Meilla on edelleen vaikeeta rattaisiin istuminen. Yleensa kotoa ulos mentaessa istuutuu kiltisti, kun tietaa paasevansa ulos.
Ja sitten jos mennaan vaikka leikkipuistoon niin ma tiedan jo etukateen, etta tulee olemaan raivokas tahtojen taistelu saada poika takaisin istumaan rattaisiin.
Leikkipuistossa menee normaalisti ihan jees, mutta sitten... Poika ei joko halua lahtea pois. Tai haluaa lahtea omille teilleen.
Rattaiden rinnalla kavely ei onnistu kaupunkiliikenteen takia. Kasi kadessa poika ei suostu kavelemaan edelleenkaan.
Eli itkua ja huutoa. Poika vetaa itsensa tikkusuoraksi laudaksi ja ma yritan saada sen takamuksen kiinni penkkiin ja vyot kiinni.
Yleensa ma saan nostettua sen seisomaan rattaisiin. Poika tekee kaikkensa, jotta ei tarvitse istua. Ottaa kiinni ylareunasta, kiemurtelee, menee mahalleen pylly ylospain. Rattaat liikkuu siina taistellessa, vaikka ne ois lukittu.
Pojalla on naamakin ihan punainen ja kova meteli. Jos ma vahingossa saan sen istumaan, niin sitten sen pitaa valua nopeesti alaspain, jotta paitakin menee kainaloihin ennen kuin ma ehdin laittaa vyon kiinni.
Ja tiukasti kiinni! Jos ne jattaa loysiksi vahingossa niin poika kiemurtelee niista pois kuin joku houdini. Kerran nousi jopa seisomaan kesken matkan liikkuvissa rattaissa ja meinas kopsahtaa maahan. Yleensa mies laittaa ne turvavyot liian loysalle ja sanoo, etta poikaa ahdistaa ne. Helppohan se on sanoa, kun isinsa kanssa poika kayttaytyy paremmin rattaissa.
Mua on alkanut havettaa se rattaisiin istuttamisen ikuinen episodi niin paljon, etta ma en edes yrita laittaa poikaa takaisin rattaisiin heti leikkipuiston portilla vaan kavelen kauemmaksi, pois kaikkien mammojen nakoetaisyydelta. Ma jopa pelkaan ja kammoan niita tilanteita niin paljon, etten halua joutua kaikkien tuijotuksen kohteeksi, kun ensin poika on kuitenkin iloisena leikkinyt kaikkien muiden lasten kanssa ja kaikki on mennyt aina poislahtoon saakka hyvin. Yhden kerran poika jopa tarrasi mua molemmin kasin hiuksista, kun ma yritin istuttaa sita rattaisiin. Puristi hiuksia molemmissa nyrkeissaan eika suostunut istumaan. Ma sitten huusin sille kuin idiootti sellaisessa kyykkyasennossa. Meni ikuisuudelta tuntuva aika ennen kuin poika irrotti ja sille jai ihan kamalat tupot mun hiuksia molempiin nyrkkeihin. Teki muuten ihan helkkari kipeeta ja huudoillani ainakin sain kaikkien huomion. Suututti ja nolotti yhtaikaa.
Ma en ole koskaan nahnyt samanlaisia tantrumeita samassa tilanteessa muilla taaperoilla...
Joskus tekisi ihan kauppareissulla mieli pysahtya hetkeksi leikkipuistoon. Mutta jos on kiire ja vasy niin se ei ole mitenkaan mahdollista, silla pojan kanssa leikkipuistossa piipahtaminen ei onnistu. Ja joskus on oikeasti sellainen fiilis, ettei voi siihen pysahtya kun ei itse vaan
jaksa sita kiukuttelufarssia, kun on pakko istua takaisin rattaisiin.
Yleensa poika sitten itkee vuolaasti ja osoittaa sormellaan leikkipuistoa. Ja ma tunnen itseni ihan kakaksi, kun en omalta laiskuudeltani paasta poikaa edes jaloittelemaan...