Työstä pois jääminen

Uusi16

Jostain jotain jo tietävä
Kuinka moni on jäänyt jo pois työelämästä ja mistä syistä sairasloma myönnetty? Itse olen ollut pari viikkoa sairaslomalla supistusten takia ja palannut taas töihin mutta arveluttaa jaksaminen työrytmissä loppuun asti. Mahdollisesti sairaslomalle takaisin... nyt menossa rv 31
 
mä oon ollu jo pari vk selkä ja liitoskipujen takia saikulla kun työ on raskasta vanhustyötä ja nostelua.. mulla alkaa parin vkon päästä kesäloma ja sen jälkee suoraa äitiyslomalla. eli en oo töissä enään.
rv 28+4
 
Mä oon kyllä vielä töissä, mutta rupeaa käymään aika rankaksi pitkät työputket. Mulla siis töissä turvakengät ja kovalla lattialla koko päivän kävely kipeyttää selkää.
Kynnys jäädä sairaslomalle vaan on tosi korkee, koska tiedän mitä on vetää vajaalla miehityksellä kiireen keskellä :sad001
Keskiviikkona alkaa yhdeksän päivän työputki, jännityksellä odotan kuinka mä selviin siitä.
:confused:
 
Mä jäin tänään sairaslomalle.Olin ennemmin jo viikon ja sit muutaman päivän kokeilin mut oli todettava et ei onnistu.Ja syynä siis hirveet selkäkivut, jotka sätii lonkkiin.Ja siis kirjoitettiin äitiyslomaan saakka nyt sairasloma.
 
Mä olen omasta yrityksestä jäänyt jo ns. lomalle. Mutta toisesta työstä olen ollut kahden viikon sairaslomilla, tosin ne oli eri aikaa ne viikot. Nyt olen ajatellut että jään sairaslomalle tämän viikon jälkeen. Tässä on ollut niin paljon vaivoja että lääkäri suositteli jo lepoa. Vaivat lähinnä supistuksia, sekä tämä väsymys - huono hemo. Enkä pahemmin koe, että minusta on enää asiakkaalle varsinaista hyötyä, kun en pysty työtäni tekemään 100%. Sekä toisaalta ajattelen että oma ja vauvan terveys on tärkeämpi kuin työ. (31+2)
 
Vielä töissä, kammassa kolme piikkiä jäljellä :). Sitten kesälomalle ja suoraan siitä äitiyslomalle. Mulla kanssa tosi korkea kynnys jäädä sairaslomalle, en muista parinkymmenen vuoden työurani aikana olleeni sairaslomalla kuin 2-3 kertaa ja niistäkin kaksi olin sairaalassa, muuten olen aina ollut töissä, joko toimistolla tai tehnyt etänä :)
 
Mulla hyvä kun viikon päästä jään lomille ja siitä suoraan äitiyslomalle. En usko että ihan loppuun saakka oisin pystynyt töissä olemaan, särkyjen ja stressin takia.
 
2 viikkoa sitten kun kesäloma alkoi olin hyvässä kunnossa ja 100% sitä mieltä että yritän kyllä olla viimeiset 5viikkoa kunnialla töissä. Vajaa viikko lomaa jäljellä, perjantaina neuvola ja mietin kyllä miten töihin paluu mahtaa onnistua... Kipuja ei ole mutta olen aivan äärettömän väsynyt ja harkkasupistuksia tulee paljon.
Viime raskaudessa otti päähän kun suunnilleen viikosta 27 eteenpäin olin vähän väliä 3 päivää saikulla, töihin kokeilemaan, taas saikkua... Viikon 31 jälkeen en enää mennyt töihin mutta sain korkeintaan viikon kerrallaan saikkua. Haluaisin lopullisen ratkaisun, joko töissä tai saikkua kerralla loppuun asti.
 
Miulla tää nyt sit loppu tähän, töissäkäynti. Sain saikkua suoraan äitiysloman alkuun asti. Tulin muka melko rutiinitsekkaukseen äitiyspolille ja tänne jäin kortisonipiikkejä ottamaan. Josko huomisen piikin jälkeen pääsis kotiin ilman mitään kommervenkkejä.
 
