Ulosteet synnytyksessä

Minuakin tämä askarrutti aluksi. Mutta oikeesti ihan turha pelko. Mieheni nyt vitsaili ajatuksella , mutta luotevasti hän olisi kuitenki sen ottanut, eikä kätilöitä varsinkaan tarvitse ujostella, ne on kyllä nähneet sitä monesti ja osaavat ammattimaisesti ja huomaamattomasti asian hoitaa ja jatkaa toimiaan. Itsellän kans ennen synnytystä jo hoitu tämä, joten synnytyksessä sitten ei enää tullut.
 
En ole itse vielä ehtinyt edes miettiä omaa suhtautumistani tuohon ulosteasiaan! Mutta kai siitä pitää miehen kanssa ainakin sen verran puhua, että jos/kun jotain tulee, niin ei tule sille ihan järkytyksenä. :D

Mutta niille tiedoksi, jotka asiasta huolehtivat, niin ainakin mun tietojen mukaan Microlaxia tai vastaavaa tosiaan saa aivan pyytämällä sairaalassa ja niitä saa aivan reseptivapaasti apteekistakin. :)
 
Mulla ekassa synnytyksessä luonto hoiti tyhjennyksen. Tokassakin kätilö kysy haluanko peräruiskeen, mutta yhdessä sitten päätettiin, että en tarvii ku oli ollu sitä vessassa ramppaamista silloinkin. No se synnytys olikin vähän hankalampi toimitus, joten pienet papanat tein ja hävetti, tosin vain hetken ja lisäksi minäkin ponnistaessa onnistuin pissaamaan kunnon kaaren kätilön päälle. Kätilö oli kuitenkin niin asiansaosaava, että äkkiä tuo häpeä unohtui. Kolmannessa ei sitten ehditty edes ruiskeita miettiä, mutta ei kyllä tullukaan muuta ku terhakka tyttö :)

Tuota kakka-asiaa jännittämistä tärkeämpää on kuitenkin kuunnella omaa kehoa ja toimia sen mukaan. Inhottavaa ja noloahan se monen mielestä on, mutta kuten sanottu: synnytyssalissa on nähty varmaan kaikenlaista.
 
Olipas positiivinen yllätys täällä suunnalla! Pissa-kakka-huumoria viljelevä mieheni yllättäen suhtautuikin tähän synnytyksessä ulostamiseen paljon luonnollisemmin kuin minä! (Olin jo alkanut jännittämään asiaa, kun rupesin sitä miettimään. :D ) Tulipahan parempi olo. :) Koska jos mies kestää, niin kyllä minäkin. Jos on niin urpoa henkilökuntaa synnytyksessä mukana, etteivät kestä, niin sitten sietää vaihtaa alaa. :D
 
Reginaveritas: Hyvä, että miehesi osasi suhtautua fiksusti asiaan :) Itsekin aivan turhaan tätä "pelkäsin". Kun eihän se oikeesti ole mikään paha juttu. Aivan luonnollista vain.
 
Joo-o eiköhän nuo kätilöt ole kaikenlaista nähneet niin eivät tollasesta pelästy jos näkevät p*skaa tulevan..Ja hetihän ne hoitaa homman pois edestä et ei tule mitään..Itellä tuli synnytyksessä vähän aina ponnistaessa sitä itteesä mut miten pystyt sitä estämään kun koko alapää ponnistaa :) TÄH!!.Ja sitä paitsi kyllähän kätilöt joutuu katetdroimaan vai miten toi nyt kirjotetaan..kummiskin..Mulla oli epiduraali puudutus ja kätilö välillä tyhjensi virtsarakkoo kun ei ite sitä pystyny tekee kun oli puudutettuna paikat..Ei kannata tollasista murehtia se on ihan luonnollista..:)
 
