Työt/opiskelut

Jena-

Oman äänensä löytänyt
Millainen työ-/opiskelutilanne teillä tällä hetkellä?
Onko raskausoireet vaikuttaneet työntekoon?
Milloin meinasitte kertoa raskaudesta työnantajalle?
Millaisia suunnitelmia jatkon suhteen?


Itse aloitan maanantaina taas työt tutussa paikassa, määräaikaisena. Sopimus on tehty toukokuun loppuun. Hieman jänskättää miten tuun pärjäämään tän kamalan väsymyksen kanssa, mutta onneksi töissä on välillä mahdollisuus istua ja rauhoittua hetki. :)

Työnantajalle ajattelin kertoa ehkä np-ultran jälkeen, en ainakaan yhtään aikaisemmin.. tätäkin asiaa oon jo jännittänyt kamalasti! :grin

Tulevaisuus jo hieman ahdistaa valmiiksi, kun ei ole töitä mihin palata äitiysloman/hoitovapaan jälkeen, mutta toivotaan, että töitä löytyy taas jostain :)


Olisi kiva kuulla myös teidän tilanteista :)
 
Tätä oon mirttinyt paljonkin. Olen hierojayrittäjä ja teen valmiiksi lyhyttä työpäivää. Mieheni työllistämistuella, enää 2½kk vahtimestarin hommissa.
Pelottaa pystynkö kuinka pitkään tekemään hierontoja, miten sitten vuokratilojen? Entä yrityksen? Paljon pelottavia kysymyksiä.
Samoin pelottaa, jos mies ei saa palkkapaikkaa tuosta tuon vuoden työllistämistuen jälkeen, miten rahat riittää...
 
Mulla oa työ jonka aloitin nyt kesällä vakituisena, nyt kuitenkin mietin että kerronko reilusti pomolle ennen koeajan loppumista (noin vko 11 silloin) että olen raskaana, että haluatko jatkaa sopimusta.. Tiedän että olen pidetty työntekijä, joten oletan että hän haluaa pitää minut kyllä loppuun asti. Sitä en kyllä kerro että tarkoituksena ei ole kyl palata takaisin töihin vaan jäädä kotiäidiksi ja yrittää saada lisää lapsia :)
 
Raskaushan ei ole mikään syy purkaa sopimusta, joten asian kertomisella tai kertomatta jättämisellä ei pitäisi olla mitään merkitystä. Varmaan toistan itseäni liikaa, mutta elämä ei aina mene kuin suunnittelee tai toisaalta ne suunnitelmatkin saattavat muuttua ajan mittaan erinäisistä syistä. Se mikä nyt tuntuu hyvältä, voi olla mahdotonta toteuttaa tai huono ajatus vuoden kuluttua. Siksi Suomessa on mielestäni tehty hienosti, kun vapaalle jäädessä lapsivuodeaika 3kk on pyhitetty äidille ja tämän jälkeen tehty mahdolliseksi perheen kesken ratkaista jatko lapsen hoidon suhteen. Se mikä toimii toiselle ei ole toiselle ainoa oikea reitti.

En aio töissä kertoa asiasta ennen kuin joku sen huomaa ja asiasta kysyy. Tosin jos näin käy kovinkin aikaisin, niin täytyy kiertää, koska vasta np-ultran jälkeen on varmemmalla pohjalla. En ole niin innostunut töissä käymään keskusteluja keskeytyksestä tai keskenmenosta, jos np-ultrassa saadaan huonoja uutisia.

