Työ ja raskaus

Tartsiii: vieläkö voi ihan huoletta lentää niinkin pitkiä matkoja? Tarviiko siihen lääkärin luvan jo nuilla viikoilla? Itseäni kyllä eniten mietityttäisi sikiön saama sädeannos lennon aikana, vaikkei onneksi kovin pitkä matka ole. Ihan mielenkiinnolla kyselen! Itse jossain vaiheessa mietin kans lomareissua piristykseksi, mutta johonki se sitten kariutui.
 
Huh...tuli kutsu työhaastatteluun, mut aika löytyi hasstattelijoilta vasta juhannuksen jälkeiselle viikolle.

Nyt pysyt vauvaseni kiltisti masussa siihen saakka, äiti tarvii tän paikan... ja sit pitäisi pystyä rauhallisesti selventämään valintaraadille, ettei mun voi syrjiä työhaussa äitiysloman vuoksi ja voi aloittaa kuitenkin jo marraskuun alussa.
 
Mannavilja tykkään sun optimistisesta asenteesta tässä työnhakujutussa! Oon ite niin skeptinen etten lähtis edes yrittämään paikkaa "koska olen raskaana, ei ne mua valitse." Tottahan on että vaikkeivät saa syrjiä raskauden takia niin voivat käyttää perustetta "koimme että tämä herra/rouva X on hakemamme henkilö työhön, et sinä."

En tarkoita masentaa tai mitään, toivon todella että saat paikan!! :) :) on vaan tullut nähtyä mm. pomojen jaellessa potkuja että ketkä joutuu syyniin ja lopulta pihalle firmasta.. meillä saa kenkää ne jotka ovat paljon sairaslomalla tai ovat "vittumaisia duunareita" :/
 
Mannavilja, aivan loistavaa että sait kutsun haastatteluun! Pidetään peukkuja tosiaan että pikkunen pysyy kiltisti mahan sisäpuolella ainaki siihen saakka. Nyt vaan kunnon tsemppi päälle, meet sinne ja oot oma ittes etkä pyytele kertaakaan anteeks että oot "tässä tilassa" tai mitään muutakaan! Itseasiassa kukaan haastattelijoista ei oo oikeutettu edes kommentoimaan sun tilannetta muuten kuin asiallisesti tiedustella työn aloitusmahdollisuutta. Keskity vaan ilmaisemaan mitä osaat, mitkä on sun vahvuudet ja kehittymisresurssit ko. työtä ajatellen. Sulla on kaikki mahdollisuudet saada se paikka! :thumright
 
Pakko tuohon Mannaviljan työhaastatteluun antaa ainakin yksi toiveita herättävä esimerkki. Mun tuttavani haki virkaa ollessaan viimeisillään raskaana ja myös sai sen. Ja hän oli ensimmäiset kaksi vuotta poissa työstä äitiyslomilla (x2) ja jollain hoitovapaan pätkällä.
Raskaus ei tosiaan ole mikään syy sivuuttaa pätevää hakijaa. Perusteet pitää tulla ammatillisista asioista... Silti kyllä muistan, että täälläkin kaikki vaan ihmetteli sitä "kuinka on reilu esimies ja päättävät elimet", vaikka he vain toimivat juuri niinkuin pitääkin.
 
Mullaki on viime vuosien aikana muistis kolme työkaveria jotka sai hakemansa vakipaikat, yks heistä oli pian jäämässä äitiyslomalle ja kaks oli hoitovapaalla hakuprosessin aikana. Haut oli ihan julkisia että niissä oli useampi kymmentä hakijaa.
 
Täällä nyt sitten äitiysloman alkuun asti sairaslomalla. Hiukan on syyllinen/saamaton olo koska yritin niin tsempata itseni olemaan loppuun asti töissä. Mutta ei kun ei... Oli pakko luovuttaa kun sairaslomaa kirjoitti jo kolme eri lääkäriä eri tahoilta, harvinaista varmaan että kukaan kieltäytyy sairaslomasta. Itse vaan koen pettäneeni sekä itseni että työnantajan. Mutta näillä mennään. Ehkä kohta opin jo iloitsemaan äitiys"lomasta"
 
Libero- oot jaksanu olla todella pitkään töissä! :) kattelin tuolta listasta et sun LA ois 23.7? Eli oisko mammaloma alkanut 17.6.? Siihen ei ole montaa päivää. :) onnittelut vapaalle vaihdosta vaikka se nyt sairasloman kautta alkoikin :)

Ps. Tiedän oman tunnon tuskat, minulla oli kans hirveät :/
 
Libero- , Tosi pitkään sinnittelit! Ole ylpeä ja nauti tästä ajasta :) Niinku SeEnsimmäinen kirjoitti.. nii ei se "virallinen" äitiysloman alku paljosta jääny kiinni :happy090 Eikä lääkärit turhaan sairaslomaa kirjota..
 