Hui, Swan, mitä oireita sulla on nyt ollut et otettiin oikeen yöksi sisään? Mä sain kans viime raskaudessa kortisonipiikit rv32. Katotaan miten nyt käy.
 
Hupsista, tänään normi lääkärineuvolakäynnille menin töitten jälkeen.. Kerroin nyt kolmatta viikkoo jatkuneista kivuttomista harjoitussupistuksista, ja totesi, et kohdunsuu osittain pehmentynyt ja mun työnkuvasta (lasten nostelu, kantelu, äkilliset liikkeet) johtuen määräs saikulle kolmeksi viikoksi. Ei siis mitään vuodelepoo, mut testataan, josko nää supparit loppuis levolla. Saan kyl siis esim. kävellä, mut ottaa hissukseen. 27+1 tänään. Hassua mun mielestä oli, et terkka sanoi ennen lääkäriä, et moni jää tässä vaiheessa kiinni pehmentyneestä kohdunsuusta.. Riippuu kai sit töistä, suositellaanko niitä tehtäväksi..?
 
Hui, Swan, mitä oireita sulla on nyt ollut et otettiin oikeen yöksi sisään? Mä sain kans viime raskaudessa kortisonipiikit rv32. Katotaan miten nyt käy.

Ei miulla mitään erityisiä oireita ollu, toissaviikon neuvolassa kysäsin kun pientä kivutonta supistelua on aika usein. Sieltä sit seuraavalla päivälle neuvolalääkäriaika, joka teki sisätutkimuksen ja oli sitä mieltä et kaikki ok. Totes kuitenkin et kun miulla on todettu herttamainen kohtu, et kysäsee täältä äitiyspolilta et vaatiiko lisäseurantaa. Tulin mielestäni siis ihan peruskontrolliin, ylimääräseen sinällään, mut ei mikään ihmeellinen pitäny olla. Lääkäri vaan täällä sai miun kohdunsuun aukeamaan/antamaan periks sisäpäästään painamalla mahan päältä, ja totes että konsultoi toista lääkäriä että pitäiskö varmuuden vuoks antaa nuo kortisonipiikit, että jos tää on muuttuva eli etenevä tilanne. Samoin sitä haluavat nyt tarkkailla et muuttuuko tilanne mihinkään suuntaan vai onko miun kohdunkaula nyt vaan ominaisuuksiltaan tuollanen. Saikkua kirjotti kylläkin suoraan tuonne äitiysloman alkuun asti, mikä vähän oudoksuttaa sinällään... Vai oisko reaktio siihen että sanoin kesäloman alkavan maanantaina? o_O :grin
 
Muokattu viimeksi:
Nittah, mä olin viime raskaudessa kans päiväkodissa pienten puolella töissä ja sain aina vaan loppuviikon saikkua, riippui siis ihan minä viikonpäivänä menin lääkäriin et kuinja monta päivää kirjoittivat mutta ei siis yli viikkoa missään vaiheessa kirjoitettu.
Swan, mä sain kortisonipiikit viimeks rv32 (jouluaatonaattona ja aattona) ja oli lomaa 2 vko niin ei kirjoitettu saikkua sillon ollenkaan! Ja sit kun oli tarkastus rv34 niin meinasivat passittaa töihin taas vaikka oli vaan viikko äitiysloman alkuun. :sad001 Sain puhuttua saikuks sen kun olin jo töissä sanonut et tuskin tuun enää ja siellä oli jo mun äitiyslomasijainen töissä!
 