Itse suunnittelen tulevaa siten, että haluaisin kyetä järjestämään kotihoidon aina kaksivuotiaalle asti. Taloudellisesti se ei välttämättä ole mahdollista ilman erityistä järjestelyä, mihin liittyy olennaisena osana työsuunnittelu raskausaikana. Jos vointi antaa myöden, olen töissä ihan loppuun asti ja säästän kaikki pitämättömät vuosilomatkin sekä ylimääräiset tunnit. Jos vauva on sopivan helppo, haen vanhempainvapaan sijaan osaksi aikaa opintovapaata ja suoritan jatko-opintoja samalla.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mun työsoppari loppuu ensi viikolla. Kerroin esimiehelle tänään omasta tilanteesta, ja kuten arvelin, se otti asian niin onnellisena vastaan, eikä vaikuta mun töiden jatkoon millään tapaa.
Mulla on vaan niin paras pomo. :Heartred
Osasi se varmaan jotain odotellakin, koska kerroin keväällä raskaudesta ja sitten km:sta.
 
Mulla on aiemmista raskauksista tosi huonoja kokemuksia töissä kertomisesta. Vaikka ei lain mukaan saisi niin silti alettiin vähentää multa työtunteja siinä toivoissa että ottaisin ite loparit :sad001
 
Nyt olen toiminut yrittäjänä pari vuotta enkä oikein tiedä vielä miten järjestän hommat keväällä ja siitä eteenpäin, pakko on kai joku palkata mun tilalle ja joku varmaan jo joulun jälkeen hoitamaan raskaimmat... Nyt viime viikon ajan on ollut todella paha olo ja pönttöäkin on tullut halailtua eli en ole töitä oikein voinut hoitaa. Onneks mun mies on pystyny hoitaa kaikki pakolliset hommat mun puolesta :Heartred
 
Miten teillä työnantaja suhtautuu raskaudenaikaisiin tutkimuksiin (kuten esim. Ultrakäynnit), joiden siis useimpien työehtosopimusten mukaan pitäisi olla oikeutus palkalliseen poissaoloon?

Mun työpaikalla (yksi pääkaupunkiseudun kunta) on kuulemma viimeaikoina ruvettu kiristämään nyörejä ja näistä ultrakäynneistä on otettu palkka, on kuulemma kunnan linjaus... Vaikka siis työehtosopimuksen mukaan pitäisi olla mahdollista työajalla käydä, koska ovat sikiön terveyteen liittyviä tutkimuksia, eikä niitä ole aina mahdollista järjestellä niin etteivät osuisi "virka-ajalle". Tässä tarkoitan niitä ilmaisia np- ja rakenneultraa.

Mietin tässä muutenkin että miten sitä voi käydä taas noissa tutkimuksissa paljastumatta työpaikalla, jollei ole koko päivää "sairaslomalla". Miten olette toimineet?
 
Mä oon nyt ollut kotihoidontuella, esikoinen 3/13. Teen viikonloppuisin töitä,. niin kauan kuin elimistö antaa periksi,. viime raskaudessa jouduin aika aikaisin jäämään saikulle iskiaskivun vuoksi.saa nähdä. En tiedä vielä milloin kerron. Esikoisen kohdalla jännitti kovasti kertoa mutta suhtautui todella hyvin :Heartblue
 
Ihan perus lääkärikäyntejä tai äitiysneuvolakäyntejä ei kai voi kukaan käskeä palkattomaksi? En ole erikseen ottanut selvää, luulisin että näitä saa vapaasti ottaa keskelle päivää. Itse varmaan koitan saada aikoja sina päivän alkuun tai päätteeksi, koska pk-seudulla näihin matkoihin menee sen verran ettei siitä työpäivästä paljoa saa irti jos keskellä päivää täytyy poiketa kauas.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Sen verran tiedän esikoisen odotuksesta, että mun työnantaja ei ainakaan tavallisia neuvolakäyntejä hyväksy palkalliseksi poissaoloksi. Se lukee ihan työehtosopimuksessa. En tiedä, miten yksityisellä sektorilla näistä määrätään. Mutta tosiaan noi ultrakäynnit kuuluisi olla palkallisia.
 
