Ulosteet synnytyksessä

Sue83

Vasta-alkaja
Aihe on kieltämättä vähän inha, mutta ei auta kuin kysyä. Netistäkin olen koittanut katsoa kun neuvolan vastaukset on vähän yhtä sun toista.

Oletteko itse tehneet jotain toimenpiteitä sen suhteen, että ponnistusvaiheessa voisi "hyvillä mielin" ponnistaa ulos ihan vain vauvaa... :/ Tiedän, että joidenkin kohalla kakka kuuluu normaalina osana synnytykseen jne siinä hetkessä ei ehdi miettiä tämmöisiä "turhuuksia" mutta en voi sille mitään että kauhistuttaa kakata siinä salissa ihmisten nähden.. Ts. mieheni nähden joka suhtautuu asiaan kyllä luontevasti MUTTA SILTI.

Olisiko Laxoberonista/Movicolista apua? Entä olisiko jotain suolentyhjennysjuttua mahd. käyttää jo kotosalla jos ennen lähtöä kykenisi?

Kuivatut luumut ovat jo käytössä, samoin kuidut. Ummetusongelmaa minulla ei ole. Laskettuun aikaan on alle 1 kk ja oikeastaan kaikki muu on pään sisällä valmiina. Tämä aihe vaan ahdistaa.

Kiitos ja anteeksi.

 
Ei kannata liikaa ressata. Usein äidin kroppa hoitaa asian, ja maha menee löysälle ja suoli tyhjenee jo hyvissä ajoin ennen ponnistamista (ainakin mulla kävi lähtöyönä näin). Ja mulla lisäksi juuri ennen ponnistusvaihetta tuli oksennuskin ja pissat alle samaan aikaan -> kroppa hoiti ylimääräiset pois elimistöstä.=)

Ja sairaalassa voi pyytää peräruiskeen mikäli suoli ei ole tyhjentynyt itsestään.

Miksei sitä vois kokeilla itekin ottaa jotain ulostuslääkettä, kunhan on sellanen lääke, joka on turvallinen raskausaikana.:) Ja mieluiten varmaan sellaista, joka vaikuttaa suht nopeasti (esim. Levolac käsittääkseni toimii aika pian). Meinaan, että jos tuleekin nopea synnytys niin sit ei oo kiva sekään että lentää kurat samaan aikaan vauvan ulostulon kanssa...:/ Jos ottaa jotain ulostuslääkettä kun synnytys on käynnistynyt eikä kakka oo tullu sairaalaan mennessä niin kannattaa varmasti sit kätilölle sanoa asiasta, jotta osaavat auttaa / varautua tilanteeseen.
 
Turhaan sitä mietit!
Kätilöt osaavat hoitaa asian pois ilman numeroa. Tuskin edes itse huomaat! Tarvitseeko miehen jalkopäässä ollakaan? Eihän se muutoin hälle näy. Ja tuskin se olisikaan se mihin tottumaton kiinnittää huomionsa!
Luonto kyllä hoitaa osansa tässäkin, mutta se loppu tulee sitten synnytyksen tietyssä vaiheessa, kun sitä tilaa nyt ei vain ruhtinaallisesti ole.
 
Sue83, ihan tosi hyvä kysymys mun mielestä. Mua huolettaa sama asia koska jo kerran jouduin keskeytyksessä tän asian kanssa tekemisiin; eikä muuten ollu kivaa, siistiä eikä huomaamatonta. Aion kaivaa raskausvalmennuksessa joltakulta jonkun hyvän ohjeistuksen. Kiitos muille vastaajille johtolangoista.
 
Musta ulosteet "kuuluu" synnytykseen jos ne on tullakseen. 
Esikoisen ponnistusvaiheessa ensin tuli isot tarpeet, kätilöt vaan otti ne paperien kera pois ja sitten kun lääkäri tuli imukupin kanssa, suihkautin pissat hänen vaatteille, no eipä siinä itse  voi mitään sellaisessa tilanteessa ja lääkärikään ei asiasta välittänyt, jatkoi vain töitään eikä kukaan maininnut niistä koko synnytyksen aikana. Itse vain kysyin kakan tullessa että en kai vaan kakannut.... *nolona*, kätilö vain tuumasi että se on jo hoidettu pois. 

Mutta joillakin suoli tyhjenee automaattisesti, osa saa peräruiskeen jos tilanne sallii ja kätilö muistaa kysyä. Itsekin voi sitä kysyä jos vain kerkeää sellaista ajatella. 
 
