Turhakkeet ja hyödykkeet!

pupa

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin jos tähän keräisi jo todettuja turhakkeita ja hyödykkeitä mitä kenties esikoiselle on jo hankkinut. Tai jos on kuullut hyvää/huono jostain tuotteesta. Vinkkinä siis esikoisiaan odottaville ja muistutuksena uudelleen vanhemmaksi tuleville. Koska aikahan kultaa muistot. En mä ainakaan kaikkea muista enää mitä 4 vuotta sitten käytin pojan kanssa :D

Ja heti ensimmäisenä laitan hyödykkeeks semmoset kuolakaulurit / liinat napilla
Turhake: tuttipullon "kuori" minkä oli tarkoitus pitää maito lämpöisenä.
Muuta ei tällä kertaa tullut mieleen, mutta eiköhän tässä ajansaatossa tule näitä lisää.
 
Tämä on tosi kiva idea! :)

Meidän esikoinen täytti juuri kaksi vuotta, joten vauvavuoden hyödykkeet ja turhakkeet on vielä hyvin muistissa. :)

Aloitetaan hyödykkeistä:

-Yhdistelmärattaat: En voisi kuvitellakaan elämää ilman vaunuja. Päivittäin oli ihanaa päästä raittiiseen ilmaan ja esikoinen tykkäsi kovasti ja melkein aina nukahti päikkäreille siinä.

- Hoitolaukku: tämä oli ehdoton ja kulki aina mukana kaikkialle. Siihen sai kätevästi kaikki tarvittavat tarvikkeet.

-Sitteri: Babybjörnin sitteri oli aivan ihana ja meidän esikoinen viihtyi siellä hyvin vauvana. Se oli pelastus varsinkin silloin kun piti imuroida, pestä vaatteita, tehdä ruokaa jne.

-Hoitoalusta: Meillä toimii hyvin tuo pesukoneen päälle laitettava hoitoalusta eikä hoitopöytää hommattu missään vaiheessa. Vessassa sijaitseva vaipparoskis oli kätevää. Lisäksi meidän vessassa oli laatikkohylly, johon laitettiin kaikki vaipat, harsot ja muut hoitovälineet.

Tähän samaan myös lisätään harsot, joita äsken mainitsin. Mulla oli niitä ainakin 30kpl ja niitä menikin paljon päivän aikana.

-Pinnasänky: Ensimmäiset kuukaudet esikoinen nukkui meidän kanssa samassa sängyssä, mutta parin kuukauden ikäisenä siirtyi omaan sänkyyn ja se oli iso helpotus, kun sai itse yöllä nukkua vapaasti ja myös vauva oli hyvässä turvassa.

Ja sitten turhakkeet:

-Itkuhälytin: Mä en edes tiedä miksi hankittiin itkuhälytin.. Me ei käytetty sitä kuin pari kertaa kun ei vaan ollut tarvetta missään vaiheessa.

-Imetystyyny: Sohvalla imettäessä tästä oli joskus hyötyä, mutta muuten oli kyllä turha. Sängyssä riitti hyvin tavallisia tyynyjä eikä tätä tarvittu.

-Kävelytuoli: Me ei haluttu hankkia ollenkaan kävelytuolia, koska meidän mielestä sitä ei tarvita ollenkaan. Sisko oli sen kuitenkin sitten ostanut lahjaksi ja kyllähän me se vastaan otettiin mutta todella vähän oli käytössä. Myin sen myöhemmin huutonetissä.

-Turhat vaatteet: Kun on esikoinen kyseessä niin siitä ostaa hullunlailla uusia vaatteita, vaikka oikeesti niitä ei läheskään tarvitsee olla niin paljon. Meillä jäi aika paljon uusia vaatteita käyttämättömänä, mutta olen niitä säästänyt seuraavalle ja onneksi värit ovat aika neutraalit.

