Turhakkeet ja hyödykkeet!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja pupa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kannattaa ostaa pumppu sitten kun sitä tarvii jos tarvii. Mä pumppasin esikoisen aikaa vaan sairaalassa jotta olo helpottu ja tokan kanssa en pumpannu ollenkaa.

minulla oli sähkönen ja oi kyllä hyvä, nännit meni alkuun verille ja ei kärsinyt imettää niin pumppasin ja vähän kun pumppua käänteli niin irtosi maito.. kyllä helpotti :D

Mulla oli käytössä avenan käsikäyttöinen pumppu ja pärjäsin sillä ihan hienosti! Pumpulle herui toki huonommin kuin imettäessä, mutta kyllä ajan kanssa sai maitoa tulemaan.

Käsikäyttöinen rintapumppu oli ihan hyödyllinen, tuli kyllä käytettyä. :)

Meillä taas se rintareppu oli siitä huono, kun en osannut säätää sitä niin ettei olisi painanut, kun sit taas kantoliina oli tosi hyödyllinen. :)

Sähköisessa on se hyvä puoli, että voi tehdä toisella kädellä samalla muuta :happy:. Esikoisen vauva-aikana oli käsikäyttöinen ja toisen kohdalla hankin sähkökäyttöisen - enkä kyllä käsipumppuun enää palaa.

Huomatkaa et RINTAREPPU (esim babybjörn) ja KANTOREPPU (esim ergo/manduca/tula) on kaks eri asiaa. Rintareppu on epäergonominen niin kantajalle kun lapselleki ja sellasta en hankkis ikinä vaikka kirppareilta niitä puoli-ilmasiks saaki. Kantorepuista saa maksaa yli viiskymppiä käytettynäkin mutta on hintansa väärti ja aina saa myytyä pois jos ei tuu käyttöö.. Niihin saa vauvatuen joko erikseen tai sit se on integroituna. Ja MISSÄÄN kantovälineessä ei ole ergonomista kantaa lasta edessä kasvot menosuuntaan. Selässä on.
Mut pienelle vauvalle (alle 3kk) liina on reppua parempi mut sen jälkeen oon tykänny enemmän tulasta :)
Anteeksi saarna mut tietämättömät puhuu vääristä termeistä ja kantaa väärin, jolloin kantaminen on ikävää molemmille. Tarkotus on vain neuvoa tietämättömiä, ei dissata ketään❤

Äääh. Kirjotin pitkästi ja se hävis :(
Vaunut on ehdottoman tärkeet, riippuen missä liikut et millaset tarvit. Meillon kolmet nyt joista yhet tuplat.
Sitteri on hyvä, meillä oli emman sitteri mistä kangas on revenny nii ostan nyt paljon kehutun babybjörnin sitterin.
Kaukalo ehdottomasti telakalla, kannattaa sovittaa autoon jos mahdollista. Meillä on brion primo ja tosi hyvä on ollu, meijän 2-vuotiaski mahtuu siihen vielä vaikka sitä on haukuttu pieneksi! En voi ku suositella, mikään muu kaukalo ei mahdu kahden istuimen lisäksi takapenkille ku brion
Rintapumppu kannattaa eka päiviksi olla, joko ostettuna tai lainattuna. Mulla on käsikäyttönen mut tekis mieli satsata sähköseen..
Sellaset kietasubodyt missä on tumput kii on aivan parhaita!:)

Itkuhälytin on kannattava ostos, meillon perus philips avent (varmaa halvin) ja on tosi hyvä ku toimii paristoillaki

Sellanen pinnis mistä saa laidan irti eli saa sivuvaunuksi vanhempien sänkyyn on hyvä, ikeasta ainaki saa. Unipussia pidin turhana kunnes tälle ostin reilu puolivuotiaana kirpparilta ku halvalla sain ja aivan huippu kapistus!

Kietaisubodyt varsinkin napeilla, eikä nauhoilla, on hyviä. Ne mieskin osasi pukea lapsen päälle, nauhojen kanssa sillä palo käämit ihan totaalisesti!

Joo, napilliset kietaisubodyt! Olin jo ihan unohtanut niiden nauhojen kanssa taistelun, käyttämättä jäi :P

Viimeksi meillä oli rintareppu joka on tosiaan ihan turha kapistus. Nyt löytyy kantoreppu ja kantoliina.