Mua aina niin naurattaa nämä jutut kun ihmiset häpeilevät kakkaamista :D olen siis itse hoitaja ja ihan päivittäin keskustellaan töissä kakan ulkonäöstä, hajusta ja koostumuksesta. Siis samalla tavalla kuin "normaalit" ihmiset puhuu säästä. Samaten luultavasti synnärin hoitsut ja kätilöt puhuvat synnyttäjien kakoista. Siis vain ohimennen kahvitunnilla. Ei mitenkään juoruilumielessä. Muutenkin "normaalit" voisivat vähän järkyttyä mitä kaikkea sairaalassa hoitajat ja lääkärit juttelee keskenään kahvitunnilla :D
Mutta siis esikoistani synnyttäessä minäkin kakkasin. Kätilö oli ilmeisesti katsonut papereistani että olen sairaanhoitaja, joten ei paljoa kommentoinut siihen muuta kuin: "koita ponnistaa vähän ylempää" :D :D
Toisen synnytystä ennen oli sairastanut viikon verran eikä ruoka ollut maistunut yhtään joten ei ollut yhtään kakattavaa :D

Nyt on meneillään (vasta) rv 4+4 ja tunnen synnärin kätilöitä joten 36 viikon päästä joku ihan tuttu saattaa päästä todistamaan kun kakkaan hänen naamansa eessä, mutta mitä sitten? Luonnollistahan se vain on :D

Oonhan minäkin pessyt vanhoja mummoja ja pappoja jotka ovat päättäneet sotkea hiuksiinsa kakkaa ja poiminut kynäni sen jälkeen alusastiasta ja sekin on luonnollista :D ainakin minulla :D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Hmm.... Kyllä sitä on itsekin tullut hoidettua ihan muutamat vatsantoimitukset ja vaipanvaihdon sun muut. Ulosteita ja muita eritteitä on löytynyt ties mistä välillä. Mutta enpä nyt silti lähde nauramaan muiden ujosteluille näissä asioissa. En itsekään silti kykenisi tuosta noin vaan kakkimaan muiden nähden, vaikka muut ovatkin sitä minun nähden tehneetkin.

Nämä asiat ovat kuitenkin intiimeitä ja hyvin harvinaista on, ettei ihminen koe jonkinlaista häpeää ruumiintoiminnoistaan. Tottahan se on, että kaikilla ne samat toiminnot ovat, eikä niitä sinänsä ole syytä hävetä, mutta kyllä sille häpeällekin pitää ymmärrys löytyä.
 
Martuti Ainakin täällä Hyvinkäällä kätilö peitti ihan ilman pyytämistä sen minun pyllyn alueen, niin että jos jotain oliskin tullut, ei olisi näkynyt. Ei kyllä tullut kakkaa yhtään, vaikka todella vahvasti siltä tuntui!

Mieskin muuten pysyi nätisti selkä alapäähän päin ponnistusvaiheeseen asti. Eikä mua sitten enää yhtäkkiä kiinnostanut ollenkaan! Mies tuijotti ihan häpeämättä, eikä kuulemma ajattele sen kummallisempana sitäkään värkkiä. :D
 
No et mieti yhtään tyhmiä! :) Kuule, mä ehdin jo eilen aamupäivällä pyytää peiliä alapääni peilailuun, kun halusin tietää onko se ennallaan! :D Osaa sitä niin hassu ja turhamainen olla! :D

Ihan 'hyvältä' muuten näytti, ei juurikaan eroa entiseen, jos nyt jotakuta kiinnostaa. :D Ainakin saatte nyt kuulla muunkin kun kauhutarinan. :wink Ja vielä imukupilla syntyi (ilman välilihan leikkausta, yksi tikki).
 
Martuti, mä kyllä ihan samalla perusteella kiellän miestä kyyläämästä sitä kun vauva tulee pihalle (ainakaan kovin läheltä), en itsekään halua nähdä miltä se värkki näyttää sillä hetkellä niin ei tarvi senkään nähdä. Ei tarvi sitä näkyä sitte miettiä sillä hetkellä ku pitäs taas seksiä harrastaa.... :P
 
Se on semmonen juttu että kätilöt ei siitä ees mainitte et perkele tää paskans tähän pöydälle korjaavat hiljakseen pois. se on kait semmonen luonnon juttu et sielt tulee muutakin kun vaan se lapsonen. ei se vaaralista ole noloa ehkä mut äkkiäkös se unohtuu siinä tohinas ja ähkiessä.

Mun mies ei ees tiennyt että ... sielt olis jotain muut tullut istui siinä mun vieressä ja oli tukena. (: ei kylläkään mennyt kattelee sinne kätilön ja lääkärin taakke. istu ihan tyytyväisenä siinä vieressä.
 
