"Tyhmät" kysymykset?!

Jos on pastoroitu ni ei oo kielletty, mut varovaisuutta. isompien firmojen juustot parempi ku on paremmat säädökset valvomassa laatua. Kovat juustot on ok kuten edam ym.

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Vau Foorumi mobile app

Mun la on jo tän vuoden puolella, mutta eksyin tänne ja luin ananaksesta. Enpä ollut aiemmin kuullut. Just paloittelin kokonaisen ananaksen ja söin ihan huolella... Mutta en kyllä halua uskoa, että alkuraskaudessakaan keskenmenon voisi aiheuttaa jollain näin "simppelillä" tavalla.

Sarjassamme tyhmät kysymykset: kauanko niitä kohdun kasvukipuja pitäis tuntua ja missä kohtaa kohtu nousee "häpyluun yläpuolelle"?

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app

Mulle sanoi lääkäri tänään varhaisultrassa, että niitä syömisjuttuja liiotellaan aika paljon ja että esim. juustoja voi ihan hyvillä mielin syödä (ite oon syöny perusjuustoja, fetaa, tuorejuustoja ja halloumia), jos ne ei nyt suorastaan ihan pilaantuneilta vaikuta (Suomessa kuulemma ollut pari listeriatapausta joskus parikymmentä vuotta sitten, ja ne johtui jostain ulkomaalaisesta juustosta), samoin kaloista sanoi, että kaikkea voi niitä vakuumipakattuja lukuun ottamatta syödä, jos ei nyt useampaa kertaa päivässä niitä ei-suositeltuja. Alkoholista sanoi, että juopottelemaan ei kannata ruveta, mutta jos nyt esim. häissä juo skumppalasin, niin tuskin vaikuttaa mihinkään.
Ja erittäin fiksunoloinen, asiantunteva, vanhempi mieshenkilö oli tämä lääkäri.

Sanna, kohdun kasvukipuja alkuraskaudessa ja viikon 20 tienoilla tavallisimmin ensisynnyttäjillä, uudelleensynnyttäjillä saattaa yksilöllisesti olla enempi/vähempi. Viikon 12 jälkeen kohdunpitäisi nousta häpyliitoksen yläpuolelle. :)

Toiveinen, juustojen kanssa kukin menköön niinkuin parhaaksi näkee, mulle riittää kun on pastöroitu. Kaloistakin vakuumipakattua JOS sen kypsentää kypsäksi yli 72c°. Alkoholin kanssa ei ole mitään turvallista rajaa ja sen takia ei suositella, mutta kukin päättäköön sen omalta kannaltaan, lasi tuskin haittaa mutta sitäkin on tutkittu kovin vähän.
Summasummarum, ihan asiantunteva lääkäri, ja maalaisjärjellä suositusten kans kantsiikin mennä ja kukin ite päättää mikä se oma järki on misäkin :)

Meidän neuvolasta tuli tänään kasa lappuja ja ruokaohjeistuslapussa luki että ehdottomasti on kielletty maksalaatikot yms, mutta alkoholia ei suositella nautittavaksi. :rolleyes: Ejkä mä maalaisjärjelläni kuitenkin mieluummin pistäisin sanamuodot toisinpäin, joku maksalaatikkokaan ei kovasti sitä itse maksaa ole nähnyt ja luulen että alkoholi on kyllä vaarallisempaa kun satunnainen maksalaatikkoannos.

Elya, maksapasteijaa saa syödä 200g/viikko ja maksalaatikko muuten hyvin rajoitetusti ( jouluna ajattelin syödä yhden laatikon, muuten en).
Alkoholia ei suositella, olishan se periaatteessa ehdottomasti kielletty, mut esim. joku "lääkekonjakki" tms joku 2cl kerran (HUOM!) kerran raskauden aikana mitään haittaa saa aikaan.

Melkeen mikä vaan niistä ei suositelluista on semmonen jota voi miettiä omalla maalaisjärjellään mitä haluaa syyä ja mitä ei. :) Mut omalla vastuulla. Suosituksiin on syynsä vaikka aika holhoomista nekin.

No joo maksapasteijat ja -makkarat oli listalla että saa syödä vähän, mutta kun vertaa niiden maksamääriä maksalaatikon (esim. puolikkaan rasian) määrään niin eipä se vähemmän ole. Että sinänsä hassua kieltää täysin koko maksalaatikko. Kyllä mä ajattelin satunnaisesti syödä "hätävaramaksalaatikon" jota meillä melkein aina on jääkaapissa, jos mitään muuta ei ole. Mutta esim alkoholia kyllä itse pidän paljon pahempana paheena, että sikälikin on hyvä jos on jonkinlaista maalaisjärkeä kun noita lappusia lukee. :)

Oli muuten ne neuvolan laput muutenkin niin vaikeita täyttää etten mä selviä joka kohdasta... Mutta tää taitaa olla enemmänkin neuvolapulinan puoleista asiaa. :)

Juu no en kyllä ymmärrä sitä suositusta et miks maksapasteijaa sit saa mut maksalaatikkoo muka ei... :D Pitää muuten hiillostaa sit terkkaa neuvolassa kun itellä neuvola!

