"Tyhmät" kysymykset?!

Harjaatteko te vauvoje ( voiko sanoo viä vauvaks?) hampaita jo? Jos niitä siis sieltä pilkistää?:)

Meillä on ollut hammasharja jo pitkään. Sillä on rapsuteltu kutiavia ikeniä. Nyt kun se eka hammas on tullu niin vois ottaa tavaksi iltakylvyn yhteyteen se hammaspesukin. Niin siitä tulis itsestään selvyys mitä ei tarvii opetella. Ehkä..?

Me harjataan yhessä. Ei tullu kyllä mieleenkään, ennen kuin sisko kahden lapsen äitinä ekan hampaan tultua vihjas.

Ei harjata vielä kun ei oo hammasta :) mutta kun tulee niin täytyy alkaa sitä hipsuttelemaan..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä en käsitä lainkaan tota harjaamista. Tai lähinnä et miten niitä nuppineulan pään kokosia hampaita pystyy harjaamaan liikkuvan lapsen suussa? :D oon antanu välillä pureskella sellasta puruleluu missä on se hammasharja. Mut ei oikeen sitäkään oo kiinnostunut puremaan.

Enemmän kai se on totuttelua siihen että myöhemmin niitä legoja oikeasti puhdistetaan tahnan kera :)

Juu siis kyllähän se lasten hammastahna kuuluu ottaa käyttöön heti kun hampaat puhkeavat ja niitä aletaan harjaamaankin. Ei se "kuivaharjaus" ilman tahnaa oikein tuollaisia vauvan hampaita kariekselta suojaa, vaan se vaatii fluoritahnaa, joka vahvistaa hammaskiillettä ja tekee hampaat vastustuskykyisemmiksi.

Tiesittekö muuten, että kariesta aiheuttavat bakteerit on lähinnä äidin suusta saatuja. Siksi siitä omastakin hammashygieniasta tulee pitää huolta.

Muokattu viimeksi:
Mä myös luin jostain, että äidinmaitokin antais suojan kariesta vastaan. Mutta suuhygienistit kuulemma on ohjeistaneet jossain huuhtomaan vauvan suun jopa maidon jäljiltä?? En tiiä, nämä on luettu muistaakseni imetystuen sivuilta missä ääripäät kohtaa. Minun mielestä siihen tahnaan totuttaminen ihan pienenä vaan toimii paremmin kuin myöhemmin.

Meillä on Vekan kanssa suuhygienistin aika kolmen viikon päästä. Noita kahta ekaa hampaan alkua ollaan nyt ihan vaan vesiharjalla muutaman kerran harjailtu, kivaa on pojan mielestä :grin mä en ees tienny että noin pienille on olemassa tahnaa :eek: tarvii ostaa seuraavan kerran ku mennään kaupoille :smug:

Meillä ei ole muuta kuin muhkuraiasta ientä suussa :) aletaan harjaamaan harjalla ja tahnalla kun saa hampaan.
Mutta joo vanhempien kariesbakteeri tarttuu usein lapseen siksi lusikoiden nuoleskelu yms on hyi hyi juttuja. Meinasin kastroida miehen siihen paikkaan kun se puhdisti tutin omassa suussaan ja antoi vauvalle synnärillä mutta kätilö suomessa sanoi ettei haitannut kun ei ollut vielä hampaita suussa, että kariesbakteeri olisi tarttumiskelpoinen vasta kun vauvan suussa on eka hammas.

Nuo taitaa olla vielä suomalaista tekoa nuo Muumi tahnat ellen väärin muista :)

Tää nyt on taas tyhmiä kysymyksiä, mut onneks ollaan oikeassa ketjussa: se karieshan vissiin tarttuu, eli sitä ei van simsalabim tule? Milloin saa ruveta nuoleen lapsen lusikan, kakskymppisenä? Voiko juoda samasta lasista eri reunalta? Entä jäätelötuuttia? Ruokaa samalta lautaselta? Mistä tietää, että itellä on karies?

Karies on se bakteeri joka aiheuttaa reikiintymisen eli jos on legoja paikattu voi olettaa että suussa on karies bakteeri jonka siirtämistä lapseen pitäisi välttää mutta en kyllä osaa ajatella missä vaiheessa lusikoiden nuoleskelu olisi sallittua :)

Minunkin pitää kysyä "tyhmäkysymykseni", tosin se koskee ovulaatiota.

Voiko oikeasti olla mahdollista, että ovulaatio voi tulla jo lähes heti kuukautisten jälkeen ? Viimeiset kuukautiset loppuneet 28.7 ja sunnuntaina 2.8 illalla sain ovistestistä negatiivisen tuloksen sillä tuloshan on negatiivinen ellei viivat ole yhtä tummia tai testiviiva tummempi kun se joka testiin tulee jokakerta ellei testi ole viallinen tms... Sunnuntain viiva oli kuitenkin mielestäni tummempi kuin maanantaina, tiistaina ja tänään tekemieni testien > sunnuntailta testiviiva on käynyt päiväpäivältä vaaleammaksi???? Kuukautiskiertoni on normaali 28-31pvä. (Viimeisin 28pvä). Ovulaation pitäisi täten tapahtua 6/7 pvä tätä kuuta tai muutamia päiviä myöhemmin. Olen lukenut jostakin, että testit näyttävät positiivisen tuloksen 1-2 pvä ennen ovulaation tapahtumista. > jos asia näin, voi olla että kiertoni on tälläkertaa jälleen himpun pidempi (esim.31pvä). Mutta eikös positiivista ovistestiä sitten pitäisi kuitenkin pian alkaa näkyä ?
Jälleen olen aivan pihalla tästä ihkiskehon ihmeellisyydestä ja toiminnasta, osaako kukaan muu fiksumpi kertoa vastausta?

Jos ovis olisi nuin aikaisin mahdollinen niin silloin kiertoni pitäisi olla normaalia lyhyempi.

Tällähetkellä siis Kp 13/28.

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan ! ☺

olen aina ollut outo, ei pysty laittaan mukulan lusikkaa tai tuttia tai mitään muutakaan omaan suuhun, mua kuvotti jo lapsena, jos mutsi oli ottanut mun haarukan tai lusikan ja käyttänyt omassa suussaan..:wtf: mut mä olenkin vähän outo.

Vauvakuume: käsittääkseni ovuloida voi koska vaan kierron aikana, itse en testiä koskaan tehnyt, koska tiedän milloin ovis iskee.. 2-3 vrk on aivan järjetön himo..toivottavasti joku viisaampi osaa neuvoa :p

En minäkään osaa neuvoa, yhdyn tuohon metalshaden kommenttiin, minäkin tunnistan ovulaation lähinnä tuon himon takia. Myös "ovulaatiolima" ja alavatsatuntemukset auttaa tunnistamaan sen, joskus nousee vähän lämpöä. Mutta, nyt imetyksen aikana kun kierto välillä tökkii niin huomaan ettei ovulaatiokaan tuu niin tarkkana kuin ennen. Lähinnä tuntuu että se on koko ajan vaikkei se nyt voi pitää paikkaansa.

Takaisin