Työ ja raskaus

mamabel88

Sukkela juttelija
Heinäkuunmammat 2015
Toukokuun äidit 2019
Elokuiset 2024
Mitä teette työksenne ja miten olette tähän asti jakselleet töissä?
Itse hoitoalalla päiväkodissa ja pitkä saikku takana pahoinvoinnin kanssa. Uskoisin jaksavani äippälomaan asti, mutta vauvan hyvinvointi silti etusijalla.
 
Istumatyötä toimistossa pääosin, välillä koulutan eli joudun heilumaan ihmisten edessä. Henkisesti stressaavampaa kuin fyysisesti, paljon työtä ja vastuuta. Työssä jaksaminen ei silti huoleta, mutta työreissut huolettaa...mää kun joudun lentämään pari kertaa kuukaudessa Suomen tai Pohjoismaiden sisällä, en tykkää...
 
Hoitotyötä vanhusten tehostetussa palveluasumisessa eli on kävelevästä vuoteeseen hoidettaviin vanhuksiin, pääosin dementikkoja. Kolmivuorotyö, yöt 10tuntii yksin, helmikuun jälkee jos sais yöt pois.
Pahoinvointiviikkoina teki tiukkaa mut kun oli koko ajan jotai suussa ni pärjäs, kerran oksensin aamuvuorossa. Nyt teettää tiukkaa kun nuo reumaatikon polvet on täynnä nestettä ja jouluna ei saanu mistää oikein apua, ens viikolla reumalääkärille. Työterveydestä ei ollu apua ku viikoks polviin.
 
Istumatyötä toimistossa pääosin, välillä koulutan eli joudun heilumaan ihmisten edessä. Henkisesti stressaavampaa kuin fyysisesti, paljon työtä ja vastuuta. Työssä jaksaminen ei silti huoleta, mutta työreissut huolettaa...mää kun joudun lentämään pari kertaa kuukaudessa Suomen tai Pohjoismaiden sisällä, en tykkää...

Mulla on samantyyppinen työ, mutta ei ihan noin paljoa matkustamista. Ajoittain on pitkiä päiviä ja kiirettä, mutta uskon, että saan höllättyä tahtia kevään mittaan. Enköhän siis jaksa äitiysloman alkuun asti, jos ei mitään yllättävää tule.
 
Oon hoitovapaalla esikoisesta kun on vasta 1,5v, esikoisesta jäin saikulle rv 27 kun pomo ei pystynyt tarjoamaan kevyempää työtä (ruokakaupassa aika pitkälti kuorman purkua).
 
Kehitysvammaisten hoitamista... just viime viikolla yks tönäs mua aika lujaa. :/ saa nähdä miten jaksaa töissä olla jos tommosta rupee olemaan.
 
Toimistotyö mullakin, alussa väsymys painoi mielen ja fiiliksen matalaksi ku ei vaan ois jaksanut. Nyt energia ja fiilis tullut takaisin ja kauppaakin tulee!:)
 
Betonielementtitehtaalla oon töissä ja välillä on vähän turhankin rankkaa, mutta onneksi oon saanut vaihtoehdon tehdä välillä kevyempää työtä. Olin alkuraskaudessa pari viikkoa yhteensä pois töistä kun oli niin huono olo.
 
Toimistohommia, istuma-/seisomatyö. Väsymys vaivasi alussa niin, ettei kokonaista työpäivää matkoineen meinannut jaksaa valvoa. Muutoin työ on raskasta lähinnä henkisesti, etenkin nyt kun on YT-neuvottelut menossa. Saattaa vielä joutua irtisanotuksi ennen äitiysloman alkua. :sad001
 
Hoitoalalla palvelutalossa kävelevistä ihmisistä , vuoteeseen hoidettavaviin. Paljon raskasta työtä hyvin fyysistä. Tällä hetkellä teen 50% teen helmikuun . Tämän jälkeen lomia pitelen, ja toukokuussa jään varhennetulle mammalomalle
 
Naks, ootko kertonut työnantajalle raskaudesta? Kannattaisi ehkä kirjoittaa vaikka sähköposti, se voisi ehkä vähän auttaa yt-neuvotteluiden kohdalla.
 