Täälä tyhmä kyselee tyhmiä.. Miten tuo ultra-ajan varaaminen oikeen tapahtuu? Tai siis että pitääkö se ite varata vai laittaako ne neuvolas asiaa eteenpäin ekan käynnin jälkeen? Kuinka yleensä toimitaan? Ja onko neuvolas niitä ultrauslaitteita (pienemmillä paikkakunnilla) vai tapahtuuko ultraaminen sairaalas? Kertokaa ny joku viisaampi :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mul kesti tosi kauan (ennen raskautta) tajuta noi raskausviikkojen päivät :D kysyin niit siskolta varmaa joka kerta ku se oli paksuna.

@minime: Ainakin meillä päin terkkari laittaa lähetteen ultraan ekalla neuvolakäynnillä ja sairaalasta tulee sitten kutsu kotiin. En tiedä onko käytäntö sama joka puolella, mutta kyllä ekassa neuvolassa varmasti kerrotaan, miten homma menee ja pitääkö itse jotain aikaa varailla.

Varhaisultrakäytäntö vaihtelee paikkakunnittain. Meillä kunta tarjoaa varhaisultran johon sain ajan kun soitin neuvolaan ja se suoritetaan omassa terveyskeskuksessa. Mikäli kunta ei tätä tarjoa, täytyy aika varata itse ja maksaa itse.

Nt-ultraan meillä laittavat lähetteen ja kutsu tulee kirjeellä kotiin. Tätät ultraa ei voi tehdä terveyskeskuksessa vaan tehdään kätilön toimesta keskussairaalassa/synnytyssairaalassa.

Rakenneultraan varataan aika nt-ultrassa käydessä. Tämäkin suoritetaan keskussairaalassa/synnytyssairaalassa kätilön toimesta.

Itse asun siis pienellä paikkakunnalla ja neuvola-asioinnit toimitetaan paikallisessa terveyskeskuksessa. Keskussairaalaan mennään vain "virallisiin" ultriin ja synnyttämään. Käytännöt erilaiset eri paikkakunnilla, neuvolaan soittamalla asiat selviää parhaiten kun tietävät omat käytäntönsä.

Minime, terkkari laittaa neuvolassa rattaat pyörimään ultra-ajan saamiseksi, joskus aika tulee postissa kotiin, joskus sen saa heti neuvolakäynnillä. :) Ultra on yleensä jossain sairaalassa kuten esim turussa äitiyshuollon ultraääniyksikössä. Joissain paikoissa ohjaavat yksityiselle (ei maksa ekstraa) ja joissain neuvoloissa on omat laitteet. Varhaisultraan täytyy useimmiten itse varata aikaa yksityiselle.

Nt-ultran ja rakenneultran saa suorittaa vain kätilö / lääkäri jolla on tarvittava kokemus ja lupa suorittaa nuita tutkimuksia. :)

Kiitos kaikille vastauksista! Eipä tartte tuota asiaa nyt sitten enää murehtia/miettiä sen enempää :) neuvolasta niin kovin huonosti ohjeistivat kun sinne soitin niin ei ole varmaan viimeinen tyhmä kysymys minkä tähän ketjuun kirjoitan :D

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

@minime, mun mielestä kans neuvoloista voitas antaa joku tervetuoa-infopaketti vaikka postitse kotiin, kun aika on varattu. Mullakin puhelimessa oli joku sijainen ja aika meni mun tyypin lomien takia ilmeisesti niin pitkälle, mutta sano myös että normaalistikin vasta viikolla 10. Musta niin outoa. Tais se kyllä sanoa että voi olla et sulla on jo ultra ennen neuvolaa, mutta saa nähdä. Ultrakutsua ei oo vielä ainakaan tullu kotiin. Tietääkö kukaan kuinka pian/ kauan ennen ultraa se pitäisi tulla?

ma oon kylla surutta vedellyt ananasta . Loysin samoin Castellon brien joka on sattumoisin tehty pastoroituun maitoon ja oon paattanyt etta jos se on pastoroituun maitoon tehty oli olomuoto mika hyvansa niin uskallan syoda.

Eikö noi em juustot ole lähinnä sen suolan määrän takia? Et siis ei periaatteessa kielletty, mut turvottaa ym?

Minäkin syön pastoroituna maitotaloustuotteet eli fetaa ym syön ja ihan hyvällä omalla tunnolla..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Pehmeät juustot ja pastoroimattomat on listeria riskin vuoksi kiellettyjä, ei suolan. Tosin eihän isoissa määrissä se suolakaan ole hyväksi.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin