osana synnytystä. En itsekkään tiedä haluanko miestä synnytykseen, ainakaan koko ajaksi...
 
Vaikka jostain luin, että jonkun tutkimuksen mukaan se on hyväksi lapsen immuunijärjestelmän ja suolistobakteerikannan kehityksen kannalta joutua kosketuksiin synnytyksessä äidin ulosteen kanssa, ajatus ulostamisesta muiden läsnollessa tuntuu vastenmieliseltä...
 
Juuri tuosta artikkelista taisi olla kyse. :) Ehkä vaan täytyisi yrittää ajatella, että mitä ikinä siellä synnytyssalissa tapahtuukin, niin se on varmaan henkilökunnalle 'business as usual', vaikka se synnyttäjästä tuntuisiki hävettävältä tai vastenmieliseltä. Onneksi mieni on tosi ymmärtäväinen ja olemme keskustelleet tästä synnytyspelosta. Hän ehdotti, että menisimme yhdessä synnytysvalmennukseen ja sanoi, olevansa tukenani miten ikinä päädynkään synnyttämään lapsemme.
 
Hui, osui silmiin tämä otsikko ja vaikka en ole synnyttänyt enkä näillä näkymin synnytäkään, niin helposti voin jo alkaa miettiä tällästä. Vaikka itsekin on töissään nähnyt lähes kaiken eikä pidä sitä minään, mutta omalle kohdalle muiden nähden kakkaaminen tuntuisi jotenkin oudolta ja nololta. Varsinkaan en haluis miehen näkevän sitä..

Serkkuni on kätilö ja joskus tästä mun muutenkin kamalasta synnytyskammosta tuli puhetta, niin sanoi että voi kuule, siellä välillä lattiat lainehtii kusta ja paskaa ja lapsivettä, ei se ketään kiinnosta! Yritän pitää mielessä, jos joskus sinne asti pääsen :)

Mutta joo, ymmärrän kyllä hyvin huolenne!
 
Mua ei ennen tämä asia ole pelottanut, mutta nyt kun h-hetki lähestyy, niin alkanut mietityttää nämä uloste ja erite asiat. Vaikka tosiaan: normaaliahan se siinä tilanteessa on, MUTTA eihän se nyt kenestäkään tunnu normaalilta laskea ulosteita ja eritteitä siinä toisten silmien alla. :/
 
mulla tyhjeni suoli itestään suppareiden aikana molemmilla kerroilla. ekalla kerralla en tajunnu käydä pissalla ja sattu synnytyksen aikana ja hirvee pissahätä ja vissiin esti vauvan laskeutumistaki.

mutta tokalla kerralla tajusin pyytää pissiastian sängyn viereen (sellanen siirrettävä pönttö, kun oli epiduraali ja anturit kiinni vauvan päässä) kun olin 10 cm auki, ja kävin siinä. kätilö piti varmaan tyhmänä kun pyysin vielä paperia pyyhkimiseen, ja käsien pesuun märän käsipyyhkeen, vaikka kaikki paikat täynnä jo vaikka mitä lapsivettä yms!! ja se pissalla käynti avas paikat niin hyvin että tunsin miten vauva muljahti alas samalla ja tuli kahella ponnistuksella ulos heti ku pääsin sängylle.

että pyytäkää vaan ihan rohkeesti käydä tarpeilla kun on paikat auki, se saattaa nopeuttaa synnytystä kun paikat rentoutuu, eikä tartte arpoo tuleeko ylimäärästä ja minne tulee vai eikö!!
 
Täytyy sanoa, että aion itse jotenkin edesauttaa suolen tyhjentymistä jos ummetus vaivaa edelleen ihan lasketun ajan kohdilla. Nimittäin TAYSsissa (oli ainakin aikoinaan) on tapana antaa se peräruiske ja jumankauta sellaista vatsakipua en oo ikänä kokenut. Supistukset yhdistettynä siihen kipuun oli jotain ihan sairasta.
Ja silti oli tullut tarpeita ulos kun poikaa ponnistin pihalle.

Mulle se nyt on sinänsä se ja sama, henkilökunta on varmasti nähnyt KAIKEN mahdollisen ja kakka taitaa olla yksi helpoimmista jutuista siinä tohinassa.
 
Nyt kokemuksen jälkeen voin todeta, että ei siinä paljon ulosteita tullut mietittyä.

Ehkä johtui siitä, että supistukset tyhjennytti mahan aika lahjakkaasti.
 
Heh, nyt hieman ehkä erilainen vastaus: Synnytin kotona kuukausi sitten toisen lapsemme. Synnytin altaaseen ja mieheni oli altaassa kanssani. Voin sanoa, että siinä hetkellä, kun se oma ihana vauva syntyy, ei kyllä todellakaan tullut ajateltua, että sielä vedessä oli ihan kaikki erite mitä voi ihmisestä lähteä! Oli kakkaa, lapsivettä, pissaa, verta, räkää, kyyneliä, hikeä! Ei sitä ajatellut. Ennen syntymää ajatteli supistuksia ja vauvan synnyttyä ajatteli vauvaa. Sieläpä olemme lilluneet kaikki kolme, verisessä kakkavedessä ja kaikki kunnossa! :Heartpink
 
Minä sain peräruiskeen omasta toiveesta ja silti synnytyksessä tuli ulostetta vielä suolesta. Eipä sitä itse tuntenut siinä vaiheessa mitenkään, eikä siitä tehty numeroa.
 
Eipä tullut paljon tosiaan mietettyä ulosteita. Enkä kyllä kakannut alleni, rakko tyhjennettiin jotta se viimeinenkin sentti aukesi.
 
Kirjotanpa tänne vaikka ei vähään aikaan keskustelua olekaan ollut. Itse ajattelin ennen synnytystä juurikin tuota kakkaamista, että se olisi niin noloa jos tulisi kakkaa ponnistaessa, varsinkin jos oma mieskin näkisi. Minulle sattui sitten omasta mielestä vieläkin nolompi ja nöyryyttävämpi kokemus...:/ Ennen ponnistusta kätilö totesi, et minulla taitaa olla ummetusta ja sanoi että se uloste olisi hyvä saada ulos ennen kuin lapsi tulee. Minun piti sitten siinä sängyllä kyljelläni maaten kakata ja samalla kätilö "auttoi" ulosteen emättimen kautta sormilla pois. Ja se kipu siitä oli ihan kamalaa. Se tilanne tuntui niin nöyryyttävältä, että vieläkin jotenkin hävettää se.. Tuntuu että se olisi ollut jotenkin ihan erilainen tilanne jos se uloste olisi tullut ponnistaessa kuin se että piti erikseen alkaa kakkaamaan ja vielä siinä sängyllä ja kätilön sormet emättimessä..... Ja vaikka sanotaan että he ovat nähneet kaikkea (ja ei varmaan ollut kätilölle ensimmäinen kerta kun sitä "osasi" ehdottaa) niin ei se silti poista niitä omia inhottavia tuntemuksia.
 
Takaisin
Top