Hyppykiikku vai mikä ikinä onkaan nimeltään oli meillä turha. Tsirppa kyllä viihtyi siinä sitten isompana mutta mun mielestä se näytti aina jotenkin epäillyttävältä ja epäluotettavalta :D

Pakastimeen valmiiksi tehdyt ruuat oli ihan pelastus.

Vaatteista meillä oli turhimpia puolipotkarit, tai siis ne kärjelliset housut. Ne ei ikinä pysyneet jalassa ja jalkaosa jäi ennen aikojaan pieneksi.

Meillä tärkeitä oli itkuhälytin. Vanha rintamamiestalo niin ei kyllä todellakaan kuule yläkerrasta jos vauva herää :D Muutenkin kiva laittaa pihalle "vahdin" kanssa nukkumaan.

Jalallinen amme. Oli tukeva kylvettää eikä selkään sattunut, sai paremmin pidettyä kiinni vauvastakin kun oli sopivalla korkeudella. Bébé joun teline vielä taittu tosi pieneen tilaan niin olivat kätevät!

Nenä-Frida oli korvaamaton! räkäpumput oli ihan surkeita minun mielestä tuohon verrattuna.

Turhakkeeksi koin omalla kohdalla rintapumpun. en saanut sillä muutamaa milliä enempää lypsettyä vaikka kuinka olis ollu tavaraa :D Ehkä saatto olla vaan huono ostos (ainu medela harmony mikälie olikaan)..
Nännikumit oli myös turhat. Sairaanhoitaja vaan vaati mua hankkimaan ne "niillä lähtee imetys käyntiin kunnolla" Pyh. Olivat vaan tiellä :D

Hyppykiikku oli ihan turha, käytettiin ehkä viis kertaa. Kyllähän se muksu siinä viihty mut sen lapsen saaminen hyppykiikkuun muutaman minuutin tähären ei ollut vaivan väärtti :D

Myöskin kehottaisin tuoreita äitejä käyttämään maalaisjärkeä ja luovuutta :D
Hoitolaukun ei oo pakko olla just se satasen maksava emmaljungan saman sarjan laukku vaan se voi olla myös vaikka kotoa jo löytyvä puman treenikassi :)

Minäkään en ole hoitolaukkua ikinä hommannut, vaan treenikassi on ollut juuri hyvä. Tai ihan selkäreppuunkin kyllä saa vaipat varavaatteet.

• Tykkään
Reaktiot: Nee
Meillä ei ikinä ollut mitään virallista hoitolaukkua, viskoin aina kamat johonkin laukkuun sen mukaan pitikö kantaa vai kuljettaa vaunuissa, kuinka paljon tavaraa mukaan jne. Nyt mietin että voisin yhteen vanhaan rantakassiin ommella sisälle sellasen tilanjakaja-asian että tavarat pysyis omissa lokeroissaan.

Meillä oli hyödykkeitä:
- yhdistelmävaunut
- turvakaukalo (sillä isofit-kiinnityksellä, vai mikä sen nimi oli...)
- sekä vaunuihin, että kaukaloon lämpöpussit kun on talvivauvasta kyse
- matkarattaat, joihin turvakaukalon sai napsautettua kiinni
- pinnasänky, jossa säädettävä laita sekä säädettävä pohja
- kosteussuojat vauvan sängyssä
- nenä-friida
- kestovaipat
- meillä oli kanssa kietaisubodyt ja -haalarit ehdottomat suosikit alkuun
- manduca-kantoreppu
- imetysliivit ja -paidat sekä liivinsuojat
- sitten piti olla niitä lappuja vastasyntyneen silmien puhdistamiseen (ei vanua) ja NaCl-ampulleja käytettiin kanssa johonkin puhdistamiseen (vai olikohan se nuhan aikana sitä laitettiin nenään... huh, onneks nää tulee taas kerrattua, kun ei enää ihan tarkkaan muista :rolleyes:)
- mulla oli kanssa hoitolaukkuna joku vaan sopivan iso laukku, ei ollut "virallista" hoitolaukkua
- sitteri, jossa tärinätoiminto
Tää sitteri oli mulle kyllä semmonen itsetutkiskelun paikka, kun aiemmin tuomitsin tällaiset tärisevät sun muut heiluvat sitterit ihan järkyttäviksi turhakkeiksi, mutta sitten meille sattui vauva, jolla ilmeisesti oli vatsavaivoja kun väillä itki pitkiäkin aikoja ns. ilman syytä ja ainoa mikä auttoi (tai ainakin hiljensi lapsen) oli hillitön "täryyttäminen". Joskus sylissä ja useimmiten sängyllä mahallaan piti vauvaa kädellä työntää pepusta ja täryyttää. Eihän sitä ihan loputtomasti jaksanut tehdä ja välillä muutenkin oli muuta tekemistä, niin oli kätevää, että tämä tärinäsitteri kelpasi silloin tällöin hommaan myös.