Kyllä mulla tuli kans kakkaa synnytyksessä ja vähin äänin kätilö pyyhi pois ja vaihtoi kroonikon, ei siitä mitään numeroa tehty. Ja on ihan luonnollista että sitä kakkaa tulee, koska se lapsen pää painaa siihen peräsuoleen. Meillä ei mies vahingossakaan katsonut mun alapäähän synnytyksen aikana, joten hän ei huomannut myöskään kakkaani o_O tosin hän muistaa ikuisesti että välilihan leikkaamisesta kuului sellainen napsahdus. Mä en kyllä kuullut sellaista, mutta mä keskityinkin siinä kohtaa vähän muihin hommiin :grin
 
Itse olen kanssa sen verran häveliäs, että varmasti hävettäisi jos kävisikin vahinko! Ja ihan sama kuinka luonnollista se on ja kätilö kuinka tottunut, en silti osaisi suhtautua siihen olankohautuksella vaikka kuinka tietäisin että pitäisi. Eli pyydän aika varmasti peräruiskeen etukäteen, niin ei tarvi tuota asiaa jännittää. Onneksi peräruiskeet on Taysissa tapanakin. :)

Ja samasta häveliäisyyssyystä en myöskään halua, että mieheni katselee jalkopäätä synnytyksen aikana, vaan pysyy siellä mun yläpään puolella. Nytkään en enää mielelläni antaisi hänen nähdä jalkoväliäni enää loppuraskauden aikana, kun tässä vaiheessa paikat on jo aika eri näköiset kuin ennen ja melko turvoksissa (tein vähän aikaa sitten sen virheen, että menin peilillä katsomaan ja hieman pelästyin). Ei tuollaisia ns. luonnollisia muutoksia pitäisi hävetä, mutta minkäs teet kun on tällainen helposti noloontuva ihminen kyseessä.
 
Monilla on kuulemma huonoja kokemuksia juurikin tuosta peräruiskeesta, vetää kuulemma pidemmässä synnytyksessä ruikulille. Mieluummin pari papanaa papereille kuin vellit seinille.

Minkälaisia kokemuksia teillä on nuista ruiskeista?
 
Käsittääkseni WHO ei suosittele peräruiskeiden antoa synnytyksessä. Ja kaikki peräruiskeet mitä itse olen työssäni lähihoitajana käyttänyt, vetää enemmän tai vähemmän ruikulille...
 
Mulla oli esikkoa oottaessa suurin pelko normi repeemisten yms juttujen lisäksi se että kakin sinne kaikkien nähen sänkyyn....Mulla oli maha ollut jumissa muutaman päivän ja 41+4 kun supparit alkoi tyhmyyksissäni otin kotona sen ruiskeen. Eihän se oikein vaikuttanut ollenkaan,kirvelsi ja tuntui tympeeltä yhdistettynä suppareihin... parin papanan verran sitä tuli mutta auta armias ku synnärille pääsin yöllä nii mun maha meni ihan sekaisin, ja sitä kesti kauan. Kiva istuu hirveis supistuksissa maha ruikulla vessassa ja kun sitä paskaa vaan tuli ja tuli. No onneksi pönttöön eikä laverille koeponnistuksissa myöhemmin... siihen ois hukuttu :D lisäksi oksentelin pitkin yötä joten olin varsin tyhjä ku aamulla passittivat kiireellisenä sektioon.... mutta tympeen lisämaun tuo oksentelu ja mahan ihan vesiripulille meno antoi... lisäksi kätilö tuntui paheksuvan sitä että ravasin vessassa millon pissalla milloin oksentamassa ja milloin kakalla... ois pitänyt vaan siihen sänkyyn kuulema tehä tarpeet. Tiuskin sille vaan että niin kauan kun kykenen liikkumaan en siihen sänkyyn tee muuta ku lapsen...
mulla on ollut aina ressimaha joten nytkin kyllä toivon että maha tyhjenis ennen ponnistamista :D niitä ruiskeita en halua ottaa koska mulla ainakin se aina kirvelee niin että se on pakko saada heti melkein puskettu ulos :D
 
Takaisin
Top