Mut uskokaa tai älkää niin kätilöt näkee tuota ulostamistakin varmasti ihan päivittäin, joten osaavat sitä "odottaa" eivätkä oo siitä millensäkään.;)
Itestähän se ei kovin hehkeeltä tunnu, jos tulee tyhjennettyä suoli synnytyslaverille, mutta ei luonnolle kukaan mitään mahda. Tulee jos tulee.;)
 
Mullakin suoli tyhjeni ihan itsestään esikoisen kanssa. Ja jos oikein on huoli, niin apteekissa myydään esim. Microlaxia joka toimii todella nopeasti. Jos vaan pystyy/ylettyy itse tuikkaamaan takapuoleen tai sitten vaikka jos mies saa sen verran auttaa. Ja tosiaan kyllä ne kätilöt ovat tottuneet vaikka mihin ja osaavat hoitaa asian pois ilman ylimääräistä huomauttelua. Todella nopeasti siihen pyllyn alle kuitenkin kronari vaihdetaan ja vanha otetaan pois.
Eli ihan hyvillä mielen voipi mielestäni olla.
 
Ite oon miettiny kanssa tätä ulostusasiaa! Synnytys lähestyy, siihen on pari kk aikaa ja välillä mietin, että voi kauhee, mitä jos pääsee hirvee pökäle siihen synnytyssalin laverille.. :D Tosin, luonnollistahan se on, mutta nyky-yhteiskunnassa kun ei oikein mielellään edes pieraista lääkärin tai hoitajan edessä, niin tuntuuhan se vähän kummalta jos nyt kakka sattuukin tulemaan siinä hoitohenkilökunnan edessä! :D Pitää toivoa, että minunkin kohdalla se luonto hoitaisi homman ja tyhjentäisi suolen ennen varsinaista synnytystoimitusta!
 
Voi ei, mäkin mietin tätä kysymystä vaikka kuinka kun synnytys läheni! Mutta en tietenkään kehdannut kysyä... No, siellä synnytyksessä kaikki estot kyllä häviää, eikä mielessä enää ole mitkään eritteet - niitä kun tulee kaikenlaisia synnytyksessä..

Mulle annettiin peräruiske kun olin menossa saliin. Voin sanoa että oli outoa ja vähän inhaa, mutta eipä se sattunut. Kätilöopiskelija sen suoritti ja jutteli tyyliin "minä tässä lasken nyt vettä peräsuoleesi, niin mitäs opiskelitkaan, aijaa, minä kohta valmistun..ja nyt voitkin sitten mennä vessaan"  Aika outo tilanne, mutta niin se synnytys muutenkin!
 
Nii, varmaan siinä synnytyksessä kyllä pyörii päässä vähän jotkut muut jutut, kuin se, että tuleeko kakka vai ei :D Pääasia, että saa sen lapsen ulos. Mitäs pienistä jos joku pikku kikkare tulee siinä sivutuotteena! :D
 
Tää on lystikäs puheenaihe! :) Kätilöt ja lääkärit tosiaan näkevät työssään päivittäin kaikenlaista. Vaikka lääkärin koulutus on vaativa ja heidän asema on yhteiskunnassa korkealla, on ihmisten eritteet heille tuttuja. Sairaaloissa lääkärin potilaalle tekmään perustutkimukseen kuuluu usein peräaukon tutkiminen ja sieltä tulevan eritteen tarkastelu. Aika p***a duuni siis tuo lääkärin pesti. =) Toki minuakin vähän nolottaisi, jos vahinko sattuisi vieraan ihmisen edessä. Näiden ihmisten kanssa kuitenkin ollaan vain pieni ohi kiitävä hetki elämästä, eikä heidän kanssaan tarvitse istua illallispöydässä ruotimassa tapahtuneita.
 
Mä sanoin kätilölle ennen ponnistusvaihetta että en ollut käynyt kakalla koko päivän aikana ja vähän pelotti että tuleeko kakka synnyttäessä. Hän sanoi että ei sieltä välttämättä mitään tule ja jos tulee niin hän osaa hoitaa asian niin että kukaan ei sitä huomaa. Eli en tiedä tuliko jotain enkä kysynyt jälkikäteen. Ja toisekseen eihän mies sitä olisi huomannut kun istui sängyn vieressä eikä kurkkinut jalkoväliin.
 
Niinhän se tosiaan on, ettei sitä ulostamista huomaa itse siinä ponnistaessa. Siinä tulee kaikki ulos. Ei mieskään niitä juuri näe, kun pääpuolella on äitiä tsemppaamassa. Kätilö vaihtaa vaivihkaa paperin eikä jälkikäteen äiti edes tiedä onko tullut kakka vai ei. Todennäköisesti on tullut, suolityhjennyksestä huolimatta. Mutta ei sillä ole väliä, se on luonnollista. Parempi onkin ettei äiti koko asiasta edes tiedä. Ja vatsa on usein löysällä siinä vaiheessa, ei sieltä jööttejä tule vaan löysää.
 