Taitaapa näissä saikun myöntämisissäkin olla suuria lääkärikohtaisia eroja. Täällä tosiaan vaan kerran viikossa on neuvolalääkärin vastaanotto, et oisko sillä merkitystä, mut toisaalta minustakin melko reippaan puoleisesti antoi, kun kolme viikkoo kerralla. Mut ehkä paree näin. :)
 
Miulla siis alkais äitiysloma 1.9., jotenka 3,5 viikkoa saikkua samantien. Vaikka sisätutkimuksessa kohdunkaula tuntu napakalle ja riittävän pitkälle, niin että neuvolalääkäri ei laittanu saikulle lainkaan. Ja tämä päätös yheltä istumalta, ilman ylimääräsiä tutkimuksia jotka vasta meneillään.
 
Mä jäin lomalle jo kuukausi sitten ja jossain vaiheessa vaihtuu suoraan äippälomalle (varhennettu). Niin hankalaa oli työssäkäynti jo ties miten aikasilta viikoilta, että katsoin kaikkien kannalta parhaimmaksi tehdä näin. Sairaslomalle oli laitettu pitkin raskautta milloin verisistä vuodoista, milloin kipeistä supisteluista. Päiväkodissa olen töissä ja pitkiä aikoja pitää pystyä seisomaan ulkona, sisällä vuorostaan paljon istumista, kyykkimistä, nostelua ym.mitkä eivät ainakaan helpottaneet oloa. Nyt rv30.
 
Tuo on kyllä varmasti lääkärikohtaista miten sairaslomaa myönnetään.Mä kun ekan kerran hain antoi lääkäri sen viikon vain ja sanoi että ku sulla on nyt niin pitkään tässä vielä jäljellä.Nyt kun sit kävin ja sanoin kyl et oon ollu saikulla ja selkä on sit parempi mut heti ku meen töihin on melkein ekan vuoron jälkeen tosi kipeä.Niin lääkäri sitten totesi et eihän se siitä varmasti enää parane raskausaikana et hän laittaa loppuun saakka sairasloman.Mun mielestä siis osasi järkevästi ajatella.Ja siis 5vko tuli mulle sitä saikkua.Ja kävin ihan tk-lääkärillä työterveyden kautta koska ei tarvinnut tehdä mitään sisätutkimusta kun syynä tosiaan selkä/lonkkakivut.
 
Mä jäin heinäkuun alussa kesälomalle ja nyt pidän kaikki lomat putkeen pois ja jään sitten suoraan varhennetulle äippälomalle. Vieläkin vähän epätodellinen olo, että enkö muka enää oo töihin menossa. Ja varmaan vielä omituisemmalle tuntuu ensi viikolla, kun esikoinen aloittaa eskarin ja oon päivittäin neljä tuntia yksikseni.

Viimeisen työviikon ajan supisteli aika kovasti iltaisin, mutta kaikki helpotti kun loma alkoi. Ja halusin jäädä näin varhaisessa vaiheessa pois töistä siksi, että sain esikoisen kanssa pitkän kesäloman, eikä tarvinnut ottaa eskarin alkuun mitään päivähoitoa lisäksi. Ja toiseksi siitä syystä, kun esikoisen kohdallakin jouduin jäämään kotiin jo raskausviikolla 30 supistelujen ja lyhentyneet kohdunkaulan vuoksi.
 
En oikein tiennyt mihin ketjuun olisin tämän kirjoittanut, mutta kysymys kuuluu minkälaisia nostoja yms pidätte ei sopivina näin raskauden viimeisellä kolmanneksella?
Eli siis mikä on liian rankkaa tai liian painavaa?

Kysymys juontaa juurensa siihen, että mulle on nyt parin viikon ajan asiakkaat töissä huomautelleet, että et kyllä saisi tehdä tuota ja miksi et ole kotona yms. Mä oon vain aina tokaissut, että painava on suhteellinen käsite ja jatkanut hommia.
Eli jos on kymmenen vuotta nostellut maitolaatikoita, banaanilaatikoita yms päivittäin jotka painaa sen lähemmäs 20kg ja jos nostaminen ei tunnu pahalta, niin miksi pitäisi olla nostamatta?
Ei supistele, ei särje selkään, ei tunnu liian rankalta.. jalkoihin särkee, mutta se juontaa juurensa ihan muualta :D
 
Takaisin
Top