"Lohduttavaa" kuulla että muillakin on epävarmuutta töiden suhteen.. Minulla loppuu työsuhde noin kuukauden päästä, jatkoa ei ole tiedossa tässä yksikössä. Olen miettinyt hakevani töitä täksi puoleksi vuodeksi (saisin kikkailtua vähän paremmat äitiysrahat, olen ollut aika pienillä tuloilla). Toisaalta arveluttaa mennä fyysisesti rankkaan työhön, jota en sitten jaksaisi tehdä pitkään. Miehelle sopisi, että jään kotiin esikoisen kanssa, mutta kyllä se tiukkaisi talouden aika pahasti, pienet säästöt eivät tässä kohtaa olisi pahitteeksi.:) Täytyy nyt miettiä vielä, mitä teen.

Nykyisisessä työpaikassa en kerro raskaudesta välttämättä lainkaan, ellei tule sitä vaativaa tilannetta. Noita ultrakäyntejä pitäisi tosin jostain selvittää, jos ne saa työajalla käydä.
 
Mulla semmoinen tilanne että olen vasta aloittanut äitiyslomasijaisena työpaikassani. Sain tietää raskaudesta seuraavalla viikolla siitä kun kuulin saavani sijaisuuden... Mua jännittää ihan hirveästi kertoa pomolle, koska ovat joutuneet tekemään vähän järjestelyjä työpaikalla uutta työntekijää varten ja nyt olenkin jo pian jäämässä pois.

Mutta mieleen ei todellakaan ois tullut olla ottamatta paikkaa vastaan, koska työpaikka omalta alalta oli ihan lottovoitto jo ihan työkokemuksenkin kannalta ja töitä se on tehtävä että voi elää. ja yritän ajatella niin että työnantaja tietää riskit palkata nuori nainen.
 
Ja noista raskausajan tutkimuksista ja käynneistä... En ainakaan vielä aio kertoa mihin olen menossa milloinkin. Enkä ole ihan varma onko neuvolakäynnit paikallisia?
 
Mäki oon miettinyt miten pääsen käymään neuvolassa/ultrassa ilman että paljastun! :D hirveen vaikeeta :wink
 
On vaikeeta! :D ja tuntuu että harva se viikko on jotain (eka neuvola, ultra ja toka neuvola sattuu aika lähekkäin..) niin ei voi kovin montaa reissua pankkiin tehdä :wink
 
Mulla on onneksi osa-aikatyö, ja ainaki ekan neuvolakäynnin (vasta 11.9..) sain onneksi vapaapäivälle :) pitää yrittää ehdottaa niitä käyntejä jatkossaki jo valmiiksi vapaille päiville, jos onnistuis. Ois ni paljo helpompi..
 
Helmikuussa aloittanut vakituisessa työsuhteessa ja aioin kertoa töissä mahdolliset hyvät uutiset neuvolan jälkeen,jolloi viikkoja vasta 9 ja jotain.. He kuitenkin tuki ja turva, jos asiat muuttuu ei-toivotuiksi.
 
Olen ymmärtänyt että ultrat ja neuvolalääkärikäynnit olisi työajalla, mutta normaalit neuvolat omalla ajalla, eli pitää tehfä tunnit sisään tms.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Aloitin viime vuonna taas opiskelut. Jatkokoulutusta omaan alaan. Tosin en aikonutkaan käydä koulua loppuun vaan ottaa kurssit. Oon nyt kattonut et jos olis oman alan duunipaikkoja lähtisin duuniin, et sais isommat rahat ko jää mammavapaalle.

Ei ole onneks vaikuttanut mitenkään. Sysky on ollut tosi löysä ja se sopii mulle.
Parin viikon päästä on kerrottava koska alkaa kursseja mihin en osallistu.
Oman ja pikkusen turvallisuuden takia.

Jatkosta saa nähä mitä tää matka tuo tullessaan.
Ajattelin et jos jaksan jatkan vielä joulun jälkeen,
mutta jos en niin jään jo lomalle ja keskeytän opiskelut.
 
Takaisin
Top