Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan

Raskaustodistus on jo kourassa ja hakemuskin lähetetty. Enkä Kelan sivuilta kyllä edes löytänyt koko SV75-lomaketta. Pitää kai varuulta kertulta vielä kysäistä... :)
 
Mun mielestä riittää, että lähettää vaan sen todistuksen raskaudesta liitteenä. Ei ole muuten Fazer mitään vastaillut siitä suklaajutusta, mutta kaipa sitä suklaata uskaltaa ihan hyvillä mielin napostella :)
 
Onko teillä neuvoloissa mitattu kohdun kasvua mittaamalla häpyliitoksen ja kohdun välinen etäisyys (eli joku sf-mitta)? En ole koskaan tällaisesta kuullut eikä neuvolassa ole vielä siitä mitään puhuttu.. Miten se mitataan?
 
Pöppiäinen, mitataan yleensä rv18 jälkeen. Ihan tavallisella mittanauhalla mitataan häpyluun reunasta kohdun korkeinpaan kohtaan :) terkka/lääkäri siis tunnustelee kädellä kohdun yläreunan. Tää mittaus on lähinnä suuntaa-antava ja siitä lähinnä seurataan et mitta kasvaa omalla käyrällä. Äitiyskortissa on piirretty ne minimi ja maksimikäyrät..
 
Mulla jäi rv 20 neuvolakäynti väliin sairaalassaolon vuoksi. Menetinkö jotain? Rv 22 on se "kela-neuvola", muiden neuvoloiden merkityksiä en tiedäkään.
 
Meilläkään ei ollut rv 20 neuvolaa, seuraava neuvola huomenna rv 22, edellisestä on jo aikaa, en edes muista millon se oli..
 
Mulla oli neuvola 19+0. Ei sielä mitään erikoista ollut oikeen. Esim sydänääniä kuunneltiin ja täti mittas kohdun korkeuden. Sit oli perus rr, paino ja pissan stixaus.
Mies oli mukana ni yhessä siinä höpöteltiin jotain asiaan kuuluvaa :)
Huomenna taas neuvolaan, 23+0.
 
Miten teillä joillain on noin usein neuvoloita? Jotain erityisseurantaa vai onko näissä eri käytäntöjä eri paikkakunnilla? Mulla on koko aikana ollut vasta 2x neuvola ja 1x neuvolalääkäri, seuraavaksi kelaneuvola rv22. Ja Helsingissä olen. Mulla on kyllä ollut aika vaivaton raskaus toistaiseksi, että sen puoleen oliskin ollut aika turhaa.
 
Vähän joka neuvolassa on vähän omat aikataulut noiden käyntien suhteen, mutta pääsääntöisesti kuukauden välein on neuvolakäynnit ja sitten loppuraskaudessa 2x kk ja viimeisen raskauskuukauden aikana viikottain. Ja ensimmäisessä raskaudessa on pikkasen useammin käyntejä.

Itselläni toinen raskaus ja ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin välissä oli yli 2kk väliä. Olen käynyt tähän mennessä 3x neuvolassa (tänään oli kolmas käynti) ja 2x ultrassa, lääkäri vasta loppuraskaudessa. Nyt rv 23+6.
 
Jänniä nuo erot! Mulla ensimmäinen lapsi ja eka nla oli rv 9, toinen rv 15. Torstaina on seuraava ja rv 22 nyt. Eka lääkärineuvola vissii rv 26.
 
Mun käynnit täälä päijät-hämeessä;
9+2 neuvola
12+2 nt ultra
15+1 lääkärineuvola
19+0 neuvola
20+0 rakenneultra
23+0 neuvola
Ja kyseessä on ihan normiraskaus :)
 
Nojoo, mä oonkin sit käyny viidesti ultrassa :D Kahesti ihan alussa kun piti seurata sairaalassa onko munasarjassa kysta vai onko kyseessä kohdun ulkoinen (oli mahakipuja ja tuhruakin), sit neuvolassa ultrassa 7+0 että onko siellä eloa. En ois pystyny elämään nt-ultraan asti kun edellinen oli keskeytynyt km eikä siis oireillut millään tavalla, ei kipuja ei vuotoja... Oli pakko saada tietää onko siellä elävä alkio.
 
Mulla on ollut kanssa kunnallisella jo viisi ultraa, ylimääräiset kohdussa olevien kasvainten takia. Neuvolahoitaja 2 kertaa. Jäljellä on
24 rv hoitaja
28 rv hoitaja+psyk.sh
32-36 rv 2 vk:n välein hoitaja
37rv lääkäri, gyn tutk
36-40 rv 1-2 vk välein hoitaja
41+ rv 1-2*vko hoitaja

Seuraava terkkari on keskiviikkona!! Sitten saa laittaa sen äippäpakkauksen hakuun. Rv 23+5
 
Miten teillä joillain on noin usein neuvoloita? Jotain erityisseurantaa vai onko näissä eri käytäntöjä eri paikkakunnilla? Mulla on koko aikana ollut vasta 2x neuvola ja 1x neuvolalääkäri, seuraavaksi kelaneuvola rv22. Ja Helsingissä olen. Mulla on kyllä ollut aika vaivaton raskaus toistaiseksi, että sen puoleen oliskin ollut aika turhaa.
Mulla samalla lailla 2xneuvola ja yksi neuvolalääkäri ja asun Espoossa. Huomenna on siis kelaneuvola rv 22+3. Eka raskaus mulla
 
Meillä ollut 2x neuvola ja 2x ultra, seuraava neuvola (kela aihe) ensi viikolla. Lääkäriä ei ole vielä ollut, muistelisin että ensi viikon jälkeen on täällä neuvola lääkärin kanssa, pitäisi mennä kuukauden päähän rv26 tienoolle.
 
Mulla on ollut ainakin nyt toisella kerralla selvästi vähemmän neuvolakäyntejä. Toisaalta käynnit myös tuntuu vähäisemmiltä, kun nyt siellä vaan piipahdetaan lapsen hoidon lomassa. Ekassa raskaudessa jokaiselle käynnille oli jotenkin niin orientoitunut, ainakin mä!
 
Takaisin
Top