Ymmärrän fiilikset. Ite kans raskausaikana kieltäydyin sairaslomasta, jota lääkäri olis kirjottanut jonkun yskän (!!!) Takia. Et kyl niitä turhiakin sairaslomia on. Mut nyt jos kolme lääkäriä kirjottaa, ni ehkä sit on menossa tarpeeseen :wink
 
Alicee: neuvolasta ei nykyään kirjoiteta lentolupaa, eikä myöskään terveysasemalla tai työterveyslääkärissä.. eli yksityiseltä joutuu sen hakea, mutta se ois maksanut 100€, joten en hakenut sitä. Lensimme jet timella ja heidän sivuillaan lukee että eivät vaadi todistusta ennnen rv 35, joten uskalsin lähteä. Kukaan ei kysellyt mitään ja lennot sujuivat todella hyvin. Yöllä kotiuduttiin ja oli ihanan rentouttava loma, jaksaa ehkä töissä nyt sit vielä sen pari viikkoa painaa.
 
ahaa okei! En tosiaan ite tarkemmin edes perehtynyt niihin lupiin. Ja se säteily mua siinä eniten itseäni mietityttää. Näillä viikoilla on jo niin ohuesti tuota suojakerrosta vatsan päälläkin.. mutta tärkeintähän on se lomalla rentoutuminen :) jaksaa taas kotona.
 
kiitos tsempeistä.. Kyllä itsekin ajattelin,että vauvan takia on nyt parempi olla ihan kotona ja huilata sen minkä pystyy.. kyllä pisti vähän miettimään omaa suhtautumista, kun 3 lääkäriä suosittelee sairaslomaa, että kuinka tyhmä ihminen täytyy olla,että kieltäytyy, varsinkin kun tässä ajatellaan niin äidin kuin vauvankin etua.. kyllä nyt on tärkeä pieni ihminen mukana matkassa.. =) niin ja siis äitiysloma olisi alkanut juuri 17.6. mutta itsellä olisi ollut viimeinen työvuoro 14.6.
 
Muokattu viimeksi:
Mullakin oli tosi syyllinen olo kun jäin sairauslomalle selän takia kuukausi ennen äitiyslomaa. Mutta on tässä tullut huomattua, ettei tällä selällä olis mitään hommia jaksanut/pystynyt tekemään. Fyssarikin lohdutti, että voin nostaa hattua itselleni, kun oon niinkin pitkään fyysisessä työssä jaksanut. Eli yritä olla stressaamatta työasioista ja nauti vapaasta ajasta ja levosta. :)
 
Heippa kaikille! Täällä ollaan rv 20+5 ja töissä olen käynyt viime aikoina lähinnä kääntymässä (nääntymässä) ja joutunut taas saikulle. Ajan työkseni bussia ja työ on yhtä helvettiä. Pahimmillaan neljä tuntia putkeen istumista ilman vessataukoja ja 8-10 tunnin päiviä. Vettä pitäisi juoda paljon alhaisen verenpaineen takia mutta eihän se onnistu, kun ei pääse edes vessaan. Työnantaja ei tule työvuoroissa vastaan. Työterveydestä ja neuvolasta kehottivat hakemaan saikkua, kun väsyn liikaa. Ottaa päähän lähinnä tuo työnantaja..jään varhaistetulle äitiyslomalle heti kun mahdollista. En jaksa tällaista rumbaa.

Kiva kuulla, että jossain osataan suhtautua raskaana olevaan työntekijään inhimillisesti.

Neuvolakäynnit on ollut pakko sijoittaa myös työaikaan, kun on aina melkein töissä. Tähän asti ovat olleet suostuvaisia.
 
Takaisin
Top