Tässähän tuli jonkun verran juttuja. :)
 
Last edited by a moderator:
Pakko lisätä vielä hyödykkeisiin tuo rintapumppu ja ne maidon säilytyspussit/purkit ja kertakäyttöiset liivinsuojat. Mulla oli alusta lähtien todella paljon rintamaitoa ja sitä valui paljon myös rintaliiveihin. Tähän nuo kertakäyttöiset liivinsuojat oli iso pelastus. Esikoinen nukkui hyvin yöt ja imetin kerran tai pari yön aikana. Tämän vuoksi aamulla rinnat oli räjähtämäisillään ja tuo rintapumppu helpotti oloa valtavasti. Lisäksi ne sälytyspussit ja purkit olivat erittäin käteviä. Laiton pumpatun rintamaidon niihin ja pistin ne pakkaseen. Otin pakkasesta aina yhden pussin tai purkin ja sulatin sen vesihauteessa. Ja esim kauppareissulla tai kun isi jäi vahtimaan niin siitä oli apua, kun esikoinen joi hyvin myös tuttipullosta. Korvikkeita en koskaan joutunut antaa.
 
Last edited by a moderator:
Heh, itse varmaan ostelen niin paljon kaikenlaista turhaa :D Esim. bolakorut ja imetystyynyt ovat varmaan turhakkeita, mutta luulen, että silti hankin nekin :D Esikoista odottelen 5+1. :) Ajattelin Esma hankkia tuon BabyBjörnin sitterin mitä kehuit, olen lukenut siitä pelkkiä kehuja ja se on ihana kun se kiikkuu!
 
Silloin kun esikoinen oli pieni päätin että jos toinen lapsi siunaantuu niin ostan Baby björn sitterin!

Ja nännirasva on ihan ykkönen :D En muista sen nimeä, mutta se tuli todella tarpeeseen imetyksen alussa.
 
itse koin kaikista tarpeellisimmiksi:

-yhdistelmävaunut,
-hoitolaukku,
-sitteri,
-hoitotaso,
-pinnis,
-rintapumppu,
-harsot,
-turvakaukalo, ´
-leikkimatto,
-räkäpumppu,
-kosteuspyyhkeet,
nuo nuita perusjuttuja, jännä huomata miten kukakin tuntee minkäkin tarpeelliseksi..
esim. meillä oli ne itkuhälyttimet ja on edelleen päivittäisessä käytössä :D ja suosittelen ostamaan laadukkaat!
se tissirasva olikohan lansinoh niin on loistava keksintö. unipussit koin meillä käteviksi :) myös hyvät imetysvaatteet säästää hermoja, äitiyspakkaus missä tosi tarpeellista ja hyvänlaatuista tavaraa! pehmeitä vilttejä oli ihana kääriä vauvan ympärille unien ajaksi:)

turhakkeita:

-hyppykiikku mitä ei käytetty kun n.5 kertaa
-kävelytuki jonka ostin kalliilla uutena ja oli hurjat 2vk käytössä
-hoitopöytä jäi tosivähälle käytölle (hoitotaso kuivausrummun päällä ajaa asian)
-sterilisointi laitteen ostin kans kun inhoan kiehuvan veden kanssa läträystä mutta piti siitä huolimatta keitellä välillä pulloja..
-epäkäytännölliset hienostelu vaatteet ja muutenkin sitä vaatetta oli ihan pirusti, kaikkiin ei edes mahduttu joten pienet jätän tälläkertaa hankkimatta..
-kantoliina ja reput yms, kaikkea kokeilin eikä vain sopinut meille

imetystyynyä ei tullut viimeksi hankittua, mutta mietin sen hankkimista nyt, mieluisen imetys asennon hakeminen oli aina työn takana :D

unohdin varmaan kaikista tärkeimmätk, mutta pitää lisäillä kun muistan :)
 
Joo suosittelen ehdottamasti Baby Björnin sitteria, esikoinen oppii myöhemmin keinuttamaan itseään siinä eestaas ja viihtyi todella hyvin. Kun isi oli töissä niin pystyin hyvin käymään myös suihkussa. Jätin vain vessan oven auki niin pystyttiin näkemään toisiamme eikä esikoinen itkenyt tai muuta. :)

Auttoiko teillä hyvin tuo nännirasva? Itse en tajunnut hankkia sitä kun en edes tiennyt että sitä on olemassa. Olisi kyllä ollut tarvetta sille, varsinkin alussa kun nännit oli ihan veressä.
 
tuo lansinoh nännirasva oli kyllä pelastus täälläkin, ja kun se oli turvallista siinäkin mielessä että pystyi silti imettämään vaikka oli sitä joku aika sitte laittanutkin :)
 