Käsityöleipurina. Päivät ollaan jaloillaan, pikaisen ruokatauon ehtii jossain välissä pitämään. Etenkin viikonloppuisin kiirettä. Ja paljon nostelua. Jauhosäkit painaa sen 25kg. Hienosti olen vielä jaksanut ja tehnyt kaikkea. Jokusen jauhosäkin nostan ilman ongelmia, mutta mielelläni en lähtisi ihan kuormaa purkamaan, koska välillä alavatsan nipistely yltyy melko kovaksi.
 
Annalin, työnantaja tietää raskaudesta kyllä. Voi auttaa siinä, ettei potkuja tule, mutta toisaalta tehdä hallaa sille mihin toimenkuvaan saan jäädä kun organisaatio muuttuu samalla. Aika näyttää...
 
Naks, meillä myös YT:t menossa.. Oon muutenkin kova stressaamaan kaikesta niin täähän tietysti lisää stressiä entisestään.. En usko että täällä uskaltavat mulle irtisanomis lappua antaa (tietysti en voi olla varma, mutta pitää vaan toivoa..) mutta mahdollinen lomautuskin huolettaa kun se vaikuttaa myös tuloihin..
 
Teen osa-aikaista toimistotyötä ja olen sivutoiminen yrittäjä. Tavoitteena luisua kokonaan yritysmaailmaan tässä vähitellen. Olen sen luonteinen että haluan tehdä kaiken miten itse näen parhaaksi. Ehkä siksi kun minulla on niin monta yrittäjää hyvänä ystävänä, ja myös miehelläni on firma. Pari vuotta sitten kävin katsomassa muutamaa myytävää yritystä ja vein tilinpäätökset sun muut tutulle liikemiehelle analysoitavaksi mutta ei niistä mitään tullut. Näin parhaaksi tehdä kaiken alusta asti itse joten tässä ollaan. Työ on minulle aika tärkeää, ja määrittelen itseni aika pitkälti sen kautta. Onhan se niin iso osa elämää kuitenkin. En suunnittele palaavani noihin osa-aikatöihin äitiysvapaan jälkeen.
 
Täällä on sosiaalipuolella nuorten kanssa työskentelevä, duuni on periaatteessa ihan ok raskaanaolevallekin, mutta tilanteet tulee kyllä sitten täysin yllättäen... Toisaalta sekä oma lähiesimies että laitoksen johtaja useasti varmistelleet, että mulla kaikki ok ja varjellaan asettamasta mun työpanosta sellaiselle osastolle, jossa saattaa jotain tapahtua... Mutta toisaalta eipä tässä työssä mikään oo koskaan satavarmaa, toki en ole ensisijainen valinta kiinnipidon suorittamisessa, mutta eipä niitä tilanteita tosiaan voi ennustaa.

Enempi itseä jännittää näiden yövuorojen teko! Täällä siis nytkin, ja olen ilmoittanut, että teen toistaiseksi. Ekassa raskaudessa olin liikuntavammaisten asumisyksikössä, jossa en voinut yksin töitä tehdäkään (sisältää mm. nosteluita, vaikka koneet käytössä niissä, niin silti fyysisesti raskasta, etenkin yksin tehdessä) ja tokan raskauden aikaan mulla oli virastotyö, joten ei silloinkaan öitä tarvinnut tehdä. En siis osaa ollenkaan ajatella, että kuinka pitkälle näitä yövuoroja oikeasti voisi tehdä? Onko muilla ajatuksia tai aiempia kokemuksia?
 
Kysympä täällä, et jouduttekos te korvailemaan neuvolakäynnit jos osuu työajalle? Itse olen päiväkodissa ja joudun korvata kaikki tunnit. Tosi tylsää, mut pakkohan se on. Kvtes on meillä mitä tulkitaan...
 
Joo ite sovin neuvolat niin et ne ei ole työajalla. Ultra-ajat sais käydä työajalla, mut mieluummin nekin sopii muulloin
 
SannaKoo meillä jotkut kertoivat tehneensä öitä niin että lopettivat kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä. Itse en kyllä aio tehdä helmikuuta pidemmälle kun nykyään valvotaan yksin ja joutuu kääntelemään tai nostamaan ihmisiä.
 
Lähihoitajana vanhusten palvelutalossa. Tähä asti menny suht hyvi..saikkua ollu vatsakipujen takia pari kertaa. Välillä huimausta..jolloin istahdan hetkeks. Mut täytyypi katella miten menee..päivä kerral..jos tuntuu et ei pysty työtä enää tekee..niin sairaslomalle jään kyl herkästi.
 
Takaisin
Top