Turhakkeita:
- ihan niitä pienimpiä kokoja (56-62-68) vauvan vaatteita oli ihan liikaa
- hoitopöytä olisi ollut turha, jos sellainen olisi hankittu. Meillä oli hoitoalusta pesukoneen päällä kylpyhuoneessa ja siitä oli tosi kätevä käydä lavuaarissa huuhtasemassa vauvan pylly. Tämähän tietty riippuu jokaisen asumuksesta, että missä se vaippojen vaihto on kätevä suorittaa, eikä kaikilla tietenkään ole kylppärissä mitään oikean korkuista tasoa, mutta meillä toimi tämä hyvin.
- tutit, meidän poika ei missään vaiheessa halunnu tuttia syödä
- rintapumppu oli ihan toimiva, mutta poika ei oikein tykännyt pullosta juoda, niin sitä ei sitten tullut hirveästi käytettyä
Jotkut jutut (esim. just nää tutit ja pullot) on sellasia juttuja, että ei oikein voi tietää etukäteen, että mikä on turhake ja mikä ei, ennen kuin näkee minkälainen tyyppi sieltä vatsasta tulee ja mistä se tykkää.
- ne vauvan pyllyn pyyhkimiseen tarkoitettavat kosteuspyyhkeet oli aika turhia. Niitä meillä ei tosin ollut kuin se paketti, joka tuli synnytyssairaalasta saadun tuotepaketin mukana. Me ei käytetty niitä kuin silloin kun oltiin jossain missä ei päässyt vauvan peppua pesemään vaipanvaihdon yhteydessä ja aika harvoin tarvitsi niitä käyttää. Tietty tääkin riippuu siitä elämäntyylistä, että jos on koko ajan sen vauvan kanssa jossain metsän siimeksessä tms. niin sitten varmaan tulevat tarpeeseen :)
- saatiin lahjaksi sellainen vauvan "jumppa-alusta", jonka yläpuolella oli kaari, jossa roikkui kaikkea "mielenkiintoista". Sitä ei tullut kovin paljoa käytettyä kun se oli sellainen (äidin mielestä) inhottavan tekokuituisen tuntuinen, niin en tykännyt vauvaa siinä hirveästi makuuttaa.

Tässä mun listassa on ollut aikamoisia itsestäänselvyyksiä myöskin, mutta ajattelin, että laitan nyt kaiken mitä mieleen juolahtaa kun ei kuitenkaan voi tietää, onko kaikki jokaiselle itsestäänselvää.

Mä heti kommentoin pikku-m: n listaa et meillä on niin hitaasti kasvavat muksut et 50-56cm on menny ekat 3kk, 62cm 3kk-6/7kk ja 7kk-11kk sit 68cm. Et 1veenä käytetään 74cm. Onhan niitäki jotka käyttää 1veenä 86cm et riippuu niin paljo lapsesta. Mut niitähän kerkee ostaa sittenki, kunhan on muutamat 56-62cm valmiiksi hankittu. Ja noita kokoja löytyy tosihyvin ja halvalla kirpparilta :)
Rintapumpulle monesti on tarve maidon noustessa eli se kannattaa olla heti valmiina ellei sit hättyytä miestä prismaan heti kotiuduttua :)
Kosteuspyyhkeet on hyviä myös käsien ja kasvojen putsaukseen. Mää oon käyttäny välillä myös kotona kakas putsaukseen.. Enimmäkseen toki pesen vedellä..

Takaisin