Sanonta "Eihän tästä tuu lasta eikä p*skaa" on varmaankin lähtenyt juuri tästä ilmiöstä. Onhan ulostaminen nolo aihe, erityisesti tänä päivänä, kun ennen synnytystä on laitettava tekoripset ja mietittävä meikkiä ja sheivaamista, että synnytyksen hetkellä ja ensimmäisissä kuvissa vauvan kanssa näyttää mahdollisimman hehkeältä.

Itsellä on esikoinen tulossa ja kakkahomma hieman mietityttää. Ehkä se kuitenkin on melkoinen sivuseikka siinä tilanteessa ja hoitohenkilökunta nähnyt varmaankin koko kirjon ruumiintoiminnoissa. Nuo luonnolliset ruumiintoiminnot vaan tuppaa kuitenkin olemaan aikamoisia tabuja.
 
Mulla tapahtu tää luonnollinen suolen tyhjeneminen juuri kun supistukset alko. heräsin yöllä siihen että vatsaa väänsi ja menin vessaan. Vatsa tyhjeni ja siinä pöntöllä tajusin että ei oo vaan tavallista ärtyneen paksusuolen kipuja vaan polttoja. Tunnin päästä vielä oksensin joten synnytys salissa olin ihan "tyhjä" :D Pikku kikkare sieltä taisi tulla mutta aikas pieni juttu. eikä siinä synnytystohinassa ehdi mitää kakkoi miettii ko mukula pukkaa ulos. :D
 
Mulla tuli tokassa synnytyksessä kakka ja kyllä mä sen huomasin ja sit loppujen lopuksi haistoin, vaikka kätilö korjas sen nopeasti pois. Sitten loppuajan mulla oli se kakkanhaju nenässä et ponnistamisesta ei meinannu tulla mitään. Kätilöllekin sanoin et häritsee kun tuli kakka, mut hän sanoi et on normaalia ja älä siitä huoli, he on nähnyt kaikenlaista :)
 
Ei sitä voi välttää jos se on tullaakseen niin tulee!

Itsehän ponnistuksen saattelemieni papanoiden jälkeen käänsin pääni vierellä istuvaa miestäni koden ja sanoin äänettömästi että

-tuli *askat!!!

Silloin jokseenkin kauhustakankea mieheni repesi hillittömään nauruun.. Sitten aloin minäkin kaikesta tuskasta huolimatta kikattamaan hillittömästi kun hetken mietittyä tajusin että miksi minä asiaa olevinaan salailen kätilöltä kun siellähän hän oli oikein aitiopaikalla näkemässä koko toimitusta :D

Kyllä oli hauskaa kun oli edes pieni huumori pläjäys siinä hullunmyllyssä, kun esikoisemme päätti ajoittaa syntymänsä juuri silloin kun talon kaikki talon anestesia-lääkärit olivat varattuja ja luomuna mentiin alustaloppuun :D

Mun neuvo siis et vaikka noloasia onkin niin aina voi heittää huumoriksi :)
 
Minua pelottaa myös tuo kesken kaiken kakkaaminen.. Varsinkin kun mies on tohkeissaan jo päättänyt, että katsoo sitä kun lapsi tulee, eikä istu koko aikaa vieressä. Ihan luonnollinen juttu tuo kakkaaminen on molemmille ja voidaan toisten vessassa käynneistä kommentoida kaikenlaista, mutta silti tuo synnytyksessä kakkaaminen olisi jotenkin noloa... :smiley-ashamed008 En kehtaa aiheesta miehelle puhua kun pohjimmiltani olen erittäin ujo tyttönen.. Toivottavasti parin kuukauden päästä oleva synnytys sujuisi ilman kakkaa :)
 
Minua pelottaa myös tuo kesken kaiken kakkaaminen.. Varsinkin kun mies on tohkeissaan jo päättänyt, että katsoo sitä kun lapsi tulee, eikä istu koko aikaa vieressä. Ihan luonnollinen juttu tuo kakkaaminen on molemmille ja voidaan toisten vessassa käynneistä kommentoida kaikenlaista, mutta silti tuo synnytyksessä kakkaaminen olisi jotenkin noloa... :smiley-ashamed008 En kehtaa aiheesta miehelle puhua kun pohjimmiltani olen erittäin ujo tyttönen.. Toivottavasti parin kuukauden päästä oleva synnytys sujuisi ilman kakkaa :)
 
Takaisin
Top