"Tyhmät" kysymykset?!

Haitta siis on se, että "selkäranka painuu housuihin", kun ei ole lihaksia tukemassa.

Mä oon kyllä ite pähkäillyt niin, että jos tuo nyt sillon tällön hetken istuu, kun kerran haluaa istua ja punkee itteesä istumaan, ei se vaarallista ole. Ei ne lihakset ja koordinaatio sillon 6kk synttärinä sinne simsalabim! tule.
Tyttären selän vuoksi toivon, etten ole väärässä.

Tämmösen löysin nopeasti. Lähdettä tuolle en tiedä
"Liian aikaisesta istumisesta seuraa ongelmia lihaston kehityksessä keskivartalossa ja selkä ongelmia saattaa esiintyä paljonkin myöhemmin tämän vuoksi."

Mä en vaan oikeet tajuu tota hommaa kun kerran on myynisdä sellasia bumbo tuoleja mitkä on just istumiseen tarkotettuja ja ohjeissa lukee 3-4kk alkaen ja sillon kun niska on tuleva eikä heilu.. Ja ihmettelen kyllä suuresti että miks meijän neuola ei oo sanomu mitään siitä istumisesta vaikka sanoin sille että se on istunu jo kuukauden verran.. Täytyypä kysyy siltä vielä uudestaan.. Vaikeeta on kyllä uskoo että jos se päivitäin istuu sen 2-3 kertaa 15-20min että siitä nyt mitään merkittävää haittaa olis toivon mukaan..

Bumbo on eri juttu kun syöttötuoli. Bumbossa ei istu selkä suorana häntäluun päällä. Bumbossa peppu on alempana ja jalat nousee ylemmäs ja pehmee materiaali antaa myöden niin siinä asennossa paino ei oo selän päällä! Mulla siis kanssa bumbo ja luin siitä paljon ennen hankintaa ja kysyin vielä varoiks fysioterappeuttikaverin mielipiteen. :)

No toivon mukaan en nyt sit oo aiheuttanu Leeville mitään selkä ongelmia = ( en ainakaan tahalleen.. Perskutin neuola joka ei sanonu mitään aiasta vaikka mainitsin siitä viimeks 5kk neuolassa..

Älä Nanna hätäile. Jos hän topakasti istuu niin sehän on sen merkki, että lihaksia ja koordinaatioo löytyy. Näin maalaisjärjellä ajateltuna. Roosakin tahtos koko ajan istua, saa hepulit jos hänet laitetaan selälleen lattialle. Me annetaan leikkiä istualtaan, mutta roosa istuu jonkun haarojen välissä nojaten sivulle tai taakse. Sitteristäkin hän nousee istumaan, selkä ei saa koskettaa selkänojaan tai tulee kiukku... Tosi haastava vaihe kun meillä alkaa konstit loppua että miten saadaan neiti viihtymään siihen saakka kunnes istuu ja/tai pääsee omin avuin liikkumaan.

Me ollaan kans sylissä ruokailujen ajan istutettu jo vaikka kuin pitkään, kun ei oo suostunu tyyliin vähänkään taaksepäin olemaan kallellaan (tai selällään) tyyliin kohta kahteen kuukauteen... Pyrkii itse istuma-asentoon, joten eiköhän se oo sit valmis tuommoseen. Toki tuetaan lantiosta jne eli ei itsekseen istu. Jäbä ei vaan oo sitä sorttia, että makoilis jossain (esim sitterissä, joten ei olla sitä hommattukaan) vaan haluaa itse osallistua ja touhuta koko ajan. Tänään se oppikin sit ryömimään jo pitemmän matkan!

En mäkään usko, että Nanna oot mitään hallaa tehny. Kyllähän sen näkis olemuksesta jos pikkusella ois hankala olla...

Onkohan mua istutettu liian aikasin piänenä!?!? Oon meinaa niin selkävammanen että huh. Prkleen äite:DD

Mä luulen, että tää on samoja asioita kuin hyppykiikku: jos se penska pannaan siihen kiikkuun tai kiilataan syöttikseen joka päivä liian pienestä pitäen siks aikaa, kun äiti vähän kokkaa, pyykkää ja siivoo, niin varmasti on haitallista. Jos taas muksu punkee itte omilla lihaksillaan tai syönnin ajan istuu, niin siinähän ne lihakset vahvistuu.

Edit: meillä ei ainakaan pysy paikallaan kuin joskus nukkuessa ;)

En mäkään halusi uskoo että tosta nyt mitään haitaa olis kun ei tosin se neuola sanonu mitään.. Leevi on muutenki ollu pienestä pitäen tosi jäntevä.. 3kk kun piti sitä lattialla nii se turhaantu tosi helposti siihen maikoiluun ja sitterissä sekä turvakaukalosta se ite pyrkii ylös istumaan.. Ja mun mielestä sillä on ihan ryhdikäs asento kun se tuettuna istuu tossa syöttötuolissa.. Meinas menna yö unet viime yönä kun jäin miettii koko asiaa.. Päätin sit että luotan omaan vaistoon ja teen asiat just niinku parhaaks nään..

Mulle sanottiin (4kk) että jos ite kampee istuu niin saa istuu, mutta ei saa tukea istumaan "harjotteles siinä" periaatteella.

Meillä neuvolatyypillä oli jutenkin ihana suhtautuminen tohon istumiseen. Sanoi, että jos istuttaa ja lapsi alkaa "lyhistyä" tai kellahtaa, niin sitten se oli sillä kertaa liian pitkä aika. Me ei tueta millään syöttötuoliin, että mikäli lihakset väsyy niin huomaa. Pysyy kyllä hyvin!

Nanna: Huoli pois! :) Ihan kuten Lime sanoi, Bumbo on eri juttu kuin esim. tavallinen syöttötuoli. Siinä istuin on kuppimainen eikä selkärankaan kohdistu samanlaista painetta kuin esim. syöttötuolissa. Bumbossa voi "istuttaa", kun vauva kannattelee päätään tukevasti. Meillä molemmat tytöt on "istuneet" Bumbossa 3-4 kk:n ikäisestä.

Juu... Mietin vaan enemmän tota syöttö tuoli hommaa kun se on kumiski istunu siinä jo 4kk kun harjoteltiin sitä istumista ja 5kk alotettiin vasta kiinteet eli nyt se on istunu syötyö tuolissa jo 1.5kk.. No oli miten oli..

Nanna: Sori, käsitin väärin. En usko, että mitään vahinkoa on aiheutunut. Eri juttu ois, jos oisitte tuntikaupalla istuttaneet ilman tukea.

Joo ei se mitään. Eikä me esim sylissä istuteta ilman että se nojaa kunolla taksepäin tai muutenkaan istuteta ilman mitään tukee.. Ja ei tosin mitään pitkiä aikoja muutenkaan syöttö tuolissa. Sen verran että syö ja sit pois...

Takaisin