Eikös muten äitiyspakkauksessa ole mukana nykyään se keltainen tuubi sitä nännivoidetta? Se taitaa olla sitä lasinohia? :)
 
Nuo turhat vaatteet on niin totta esikoisen kanssa! Meillä on ihan kamalat varastot 50-68cm kokoisia vaatteita kun niitä raskausaikana hamstrasin, puoliakaan ei varmaan keritty käyttää ennen kun olivatkin jo pieniä :D
 
Aiotteko muuten ottaa äitiyspakkausta? Mä katoin sitä ja se vaikutti ihan kivalta, ehkä hieman poikavoittoinen värien puolesta, mutta muuten ihan jees. :)

Mä ehkä tahdon tällä kertaa ottaa rahat pakkauksen sijasta, esikoisen kohdalla otin äitiyspakkauksen ja mulla on sieltä kaikki vielä tallessa. Muutenkin yksi huone on täynnä esikoisen pieniä vaatteita ja voisin niillä rahoilla ostaa jotain muuta tarpeellista. :)
 
Aion todellakin ottaa äitiyspakkauksen :) On siellä kaikkea tarpeellista. Onhan se poikamainen, mutta se ihana vihreä nyt vaan on niin ihana väri siellä, että laittaisin sen vaikka tytölle. :)

On muuten mummit ja työkaverit lupautuneet kutoa villahaalareita, töppösiä, toukkapussin jne.. Saas nähdä monetko villahaalarit "Herne" sitten saa :D
 
Minä aion myös ottaa pakkauksen varsinkin, kun tämä on vasta ensimmäiseni! Itse tykkäsin tosi paljon pakkauksesta, olen värien ja pöllökuosien ystävä ja uskon, että vaatteet sopisivat kyllä tytöllekin. Ja tosiaan, pakkauksessa on ensikertalaiselle paljon kaikkea hyödyllistä :)
 
Me ei oteta pakkausta. Kiertelen paljon kirppareita ja saan sillä rahalla ostettua sieltä niin paljon enemmän ja oman maun mukasia ihan uuden verosia vaatteita :)

En ottanu pakkausta viimekskään ja pojalla oli 7 talvipukua :'D lähti vähän lapasesta :)
 
Mä taidan ottaa nyt rahana, esikoiselta on kuitenkin kaikki tarpeellinen tallessa :)
 
Mä luulen et otan pakkauksen.(jos sinne asti) kumminkin viimeisimmästä 5v ja ei oo enää juuri mitää tallessa.. turhake oli hoitopöytä.
 
Meillä taas hoitopöytä oli kovassa käytössä mikä monella ollut turhana. Ja itkuhälyttimet on hyvät (vieläkin) omakotitalossa kun nukuttaa ulos - ei tartte koko ajan käydä kattomassa että nukkuuko vielä vai ei :)
 
Meillä hoitopöytä oli hyvä, koska vessa on pieni eikä siellä ole esim pesukonetta jonka päällä vaihtaa vaippoja. Alla olevalle tasolle sai hyvin vaipat, pyyhkeet ja muut tarvittavat. Ostettiin halvalla käytettynä ja menee vielä tälle toisellekin. Tuttipullo sterilaattori oli myös tosi hyvä kun osittaisimetin melkein alusta lähtien. Meillä oli sellainen malli, johon sai tungettua myös tutteja, rintakumeja ja mitä nyt pitikin steriloida. Hölmöyksissäni ostin liian vähän pulloja, mutta niitä nyt ei kannata etukäteen hamstrata. Rintakumit oli ihan ehdottomat siinä vaiheessa kun molemmat nännit tihkui verta. Jaiks, parempaa imetystä odotellessa. :/
 
hoitopöytä meilläkin oli käytössä ja tarpeellinen,tosin sellanen kokoontaitettava malli, himpun lisää aion hankkia noita pienempiä 50-56 koon vaatteita, jotenki esikoisen aikaan hyvin maltillinen olin noiden hankintojen kans. itkuhälyttimen aion nyt hankkia, kuten joku aiemmin sanoi ni tarpeellinen omakotitalossa asuessa mut ei vaan tullu hommattua esikon kans:rolleyes: niistä mielellään kokemuksia?:)
 
Takaisin
Top